Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24807
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24807/1
Regeling vervallen per 06-01-2014
GBA privacyreglement gemeente Assen
Geldend van 15-11-2008 t/m 05-01-2014
Intitulé
GBA privacyreglement gemeente AssenHet college van burgemeester en wethouders van de gemeente Assen;
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit reglement verstaat onder:
a. |
de wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494); |
b. |
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties; |
c. |
verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 21 augustus 2008; |
d. |
basisadministratie: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet; |
e. |
aangehaakte gegevens: in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet; |
f. |
bevolkingsadministratie: de geautomatiseerde administratie met persoonsgegevens over de bevolking bestaande uit de basisadministratie en de aangehaakte gegevens; |
g. |
verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde burgemeester en wethouders; |
h. |
beheerder: de functionaris die onder verantwoordelijkheid van de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie; |
i. |
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen; |
j. |
ingezetene: de ingeschrevene op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van zijn vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen; |
k. |
betrokkene: een ingezetene of een ingeschrevene; |
l. |
afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet; |
m. |
binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente; |
n. |
derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene; |
o. |
protocol: het vastleggen van gegevensverstrekkingen uit de bevolkingsadministratie aan een afnemer of derde; |
p. |
telefoonboekgegevens: de gegevens als bedoeld in artikel 100 lid 2 van de wet. |
Artikel 2. Beheer van de bevolkingsadministratie
Beheerder van de bevolkingsadministratie is de procesmanager Publieksbalie.
Artikel 3. Toepasselijke regelgeving
-
1. De bevolkingsadministratie wordt zoveel mogelijk als een geheel, onder toepassing van de wet, behandeld.
-
2. Ten aanzien van de onderwerpen waarover de wet en de Wet bescherming persoonsgegevens niet-gelijkluidende bepalingen hebben, wordt met betrekking tot de aangehaakte gegevens de Wet bescherming persoonsgegevens toegepast.
HOOFDSTUK 2 DOEL EN INHOUD VAN DE BEVOLKINGSADMINISTRATIE
Artikel 4. Doelstellingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie
-
1. De bevolkingsadministratie heeft tot doel:
- a.
gegevens te verwerken ten behoeve van het verlenen van diensten aan burgers en het uitvoeren van bij of krachtens wet opgelegde taken;
- b.
gegevens te verwerken ter uitvoering van de door het gemeentebestuur opgedragen taken;
- c
informatie te leveren aan afnemers en derden, slechts voorzover dezen daar recht op hebben.
- a.
-
2. De aangehaakte gegevens worden alleen gebruikt indien dit noodzakelijk is voor de vervulling van gemeentelijke taken.
Artikel 5. Categorieen van personen
In de bevolkingsadministratie komen alleen gegevens voor van ingeschrevenen en ingezetenen van de gemeente Assen.
Artikel 6.Soorten van gegevens en de wijze van verkrijging
-
1. Naast de gegevens die op grond van de wet in de bevolkingsadministratie worden verkregen en op de in de wet vermelde wijze worden verkregen, kunnen worden opgenomen de aangehaakte gegevens zoals vermeld in bijlage 1.
-
2. Aangehaakte gegevens kunnen, voorzover zij niet zijn verkregen onder de regelgeving die van toepassing was tot 1 oktober 1994, worden verkregen door opgave van een ingeschrevene of van afnemers of derden in het kader van wettelijke bepalingen.
Artikel 7. Verwijdering van opgenomen gegevens
Verwijdering van gegevens uit de bevolkingsadministratie vindt plaats:
- a.
op grond van bepalingen bij of krachtens de wet;
- b.
op grond van een daartoe strekkend besluit van de verantwoordelijke, indien de gegevens niet meer nodig zijn voor het doel van de bevolkingsadministratie.
HOOFDSTUK 3 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT DE VERSTREKKING VAN GEGEVENS
ARtikel 8. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie
-
1. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:
- a.
de beheerder en de door hem aangewezen medewerkers van de afdeling Publieksbalie;
- b.
de aangewezen medewerkers van binnengemeentelijke afnemers.
- a.
-
2. De in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.
-
3. Zij hebben de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.
Artikel 9. Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet op systematische wijze de gegevens worden verstrekt die zij nodig hebben voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken. Zie hiervoor bijlage 3.
Artikel 10.Systematische verstrekking aan buitengemeentelijke afnemers
Aan buitengemeentelijke afnemers kunnen systematisch gegevens worden verstrekt op basis van een afzonderlijk besluit van de verantwoordelijke, mits deze gegevens niet al langs systematische weg zijn te verkrijgen krachtens een besluit van de Minister.
Artikel 11. Andere verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers
Aan binnengemeentelijke afnemers kunnen op schriftelijk, mondeling, of telefonisch verzoek slechts gegevens worden verstrekt indien buiten twijfel, ter beoordeling van de verantwoordelijke, is dat het verzoek afkomstig is van een gemeentelijke afnemer en deze de gegevens nodig heeft ter vervulling van zijn taken.
Artikel 12. Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking
Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.
Artikel 13. Verbanden met andere gemeentelijke bestanden
Aan binnengemeentelijke afnemer kunnen gegevens uit de bevolkingsadministratie worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden. Zie hiervoor Bijlage 4.
Artikel 14. De verstrekking van authentieke gegevens
Verstrekking van de door de wet genoemde authentieke gegevens uit het GBA-bestand vindt plaats aan alle gemeentelijke afnemers (diensten, afdelingen en clusters), die deze gegevens bij de vervulling van hun taak behoeven en ingevolge artikel 3b van de wet verplicht zijn deze gegevens te gebruiken.
Artikel 15. gegevensvertrekking aan vrije derden
-
1. Aan de rechtspersonen als bedoeld in artikel 100 van de wet kunnen onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens, desgewenst systematisch of in de vorm van selecties, worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang waarvoor de gegevens gevraagd worden. Zie hiervoor bijlage 5.
-
2. Aan natuurlijke personen als bedoeld in artikel 100 van de wet onder de daar genoemde voorwaarden de genoemde gegevens worden verstrekt, voorzover deze nodig zijn in het belang van de aanvrager.
-
3. Aan vrije derden kunnen gegevens worden verstrekt als bedoeld in artikel 109 lid 1 van de wet onder de daar genoemde omstandigheden en voorwaarden.
Artikel 16. Voorwaarden voor verstrekking
-
1. Teneinde voor een verstrekking in aanmerking te komen:
- a.
dient uit een schriftelijk verzoek om verstrekking duidelijk te blijken voor welk doel en op welke grond de informatie gevraagd wordt;
- b.
dient aangegeven te worden welke persoon of personen het verzoek behelst;
- c.
dienen door de verantwoordelijke aan te geven bewijsstukken te worden overgelegd.
- a.
-
2. Voor alle verstrekkingen geldt dat zij niet mogen worden gebruikt voor een ander doel dan waarvoor zij zijn gedaan.
Artikel 17. Terugmeldverplichting
Binnengemeentelijke afnemers doen de beheerder op diens verzoek onverwijld mededeling van door hen geconstateerde afwijkingen tussen gegevens die zij uit de bevolkingsadministratie hebben gekregen en gegevens waarvan zij op andere wijze kennis hebben gekregen.
Artikel 18. Protocollering
De beheerder houdt gegevens bij betreffende de gegevensverstrekkingen als bedoeld in de artikelen 6 en 110 van de wet.
HOOFDSTUK 4 OVERIGE BEPALINGEN
Artikel 19. Beveiliging
-
1. De verantwoordelijke treft maatregelen ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging.
-
2. De verantwoordelijke beschrijft de taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot systeembeheer, applicatiebeheer, gegevensbeheer, informatiebeheer en privacybeheer.
ARtikel 20. Slotbepalingen
-
1. Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente Assen”.
-
2. Dit reglement treedt in werking acht dagen na publicatie.
-
3. Het reglement ligt ter inzage in het stadhuis.
Ondertekening
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 26 september 2008.
Assen, 26 september 2008.
Burgemeester en wethouders van de gemeente Assen,
BIJLAGE I
Aangehaakte gegevens zijn:
- ·
Binnengemeentelijke afnemersaantekeningen
- ·
Adreshistorie
- ·
Voogdijgegevens
- ·
Onderzoeksgegevens
- ·
Gegevens betreffende systeembeheer en autorisaties
- ·
Burgerlijke staat
- ·
Stemdistricten
- ·
PL’en van vertrokken personen (m.u.v. de verwijsgegevens)
- ·
Interne aantekeningen (zoals erkenning ongeboren vrucht enz.)
- ·
Gegevens omtrent erfgenamen op persoonslijsten van overleden personen.
BIJLAGE 2 Lijst van binnengemeentelijke afnemers met een raadpleegmogelijkheid
De volgende dienstonderdelen van de gemeente Assen hebben toegang tot de basisadministratie:
Organisatie onderdeel |
Wettelijk kader |
Gegevensset |
Klant Contact Centrum (KCC) Afd. Dienstverlening |
Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk Wetboek, Nationaliteitswetgeving, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen. |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens, kindgegevens |
SBA belastingen/administratie |
Art 216 Gemeentewet, Invorderingswet, Gemeentelijke WOZ verordening |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens. |
SBA/PB Wmo |
Wet maatschappelijke ondersteuning Verordening voorzieningen maatschappelijke ondersteuning Besluit voorzieningen maatschappelijke ondersteuning |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens. |
SBA/PB Burgerzaken |
Wet GBA, Kieswet, Besluit burgerlijke stand, BW Nationaliteitswetgeving, Wet op de Lijkbezorging, Wet just. Documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet, WVW en aanverwante regelgeving, Vreemdelingenwet |
persoonsgegevens, oudergegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, verblijfplaatsgegevens, kindgegevens, verblijfstitelgegevens, verwijsgegevens, |
Stadsbeheer Samenleving en wijkzaken |
Leerplichtwet / RMC wetgeving |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens |
Stadsbeheer Brandweer en stadstoezicht Cluster advisering en handhaving |
Wet milieubeheer, Wvo, Woningwet, BW WED en aanverwante wetten |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens |
Publieksbalie SBA/PB/ wb |
Leerplichtwet verordening leerlingenvervoer |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens |
Servicecentrum Bestuurssecretariaat |
Attenties tbv 100 en100+jarigen en 60 en 65-jarige huwelijken |
Persoonsgegevens, oudergegevens, kindgegevens, huwelijksgegevens |
Beleid en control Fanancien en informatie |
Algemene wet rijksbelastingen Awb, Invorderingswet, Belastingverordeningen |
Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens huwelijksgegevens |
Politie Assen Infodesk district Noord/CCO Noord |
Politiewet, BW, Wet Just. Documentatie Vreemdelingenwet |
Persoonsgegevens, relatiegegevens, verblijfplaatsgegevens, verwijsgegevens |
De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.
Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage.
BIJLAGE 3 Lijst van binnengemeentelijke afnemers waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
Dienst Ontwikkeling Afd. WOZ |
Uitvoering belastingwetgeving. |
Ontbinding huwelijk ger.partnerschap Vanaf 18 jaar: Vestigingen, binnenverhuizingen, vertrek, overlijden, naamswijziging, vernaming/vernummering |
BIJLAGE 4 Lijst van binnengemeentelijke applicaties waaraan gegevens uit de bevolkingsadministratie kunnen worden verstrekt met het oog op het in verband brengen van gegevens uit beide bestanden.
Wie |
Waarvoor |
Gegevensset |
BRS |
Diverse gemeentelijke taken |
Persoonsgegevens, burgerlijke staat gegevens, nationaliteitsgegevens, huwelijksgegevens, overlijdensgegevens, indicatie geheimhouding gegevens, adresgegevens, verblijfstitelgegevens en verwijsgegevens |
BIJLAGE 5 Overzicht van de vrije derden, waaraan gegevens kunnen worden verstrekt uit de GBA
Wie |
Waarvoor |
Welke categorie |
Welke gegevens |
Geheimhouding |
Leges |
Basis |
Bibliotheek (geen onderdeel van de gemeente) |
Voor de bijhouding van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Crematoria, begraafplaatsen (niet-gemeentelijke) |
Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Culturele organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Fondsverwervende organisaties |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Inburgeringbureaus |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Instellingen/organisaties ten behoeve van: - Maatschappelijke dienstverlening - Algemene/geestelijke gezondheidszorg - Kinderopvang - Jeugdwelzijnswerk - Ouderenzorg - Gehandicaptenzorg - Werkvoorziening |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Juridisch loket1 |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kerken (niet zijnde de SILA) |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Kredietbank (privaatrechtelijk, bijvoorbeeld een stichting) |
Voor de aan deze organisatie opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Migrantenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Natuurlijke personen |
Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder) |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ouderenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Patiëntenverenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Pensioenfondsen |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja2 |
Art. 100 Wet GBA |
Plaatselijke afdelingen van politieke partijen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Reclassering/verslaafdenzorg |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Sportorganisaties en -verenigingen |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Thuiszorgorganisaties3 |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vakorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Verenigingen en stichtingen met maatschappelijk of filantropisch doel4 |
Voor de aan deze organisaties opgedragen taken. |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Vrouwenorganisaties |
Voor het bijhouden van de ledenadministratie |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Woningbouwverenigingen/woningcorporaties |
Ten behoeve van de bijhouding van de huurderadministratie en de woningtoewijzing |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziekenhuizen |
Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg |
Vrije derde |
Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA |
Mogelijk |
Ja |
Art. 100 Wet GBA |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl