Telewerkregeling

Geldend van 05-01-2010 t/m heden

Intitulé

Telewerkregeling

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hellevoetsluis;

b e s l u i t :

vast te stellen de regeling telewerken:

Artikel 1

Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:

  • 1.

    het college; het college van burgemeester en wethouders;

  • 2.

    telewerken; het door de ambtenaar op grond van de aanstelling verrichten van werkzaamheden vanuit de woning van de ambtenaar op telewerkdagen, met behulp van informatie- en telecommunicatietechnologie;

  • 3.

    telewerkdagen; de dagen in de week, waarop de ambtenaar arbeid door middel van telewerken verricht;

  • 4.

    telewerkplek; de ruimte in de woning van de ambtenaar van waaruit de ambtenaar op telewerkdagen arbeid verricht;

  • 5.

    telewerkbesluit; het besluit op grond waarvan de ambtenaar zijn werkzaamheden door middel van telewerken verricht.

Artikel 2

De ambtenaar kan bij het college een aanvraag indienen om te mogen telewerken. Een aanvraag wordt door het college toegewezen, indien het belang van de dienst daarbij is gebaat. Het college kan functies benoemen die gedeeltelijk door middel van telewerken kunnen worden verricht of criteria benoemen waaraan geschikte functies moeten voldoen. Een aanvraag wordt alleen toegewezen indien de ambtenaar beschikt over een telewerkplek, die voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld door de Arbowet en wanneer de ambtenaar reeds beschikt over een PC met randapparatuur welke voldoet aan de door het college gestelde voorschriften.

Artikel 3

Aan de ambtenaar die zijn functie door middel van telewerken uitoefent, worden in een telewerkbesluit aanwijzingen gegeven met betrekking tot de volgende onderwerpen:

  • ·

    de bereikbaarheid van de ambtenaar;

  • ·

    de wijze van terugkoppeling met de gemeente Hellevoetsluis;

  • ·

    de te verrichten werkzaamheden;

  • ·

    de periode waarin de ambtenaar telewerkt;

  • ·

    het aantal dagen per week waarop de ambtenaar telewerkt;

  • ·

    de dagen in de week waarop de ambtenaar telewerkt;

  • ·

    informatiebeveiliging;

  • ·

    privacyaspecten.

Artikel 4

De ambtenaar is verplicht er voor te zorgen dat de telewerkplek blijft voldoen aan de eisen zoals deze zijn gesteld in de Arbowet. De ambtenaar verleent, indien het noodzakelijk is om de arbeidsomstandigheden te controleren, medewerking aan een bezoek van de telewerkplek door een arbodeskundige. Dit ontslaat de gemeente niet van de eindverantwoordelijkheid voor een correct ingerichte werkplek. Deze verplichting dient dan ook te worden beschouwd als een inspanningsverplichting, waarbij de gemeente faciliterend moet optreden.

Artikel 5

Het college kan het telewerkbesluit intrekken indien:

  • ·

    de telewerkplek niet of niet meer voldoet aan de eisen die daaraan worden gesteld door de Arbowet;

  • ·

    de ambtenaar weigert mee te werken aan een tijdig aangekondigd onderzoek van de telewerkplek door de arbodeskundige;

  • ·

    de ambtenaar de aanwijzingen die hem in het telewerkbesluit zijn gegeven niet opvolgt;

  • ·

    de ambtenaar in onvoldoende mate aan de gestelde eisen voldoet;

  • ·

    de ambtenaar van functie verandert;

  • ·

    de ambtenaar of de leidinggevende hierom verzoekt.

Artikel 6

Over dagen dat de ambtenaar telewerkt komt een aan hem toegekende reiskostenvergoeding niet tot uitbetaling.

Artikel 7

De ambtenaar wordt maandelijks een vaste tegemoetkoming in de kosten voor abonnement en gebruik van een telefoonlijn en internetprovider verstrekt.

Deze tegemoetkoming bedraagt ten hoogste de fiscaal vrijgestelde vergoeding.

Ondertekening

Hellevoetsluis,
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris, de burgemeester,
J.C. Simons C.A. Kleijwegt