Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR255978
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR255978/1
Regeling vervallen per 01-01-2021
Beleidsregels ten aanzien van het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden, in welke vorm dan ook, op of aan de openbare wegen
Geldend van 01-12-2012 t/m 31-12-2020
Intitulé
Beleidsregels ten aanzien van het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden, in welke vorm dan ook, op of aan de openbare wegenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nuth,
Overwegende dat het her en der plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden kan leiden tot aantasting van het uiterlijk aanzien van de gemeente;
Overwegende dat het, ter regulering van het aantal te plaatsen reclameborden, gewenst is beleidsregels vast te stellen;
Gelet op het bepaalde in artikel 2:10 lid 3 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuth en artikel 4:81 van de Algemene Wet Bestuursrecht.
BESLUIT:
Vast te stellen de navolgende beleidsregels ten aanzien van het plaatsen van tijdelijke publiciteitsborden, in welke vorm dan ook, op of aan de openbare wegen :
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Art 1.1 Begripsomschrijvingen
In dit besluit wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:
- a.
Tijdelijke publiciteitsborden: enkelzijdige borden, sandwichborden, driehoeksborden of borden in welke vorm dan ook, die het doel of het kennelijke doel hebben het aankondigen van evenementen.
- b.
Evenementen : elk voor publiek toegankelijke verrichting van vermaak van tijdelijke aard conform de begripsbepaling van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuth 2012.
Voorbeelden: kermis, concert, beurs, kunstmarkt, sportevenement. Voor deze beleidsregels worden onder evenementen ook verstaan activiteiten in het kader van onderwijs en werkgelegenheid.
Art 1.2 Doel plaatsing
Er is enkel reclame toegestaan voor evenementen die binnen de gemeente plaatsvinden of, als zij buiten de gemeente gehouden worden, waarmee de belangen van de inwoners van Nuth gediend zijn of kunnen zijn.
Art 1.3 Handelsreclame
Borden met handelsreclame zijn niet toegestaan.
Art 1.4 Aanblik tijdelijke publiciteitsborden
-
a. De geplaatste tijdelijke publiciteitsborden dienen te allen tijde een verzorgde aanblik te leveren en in deugdelijke staat van onderhoud te verkeren.
-
b. De tijdelijke publiciteitsborden mogen maximaal 120 cm hoog zijn en maximaal 85 cm breed.
Art. 1.5 Aansprakelijkheid
De gemeente Nuth kan op geen enkele wijze aansprakelijk worden gesteld voor schade die voortvloeit uit het plaatsen of geplaatst houden, dan wel verwijderen van de tijdelijke publiciteitsborden. Elke schade die voortvloeit uit het plaatsen of geplaatst houden, dan wel verwijderen van de tijdelijke publiciteitsborden komt ten laste van de rechthebbende van de borden.
Art 1.6 Plaatsing tijdelijke publiciteitsborden
-
a. De tijdelijke publiciteitsborden mogen geen last, schade of hinder opleveren aan personen en in het bijzonder voor het verkeer, waaronder ook het voetgangersverkeer wordt verstaan. De voorschriften van art 2:10 lid 2 van de Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuth dienen in acht te worden genomen.
-
b. Borden die naar het oordeel van de gemeente de verkeersveiligheid in gevaar brengen of anderszins hinder veroorzaken, worden zonder voorafgaande kennisgeving op kosten van de aanvrager verwijderd.
HOOFDSTUK 2 BEPERKING PLAATSINGSMOGELIJKHEDEN
Art 2.1 Buiten de bebouwde kom
Er mogen geen borden worden geplaatst buiten de bebouwde kom.
Art 2.2 Plaatsing tijdelijke publiciteitsborden
Tijdelijke publiciteitsborden mogen uitsluitend worden geplaatst op door het college van Burgemeester en wethouders aangewezen plaatsen. De publicatieborden mogen maximaal twee weken vaarafgaand aan het evenement worden geplaatst tot uiterlijk een dag na het evenement. Uiterlijk op de tweede dag na het evenement dienen de borden te worden verwijderd. Overblijfselen van vernielde borden dienen door belanghebbende te worden opgeruimd. Blijft deze in gebreke dan worden de noodzakelijke werkzaamheden tot verwijderding door de gemeente op kosten van belanghebbende verricht.
Art 2.3 Maximum aantal te plaatsen tijdelijke publiciteitsborden
Per evenement mogen maximaal tien tijdelijk publiciteitsborden worden geplaatst. Recht op plaatsing geschiedt volgens het meldingsprincipe “wie het eerst komt”. Per locatie is slechts één bord toegestaan.
HOOFDSTUK 3 PROCEDURE
Art 3.1 Indienen melding
-
a. Het voornemen tot het plaatsen van borden moet minimaal 3 weken voorafgaand aan de plaatsing bij de gemeente worden gemeld via een door de gemeente vastgesteld meldingsformulier.
-
b. Plaatsing van een bord is pas toegestaan nadat de melding door de gemeente is geaccepteerd.
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Art. 4.1 Verkiezingen
Voor landelijke, provinciale en gemeentelijke verkiezingen zullen door de gemeente aparte voorzieningen worden getroffen ten behoeve van het voeren van campagnes.
Art. 4.2 Handhaving
Met de inwerkingtreding van deze Beleidsregels tijdelijke publiciteitsborden zal worden opgetreden tegen illegale publiciteitsborden, d.w.z. tegen publiciteitsborden die in strijd zijn met deze beleidsregels. Borden die in afwijking van deze beleidsregels zijn geplaatst, worden zonder voorafgaande kennisgeving door de gemeente op kosten van de overtreder verwijderd.
Art. 4.3 Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op 1 december 2012.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl