Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24762
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24762/1
Beleidsregels, brieven, verzoeken en burgerinitiatieven
Geldend van 14-04-2005 t/m heden
Intitulé
Beleidsregels, brieven, verzoeken en burgerinitiatievenArtikel 1. Begripsomschrijving
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
a. |
brief: |
een aan de raad gericht schriftelijk stuk of bericht, waarin een mening of informatie wordt overgebracht met als bedoeling dat daar kennis van wordt genomen; |
b. |
verzoek: |
een aan de raad gericht schriftelijk stuk of bericht, waarin de raad gevraagd wordt een besluit te nemen of feitelijk te handelen op een wijze waardoor rechtsgevolgen ontstaan. |
c. |
burgerinitiatief: |
een door één of meer ingezetenen van de gemeente aan de raad gericht voorstel met als bedoeling dat het voorstel geplaatst wordt op de agenda van de vergadering van de raad. |
Artikel 2. Behandeling brieven en verzoeken
Mede afhankelijk van de inhoud van brief of verzoek beslist de raad over de wijze van beantwoording. De volgende mogelijkheden doen zich voor:
- 1.
voor kennisgeving aannemen;
- 2.
voor advies aan de raad in handen stellen van het college;
- 3.
ter afdoening in handen stellen van het college;
- 4.
ter afdoening in handen stellen van de griffier.
Artikel 3. Van burgerinitiatief uitgesloten onderwerpen
Een burgerinitiatief kan geen betrekking hebben op:
- a.
een onderwerp dat niet behoort tot de bevoegdheid van het gemeentebestuur;
- b.
een vraag over het gemeentelijk beleid;
- c.
een klacht in de zin van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht;
- d.
een bezwaar in de zin van hoofdstuk 7 van de Algemene wet bestuursrecht;
- e.
een onderwerp waarover de raad, tijdens de zittingsperiode van de raad waarin het burgerinitiatief is ingediend al een besluit heeft genomen, of een onderwerp waarvan vaststaat dat de raad daarover in die zittingsperiode nog een besluit gaat nemen.
Artikel 4. Aan een burgerinitiatief te stellen eisen
-
1. Het verzoek tot plaatsing van een burgerinitiatief op de agenda van de raad wordt schriftelijk bij de voorzitter van de raad ingediend.
-
2. Het verzoek bevat tenminste:
- a.
een nauwkeurige omschrijving van het burgerinitiatief;
- b.
een toelichting waarin de aanleiding, het doel en wat er nodig is om het doel van het burgerinitiatief te bereiken staan vermeld;
- c.
de achternaam, de voornamen, het adres, de geboortedatum en de handtekening van de initiatiefnemer.
- a.
Artikel 5. Inwerkingtreding
Deze beleidsregels treden in werking op 14 april 2005.
Artikel 6. Citeertitel
Deze beleidsregels worden aangehaald als "Beleidsregels brieven, verzoeken en burgerinitiatieven".
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl