Regeling vervallen per 01-01-2014

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Geldend van 06-12-2012 t/m 31-12-2013

De raad van de gemeente Hoogezand-Sappemeer;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet ;

besluitvast te stellen de

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1. Deze verordening verstaat onder:

  • a. ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b. ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c. ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d. ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e. 'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

  • Leges worden niet geheven voor:

  • a. diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b. diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;

  • c. stukken of verrichtingen, in hun persoonlijk belang benodigd door personen die door een verklaring afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken;

  • d. de afdrukken van stukken, die ten behoeve van nieuwsbladen of van binnen de gemeente gevestigde openbare leeszalen worden afgegeven krachtens een besluit van het college van burgemeester en wethouders;

  • e. vergunningen tot het houden van openbare inzamelingen van gelden;

  • f. activiteitenvergunningen aangevraagdoor organisaties die het CBF keurmerk of een CBF verklaring van geen bezwaar hebben;

  • g. aanvragen omgevingsvergunning voor de activiteit bouw van 'vergunningvrije bouwwerken', verplicht in het kader van Beschermd Dorpsgezicht als bedoeld in de Monumentenwet;

  • h. aanvragen omgevingsvergunningen voor de activiteit bouw van 'vergunningvrije bouwwerken' met een monumentenstatus als bedoeld in de Monumentenwet;

  • i. aanvragen omgevingsvergunning beperkte milieutoets

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving bedoeld in artikel 6:

  • a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

  • b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen twee weken na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1 Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

  • 1. Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • 2a. van zuiver redactionele aard zijn;

  • 2b. een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

  • 1. onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

  • 2. hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

  • 3. hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

  • 4. onderdeel 1.4.5. (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadminstratie persoonsgegevens);

  • 5. hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

  • 6. onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent gedrag);

  • 7. hoofdstuk 16 (kansspelen).

  • 3. een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1. De ‘Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2012' van 7 november 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, lid 2 genoemde datum van ingang van de heffing. Zij blijft van toepassing op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als "Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2013"

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 12 november 2012.

De voorzitter,

De griffier

Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening Hoogezand-Sappemeer 2013

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1

Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt op de daarvoor door de ambtenaar van de burgerlijke stand vastgestelde dagen uren::

1.1.1.1

in het gemeentehuis, op maandag tot en met vrijdag

€262,90

1.1.1.2

in het gemeentehuis, voltrokken door een gelegenheidsambtenaar

€204,60

1.1.1.3

voor een huwelijk zonder ceremonie ('flitshuwelijk')

€80,30

1.1.1.4

in de borg 'Welgelegen', op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur

€406,15

1.1.1.5

in de borg 'Welgelegen', op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00 uur) en op zaterdag (9:00 - 17:00 uur)

€595,40

1.1.1.6

in de borg 'Welgelegen', voltrokken door een gelegenheidsambtenaar op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur

€47,80

1.1.1.7

in de borg 'Welgelegen', voltrokken door een gelgenheidsambtenaar op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00) en op zaterdag (09:00 - 22:00)

€383,65

1.1.1.8

in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag tot 17:00 uur (exclusief de kosten die de locatie berekent)

€262,90

1.1.1.9

in een zelf gekozen locatie, op maandag tot en met vrijdag (17:00 - 22:00 uur) en op zaterdag (9:00 - 22:00)

(exclusief de kosten die de locatie berekent)

€416,35

1.1.1.10

in een zelf gekozen locatie, voltrokken door een gelegenheidsambtenaar (exclusief de kosten die de locatie berekent)

€204,60

1.1.2

Het tarief voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk is, indien daarbij gebruik gemaakt wordt van dezelfde faciliteiten als bij een huwelijk, gelijk aan de tarieven onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.10.

1.1.2.1

Indien het alleen het opmaken van de akte betreft zijn geen leges verschuldigd.

1.1.3

Het tarief voor het ambtshalve laten fungeren van gemeenteambtenaren als getuigen bij de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap bedraagt per getuige

€19,70

1.1.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een origineel of duplicaat van een trouwboekje of partnerschapboekje

€16,65

1.1.5

Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen of opgaven uit de registers van de burgerlijek stand, bedragen per persoon, per akte

1.1.5.1

voor elke inlichting, die door de aanvrager wordt afgehaald

€8,85

1.1.5.2

bij toezending, ongeacht de wijze waarop

€10,65

1.1.6

Het tarief voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, bedraagt voor ieder daaraan besteed half uur

€21,15

1.1.7

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijek stand geldt het tarief zoals opgenomen in het Legesbesluit akten burgelijke stand.

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.2.1.1

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen

€48,70

1.2.1.2

tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in subonderdeel 1.2.1.1 (zakenpaspoort)

€48,70

1.2.1.3

tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)

€48,70

1.2.1.6

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met 13 jaar

€30,00

1.2.1.7

tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder

€40,05

1.2.2

De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.6 en 1.2.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van

€45,90

1.2.5

Het tarief bedraagt voor het opmaken van een verklaring waarin vermeld wordt dat het oude reisdocument niet kan worden overlegd

€15,90

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs

€48,90

1.3.1.1

Het tarief bedraagt voor het opmaken van een verklaring waarin vermeld wordt dat het oude rijbewijs niet kan worden overlegd

€15,90

1.3.2

Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met

€33,50

1.3.3

Het tarief bedraagt voor afgifte van het formulier voor een geneeskundige verklaring

€1,35

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1

Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens over één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.

1.4.2

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens

1.4.2.1

per verstrekking aan de publieksbalie

€10,30

1.4.2.2

per verstrekkin gaangevraagd via de internetkassa op de website

€5,15

1.4.2.3

per verstrekking per post

€12,15

1.4.2.4

tot het , onder vorobehoud van goedkeuring door B&W, maken van een éénmalige selectie van verstrekkingen, een basis bedrag van

€354,00

1.4.2.4.1

verhoogd per verstrekking met

€0,25

1.4.2.5

indien de verstrekkingen, genoemd onder 1.4.2.4 gevraagd worden door een instelling met ideële doelstelling op een genootschap op geestelijke grondslag, worden de tarieven met 50% verminderd

1.4.2.6

tot het verstrekken van een gewaarmerkt afschrift van een persoonslijst

€10,30

1.4.3

Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

1.4.4

Het tarief bedraagt voor het verstrekken van gegevens

1.4.4.1

per verstrekking aan de publieksbalie

€10,30

1.4.4.2.

per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website

€5,15

1.4.4.3.1

per verstrekking per post

€12,15

1.4.5

In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

€2,30

1.4.6

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de archiefregisters ten behoeve van genealogisch onderzoek, voor ieder daaraan besteed halfuur

€21,45

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

1.7.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.1.1

een afschrift van de gemeentebegroting

€15,75

1.7.1.2

een afschrift van de gemeenterekening

€15,75

1.7.1.3

een afschrift van het burgerjaarverslag

€15,75

1.7.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van het verslag van een raads- of raadscommissievergadering, indien daarvan een afschrift wordt gemaakt, per pagina

€ 0,35

1.7.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.7.4.1

een afschrift van een verordening of besluit

1.7.4.1.1

1 tot en met 4 pagina's

€2.65

1.7.4.1.2

van 5 tot en met 10 pagina's

€4,70

1.7.4.1.3

van 11 tot en met 20 pagina's

€6,35

1.7.4.1.4

voor iedere pagina meer wordt het tarief van 1.7.4.1.3 verhoogd met

€0,20

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag

1.8.1.1

tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:

1.8.1.1.1

in formaat A4 of kleiner, per bladzijde

€0,35*

1.8.1.1.2

in formaat A3

€0,75*

1.8.1.2

tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in subonderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan,

formaat A3 tot en met A2

€2,45*

formaat A2 tot en met A1

€3,65*

formaat A1 tot en met A0

€4,65*

formaat groter dan A0

€8,40*

1.8.1.2.1

kaarten of tekeningen van de gemeente, waaronder bestemmingsplannen, zwart op wit, ter zake van het doen van nasporingen en het m aken van kopieën en/of lichtdrukken, voor ieder daaraan besteed halfuur

€20,40*

1.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:

1.8.2.1

het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, indien het een particuliere aanvraag betreft

1.8.2.1.1

via de internetkassa van de website

€2,00*

1.8.2.1.2

via de publieksbalie en bij toezending

€10,60*

1.8.2.1.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag door makelaars tot het verstrekken van inlichtingen omtrent gegevens met betrekking tot publiekrechtelijke beperkingen

€92,35

1.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen dan wel kopieën van:

1.8.3.1

het gemeentelijke adressenbestand, per adres (straat-hnr-lt-toe-aand-wijk-brt-postcd-woonplaats)

€0,27*

1.8.3.1.1

voor ieder extra geleverd veld bij 1.8.3.1, per adres

€0,12*

1.8.4

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de administratieve kadastrale aanduiding en/of geometrische ligging, dan wel de hypothecaire registratie, dan wel een publiekrechtelijke beperking per inlichting (kadastrale balie) het tarief zoals vermeld in de Regeling tarieven Kadaster

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.9.1

tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag

€30,05

1.9.2

tot het verstrekken van een attestatie de vita of een bewijs van Nederlanderscahp

1.9.2.1

via een verstrekking aan de balie

€10,30

1.9.2.2

via een verstrekking aangevraagd op de internetkassa van de website

€5,15

1.9.2.3

via een verstrekking per post

€12,15

1.9.3

tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening

€5,35

1.9.4

tot het waarmerken van officiële documenten

€3,30

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1

Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed halfuur

€21,45

1.10.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.10.2.1

een gewaarmerkt afschrift van een in het gemeentearchief berustend stuk waarbij de kosten worden verhoogd met de kosten van kopïeën zoals vermeld in 1.10.2.3

€10,30

1.10.2.2

een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk

€8,65

1.10.2.3.1

een kopie van een archiefstuk op A3 formaat, per kopie

€0,35

1.10.2.3.2

een kopie van een archiefstuk op A3 formaat, per kopie

€0,75

1.10.2.3.3

een reader-printerafdruk van een microfiche

€0,35

1.10.2.4

Het tarief bedraagt voor het uitlenen van archiefbescheiden,

per uitlening

€32,75

Bij toezending van de archiefbescheiden wordt het tarief verhoogd met

€9,70

1.10.3

Het tarief bedraagt voor de verstrekking van openbare akten uit de burgerlijke stand, openbare inschrijvingen in het bevolkingsregister, alsmede afbeeldingen uit de beeldcollectie

1.10.3.1

per verstrekking aangevraagd via de internetkassa op de website

€5,15

1.10.3.2

per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde ook beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email

€10,30

1.10.3.3

per verstrekking aangevraagd op het gemeentehuis, indien het gevraagde niet beschikbaar is via de internetkassa op de website, via eigen informatiedrager of per email

€5,15

1.10.4

administratiekosten indien het bestelde per post wordt toegezonden

€6,15

1.10.4.1

portokosten zoals vermeld onder 1.20.1 van deze tabel

Hoofdstuk 12 Leegstandwet

1.12

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.12.1

tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet

€36,30

1.12.2

tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet

€18,15

Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet

1.15

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.15.1

tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet

€19,50

Hoofdstuk 16 Kansspelen

1.16.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:

1.16.1.1

voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat

€56,50

1.16.1.2

voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste kansspelautomaat

€56,50

en voor iedere volgende kansspelautomaat

€34,00

1.16.1.5

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 2, lid 1 van de Verordening Speelautomatenhallen Hoogezand-Sappemeer, voor de exploitatie van een speelautomatenhal

€223,20

1.16.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)

€19,50

Hoofdstuk 17 Telecommunicatie

1.17.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet

€245,15

1.17.1.1

indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€1,30

1.17.1.2

indien het betreft werkzaamheden in bermen, groenstroken en dergelijke, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, per strekkende meter sleuf verhoogd met

€1,30

1.17.1.3

indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met

€153,35

1.17.1.4

indien de melder verzoekt om een inhoudelijke afstemming bij de beoordeling van aanvragen als bedoeld in artikel 5.5 van de Telecommunicatiewet, verhoogd met

nvt

1.17.1.5

indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.

1.17.2

Indien een begroting als bedoeld in subonderdeel 1.17.1.5 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.

1.17.3

Het tarief bedoeld in onderdeel 1.17.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.

Hoofdstuk 18 Verkeer en vervoer

1.18

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

1.18.1

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990

€34,25

1.18.2

tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigregelement

€34,25

1.18.3

tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)

€38,55

1.18.4

voor het reserveren van een individuele gehandicaptenparkeerplaats

€102,30

1.18.5

tot het verkrijgen van een aanstelling als evenementenverkeersregelaar voor bepaalde tijd, met een daarbij behorende aanstellingspas

€34,25

Hoofdstuk 19 Diversen

1.19.1

De in deze tabel vermelde tarieven van abonnementen gelden bij afhalen. Indien de stukken worden toegezonden worden, voor zover niet elders in deze tabel een bedrag is opgenomen of voor zover elders niet anders is bepaald, de genoemde tarieven met de volgende portikosten verhoogd,

bij een gewicht van 0 - 20 grammen

€0,46

bij een gewicht van 20 - 50 grammen

€0,92

bij een gewicht van 50 - 100 grammen

€1,39

bij een gewicht van 100 - 250 grammen

€1,85

bij een gewicht van 250 - 500 grammen

€2,31

bij een gewicht van 500 grammen of meer

€2,77

1.19.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:

1.19.2.1

gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,

€9,60

1.19.2.2

afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:

1.19.2.2.1

per pagina op papier van A4-formaat

€0,35

1.19.2.2.2

per pagina op papier van een ander formaat

€0,75

1.19.2.3

kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.19.2.1 en 1.19.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze teabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk

formaat groter van A3 tot en met A2

€2,50

formaat groter dan A2 tot en met A1

€3,75

formaat groter dan A1 tot en met A0

€4,75

formaat groter dan A0

€8,60

1.19.2.3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de topografische situatie:

bebouwd gebied:

levering digitaal (100 * 100 m) per ha

€88,00

levering papieren afdruk (500 * 250 m) per 12,5 ha

€44,05

landelijk gebied:

levering digitaal (100 * 100 m) op A3 papier per ha

€44,05

levering papieren afdruk (500 * 250 m) per 12,5 ha

€20,65

1.19.2.3.2

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen omtrent de fotografische situatie:

analoog (100 * 100 m) op A3 papier per ha

€14,60

digitaal (100 * 100 m) per ha

€14,60

1.19.2.4

een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€19,50

1.19.2.5

stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen

€9,30

1.19.2.6

Het tarief bedraagt wegens kosten afkondiging als gevolg van een verleende vergunning c.q. ontheffing, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling is opgenomen

€21,30

1.19.3

Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning, als bedoeld in artikel 2:71 van de APV, voor de verkoop van vuurwerk, inclusief de kosten voor afkondiging

€242,25

1.19.4

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek om een gedoogverklaring coffeeshop

€1.247,85

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1

Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:

2.1.1.1

vervallen

2.1.1.2

Bouwkosten

de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken en van technische installatiewerken 2012 (UAV 2012), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;

2.1.1.3

Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Wro: Wet ruimtelijke ordening.

APV: Algemeen Plaatselijke Verordening

vooroverleg: een informele fase die vooraf kan gaan aan een complexe formele aanvraag van een omgevingsvergunning. In het vooroverleg laat de gemeente niet alleen weten of zij het plan wenselijk vindt, maar ook of het kansrijk en vergunbaar is. Diverse specialisten beoordelen het plan en geven aan welke procedure van toepassing is, hoeveel tijd daarbij benodigd is, welke documenten de aanvrager moet inleveren en waar deze stukken aan moeten voldoen.

2.1.2

In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.

2.1.3

In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.

Hoofdstuk 2 Vooroverleg

2.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van

2.2.1

een verzoek tot het houden van vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is

€98,20

2.2.2

een principeverzoek, bedoeld om te leiden tot een formeel standpunt van het college omtrent de bereidheid om aan een strijdig initiatief planologische medwerking te verlenen

€294,60

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.

2.3.1

Bouwactiviteiten

2.3.1.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:

3,8%

2.3.1.1.1

van de bouwkosten met een minimum van

€255,75

Achteraf ingediende aanvraag

2.3.1.4

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit:

25%

van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges met een minimum van:

€98,20

Beoordeling aanvullende gegevens

2.3.1.5

Onverminderd het bepaalde in subonderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat subonderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:

€98,20

Van rechtswege verleende vergunning

2.3.1.6

Wanneer een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit van rechtswege verleend wordt, bedraagt het tarief:

indien van de toetsingen op bestemmingsplan, bouwbesluit, bouwverordening en redelijke eisen van welstan ten minste twee toetsingen hebben plaatsgevonden

50%

van de op grond van de artikelen in deze titel verschuldigde leges.

2.3.2

Aanlegactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€422,50

2.3.3

Planologisch strijdig gebruik

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo,bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:

2.3.3.1

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):

€98,00

2.3.3.2

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):

€422,00

2.3.3.3

indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):

€12.788,00

2.3.3.4

indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):

€422,00

2.3.3.5

indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):

€422,00

2.3.3.6

indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):

€422,00

2.3.3.7

indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):

€422,00

2.3.3.8

indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)

€212,00

2.3.4

In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid

2.3.4.1.

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€247,00

2.3.4.1.1

De overeenkomstig het in 2.3.4.1 genoemde tarief geheven leges worden vermeederd met de hierna genoemde bedragen indien en vorozover deze op het bouwwerk waarop de beschikking heeft van toepassing zijn

a. bouwwerken waarin aan meer dan vier personen bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf zal worden geschaft;

b. bouwwerken waarin aan meer dan tien personen jonger dan twaalf jaar of aan meer dan tien lichamelijk of verstandelijk gehandicapten dagverblijf zal worden verschaft;

met een oppervlakte van:

minder dan 100 m2

€159,00

100 tot 200 m2

€238,00

200 tot 300 m2

€398,00

300 tot 500 m2

€637,00

500 tot 1000 m2

€934,00

1000 tot 2000 m2

€1.428,00

2000 tot 3000 m2

€1.879,00

3000 tot 4000 m2

€2.079,00

4000 tot 5000 m2

€2.278,00

5000 tot 6000 m2

€2.605,00

6000 tot 7000 m2

2.887,00

7000 tot 8000 m2

€2.939,00

8000 tot 9000 m2

€3.007,00

9000 tot 10.000 m2

€3.206,00

10.000 tot 15.000 m2

€3.808,00

15.000 tot 20.000 m2

€4.007,00

20.000 tot 30.000 m2

€5.011,00

30.000 tot 40.000 m2

€5.344,00

40.000 tot 50.000 m2

€5.678,00

50.000 m2 of meer

€6.012,00

2.3.7

Sloopactiviteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€122,75

2.3.8

Aanleggen of veranderen weg

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€422,50

2.3.10

Kappen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.13 APV een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€5,10

2.3.14

Andere activiteiten

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:

2.3.14.1

behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:

€98,20

2.3.14.2

behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.14.2.1

als het een gemeentelijke verordening betreft:

€98,20

2.3.14.2.2

als het een provinciale of waterschapsverordening betreft

€98,20

in alle andere gevallen op basis van uurtarief

2.3.15

Omgevinsgvergunning in twee fasen

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:

2.3.15.1

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;

2.3.15.2

voor het in behandeling nemen van de aanvraag tot het verlenen van een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.

2.3.16

Beoordeling bodemrapport

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:

2.3.16.1

voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport

a. bij een terreingrootte tot 1.000 m2

€108,45

b. bij een terreingrootte van 1.000 m2 tot en met 10.000 m2

€429,65

c. bij een terreingrootte groter dan 10.000 m2

naar rato van b

2.3.17

Advies

Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorgeschreven aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies aan ons moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, bepaald door het geldende uurtarief

2.3.20

Bodemkwaliteitsverklaring

2.3.20.1

Het tarief bedraagt voor het afgeven van een bodemkwaliteitsverklaring ten aanzien van de milieuhygiënische bodemkwaliteit als bedoeld in de gemeentelijk Nota Bodemtaken:

Per adres, tot 1000 m2 grondoppervlak

€92,00

Voor grotere oppervlakten wordt het tarief naar rato verhoogd met

€92,00

per 1000 m2.

2.3.21

Gedoogbeschikkingen

2.3.21.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een gedoogbeschikking voor het

- bouwen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning;

- gebruik in strijd met een bestemmingsplan

€1.248,05

2.3.21.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzoek tot het verlenen van een persoonsgebonden gedoogbeschikking voor de onrechtmatige bewoning van een recreatieverblijf voor maximaal zes maanden

€103,30

2.3.22

Geluidhinder

Het tarief bedraagt:

2.3.22.1

voor het ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van een hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbaare geluidsbelasting:

- per publicatie

- per procedure:

€60,10

a. voor gevallen van enkelvoudige aard (één woning, één soort geluidhinder)

€269,45

b. voor gevallen van meervoudige aard (meerdere woningen en/of meerdere soorten geluidhinder)

€528,55

c. in alle andere gevallen op basis van het uurtarief

2.3.22.2

voor het op aanvraag verrichten van een akoestisch onderzoek als onderdeel van het ingevolge de Wet geluidhinder aanvragen van hogere grenswaarde in plaats van de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting wordt het tarief berekend aan de hand van het geldende uurtarief.

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1

Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg en/of een principeverzoek als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerst genoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg en/of het principeverzoek geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1

Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning

2.5.1.1

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

2.5.1.2

iWanneer de aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen over veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1 is ingetrokken en dezelfde of nagenoeg dezelfde aanvraag wordt binnen zes weken ingediend, worden de eerder afgedragen leges verrekenend.

2.5.2

Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:

20%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.

2.5.3

Teruggaaf als gevolg van het niet verder in behandeling nemen of weigeren van een omgevingsvergunning

2.5.3.1

Als een aanvrager zijn aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, planologisch strijdig of brandveilig gebruik, het aanleggen of veranderen van een weg, de beoordeling van een bodemrapportage of een gedoogbeschikking als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.3, 2.3.4, 2.3.7, 2.3.8, 2.3.16 en 2.3.21.1 niet verd in behandeling neemt of weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:

50%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges, met een maximum van

€2.500,00

2.5.3.2

Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. De teruggaaf bedraagt dan:

75%

van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit geheven leges

2.5.4

Minimumbedrag voor teruggaaf

Een bedrag minder dan € 15,00 wordt niet teruggegeven.

2.5.5

Geen teruggaaf

Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.10, 2.3.14, 2.3.17, 2.3.20, 2.3.21.2 en 2.3.22 wordt geen teruggaaf verleend.

2.5.6

Teruggaaf op grond van start- en/of gereedmelding

Indien de meldingen 'start bouw' en 'gereed bouw' tijdig na het begin c.q. gereedkomen van de werkzaamheden schriftelijk bij de gemeente zijn gemeld, kan op verzoek voor iedere melding teruggaaf van de geheven leges, zoals genoemd in artikel 2.3.1 van deze tabel, worden verleend ten bedrage

€50,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:

€98,20

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen en vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening

€12.788,00

2.8.2

Het tarief bedraagt voor het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij de aanvrager zelf zorg draagt voor een ontwerp-bestemmingsplan

€5.115,00

2.8.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het opstellen en vaststellen van een wijziging of een uitwerking van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a en b, van de Wet ruimtelijke ordening

€6.138,00

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikkin

2.10.

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking:

€422,50

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:

3.1.1

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet

€223,00

3.1.2

een aanvraag tot het verlenen van een vergunning tot het exploiteren van een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:28 van de APV

€55,25

3.1.3

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing van de sluitingstijd voor een openbare inrichting als bedoeld in artikel 2:29 van de APV

€55,25

3.1.5

een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet

€55,25

3.1.7

een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet (betreft het verstrekken van zwak-alcoholhoudende dranken bij bijzondere gelegenheden van tijdeljke aard - maximaal 12 dagen)

€82,85

3.1.8

een aanvraag tot het verlenen van een verlof als bedoeld in artikel 5 van de Drank- en Horecaverordening (betreft alcoholvrije dranken)

€82,85

3.1.9

een aanvraag tot het wijzigen van een exploitatievergunning horeca

€55,25

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2:25, eerste lid APV indien het betreft:

3.2.1.1

een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel

€223,00

3.2.1.6

een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 2:25, tweede lid, van de APV

€18,40

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:

3.3.1

tot het verlenen van een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld inartikel 3:4, eerste lid, van de APV, anders dan een wijziging bedoeld in onderdeel 3.3.2, voor een seksinrichting of escortbedrijf

€223,00

3.3.2

tot het wijzigen van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3:15, tweede lid, van de APV

€55,25

Hoofdstuk 6 Brandbeveiligingsverordening

3.6

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening

€218,00

Hoofdstuk 7 Wet BIBOB

3.7

Indien een aanvraag voor een vergunning valt onder de Wet BIBOB (Wet Bevordering Integriteitsbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) en hiervoor aan het landelijk Bureau BIBOB een advies wordt gevraagd wordt het tarief van de vergunning verhoogd met het actuele tarief van het BIBOB-advies

Hoofdstuk 8 Kinderopvangbedrijven

3.8.1

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een kindercentrum of gastouderbureau, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 1 en artikel 1.46, lid 1 van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk

€732,66

3.8.2

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het in exploitatie nemen van een voorziening gastouderopvang, zoals bedoeld in artikel 1.45, lid 2 en artikel 1.46, lid 1 van de Wet Kinderopvang en Kwaliteitseisen peuterspeelzaalwerk

€464,48

3.8.3

Geen leges zijn verschuldigd indien de aanvraag een uitbreiding van een bestaande locatie betreft, dan wel wijziging van de opvanglocatie van gastouders binnen de gemeente Hoogezand-Sappemeer

Hoofdstuk 9 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

3.9

Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een andere, in deze titel niet benoemde vergunning of ontheffing, of tot het nemen van een andere beschikking

€18,40

Behorende bij raadsbesluit van 12 november 2012

De griffier van de gemeente Hoogezand-Sappemeer