Regeling vervallen per 01-01-2011

Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp

Geldend van 16-07-2009 t/m 30-09-2009

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;

overwegende dat het om redenen van doelmatigheid wenselijk is de uitoefening van hun daarvoor in aanmerking komende bevoegdheden op te dragen aan hen ondergeschikte ambtenaren of aan anderen;

met inachtneming van het Delegatiebesluit 2006;

gelet op de artikelen 10:1 tot en met 10:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op artikel 7.4 van de Organisatieregeling 2006;

besluit:

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit gemeente Pijnacker-Nootdorp.

Artikel 1. Algemene bepalingen

  • 1.

    De bepalingen van dit besluit zijn van toepassing op de bevoegdheden die in de bij dit besluit gevoegde bijlagen worden verleend.

  • 2.

    De hiërarchisch leidinggevende kan zijn besluit in de plaats stellen van het voorgenomen besluit van de gemandateerde of van diegene die in diens plaats treedt.

  • 3.

    De bepalingen van dit besluit zijn ook van toepassing op te verlenen mandaten aan in te stellen stuur- of projectgroepen.

  • 4.

    Voor zover niet specifiek genoemd, wordt onder afdelingshoofden tevens begrepen de commandant brandweer.

  • 5.

    Naast het nemen van besluiten zijn de gemandateerden tevens bevoegd correspondentie te voeren en te ondertekenen met betrekking tot de onderwerpen waarvoor zij zijn gemandateerd.

  • 6.

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger.

  • 7.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 1 van dit Mandaatbesluit.

  • 8.

    De ondertekening van een ter uitvoering van het mandaat of een volmacht opgemaakt stuk geschiedt niet door het plaatsen van een handtekeningstempel of elektronische handtekening.

Artikel 2. Ondertekeningsmandaat

  • 1.

    In de in bijlage VI onder M4 t/m M6 aangewezen gevallen wordt in de vorm van een machtiging alleen de bevoegdheid tot het tekenen van besluiten en het voeren van correspondentie overgedragen.

  • 2.

    Een ter uitvoering van een in lid 1 bedoelde bevoegdheid opgesteld stuk wordt geredigeerd als is aangegeven in bijlage X onder 2 van dit Mandaatbesluit.

Artikel 3. Ondermandaat

  • 1.

    Uitsluitend in daartoe in de bijlagen aangewezen gevallen kan ondermandaat worden verleend.

  • 2.

    De ingevolge lid 1 gemandateerde / gevolmachtigde is niet bevoegd het mandaat of de volmacht mede aan anderen te verlenen.

  • 3.

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aangemerkt als zijn plaatsvervanger.

Artikel 4. Begrenzing

  • 1.

    Indien in het kader van beslissingen als bedoeld in dit besluit meerdere afdelingen of instanties zijn betrokken, dient de mandaathouder er zorg voor te dragen dat zowel intern als extern advies wordt ingewonnen en overleg plaatsvindt voordat een beslissing wordt genomen.

  • 2.

    De mandaten en volmachten en overige bepalingen in dit besluit zijn, met uitzondering van de in hoofdstuk 5 en in overige specifieke bepalingen van de bijlage bij dit besluit genoemde gevallen, alleen van toepassing op begunstigende besluiten:

    • Waartegen geen zienswijzen of bedenkingen zijn ingebracht of naar verwachting zullen worden ingebracht;

    • Die passen binnen het bestaande beleid, richtlijnen, voorschriften en dergelijke;

    • Waarover geen negatieve adviezen zijn uitgebracht;

    • Die niet afwijken van interne of externe adviezen.

  • 3.

    De uitvoering van de in dit besluit genoemde bevoegdheden moet passen binnen de beschikbare budgetten die daarvoor in de begroting zijn opgenomen.

  • 4.

    Mandaat wordt niet verleend voor besluiten die de gemeente zelf betreffen.

Artikel 5. Randvoorwaarden

De gemandateerden brengen jaarlijks vóór 1 april verslag uit aan de burgemeester en het college over de in het afgelopen jaar krachtens mandaat genomen besluiten.

Artikel 6. Intrekking eerdere mandaatbesluiten

Het voor de datum van inwerkingtreding van dit besluit vastgestelde Mandaatbesluit 2007, inclusief wijzigingen, wordt ingetrokken, doch blijft van toepassing op besluiten die voor die datum zijn genomen.

Artikel 7. Slotbepaling

  • 1.

    Dit besluit treedt in werking op de eerste dag na publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2009.

  • 2.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit 2009.

Ondertekening

Pijnacker, 27 januari 2009.

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlagen behorende bij het besluit van het college en de burgemeester van 7 juli 2009 tot 2e wijziging van het Mandaatbesluit 2009 Pijnacker-Nootdorp

BIJLAGE 1 MANDATEN PER AFDELING

Hoofdstuk 1 Alle afdelingen

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

A1

Rechtspositionele besluiten, met uitzondering van afvloeiingsregelingen, ten aanzien van gemeenteambtenaren, van stagiaires en van beroeps- en vrijwillige leden van de brandweer

Collectieve Arbeidsvoorwaardenregeling / Pijnacker-Nootdorpse Uitwerkingsovereenkomst (CAR/PNUWO)

 COLL.

Secretaris

Schaal 12 en hoger met uitzondering van benoeming en ontslag van de directeuren

 

 

 

 

Directeuren

Medewerkers van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen tot en met schaal 11.

 

 

 

 

Commandant Brandweer

Medewerkers van de brandweer tot en met schaal 11. Nb. Disciplinaire maatregelen kunnen uitsluitend door de secretaris worden opgelegd.

A2

Besluiten inzake het vrijgeven van het vervullen van reguliere vacatures

Art. 160 Gemeentewet

COLL.

Afd. hoofden

 

A3

Uitvoering van de bepalingen van de CAR/PNUWO voor zover niet afzonderlijk in dit mandaatbesluit genoemd en voorzover: • Dit is aan te merken als gebonden uitvoering • Niet expliciet een besluit van het college is vereist

CAR/PNUWO

COLL.

Hoofd PCJ

 

A4

Verlenen van (buitengewoon) verlof, bevallingsverlof, ouderschapsverlof en kopen / verkopen van verlofuren, overhevelen van verlof en toestemming voor overwerk / uitvoering cafetariamodel

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

t.a.v. directeuren

 

 

 

 

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn

 

 

 

 

Afdelingshoofden

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

 

 

 

 

Commandant Brandweer

t.a.v. medewerkers van de brandweer

A5      

Toekennen van studiefaciliteiten, verlenen van toestemming voor het volgen van seminars, congressen en (meerdaagse) cursussen e.d.

CAR/PNUWO

COLL.

Secretaris

 t.a.v. directeuren

 

 

 

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en overige medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn

 

 

 

Afdelingshoofden

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

 

 

 

Commandant Brandweer

t.a.v. medewerkers van de brandweer

A6

Vaststelling functiebeschrijving en functiewaardering

CAR/PNUWO / Regeling organieke functiebeschrijving en –waardering gemeente

COLL.

Secretaris

 

A7  

Het voeren van het beoordelingsgesprek en het opstellen van de beoordeling Het vaststellen van de beoordeling

 CAR/PNUWO

 COLL.

Burgemeester

 t.a.v. secretaris

 

 

Secretaris

t.a.v. directeuren, hoofd Concernstaf en de Commandant brandweer

 

Directeuren

t.a.v. afdelingshoofden van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen en medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren

 

Afdelingshoofden en teamleiders

t.a.v. medewerkers van hun afdeling

 

Commandant Brandweer

t.a.v. medewerkers van de brandweer

 

Portefeuillehouder P&O

t.a.v. de secretaris, de directeuren en het hoofd van de Concernstaf

 

Burgemeester

t.a.v. Commandant brandweer

 

Secretaris

t.a.v. de afdelingshoofden, medewerkers die direct hiërarchisch ondergeschikt zijn aan de directeuren en medewerkers van de brandweer

 

Directeuren

medewerkers van de afdelingen

A8

Inhuur van derden (inspanningsverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden

Tot maximaal zes maanden. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006

 

 

 

 

Secretaris

Inhuur die langer duurt dan zes maanden

A9

Contracteren van derden (resultaatverbintenis)

CAR/PNUWO

COLL.

Afd. hoofden

Voor zover de uitgave plaatsvindt binnen beschikbaar gestelde middelen en ten behoeve van het product zoals omschreven in de productenraming. Het dient te gaan om het leveren van een concreet product zonder dat sprake is van inhuur. Voor het overige met inachtneming van de Notitie “Spelregels Personeelsbudgetten” zoals vastgesteld door het DT op 20 december 2006.

A10

Besluit om onvolledige aanvragen niet in behandeling te nemen

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden

 

A11

Verdaging beslissing op aanvraag beschikking

Artikel 4:14 Algemene wet bestuursrecht

Bgm COLL.

Afdelingshoofden Commandant Brandweer

 

A12

Verdaging beslissing op bezwaarschriften

Artikel 7:10 Algemene wet bestuursrecht

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden Commandant Brandweer

 

A13

Besluit naar aanleiding van een klaagschrift als genoemd in artikel 2, lid 2 tot en met 7 van de Interne Klachtenregeling

Artikel 160, eerste lid onder a Gemeentewet, hoofdstuk 9 Awb en artikel 15 Interne Klachtenregeling

COLL.

Burgemeester

 

Hoofdstuk 2 Brandweer en crisisbeheersing

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

BRW1

 Aanschrijven tot het treffen van voorzieningen met het oog op het voorkomen en beperken van brand, het beperken van brandgevaar en het voorkomen en beperken van ongevallen bij brand en al hetgeen daarmee verband houdt

 Artikel 1 Brandweerwet en Instructie commandant brandweer

 COLL.

 Commandant Brandweer

 

BRW2

Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor gebouwen e.d. en het afhandelen van een gebruiksmelding inclusief het stellen en wijzigen van (nadere) voorwaarden

Op grond van de Woningwet en het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit)

 

Commandant Brandweer

 

BRW3

Verlenen en handhaven van een gebruiksvergunning voor evenementen e.d.

Artikel 2.1.1. Brandbeveiligingsverordening

COLL.

Commandant Brandweer

 

BRW4

Correspondentie voorafgaande aan een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang

Op grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Commandant Brandweer

 

BRW5

Acute sluiting van een pand vanwege een onveilige situatie

Op grond van de Woningwet, het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, het Bouwbesluit, de geldende Brandbeveiligingsverordening en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Commandant Brandweer

 

BRW6

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Commandant Brandweer

 

BRW7

Alarmeren (interne) gemeentelijke rampenbestrijdingsorganisatie

Artikel 11 Wet rampen en zware ongevallen

Bgm.

(Wnd.) Ambtenaar rampenbestrijding

Bij afwezigheid van de burgemeester

Hoofdstuk 3 Afdeling Personeel, Communicatie en Juridische zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

PCJ1

Verstrekken van inlichtingen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur

Wet openbaarheid van bestuur en geldende Delegatiebesluit

Bgm. COLL. Raad

 Hoofd PCJ

 

Hoofdstuk 4 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, team Gegevensbeheer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

FPZBPZ   GB1

Benoeming ambtenaar burgerlijke stand (abs) voor eenmalige huwelijkssluiting / partnerschapsregistratie

Artikel 16, eerste lid van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Geldt uitsluitend t.a.v. benoeming van een abs die al elders die functie bekleedt.

FPZBPZ GB2

Afgifte bewijs van in leven zijn

Art. 79, lid 3 Wet GBA

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB3

Uitoefenen overige bevoegdheden Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, met uitzondering van de regelgevende bevoegdheden genoemd in de artikelen 14, 96 en 100 van deze wet

Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Wet GBA)

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en BackofficePubliekszaken, team Gegevensbeheer

FPZBPZ GB4

Verdeling van de gemeente in stemdistricten

Art. E2 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ GB5

Benoeming leden, plaatsvervangende leden en reserveleden stembureaus

Art. E3, lid 2 Kieswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ GB6

Het verstrekken van uittreksels en inlichtingen uit het Register Kindercentra en gastouderbureaus

Art. 46 Wet kinderopvang juncto artikel 7 Regeling Wet kinderopvang

COLL

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB8

Verstrekken van reisdocumenten, identiteitskaarten en rijbewijzen

Art. 26 Paspoortwet Art. 116 Wegenverkeerswet Art. 27 Reglement rijbewijzen

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn

FPZBPZ GB9

 Verstrekken van een advies naturalisatieverzoek

 Art. 7 Rijkswet op het Nederlanderschap

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de medewerkers van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ GB10

 Verstrekken van kiezerspas en volmacht

 Art. K3 en L8 Kieswet

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en Beleidsmedewerker B Gegevensbeheer

 FPZBPZ GB11

 Afgifte verlof later begraven dan voorgeschreven

 Art. 17 Wet op de lijkbezorging

 Bgm.

 Ambtenaar van de burgerlijke stand

 

Hoofdstuk 5 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en Afdeling Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 FPZBPZ MZ1

 Alle beslissingen ter uitvoering van wet- en (plaatselijke) regelgeving op het gebied van de sociale voorzieningen en inburgering

 • Wet Werk en Bijstand (WWB) • Wet IOAW • Wet IOAZ • Wet Bbz • Wet bescherming persoonsgegevens • Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP) • Wet kinderopvang • Structuur Uitvoering Wet en Inkomen (SUWI) • Wet maatschappelijke ondersteuning • Wet inburgering

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken en Hoofd Backoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ2

Beslissen op aanvragen om een vervoersvoorziening / leefvoorziening / woningaanpassing .

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en Verordening individuele verstrekkingen in het kader van de Wmo en het Financieel besluit verstrekkingen in het kader van de Wmo

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken en senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ3

Verstrekken van een urgentieverklaring woningzoekende

Geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Uitsluitend indien niet wordt afgeweken van het advies van de Toetsingscommissie Huisvesting. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ4

Afgeven indicatiebeschikking

Wet sociale werkvoorziening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ5

Beslissingen en afsluiten overeenkomsten in het kader van de Wet inburgering nieuwkomers

Wet inburgering nieuwkomers

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ6

Beslissingen op aanvragen om ontheffing van de inburgeringplicht en het verstrekken van een inburgeringvoorziening. Handhaven van de inburgeringplicht.

Artikelen 6,19 en 39 van de Wet inburgering

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ7

Verzoekschriften in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen en verklaringen in het kader van de Wet schuldsanering natuurlijke personen Artikel 284, vierde lid van de Faillissementswet

Artikel 285, eerste lid onderdeel e. van de Faillissementswet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ8

Beslissen op aanvragen om een vergoeding voor leerlingenvervoer

Art. 4 Wet Primair Onderwijs

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ9

Beslissingen omtrent leerplichtzaken

Art. 16 Leerplichtwet

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken en leerplichtambtenaar

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ10

Beslissen op een aanvraag om een gehandicaptenparkeerkaart

Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Regeling gehandicaptenparkeerkaart

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ11

Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ12

Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ13

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken en kwaliteitsmedewerker/toetser Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ MZ14

Beslissen op een aanvraag voor indicatie voor een aanleunwoning

Artikel 31 geldende Huisvestingsverordening Haaglanden

COLL

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Maatschappelijke Zaken

Hoofdstuk 6 Afdeling Frontoffice Publiekszaken en afdeling Backoffice Publiekszaken, onderdeel Algemeen

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

FPZBPZ A1

 Beslissen op aanvragen om ontheffing van een bestemmingsplan of beheersverordening

 Artikel 3.6 lid 1c, 3.22 lid 1, 3.23 lid 1 of 3.38 lid 4 Wet ruimtelijke ordening

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 Indien tijdig zienswijzen worden ingediend, is dit mandaat niet van toepassing. Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

FPZBPZ A2

 Publicatie voorbereidingsbesluit

 Artikel 3.7 lid 1 Wet ruimtelijke ordening

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ A3

Het in behandeling nemen van verzoeken om planschade inclusief het verlenen van de opdracht tot een extern advies

Artikel 6.1. Wet ruimtelijke ordening

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 Indien het verzoek ontvankelijk is. Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

FPZBPZ A4

 Verstrekken van een huisvestingsvergunning aan particulieren

 Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de geldende Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 1e lijn en de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBPZ A5

 Parkeren van grote voertuigen

 Art. 5.1.7 APV Pijnacker-Nootdorp

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ A6

 Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen

 Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ A7

 Het verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen

 Artikel 22 en 23 Wet vervoer gevaarlijke stoffen

 COLL

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZBPZ A8

 Het verlenen van een vergunning voor het maken of veranderen van een uitweg

 Art. 2.1.5.3 APV 2008 P-N

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Beleidsregels aanvragen uitwegvergunning”.

FPZBPZ A9

Beslissen op verzoeken tot het verlenen van hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder

 Artikel 110a Wet geluidhinder

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 1. Met inachtneming van de door het college vastgestelde beleidsregels hogere grenswaarden Wet geluidhinder 2. Voorafgaand aan het besluit wordt het verzoek inhoudelijk beoordeeld door de afd. BOR.

FPZBPZ A10

 Vaststellen hogere grenswaarden

 Artikel 110a Wet geluidhinder

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 

FPZBPZ A11

 Correspondentie inzake ingediende principeverzoeken en planologische processen

 Bestemmingsplan, Wet ruimtelijke ordening

 COLL.

 Hoofd Backoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider Backoffice Publiekszaken, team Ruimtelijke Zaken

FPZBPZ A12

Het plaatsen van een elektronische handtekening op basis van de Wet ruimtelijke ordening ten behoeve van ruimtelijke visies, plannen, besluiten en verordeningen met de daarbij behorende besluiten

Wet ruimtelijke ordening juncto artikelen 1.2.1 en 1.2.6, tweede lid Besluit ruimtelijke ordening

COLL.

Hoofd Backoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior beleidsmedewerker Ruimtelijke zaken en overige beleidsmedewerkers van het taakveld Ruimtelijke zaken.

Hoofdstuk 7 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel APV

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

FPZ APV1

Optochten

Art. 2.1.2.1 Algemene Plaatselijke Verordening 2008 gemeente Pijnacker-Nootdorp

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV2

 Feest, muziek en wedstrijd e.d.

 Art. 2.1.4.1 APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV3

 Dienstverlening

 Art. 2.1.4.2 APV 2008 P-N

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV4

 Straatartiest

 Art. 2.1.4.3 APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV5

 Bijzonder gebruik van de weg

 Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV6

 Vergunning sluitingsuur tot 02.00 uur

 Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV7

 Ontheffing sluitingsuur tot 02.00 uur

 Art. 2.3.1.4 APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV8

 Vergunning sluitingsuur terras tot 24.00 uur

 Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV9

 Ontheffing sluitingsuur terras tot 24.00 uur

 Art. 2.3.1.4a APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV10

Speelgelegenheid

 Art. 2.3.3.1 APV 2008 P-N

 Bgm.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV11

Alarminstallatie

Art. 2.4.16 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV12

Waarmerken verkoopregister

Art. 2.5.2 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV13

Ontheffing gebruik vuurwerk

Art. 2.7.3 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV14

Het verlenen van een kapvergunning

Art. 4.5.2. APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV15

Ontsierende, hinderlijke of gevaarlijke reclame

Art. 4.7.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV16

Caravans e.d.

Art. 5.1.5 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV17

Parkeren van reclamevoertuigen

Art. 5.1.6 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV18

Collectevergunning

Art. 5.2.1 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV19

Ventvergunning

Art 5.2.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV20

Standplaatsvergunning

Art. 5.2.3 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV21

Snuffelmarkten

Art. 5.2.4 APV 2008 P-N

Bgm.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV22

Kansspel

Art. 3 Wet op de kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV23

Klein kansspel (loterij)

Art. 7c Wet op de Kansspelen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV24

Ontheffing voor het houden van een wegwedstrijd

Art. 148 Wegenverkeerswet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan de senior/ teamleider van Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Economische en Maatschappelijke Zaken

FPZ APV 25

Beslissen op verzoeken om ontheffing van overige geluidhinder

Artikel 4.1.7 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Met inachtneming van de door het college vastgestelde Nota Bouwlawaai

Hoofdstuk 8 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Milieu

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

FPZ M1

 Het beslissen op aanvragen voor een vergunning op grond van de Wet milieubeheer

 Artikel 8.2 Wet milieubeheer

 COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M2

Instemmen met melding o.g.v. de Wet milieubeheer

Artikel 8.19 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M3

Het opleggen van maatwerkvoorschriften

Algemene maatregel van bestuur o.g.v. art. 8:40 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M4

Correspondentie inzake vergunningplicht van bedrijven met uitzondering van een voorwaarschuwing (zienswijze) en een besluit tot het opleggen van een dwangsom of het uitoefenen van bestuursdwang

Artikel 18.2 Wet milieubeheer en artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZ M5

Goedkeuring van rapporten in het kader van vergunningverlening en -procedure

Inrichtingen- en vergunningenbesluit en hoofdstuk 8 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZ M6

Actualiseren van een vergunning

Artikel 8.22 en 8.23 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M7

Het op aanvraag van vergunninghouder wijzigen van de voorschriften van een vergunning

Artikel 8.24 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M8

Het intrekken van een vergunning

Artikel 8.25, 1e lid onder b,c,d Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZ M9

Het op verzoek van vergunninghouder intrekken van een vergunning

Artikel 8.26 Wet milieubeheer

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

Hoofdstuk 9 Afdeling Frontoffice Publiekszaken, onderdeel Bouw- en woningtoezicht

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 FPZBW1

 Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, mits het bouwplan past in de van toepassing zijnde voorschriften en geen ontheffing of vrijstelling is vereist van andere dan ondergeschikte bouwtechnische en/of niet beleidsgevoelige stedenbouwkundige bepalingen

 Artikel 40, 44 en 56a Woningwet

 COLL.

 Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW2

Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase nadat ontheffing of vrijstelling is verleend

Artikel 40, 44 en 56a Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW3

Afgeven wijzigingsvergunning reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase zonder ontheffing of vrijstelling

Artikel 40, 44 en 56a Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW4 .

Het geheel of gedeeltelijk intrekken op verzoek van vergunninghouder van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase

Artikel 59 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW5

Het meedelen aan aanvrager van een reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase dat de beslissing op grond van één van de Artikelen 50 tot en met 55 en 56b van de Woningwet moet worden aangehouden

Artikelen 50 tot en met 55 en 56b Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW6

Het in kennis stellen als bedoeld in Artikel 58 van de Woningwet van een van rechtswege verleende bouwvergunning

Artikel 58 Woningwet en 2.2.6 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBW7

Het meedelen aan aanvrager dat het bouwwerk vergunningsvrij, licht- of regulier bouwvergunningplichtig is

Besluit bouwvergunningsvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW8

Het verzenden van een verzoek om aanvullende gegevens

Artikel 4:5 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken en medewerkers belast met bouw- en woningtoezicht

FPZBW9

Het vragen van agrarisch advies aan een terzake deskundige

Op grond van bestemmingsplannen

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

FPZBW10

Het controleren en afdoen van constructieberekeningen

Artikel 44 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

FPZBW11

Het gelasten dat beheersmaatregelen ter voorkoming van gevaar voor de gezondheid of veiligheid worden getroffen waaronder het direct staken van het gebruik van een bouwwerk, het staken van de bewoning en het slopen van een bouwwerk

Artikel 100d Woningwet juncto afdeling 5.3 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd BOR .

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider en medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder

FPZBW12

Het toekennen van een huisnummer

Artikel 108 Gemeentewet en Artikel 5.6.2 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd BOR

 

FPZBW13

Het afgeven van een sloopvergunning

Artikel 8.1.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijnRruimtelijke Zaken.

FPZBW14

Het afgeven van een positieve mededeling op een melding sloopvoornemen

Artikel 8.2.1 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken.

FPZBW15

Het verlenen van ontheffing van de plicht een onderzoeksrapport naar de gesteldheid van de bodem te overleggen indien reeds voldoende gegevens over de bodemgesteldheid beschikbaar zijn

Artikel 1.2.6, letter e, sub 1 van de bijlage van het Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBW16

Het verdagen van de beslissing omtrent een aanvraag om een reguliere bouwvergunning of een aanvraag om een reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase

Artikel 46, lid 2 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken

FPZBW17

Het weigeren van een lichte bouwvergunning

Artikel 44, lid 3 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Informatieplicht aan portefeuillehouder

FPZBW18

Het overschrijven van een bouw- of sloopvergunning

Artikel 10.3 geldende Bouwverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBW19

Het weigeren van een reguliere bouwvergunning vanwege het feit dat de verstrekte gegevens en bescheiden onvoldoende zijn voor de beoordeling van de aanvraag en de aanvraag en de overgelegde gegevens daardoor niet aannemelijk maken dat het bouwen voldoet aan de voorschriften van het Bouwbesluit of de bouwverordening.

Artikel 44, lid 1 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBW20

Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning of reguliere bouwvergunning eerste of tweede fase, voor een bouwplan in een bestemmingsplan waarvoor nog geen uitwerkingsplan is vastgesteld, mits het bouwplan in overeenstemming is met de standaardvoorschriften die binnen de gemeente worden gehanteerd en die ten grondslag zullen liggen aan het ontwerpuitwerkingsplan.

Artikel 40 Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

 

FPZBW21

Afgeven reguliere of lichte bouwvergunning eerste of tweede fase nadat de beslissing aanvankelijk is aangehouden of die aanhouding is doorbroken

Artikel 50 tot en met 55 en Artikel 56b Woningwet

COLL.

Hoofd Frontoffice Publiekszaken

Ondermandaat toegestaan aan senior/teamleider Frontoffice Publiekszaken 2e lijn Ruimtelijke Zaken. Doorbreken van de aanhouding na ambtelijke bespreking in het afstemmingsoverleg tussen BWT en RO

Hoofdstuk 10 Afdeling Wijkbeheer

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

WBH1

Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen

Wegenverkeerswet en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

WBH2

Het uitgeven van marktstandplaatsen

Art. 160 Gemeentewet geldende Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

WBH3

Uitvoering van de Warenmarktverordening Pijnacker-Nootdorp 2002

Warenmarktverordening geldende Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat aan marktmeester toegestaan

WBH4

Het verlenen van een (nood)kapvergunning

Art. 4.5.2. en 4.5.13 APV 2008 P-N

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

 

WBH5

 Bijzonder gebruik van de weg

 Art. 2.1.5.1 APV 2008 P-N

 COLL.

 Hoofd Wijkbeheer

 

WBH6

 Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering

 Artikel 160 Gemeentewet

 COLL.

 Hoofd Wijkbeheer

 

WBH7

 Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen

 Artikel 160 Gemeentewet

 COLL.

 Hoofd Wijkbeheer

 Ondermandaat aan medewerkers van de afdeling Wijkbeer toegestaan

WBH8

 Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

 Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

 COLL.

 Hoofd Wijkbeheer

 Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH9

 Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

 Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

 COLL

 Hoofd Wijkbeheer

 Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH10

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH11

Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH12

Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL Hoofd

Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH13

Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies

Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL

Hoofd Wijkbeheer

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

WBH14

 Het verlenen en vaststellen van bijdragen uit de “Doe-het-zelf-pot”

 Collegebesluit van 17 maart 2009 inzake “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

 COLL.

 Hoofd Wijkbeheer

 Ondermandaat toegestaan aan de wijkmanagers. Met inachtneming van de door het college vastgestelde “Spelregels verstrekken bijdragen Doe-het-zelf-pot”

Hoofdstuk 11 Afdeling Beheer Openbare Ruimte

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

BOR1

- Het nemen van tijdelijke verkeersmaatregelen - Verkeersbesluiten o.g.v. Wegenverkeerswet 1994 - Ontheffingen o.g.v. Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990

Wegenverkeerswet 1994, Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

 BOR2

 Parkeren van grote voertuigen

 Art. 5.1.7 APV 2008 Pijnacker-Nootdorp

 COLL.

 Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

 BOR3

 Het verlenen van toestemming tot het aansluiten op de gemeentelijke riolering

 Artikel 160 Gemeentewet

 COLL.

 Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

 BOR4

 Het verlenen van instemming voor het aanleggen, het in stand houden en het opruimen van kabels en leidingen in openbare gemeentegrond.

 Artikel 160 Gemeentewet , Artikel 2.1.5.2 APV P-N 2008 en Artikel 5.2 Telecommunicatiewet

 COLL.

 Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 Mede van toepassing zijn de Algemene Voorwaarden Ondergrondse Infrastructuren

BOR5

Correspondentie inzake milieuhandhaving bij bedrijven, met uitzondering van een beschikking

Artikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving

BOR6

Besluiten tot af- en goedkeuring van in het kader van handhaving verstrekte rapporten of bewijsstukken op basis van vergunningvoorschriften of een Amvb

Artikel 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving.

BOR7

Correspondentie inzake het intrekken van een milieuvergunning in het kader van handhaving, met uitzondering van een beschikking

Artikel 8.25, eerste lid onder a en 18.2 wet milieubeheer en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR8

Besluit inzake bestuursdwang met spoedeisend milieu- en gezondheidsbelang en ten uitvoer brengen daarvan

Artikel 8:2 wet milieubeheer Artikel 5.22 en 5:24 leden 5 en 6 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving. Informatieplicht aan afdelingshoofd en portefeuillehouder.

