Regeling vervallen per 01-01-2015

Verordening maatschappelijke ondersteuning ISD Bollenstreek 2013

Geldend van 01-01-2013 t/m 31-12-2014

Algemeen

Overheidsorganisatie Hillegom
Organisatietype Gemeente
Officiële naam regeling Verordening maatschappelijke ondersteuning ISD Bollenstreek 2013
Citeertitel Verordening voorzieningen Wmo ISD Bollenstreek 2013
Vastgesteld door gemeenteraad
Onderwerp maatschappelijke zorg en welzijn
Eigen onderwerp Maatschappelijke zorg en welzijn
Indeling regeling Overig
Regeling onder de Omgevingswet Nee
Externe bijlagen exb-2018-56754

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet maatschappelijke ondersteuning

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze Verordening is ingrijpend veranderd ten opzichte ten opzichte van de vorige versie. De lijn die gold onder de Wvg, waarbij sprake was van een zorgplicht en tamelijk nauwkeurig omschreven voorzieningen werd na invoering van de Wmo aanvankelijk ook gevolgd en is ook terug te vinden in de huidige verordening. De compensatieplicht vraagt echter om een andere aanpak. Kernbegrippen zijn nu het leveren van maatwerk, uitgaan van te bereiken resultaten en eigen verantwoordelijkheid. Bij de beoordeling van een aanvraag, of al tijdens het gesprek voorafgaand aan de aanvraag, komt eerst het resultaat dat bereikt moet worden aan de orde, daarna passeren de verschillende oplossingen de revue, en niet alleen de individuele voorzieningen. Omdat maatwerk nodig is, vindt een uitgebreid gesprek plaats ter verkenning van de mogelijkheden, waarbij vooral de eigen verantwoordelijkheid voorop staat. Artikel 4 van de Wmo geeft allereerst aan op welke terreinen (een huishouden te voeren; zich te verplaatsen in en om de woning; zich lokaal te verplaatsen per vervoermiddel;medemensen te ontmoeten en op basis daarvan sociale verbanden aan te gaan) resultaten bereikt dienen te worden. Deze vier resultaatgebieden zijn vertaald in 8 resultaten. Dit is gedaan omdat de compensatieplicht volgens de Centrale Raad van Beroep een resultaatsverplichting inhoudt. Omdat de wet niet bepaalt hoe een resultaat bereikt moet worden, biedt dit veel beleidsvrijheid aan de gemeente. Er is gekozen om veel meer dan voorheen de nadruk te leggen op de eigen verantwoordelijkheid, het eigen netwerk en diverse voorliggende voorzieningen. Uit de jurisprudentie van de Centrale Raad van Beroep blijkt dat maatwerk en zorgvuldig onderzoek van essentieel belang zijn bij een goede invulling van de compensatieplicht. Er moet rekening gehouden worden met de persoonlijke omstandigheden en behoeften. De Centrale Raad van Beroep heeft ook uitgesproken dat het verlenen van (het primaat aan) collectieve voorzieningen, zoals het collectief vervoer is toegestaan. Er mag echter niet (meer) automatisch vanuit worden gegaan dat het ook voldoende compenseert. Er zal steeds moeten worden onderzocht of de persoon in kwestie daarmee in voldoende mate in staat wordt gesteld om te participeren.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen Dit overzicht bevat alleen gepubliceerde versies.

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2013 01-01-2015 nieuwe regeling

13-12-2012

Het Witte Weekblad 09-01-2013

12-03554