Regeling vervallen per 18-12-2019

Reglement vooor de gemeentelijke basisadministratie

Geldend van 04-12-2003 t/m 04-06-2008

Burgemeester en wethouder van de gemeente Menaldumadeel;

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb. 1994, 494) en de Verordening basisadministratie Menaldumadeel;

gelet op de Wet bescherming persoonsgegevens (Stb. 2000,302);

overwegende dat de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens verplicht tot het vaststellen van een Verordening waarin of krachtens waarbij de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers en derden wordt vastgelegd;

b e s l u i t e n

vast te stellen het volgende Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie.

HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

de wet:

de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (Stb.1994, 494);

de minister:

de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

verordening:

de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Menaldumadeel vastgesteld door de gemeenteraad op 28 mei 2003;

basisadministratie:

de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens als bedoeld in artikel 2 van de wet;

verantwoordelijke:

degene die zeggenschap heeft over de basisadministratie zijnde burgemeester en wethouders;

beheerder:

de functionaris die namens de verantwoordelijke is belast met de dagelijkse zorg voor de basisadministratie;

ingeschrevene:

degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de basisadministratie van de gemeente is opgenomen;

persoonslijst:

het geheel van gegevens als bedoeld in artikel 34, eerste lid van de wet over één persoon in een basisadministratie;

afnemer:

een bestuursorgaan;

buitengemeentelijke afnemer:

elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;

binnengemeentelijke afnemer:

elke afnemer die een orgaan is van de gemeente waarvan het college van burgemeester en wethouders de verantwoordelijke is voor de verwerking van persoonsgegevens in de desbetreffende basisadministratie;

derde:

elke andere persoon of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene.

HOOFDSTUK 2 BEPALINGEN MET BETREKKING TOT BEHEER, GEAUTOMATISEERDE VERBANDEN, RECHTSTREEKSE TOEGANG TOT EN VERSTREKKINGEN UIT DE BASISADMINISTRATIE

Artikel 2 Beheer van de basisadministratie

Beheerder van de basisadministratie is de Algemeen directeur van de gemeente Menaldumadeel.

Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke gegevensverzamelingen

  • 1.

    Op grond van artikel 1 van de verordening, kunnen met het oog op het langs geautomatiseerde weg met elkaar in verband brengen, gegevens van persoonslijsten worden verstrekt aan gegevensverzamelingen van een binnengemeentelijke afnemer;

  • 2.

    Verstrekkingen als bedoeld in lid 1, worden opgenomen in bijlage 1;

  • 3.

    Bijlage 1 bevat de volgende gegevens:

    • -

      naam binnengemeentelijke afnemer;

    • -

      taak ten behoeve waarvan de verstrekking plaatsvindt;

    • -

      de te verstrekken gegevens van de persoonslijst.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie

Rechtstreekse toegang tot de basisadministratie hebben:

  • a.

    de beheerder;

  • b.

    de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam bij Burgerzaken;

  • c.

    met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers, voor wat betreft de daarbij genoemde gegevens, ten behoeve van hun taak.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de niet in bijlage 2 genoemde binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekt die benodigd zijn voor het uitoefenen van hun taak.

Artikel 6 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

  • 1.

    Met inachtneming van de artikel 100, tweede lid van de wet kunnen in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet op schriftelijk verzoek over personen incidenteel gegevens worden verstrekt aan

    • a.

      de in bijlage 3 genoemde rechtspersonen

    • b.

      natuurlijke personen, ten behoeve van een persoonlijk, niet-commercieel belang, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene van wie gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Met inachtneming van artikel 100, eerste lid onder a van de wet, wordt een verzoek als bedoeld in het eerste lid onder a van dit artikel, alleen ingewilligd, voor zover de verstrekking noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de betrokkene of van de rechten en vrijheden van anderen.

HOOFDSTUK 3 OVERIGE BEPALINGEN

Artikel 7 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie;

  • 2.

    Het reglement ligt ter inzage bij Burgerzaken, Dyksterbuorren 33, 9036 MR Menaldumadeel.

    Menaldumadeel, 25 november 2003

    Burgemeester en wethouders van Menaldumadeel,

de secretaris,

de burgemeester,

G.J. Hamers

mw. G. van Delft-Jaasma

i1631.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

i1633.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

i1632.pdf [Klik hier om het document te downloaden]