BOR9

Correspondentie over illegale (afval)stort buiten bedrijven, met uitzondering van een beschikking

Algemene Plaatselijke Verordening, Artikel 10.2 wet Milieubeheer, Artikel 13 wet Bodembescherming, Bouwstoffenbesluit en Artikel 5:22 en 5:32 Algemene wet bestuursrecht.

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan senior/ teamleider Handhaving.

BOR10

Correspondentie inzake handhaving openbare ruimte, met uitzondering van niet spoedeisende beschikking op grond van de Artikelen 2.2.1 tot en met 2.3.3.2 en 3.1.1 tot en met 3.5.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening

Algemene Plaatselijke Verordening en Afvalstoffenverordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving.

BOR11

Correspondentie inzake handhaving wegens strijdig gebruik, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingen .

Bestemmingsplan, wet ruimtelijke ordening juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving

BOR12

Correspondentie inzake handhaving Woningwet, inclusief beschikking in spoedeisend geval en bij bouwwerken met een bouwsom tot en met € 2.000,--, met uitzondering van overige beschikkingen

Bestemmingsplan, Artikel 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3. en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving.

BOR13

Staken van bouwen, gebruik of slopen, dan wel het gelasten dat voorzieningen worden getroffen, gericht op het tegengaan of beëindigen van gevaar voor de gezondheid of de veiligheid

Asbestverwijderingsbesluit, Artikel 125 Gemeentewet juncto Artikelen 100 en 100d Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Handhaving en overige medewerkers belast met handhaving. Informatieplicht aan portefeuillehouder handhaving

BOR14

Besluit inzake schadeclaims in het kader van handhaving tot en met een bedrag van € 3.000

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR15

Besluit naar aanleiding van een melding op grond van het Bouwstoffenbesluit

Artikel 3.1 Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR16

Verzoek om nadere gegevens op grond van het Bouwstoffenbesluit

Besluit bodemkwaliteit

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR17

Besluit tot goedkeuring van een tanksanering

Wet Milieubeheer, Wet bodembescherming en het Besluit opslaan in ondergrondse tanks

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR18

Sanering van een niet ernstig geval van bodemverontreiniging

Wet bodembescherming

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

 

BOR19

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Beheer Openbare Ruimte

BOR20

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering in het buitengebied

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Ondermandaat toegestaan aan teamleider Inrichting en Beheer Openbare Ruimte (IBOR)

BOR21

Ambtshalve besluiten om niet handhavend op te treden tegen ambtelijk geconstateerde geringe overtredingen van Artikel 40 Woningwet

Artikel 125 Gemeentewet juncto Artikel 40 Woningwet juncto afdelingen 5.3 en 5.4 Algemene wet bestuursrecht

COLL.

Hoofd Beheer Openbare Ruimte

Voordat het ambtshalve besluit wordt genomen, dient ambtelijk overleg plaats te vinden tussen de taakvelden Handhaving (BOR) en Bouw- en woningtoezicht (Frontoffice Publiekszaken)

Hoofdstuk 12 Afdeling Beleid

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 BEL1

 Het verlenen en vaststellen van budgetsubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst en het verstrekken van voorschotten op budgetsubsidies

 Artikelen 6, 16, 20 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

 COLL.

 Hoofd Beleid

 Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL2

Het vaststellen van waarderingssubsidies overeenkomstig de door het college vastgestelde subsidielijst.

Artikelen 6, 29 en 30 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL3

Het verdagen van beslissingen op aanvragen voor het verlenen en/of vaststellen van een budgetsubsidie, een waarderingssubsidie of een eenmalige subsidie

Artikelen 16, 20, 29, 35 en 38 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL4

Besluiten tot het afwijken van de maximale omvang van de egalisatiereserve van structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 32, lid 3, en 22, lid 4, van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL5

Toestemming geven voor het vormen van bestemmingsreserves door structureel gesubsidieerde instellingen.

Artikelen 23 en 33 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL.

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL6

Het verlenen en vaststellen van eenmalige subsidies en het verstrekken van voorschotten op eenmalige subsidies

Artikelen 35, 37, 38, 39, 40 en 43 van de Algemene Subsidieverordening gemeente Pijnacker-Nootdorp 2004

COLL..

Hoofd Beleid

Met inachtneming van het vigerende subsidiebeleidskader, de vastgestelde subsidieplafonds en de door het college vastgestelde subsidielijst

BEL7

Bijhouden van het Register Kindercentra en gastouderbureaus

Art. 46 wet kinderopvang, juncto Artikel 6 van de Regeling wet kinderopvang

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL8

Besluiten in de eerste fase van het sanctioneren bij het handhaven van de kwaliteit van de kinderopvang

Wet kinderopvang

COLL.

Hoofd Beleid

Overeenkomstig de in de nota Handhavingsbeleid kinderopvang Pijnacker-Nootdorp beschreven protocollen.

BEL9

Uitvoering Gemeentelijk Onderwijsachterstandenplan Pijnacker-Nootdorp

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL10

Uitvoering Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 5, Artikel 6, lid 2, Artikel 7, lid 3 en 4 Artikel 8, Artikel 9, lid 1, Artikel 10, lid 4, Artikel 15, Artikel 16, Artikel 18, lid 3, Artikel 20, lid 2, Artikel 21, Artikel 22, Artikel 23, Artikel 25, lid 4, Artikel 26, Artikel 32, lid 1 en 3, Artikel 35, lid 1 en 2, Artikel 38, lid 3,5 en 7 Verordening voorzieningen huisvesting Onderwijs Gemeente Pijnacker-Nootdorp

COLL.

Hoofd Beleid

Artikel 16 met inachtneming van bijlage VII van dit Mandaatbesluit. Artikel 21 en 22 (spoedaanvragen) tot en met een bedrag van € 3.000,--

BEL 11

Uitvoering Verordening subsidiëring godsdienstonderwijs en levensbeschouwelijk vormingsonderwijs openbaar basisonderwijs gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 147, eerste lid Gemeentewet juncto Artikel 50 en 51 Wet op het primair onderwijs

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL12

Uitvoering Verordening overleg lokaal onderwijsbeleid Gemeente Pijnacker-Nootdorp

Artikel 5, Artikel 6, Artikel 7, Artikel 10, lid 1 en 3

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL13

Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

Artikel 6, Artikel 7 en Artikel 20 lid 1 en 2 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

COLL.

Hoofd Beleid

 

BEL14

Vaststelling af te dragen winst in verband met verkoop van een woning met een anti-speculatiebeding

Koopovereenkomsten woningen met een anti-speculatiebeding

COLL.

Hoofd Beleid

 

Hoofdstuk 13 Afdeling Ontwikkeling

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

ONT1

 Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het aankopen en verkopen van grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld

 Artikel 160 Gemeentewet

 COLL.

 Hoofd Ontwikkeling

 Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder.

ONT2

Besluiten tot het aangaan van grondreserveringsovereenkomsten voor grond in gebieden waarvoor een exploitatie-opzet door de raad is vastgesteld

Artikel 160 Gemeentewet

COLL

Hoofd Ontwikkeling

Voor zover binnen de financiële kaders van de exploitatie-opzet. Vooroverleg met portefeuillehouder

ONT3

Besluiten tot toestemming tot vervreemden of bezwaren van bedrijfskavels aan derden indien sprake is van overdracht van aandelen binnen de organisatorische structuur van het betrokken bedrijf of indien sprake is van overdracht van onroerende zaken aan de eigenaar van het betrokken bedrijf naar privé of omgekeerd

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ONT4

Besluiten tot toestemming tot doorverkoop van bedrijfsunits binnen bedrijfsverzamelgebouwen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ONT5 Ontwikkeling

Besluiten tot het vestigen van een recht van opstal ten behoeve van riolering op bedrijfsterreinen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

ONT6

Besluiten tot het aangaan van overeenkomsten tot het verkopen of het verhuren van openbaar groen (snippergroen)

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

De aanvragen moeten worden getoetst aan de criteria zoals vastgesteld bij raadsbesluit van 23 december 2004 (Notitie snippergroenbeleid). De aanvragen dienen eerst te worden getoetst door de afd. Wijkbeheer en/of de cluster Stedenbouw van de afd. Beleid.

ONT7

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp aanvragen van een bouw-, sloop- en kapvergunning en overige vergunningen en het doen van meldingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdeling Ontwikkeling

ONT8

Het namens de gemeente Pijnacker-Nootdorp indienen van een verzoek om hogere grenswaarden op grond van de wet geluidhinder

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

 

Hoofdstuk 14 Afdeling Dienstverlening, Informatievoorziening en Automatisering

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

DIA1

Het bijhouden van een register en registratie van publiekrechtelijke beperkingen op onroerende Zaken op grond van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken waartoe in het in het bijzonder wordt gerekend: a. het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving b. het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers c. het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie d. het plaatsen van aantekeningen op het brondocument e. het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie f. het verstrekken van een bewijs van inschrijving g. het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd h. het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie i. het verstrekken van verklaringen, dat uit het register blijkt, dat op het betreffende angevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperking van toepassing zijn j. het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties k. het (doen) verstrekken van berichten aan de Landelijke Voorziening

Artikel 5 en volgende van de wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen op onroerende zaken

 COLL.

 Hoofd DienstVerlening, Informatievoorziening en Automatisering.

1.Voor de onderdelen a t/m k is ondermandaat toegestaan aan de senior medewerker geo-informatie en de beleidsondersteunende medewerker geo-informatie van de afdeling DIA. 2. Voor de onderdelen g, h en i is ondermandaat toegestaan aan de Frontofficemedewerker A 2e lijn van de afdeling Frontoffice Publiekszaken

BIJLAGE II BESTUURLIJKE MANDATEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

PA1

 Vaststellen verweerschrift naar aanleiding van een ingediend bezwaarschrift- of beroepschrift met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten, alsmede het nemen van een besluit op bezwaarschriften met betrekking tot door of namens het college genomen besluiten.

 Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

 Alle portefeuillehouders

1. Op grond van Artikel 10:3 derde lid van de Awb zijn uitgezonderd de besluiten op bezwaarschriften n.a.v. door portefeuillehouders in mandaat genomen besluiten. 2. In afwijking van Artikel 4, lid 2 van de algemene bepalingen kunnen ook niet-begunstigende beslissingen door de portefeuillehouder worden genomen.

PSZK1

Besluiten tot terugvordering en verhaal van Bbz-kredieten

Wet Bbz

COLL.

Portefeuillehouder Sociale Zaken

 

PFIN1

Oninbaar verklaren van vorderingen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouder Financiën

Met uitzondering van gemeentelijke belastingen. Dit is een bevoegdheid van het hoofd afdeling Backoffice Publiekszaken gebaseerd op het aanwijzingsbesluit van het college van 22 maart 2005.

BIJLAGE III MANDATEN AAN STUUR- EN PROJECTGROEPEN

Nr. Onderwerp Wettelijke grondslag Door Aan Bijzondere voorwaarden

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 SP1

Uitwerking van de ICT-beleidsvisie in de vorm van een ICT-uitvoeringsprogramma

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Stuurgroep I&A

Binnen de financiële kaders van de door de raad vastgestelde Programmabegroting

BIJLAGE IV MANDATEN / MACHTIGINGEN AAN EXTERNEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 ME1

 Verstrekken van een Huisvestingsvergunning voor woningen van woningbouwcorporaties

 Artikel 7, eerste lid Huisvestingswet 1992 en hoofdstuk 2, paragraaf 5 van de Huisvestingsverordening Stadsgewest Haaglanden en het Convenant woonruimteverdeling Interkerkelijke Stichting voor bejaardenzorg te Pijnacker 2007

COLL.

 • Directeur/ bestuurder, adjunct-directeur en hoofd Woon-service Stichting Rondom Wonen • Directeur en manager Wonen Vestia Nootdorp • Secretaris van de Interkerkelijke Stichting voor de bejaardenzorg

 

ME2

Uitvoeren Artikel 11a van de Coll.ectieve Arbeidsvoorwaarden Regeling (CAR)

Besluit van de raad van 2 januari 2002

COLL.

Uitvoeringsorgaan UWV

 

ME3 .

Uitvoeren van de wet inburgering nieuwkomers

Artikelen 3,5,6,15 en 18 van de wet inburgering nieuwkomers

COLL.

Hoofd van de Sector Werk, Inkomen en Zorg, cluster Publiekszaken van de gemeente Delft

Ondermandaat toegestaan aan de leidinggevende Inburgering van de gemeente Delft met uitzondering van het opleggen van boetes

ME4

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet

Bgm.

Medewerkers van notariskantoren

Om voor en namens de gemeente mee te werken aan het passeren van akten waarbij de gemeente: - Aan haar in eigendommen toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop overdraagt aan anderen; - Aan derden in eigendom toebehorende registergoederen, of beperkte rechten daarop in eigendom aanneemt / in levering aanvaardt; - Beperkte genotsrechten (zoals erfpacht en opstal) en /of vestigt op aan de gemeente en / of derden toebehorende registergoederen.

ME5

Besluiten die samenhangen met de verstrekking van persoonsgebonden budgetten huishoudelijke verzorging voor overgangscliënten

Wet maatschappelijke ondersteuning

COLL.

Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a.

 

ME6

Verstrekking van het Persoonsgebonden Budget van overgangscliënten op basis van een indicatie voor huishoudelijke verzorging

Wet maatschappelijke ondersteuning

COLL.

Medewerkers van O.W.M. Zorgverzekeraar DSW u.a.,

 

ME7

Beslissen op aanvragen om subsidies in het kader van de Jeugdgezondheidszorg wet Collectieve Preventie Volksgezondheid COLL. Directeur GGD-Zuid-Holland West Van toepassing zijn de bijzondere voorwaarden zoals genoemd in het nader door het college vastgestelde specifieke mandaatbesluit jeugdgezondheidszorg

 

 

 

 

ME8

Uitvoering Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

Artikel 19 lid 3 van de Verordening kwaliteitsregels peuterspeelzalen Pijnacker-Nootdorp 2006

COLL.

De directeur van de GGD Zuid-Holland West

 

ME9

Het ondertekenen van een besluit tot het opleggen van een huisverbod en het verrichten van daaruit voortvloeiende handelingen

Artikel 3 eerste lid wet tijdelijk huisverbod en Artikel 10:11 Algemene wet bestuursrecht

Bgm.

Hulpofficier van justitie

Met inachtneming van het specifieke mandaatbesluit van de burgemeester van 20 februari 2009 waarin e.e.a. nader is uitgewerkt.

BIJLAGE V VOLMACHTEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

 VM1

 Afhandelen van schadeclaims tot en met een bedrag van € 2.500,--

 Artikel 160 Gemeentewet

 COLL.

 Hoofd Financiën

 

VM2

Vaststellen van huuraanpassingen ingevolge de bepalingen van huurovereenkomsten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM3

Aangaan, wijzigen of beëindigen van verzekeringen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

Binnen bestaand pakket

VM4

Het doen van BTW-aangiften

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM5

Ondertekenen betalings- en invorderingsopdrachten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM6

Akkoorderingen saldobiljetten geldleningen

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Financiën

 

VM7

Besluiten tot verhuur van en aangaan of actualiseren van verhuurovereenkomsten voor (sport) accommodaties, van de volkstuinen, van woningen en gebouwen binnen de activiteit “overige gebouwen en terreinen”, van het vrachtwagenparkeerterrein en van de parkeergarages bij Het Baken

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Wijkbeheer

Ondermandaat toegestaan aan de medewerker verhuur accommodaties van de afd. Wijkbeheer.

Bij de onderstaande volmachten nr’s VM8 tot en met VM13 worden de methoden en procedures in acht genomen zoals genoemd in de “Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid” zoals die is vastgesteld door het college bij besluit van 11 april 2006 en/of sedertdien gewijzigd en voorts zoals genoemd in de bijlage die hoort bij de volmachten VM8 tot en met VM 13.

VM8

Besluiten tot het deelnemen aan door andere aanbestedende diensten te organiseren aanbestedingen op het gebied van leveringen, diensten en werken, inclusief het besluit tot (voorlopige) gunning van de opdracht.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Secretaris

 

VM9

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij onderhandse enkelvoudige aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden en Projectmanagers **)

Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen aan prestatiehouders ***) binnen de afdelingen is.

VM10

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij onderhandse meervoudige aanbesteding en besluiten tot het verlenen van opdrachten tot leveringen en diensten bij onderhandse meervoudige aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden en Projectmanagers **)

Ondermandaat toegestaan door de betreffende functionarissen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

VM11

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken bij openbare niet-Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouder Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.

 

VM12

Besluiten tot het verlenen van opdrachten voor leveringen en diensten exclusief BII diensten bij openbare niet-Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

 

VM13

Besluiten tot het verlenen van opdrachten tot uitvoering van werken en opdrachten voor leveringen en diensten bij Europese aanbesteding

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouders

Ondermandaat toegestaan door de directeuren*) ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen voor de procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure zoals genoemd in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid.

VM14

Besluiten tot uitzondering van de aanbestedingsregels zoals aangegeven in de Nota inkoop- en aanbestedingsbeleid

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

(Project)portefeuillehouders

 

VM15

Verkoop van roerende zaken die worden aangetroffen in door de gemeente verworven onroerende goederen, mits deze een bedrag van € 10.000,-- niet te boven gaan.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Portefeuillehouder Financiën

 

VM16

Het om-niet in gebruik geven van gronden en gebouwen aangekocht als strategische aankoop, voor gebruik van grasopbrengsten, voor onderhoud en voor anti-kraak

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

VM17

Het tijdelijk om niet in gebruik geven van openbaar gebied

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling en Hoofd Wijkbeheer

 

VM18

Besluiten inzake de uitgifte van grond ten behoeve van zendmasten

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Met inachtneming van de voorwaarden zoals genoemd in het collegebesluit van 31 mei 2005

VM19

Besluiten inzake het aangaan en beëindigen van huurovereen-komsten, inclusief anti-kraakovereenkomsten, in gebieden waarvoor door de raad een exploitatieopzet is vastgesteld.

Artikel 160 Gemeentewet

COLL.

Hoofd Ontwikkeling

Op de anti-kraakovereenkomst is het anti-kraakreglement van toepassing

  • *)

    Het interne bedrijfsvoeringsproces is een bevoegdheid van de directeuren.

  • **)

    Projectmanagers als bedoeld in het kader van het Handboek Projectmatig Werken

  • ***)

    Prestatiehouders als bedoeld in de Regeling budgethouderschap en verplichtingen

BIJLAGE VI MACHTIGINGEN

Nr.

Onderwerp

Wettelijke grondslag

Door

Aan

 Bijzondere voorwaarden

M1  

Vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte (zoals ondertekening van contracten namens de gemeente P-N)    

Artikel 171, lid 2 Gemeentewet    

Bgm.    

Budgethouders Afdelingshoofden (Project)portefeuillehouders

Vertegenwoordiging vindt plaats afhankelijk van de toegekende bevoegdheden op grond van bijlage I van dit Mandaatbesluit , de onder de nr’s VM8 tot en met VM13 toegekende bevoegdheden, alsmede toegekende bevoegdheden o.g.v. specifieke regelingen zoals het Treasurystatuut. NB. Over contracten dient vooroverleg met de portefeuillehouder plaats te vinden.

(Project)portefeuillehouders

Ter uitvoering van door het college genomen besluiten. Ondermandaat aan directeuren en afdelingshoofden is toegestaan.

Medewerkers van de afdeling

a) Inzake aangiften en ondertekening van processen verbaal met betrekking tot diefstal, schade e.d. van gemeentelijke eigendommen. b) Het afleggen van verklaringen namens de gemeente als een proces-verbaal wordt opgemaakt in het kader van een geconstateerde overtreding door de gemeente van een wettelijke bepaling. In dit geval dient de verantwoordelijke portefeuillehouder te worden ingelicht.

M2

Artikel 160, lid 1f Gemeentewet en Artikel 8:24 Algemene wet bestuursrecht

 Vertegenwoordiging van het gemeentebestuur ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties, en bij de Nationale Ombudsman

 Bgm. COLL.

 Afdelingshoofden

Informatieplicht aan directeur Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

M3

In de gelegenheid stellen van belanghebbenden om zienswijzen naar voren te brengen bij inspraak- en bezwarenprocedures

 Algemene wet bestuursrecht

 Bgm. COLL.

Afdelingshoofden

 Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen

M4

Indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen / subsidies / voorschotten aan provincie, rijk en andere instanties

Art. 160 Gemeentewet

COLL.

Afdelingshoofden

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers van de afdelingen Informatieplicht aan directeur

M5

 Afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds genomen besluiten

 Art. 160 Gemeentewet

Bgm. COLL.

Afdelingshoofden Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter

Ondermandaat toegestaan aan medewerkers

M6

 Het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)

 Artikel 75 en 105 Gemeentewet

 Bgm. COLL.

 Wethouders en afdelingshoofden

 Met uitzondering van brieven aan H.M. de Koningin, Commissaris van de Koningin of andersoortige stukken met een persoonlijk karakter Ondermandaat toegestaan aan medewerkers

Bijlage VII bij de volmachten VM8 tot en met VM13 van het Mandaatbesluit 2009

Op basis van de Nota Inkoop- en Aanbestedingsbeleid, wordt bij de uitvoering van de volmachten VM8 tot en met VM13 rekening gehouden met de volgende punten:

De gemeente gaat uit van de volgende tabel, waarin de drempelbedragen staan, die de keuze voor het type aanbesteding bepalen:

Type aanbesteding

Drempelbedrag[1]

Volmacht

Onderhands

Enkelvoudig

Werken: < € 100.000 Leveringen en diensten:< € 50.000

Afdelingshoofden Projectmanagers

Meervoudig

Werken: € 100.000 – 500.000 Leveringen en diensten: € 50.000 – 100.000

Afdelingshoofden[2] Projectmanagers

Openbaar

Niet-Europees

Werken: > € 500.000 – 5.150.000[3] Leveringen en diensten exclusief IIB diensten: > € 100.000 – 206.000³

(Project)portefeuille-houder[4] Directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen[5]

Europees met inachtneming van de BAO (Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten)

• Openbare procedure • Niet-openbare procedure • Bijzondere procedures

Werken: > € 5.150.000³ Leveringen: > € 206.000³ Diensten: > € 206.000³

(Project) portefeuillehouder[6]

  • [1]

    De drempelbedragen zijn exclusief BTW.

  • [2]

    Ondermandaat door de betreffende functionarissen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [3]

    De Europese Commissie publiceert elke twee jaar de drempelbedragen. De bedragen die in dit besluit zijn vermeld, gelden van 1 januari 2008 tot en met 31 december 2009. De actuele drempelbedragen zijn te vinden op www.europadecentraal.nl.

  • [4]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [5]

    Ondermandaat door directeuren is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

  • [6]

    Ondermandaat door directeuren ten aanzien van de onder hun verantwoordelijkheid vallende afdelingen is toegestaan voor procesonderdelen van de aanbestedingsprocedure als genoemd in deze nota.

Bijlage VIII van het Mandaatbesluit 2009

Algemeen machtigingsbesluit aan afdelingshoofden zoals bedoeld onder nummer M2

Het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp;

gelet op hun besluit van 27 januari 2009 tot vaststelling van het Mandaatbesluit 2009, bijlage VI Machtigingen, nummer M2 ;

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht en Artikel 160, eerste lid onder f van de Gemeentewet;

besluiten:

de afdelingshoofden van de gemeente Pijnacker-Nootdorp te machtigen het college en de burgemeester ter zitting bij (bestuursrechtelijke) bezwaar- en beroepszaken tot in alle instanties en bij de Nationale Ombudsman te vertegenwoordigen en het woord te voeren.

Pijnacker, 27 januari 2009.

Het college voornoemd,

De secretaris, De burgemeester,

De burgemeester voornoemd,

Bijlage IX van het Mandaatbesluit 2009

Voorbeeld van een specifieke machtiging aan medewerkers ter uitvoering van nummer M2

Het hoofd van de afdeling……………………………….

gelet op het besluit van het college van het college en de burgemeester van Pijnacker-Nootdorp van 27 januari 2009;

gezien de mededeling van [de griffier van de Arrondissementsrechtsbank ’s-Gravenhage, Sector bestuursrecht van. …….200., procedurenummer………en het verzoek om voorlopige voorzie-ning/beroepschrift van de heer/mevrouw ………………tegen het besluit (de beslissing) van de raad/ het college/de burgemeester (op het bezwaarschrift) van……………..200., kenmerk………….];

gelet op Artikel 8:24 juncto Artikel 8:59 van de Algemene wet bestuursrecht;

besluit:

mevrouw/ de heer ………………….. , werkzaam bij [de afdeling…………van de gemeente Pijnacker-Nootdorp], te machtigen de raad/het college/de burgemeester te vertegenwoordigen en het woord te voeren bij de behandeling van bovengenoemd [verzoek/beroepschrift] tijdens de openbare terechtzitting van de [President van de rechtbank/de rechtbank] op ……………………….200….

Pijnacker,…………………….200..

Het hoofd van de afdeling………………

(Handtekening)

Bijlage X van het Mandaatbesluit 2009

Redactie mandaatbesluiten

  • 1.

    Een (zuiver) mandaatbesluit, waarbij de wethouder of de ambtenaar overeenkomstig het Mandaatbesluit 2009, het Ondermandaatbesluit 2009 of het Mandaatbesluit belastingen een besluit neemt namens het college of de burgemeester (zie Artikel 1, zevende lid Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd:

    • Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

    • Brief in de IK-vorm (de wethouder of de ambtenaar neemt immers het besluit!)

    • Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Namens de burgemees-ter/het college van Pijnacker-Nootdorp verleen ik u vergunning….

    • Ondertekening:

    • Hoogachtend,

    • de wethouder… (portefeuille) / de directeur.../het hoofd van de afdeling……/ (bij on-dermandaat) de medewerker…….,

    • handtekening

    • titel en naam)

  • 2.

    Een ondertekeningsmandaat (zie Artikel 2, tweede lid Mandaatbesluit 2009). Deze vorm komt alleen voor in de volgende gevallen (zie bijlage VI, onderdeel M4 tot en met M6 van het Man-daatbesluit 2009) wordt als volgt geredigeerd indien sprake is van:

    • ? indienen van declaraties en aanvragen van bijdragen/subsidies/voorschotten aan de provincie, rijk en andere instanties

    • ? afwikkelen van administratieve procedures binnen het kader van reeds geno-men besluiten

    • ? het ondertekenen van stukken die geen besluit van het bestuursorgaan vergen en geen politiek gevoelig karakter hebben (louter informatieverstrekking)

    • Aanhef: geacht(e) heer/mevrouw/bestuur/college

    • Brief in de IK-vorm (burgemeester) of WIJ-vorm (college)

    • Brief beginnen met (een variatie op) de volgende tekst: Hierbij doe ik u/doen wij u, enz….

    • Ondertekening:

    • Hoogachtend,

    • de burgemeester / het college van Pijnacker-Nootdorp,

    • voor deze,

    • de wethouder… (portefeuille) / de directeur…../het hoofd van de afdeling…/de mede-werker……,

    • handtekening

    • (titel en naam)

Nb.

  • 1)

    In geval van afwezigheid of verhindering van functionarissen aan wie bij of krachtens het Man-daatbesluit 2009 bevoegdheden zijn toegekend, worden deze bevoegdheden uitgeoefend door hun plaatsvervanger. In dat geval wordt de handtekening vooraf gegaan door de letters b.a. (bij afwezigheid).

  • 2)

    In geval van ondermandaat wordt de hiërarchisch leidinggevende van de gemandateerde aange-merkt als zijn plaatsvervanger.

Bijlage XI van het Mandaatbesluit 2009

Modeltekst voor aanhef en ondertekening van een contract/overeenkomst door een portefeuille-houder/afdelingshoofd/budgethouder (zie Mandaatbesluit onder nummer M1):

Aanhef

De gemeente Pijnacker-Nootdorp, hierna te noemen ‘de gemeente’, te dezen rechtsgeldig vertegenwoor-digd door (wethouder) (de heer/mevrouw+naam) /(het hoofd van de afdeling /medewerker van de afdeling…….) (de heer/mevrouw+naam), hiertoe op grond van Artikel 171, tweede lid van de Gemeentewet gemachtigd door de burgemeester bij zijn besluit van 27 januari 2009 (en handelende ter uitvoering van het besluit van het college van (datum));

Ondertekening

Gemeente Pijnacker-Nootdorp,

(handtekening)

(Naam)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Toelichting:

Deze ondertekeningsvorm komt voor in de volgende situaties:

  • 1.

    Als een (project)portefeuillehouder, een hoofd van een afdeling of een budgethouder een contract/overeenkomst tekent op grond van volmacht VM8 t/m VM 12 van het Mandaatbesluit 2009

  • 2.

    Als een (project)portefeuillehouder een overeenkomst ondertekent op grond van een collegebesluit.