Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24674
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24674/1
Regeling vervallen per 31-12-2019
Verordening gemeentelijke ombudscomissie
Geldend van 01-01-2006 t/m 31-12-2012
Intitulé
Verordening gemeentelijke ombudscomissieArtikel 1. Begripsbepalingen
De verordening verstaat onder:
a. |
ombudscommissie: |
de commissie bedoeld in artikel 2; |
b. |
bestuursorgaan: |
de bestuursorganen van de gemeente Assen en de bestuursorganen van ande-re overheden, of instellingen die zijn aangesloten bij de ombudscommissie; |
c. |
verzoekschrift: |
een schriftelijk verzoek gericht aan de ombudscommissie om een onder-zoek in te stellen naar de wijze waarop een bestuursorgaan zich in een be-paalde aangelegenheid jegens hem of een ander heeft gedragen. |
Artikel 2. Instelling ombudscommissie
Er is een Gemeentelijke Ombudscommissie.
Artikel 3. Samenstelling ombudscommissie
De ombudscommissie bestaat uit een voorzitter, twee leden en een plaatsvervangend lid die allen op voordracht van het college van burgemeester en wethouders door de raad worden benoemd.
Artikel 4. Zittingsduur
De leden van de ombudscommissie kunnen maximaal twee maal worden herbenoemd.
Artikel 5. Financiele middelen
-
1. De leden van de ombudscommissie ontvangen de vergoeding zoals die jaarlijks wordt vastgesteld in de regeling van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties betreffende de vergoeding voor leden van gemeentelijke commissies.
-
2. De raad verschaft de ombudscommissie voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.
Artikel 6. Bemiddeling
-
1. De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek een verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.
-
2. De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een rapport uit.
Artikel 7. Werkinstructie
Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.
Artikel 8. Ontvangstbevestiging
-
1. De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.
-
2. Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedraging wordt geklaagd.
Artikel 9. Citeertitel en inwerkingtreding
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening Gemeentelijke Ombudscommissie" en treedt op 1 januari 2006 in werking.
-
2. De Verordening Gemeentelijke Ombudscommissie zoals door de raad van de gemeente Assen vastgesteld op 20 januari 2000 komt te vervallen.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 oktober 2005
De raad voornoemd,
, voorzitter
, griffier
Algemene toelichting
De vorenstaande Verordening Gemeentelijke Ombudscommissie is een wijziging op de vorige gelijknamige verordening. Wijziging was echter vereist door de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht. Deze wet bevat regels voor de behandeling van klachten tegen de overheid door een onafhankelijk, extern orgaan. Bij dit orgaan, binnen de gemeente Assen, de Gemeentelijke Ombudscommissie, kan men klagen over de gedragingen van de overheid. Dit is een zogenaamde tweedelijnsvoorziening. Het is pas mogelijk om een klacht in te dienen als de interne klachtprocedure (eerstelijnsvoorziening), waarbij het bestuursorgaan eerst zelf de klacht tracht op te lossen, niet tot het gewenste resultaat heeft geleid.
Door de inwerkingtreding van de Wet extern klachtrecht wordt de Algemene wet bestuursrecht (Awb) aangevuld met bepalingen over de behandeling van klachten in tweede instantie. Bovendien worden tal van andere wetten aangepast, zoals de Wet op de Nationale Ombudsman, de Gemeentewet en de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Op deze wijze worden alle bestuursorganen verplicht te voorzien in een klachtafhandeling in tweede instantie. De bepalingen in de Awb zijn op 15 maart 2005 in werking getreden. Op 1 januari 2006 zal hetzelfde gebeuren voor de overige regelingen.
Door de nieuwe regelgeving kan de Verordening Gemeentelijke Ombudscommissie worden beperkt tot negen bepalingen. Voor het overige wordt voorzien door de nieuwe bepalingen in de Awb en de Gemeentewet. De bepalingen in de Verordening zijn een aanvulling op titel 9.2 Awb en de daarmee verband houdende wijzigingen in de Gemeentewet (artikel 81p e.v.). Vorenstaande verordening kan derhalve niet los van deze wetten worden gelezen.
ARTIKELGEWIJZE TOELICHTING.
ARTIKEL 1. ALGEMEEN.
Hoewel de Awb en de Gemeentewet ook voorzien in begripsomschrijvingen zijn ten behoeve van de duidelijkheid in dit artikel toch een aantal omschrijvingen geformuleerd zoals van toepassing op de lokale situatie.
ARTIKEL 1, ONDER B.
De ombudscommissie is niet alleen bevoegd klachten tegen bestuursorganen van de gemeente Assen in behandeling te nemen. Ook bestuursorganen van andere overheden of instellingen hebben zich aangesloten of zullen zich aansluiten bij de ombudscommissie van Assen.
ARTIKEL 1, ONDER C.
De term verzoekschrift wordt gehanteerd in de Awb en de Gemeentewet. Waar verzoekschrift staat kan ook klacht worden gelezen en andersom.
ARTIKEL 3.
Het is de bevoegdheid van de raad te bepalen uit hoeveel leden de commissie bestaat en daaruit een (plaatsvervangend) voorzitter te benoemen. Inhoudelijke eisen die gesteld worden aan de leden van de commissie, zijn opgenomen in de Gemeentewet.
ARTIKEL 6.
De inhoudelijke bepalingen omtrent het verrichten van onderzoek zijn opgenomen in de Awb.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl