Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24025
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR24025/2
Regeling vervallen per 31-12-2010
Verordening op de heffing en invordering van leges 2010
Geldend van 01-01-2010 t/m 30-12-2010
Intitulé
Verordening op de heffing en invordering van leges 2010De raad van de gemeente Edam-Volendam;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 17 november 2009;
gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de: VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2010
Artikel 1 Belastbaar feit
Onder de naam leges worden rechten geheven voor van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 2 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 3 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- a.
het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;
- b.
het raadplegen van de bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het Kadaster en de Openbare Register door ambtenaren in de uitoefening van hun functie.
- c.
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning alsbedoeld in artikel 2.2.2.(evenementenvergunningen) van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
-
a. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
b. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 6 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 5:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiking van de kennisgeving, dan welin geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 7 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 8 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de leges.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10 Overgangsrecht
-
1. De artikelen en tarieventabel van de ‘Legesverordening 2009’ van 16 december 2008, vervallen met ingang 1 januari 2010, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
-
2. In afwijking van het eerste lid vervallen de volgende onderdelen van de tarieventabel van de in het eerste lid genoemde verordening met ingang van 28 december 2009, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan:
- -
hoofdstuk A, artikel 12 (Drank- en Horecawet);
- -
hoofdstuk D, artikel 11, onderdeel 11.1.2 (Brandbeveiligingsverordening).
- -
-
3. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 11, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in dieperiode plaatsvindt.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.
-
3. In afwijking in zoverre van het eerste en tweede lid, treedt titel 3 van de bij deze verordening behorende tarieventabel in werking op 28 december 2009, welke datum tevens de datum van ingang van de heffing voor die titel is.
-
4. Deze verordening kan worden aangehaald als "Legesverordening 2010".
Ondertekening
TABEL VAN TARIEVEN
Behorende bij de legesverordening 2010, vastgesteld
bij raadsbesluit van 14 december 2009, no. 99-2009
TITEL 1 ALGEMENE DIENSTVERLENING
HOOFDSTUK 1
1. Algemeen
1.1 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
1.1.1 afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken voor zover daarvoor
niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is
opgenomen, per pagina € 0,40
2 Kaarten, tekeningen, e.d.
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van kaarten en tekeningen, al dan niet
behorende bij de hiervoor onder 1 genoemde stukken, dan wel van
kopieën of lichtdrukken daarvan, een en ander voorzover deze stukken
in de volgende artikelen of in een andere belastingverordening van deze
gemeente, dan wel in andere rechtsregels niet afzonderlijk zijn genoemd:
2.1.1 per kaart, tekening of kopie op A0-formaat afgedrukt € 16,75
2.1.2 mini-plattegrond van de gemeente (model S333a) € 2,60
2.1.3 mini-plattegrond van de gemeente (kleurenmodel) € 2,75
3 Kadaster
3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het:
3.1.1 raadplegen van de bij het gemeentebestuur berustende kadastrale stukken:
3.1.1.1 indien daarbij de bijstand van een ambtenaar van de gemeente is
verkregen: per half uur of een gedeelte daarvan € 8,55
3.1.1.2 in de gevallen anders dan genoemd onder 3.1.1.1:
per half uur of gedeelte daarvan € 4,25
3.1.2 door de belanghebbende nemen van afschriften van of uittreksels uit de kadastrale stukken, nevens de onder 3.1.1 genoemde rechten:
per perceel of gedeelte van een perceel € 3,50
3.1.3 al dan niet schriftelijk verstrekken van een opgave van gegevens uit de kadastrale stukken, per perceel of gedeelte van een perceel € 6,00
4 Oud en nieuw archief
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van:
4.1.1 afbeeldingen, afschriften van en uittreksels uit de in het archief berustende stukken, een en ander voorzover deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening of in een andere belastingverordening van deze gemeente dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:
per bladzijde of gedeelte daarvan € 7,30
4.1.2 het tarief bedraagt ter zake van het door of vanwege de gemeente doen van een nasporing in, eventueel gevolgd door het geven van een of meer inlichtingen uit het oud- en nieuw archief van de gemeente, ongeacht het resultaat van die nasporing, een en ander voorzover deze diensten niet
elders in deze verordening of in een andere belastingverordening van
deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd:
voor elk daaraan te besteden kwartier of een gedeelte daarvan € 4,25
5. Bestuursstukken
5.1 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.1.1 een exemplaar van de gemeentebegroting met bijlagen € 73,95
5.1.2 een exemplaar van de gemeenterekening met bijlagen € 73,95
5.2 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.2.1 een afschrift van de verslagen van de bespreekrondes van het Raadsplein
5.2.1.1 per vergadering van het Raadsplein € 4,00
5.2.1.2 bij abonnement voor alle vergaderingen, per kalenderjaar € 33,80
5.3 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.3.1 een afschrift van alle stukken van de bespreekrondes van het Raadsplein
5.3.1.1 per vergadering van het Raadsplein € 6,30
5.3.1.2 bij abonnement voor alle vergaderingen, per kalenderjaar € 54,10
5.4 Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:
5.4.1 een afschrift van de notulen van openbare raadsvergaderingen
5.4.1.1 per vergadering € 6,30
5.4.1.2 bij abonnement voor alle openbare raadsvergaderingen, per kalenderjaar € 54,10
5.5 Indien de abonnementen als bedoeld in dit artikel betrekking hebben op
een digitale verstrekking van genoemde bestuursstukken worden de tarieven van de abonnementen verminderd met 60%
5.6 Indien een abonnement wordt afgesloten in de loop van een kalenderjaar, wordt het tarief voor het resterende gedeelte van het jaar naar tijdsgelang vastgesteld.
5.7 Aan een politieke partij of politieke groepering, die aan de laatste verkiezing van de gemeenteraad heeft deelgenomen worden ten hoogste twee abonnementen als bedoeld in dit onderdeel gratis verstrekt. Indien een politieke partij of een politieke groepering op grond van de uitslag van de laatste verkiezing van de leden van de gemeenteraad met vier of vijf zetels in de raad is vertegenwoordigd wordt het hiervoor genoemde aantal van twee gratis abonnementen verhoogd tot drie gratis abonnementen en indien met zes of meer zetels vertegenwoordigd worden vier abonnementen gratis verstrekt.
5.8 Onder gelijke voorwaarden als onder 5.7 van dit artikel worden gratis abonnementen verstrekt aan niet-raadsleden van politieke partijen welke door deze politieke partijen zijn afgevaardigd naar een bespreekronde van het Raadsplein.
Het aantal gratis abonnementen dat een politieke partij volgens deze regeling verkrijgt wordt verminderd met het aantal gratis abonnementen waarop de politieke partij reeds recht heeft volgens de regeling vermeld onder 5.7 van dit artikel.
6 Verordeningen
6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van:
6.1.1 een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 44,65
6.1.2 een exemplaar van de Bouwverordening Edam-Volendam € 62,50
6.1.3 een exemplaar van een andere dan de onder 6.1.1 en 6.1.2 genoemde verordeningen:
6.1.3.1 per bladzijde of gedeelte daarvan € 0,40
6.1.3.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65
7 Rapporten, publicaties, e.d.
7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een door of vanwege het gemeentebestuur samengesteld rapport of publicatie, welke in druk verkrijgbaar is gesteld:
7.1.1 per vier bladzijden, bedrukt of onbedrukt € 1,70
7.1.2 tot een maximum per exemplaar van € 14,65
8 Beschikkingen (algemeen)
8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag voor de afgifte van een gunstige beschikking op verzoek-
schriften, van een vergunning of ontheffing, dan wel van elk ander
stuk in het persoonlijk belang van de aanvrager opgemaakt, voorzover
deze stukken niet afzonderlijk en elders in deze verordening dan wel in
andere rechtsregels zijn genoemd: per beschikking € 30,00
9 Speelautomaten
9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als
bedoeld in artikel 30d van de Wet op de kansspelen:
9.1.1 voor één speelautomaat € 226,50
9.1.2 voor twee speelautomaten € 362,50
10 Ontheffing sluitingsuur
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.1.4 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
10.1.1 indien de ontheffing voor een keer geldt € 25,00
10.1.2 indien de ontheffing voor een geldigheidsduur van een
kalenderjaar of een gedeelte van een kalenderjaar geldt:
10.1.2.1 voor een dag per week € 150,00
10.1.2.2 voor twee dagen per week € 200,00
10.1.2.3 voor meer dan twee dagen per week € 300,00
11 Loterijen en collecten
11.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5.2.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 10,00
12 Terrasvergunning
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een terrasvergunning op basis van
artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
12.1.1 voor een vergunning voor onbepaald tijd € 125,00
12.1.2 voor een tijdelijke vergunning bij evenementen € 35,00
13 Vuurwerk
13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het ter beschikking
stellen van consumentenvuurwerk op de daarvoor geldende verkoopdagen
als bedoeld in artikel 2.6.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening
Edam-Volendam € 100,00
14 Verklaring van geen bezwaar Luchtvaartwet
14.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
verklaring van geen bezwaar voor een ballonvaart of een helikopter-
opstijging of -landing op een niet-aangegeven luchtvaartterrein, op
grond van de Luchtvaartwet € 50,00
15 Verkeer en vervoer
15.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag:
15.1.1 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 met betrekking tot
het in artikel 25, eerste lid, van het Reglement bedoelde verbod:
15.1.1.1 geldig voor een dag € 8,55
15.1.1.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00
15.1.2 tot het verkrijgen van een vergunning voor een parkeerplaats aangeduid met bord E09 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en
verkeerstekens 1990, of gelegen binnen een zone aangeduid met bord
E09 uit bijlage 1 van het Reglement met opschrift zone:
15.1.2.1 geldig voor een dag € 8,55
15.1.2.2 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 20,00
15.1.3 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voorzover niet
bedoeld onder lid 15.1.1 van dit artikel € 8,55
15.1.4 tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement € 33,15
15.1.5 tot het verkrijgen, verlengen of wijzigen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BAWB) € 34,50
15.2 Indien voor het verkrijgen of verlengen van een gehandicaptenparkeerkaart een geneeskundig onderzoek als bedoeld in artikel 2 van het Besluit gehandicaptenparkeerkaart heeft plaatsgehad, wordt het onder 15.1.5van dit artikel vermelde bedrag verhoogd:
15.2.1 in geval van een keuring op dossier met € 40,00
15.2.2 in geval van een keuring op spreekuur met € 55,00
15.3 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van een parkeerschijf € 2,00
16 Melding Telecommunicatiewet
16.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip,
plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in
artikel 5.2, derde lid, van de Telecommunicatiewet € 188,30
16.1.1 Indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, alsmede gesloten verhardingen, voorzover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 16.1 vermelde bedrag per strekkende meter sleuf vermeerderd met € 1,08
16.2 Het in onder 16.1 genoemde bedrag wordt:
16.2.1 indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met € 75,20
16.2.2 indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het
in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde
kosten, blijkend uit een begroting die terzake door het college van
burgemeester en wethouders is opgesteld.
16.3 Indien een begroting als bedoeld onder 16.2.2 is uitgebracht, wordt een
melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop
de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding
voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
16.4 Het tarief bedoeld in onderdeel 16.1 wordt verminderd met de van de
melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor
beheerskosten in verband met de werkzaamheden, met dien verstande
dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen.
17 Opbreekvergunning
17.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
2.1.5.2. van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 188,30
18 Vergunning straatfotografie of filmoperateur
18.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag om een ontheffing om (buiten de kermisperioden in de gemeente)
op te mogen treden als straatfotograaf of filmoperateur op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2.1.4.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
18.1.1 geldig voor een dag € 35,00
18.1.2 geldig voor zes dagen € 75,00
18.1.3 geldig voor een jaar of een gedeelte daarvan € 150,00
18.2 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing om op te mogen treden als straatfotograaf tijdens de kermissen in Edam en/of Volendam op de openbare weg, als bedoeld in artikel 2.1.4.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
18.2.1 gedurende de gehele kermisperiode in Edam € 125,00
18.2.2 gedurende de gehele kermisperiode in Volendam € 125,00
19 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (WKPB)
Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag per perceel
tot het verstrekken van:
19.1 een uittreksel uit het WKPB-beperkingenregister € 10,25
19.2 een uittreksel uit het WKPB-register € 10,25
19.3 een onbelastverklaring uit het WKPB-beperkingenregister € 10,25
19.4 een verzoek om informatie betreffende publiekrechtelijke beperkingen
uit het Kadastraal Register via “kadaster-on-Line” € 10,25
20 Speelgelegenheden
20.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in
artikel 2.3.3.1. van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 50,00
21 Winkeltijdenwet
21.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het
Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet € 30,00
22 Leegstandwet
22.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
22.1.1 tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaandewoonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet € 50,00
22.1.2 tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimteals bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet € 50,00
23 Ventvergunningen
23.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5.2.2 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
23.1.1 geldig voor een periode van een dag € 10,00
23.1.2 geldig voor een periode van maximaal een week € 25,00
23.1.3 geldig voor een periode, die langer duurt dan zeven
dagen, per maand of gedeelte daarvan € 45,00
23.1.4 geldig voor een jaar of gedeelte daarvan € 100,00
24 Standplaatsvergunningen
24.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel
5.2.3 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam:
24.1.1 geldig voor een dag € 15,00
24.1.2 geldig voor maximaal een week € 30,00
24.1.3 geldig voor een periode, welke langer dan zeven dagen duurt,
per maand of gedeelte daarvan € 50,00
24.1.4 geldig voor een jaar of gedeelte daarvan € 100,00
24.1.5 geldig voor langer dan een jaar € 300,00
HOOFDSTUK 2
1 Huwelijksvoltrekking of registratie van partnerschap
1.1 Het tarief bedraagt ter zake van het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap of het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk dan wel een huwelijk in een geregistreerd partnerschap, op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand is bepaald, op:
1.1.1 maandag tot en met vrijdag
1.1.1.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 350,00
1.1.1.2 - in het Stadhuis te Edam € 350,00
1.1.2 zaterdag
1.1.2.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 525,00
1.1.2.2 - in het Stadhuis te Edam € 525,00
1.1.3 zondag
1.1.3.1 - in de Stolphoeve te Volendam € 700,00
1.1.3.2 - in het Stadhuis te Edam € 700,00
1.2 Voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap waarvan beide partijen, ten tijde van het voltrekken van het huwelijk of registratie van het partnerschap, niet in de gemeentelijke basisadministratievan Edam-Volendam zijn ingeschreven, worden de onder 1.1 vermelde tarieven verhoogd met € 124,00
1.3 Voor het voltrekken van een huwelijk of het registreren van een
partnerschap buiten de onder 1.1 genoemde locaties is naast genoemde
tarieven verschuldigd een bedrag van € 220,00
1.4 Indien partijen of een der partijen blijkens geneeskundige verklaring
tengevolge van lichamelijke of geestelijke omstandigheden niet in staat
zijn in de onder 1.1 genoemde locaties te verschijnen gelden de bedragen
onder 1.1 genoemd.
1.5 Indien voor het voltrekken van een huwelijk of registratie van een partnerschap door partijen bijstand wordt gevraagd van een ambtenaar van het huis van de gemeente om op te treden als getuige, worden de onder 1.1 vermelde tarieven verhoogd met een bedrag per getuige van € 30,65
2 Trouw- en partnerschapsboekjes
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van:
2.1.1 een trouwboekje in een normale uitvoering (kunststof model) € 10,00
2.1.2 een trouwboekje in een luxe uitvoering (lederen model) € 20,25
2.1.3 een partnerschapsboekje € 10,00
3 Akten burgerlijke stand
3.1 Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.
4 Opgave omtrent aangiften
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van wekelijkse opgaven, vermeldende de
in dat tijdvak gedane aangiften van geboorten, huwelijken en overlijden,
alsmede de in dat tijdvak gehuwden:
4.1.1 voor elk(e) in deze opgave vermelde geborene, gehuwd paar,
ondertrouwd paar en overledene € 2,80
4.1.2 bij abonnement voor een kalenderjaar, recht gevende op de
periodieke verstrekking van de bedoelde opgaven € 115,15
met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges
per kwartaal worden berekend.
5 Nasporingen registers
5.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verrichten van een nasporing in de registers van de
burgerlijke stand, indien met de nasporing meer dan een kwartier is
gemoeid:
per half uur of gedeelte daarvan € 8,55
6 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
6.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens aan particulieren en aan bedrijven, voor zover niet vallende onder 6.4 van dit artikel:
6.1.1 zonder abonnement, voor elke inlichting € 7,40
6.1.2 bij abonnement met een geldigheidsduur van een kalenderjaar:
6.1.2.1 voor 25 inlichtingen € 71,80
6.1.2.2 voor 100 inlichtingen € 179,30
6.1.2.3 voor 500 inlichtingen € 708,35
6.1.2.4 voor 1.000 inlichtingen of meer € 1.065,35
met dien verstande, dat voor een gedeelte van een kalenderjaar de leges
per kwartaal worden berekend.
6.2 In afwijking van het voorgaande onderdeel bedraagt het tarief ter zake
van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken
van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens € 2,27
6.3 Bijzondere inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoons-
gegevens, die worden verstrekt ten aanzien van niet met naam of adres
aangeduide of aan te duiden personen, ten behoeve van welke verstrek-
king de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens geheel dan
wel gedeeltelijk dient te worden doorgelopen, teneinde de verlangde
gegevens op te sporen, voor elk daaraan te besteden half uur
of gedeelte daarvan € 8,55
6.4 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van schriftelijk inlichtingen uit de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (geautomatiseerde
registers):
de tarieven genoemd onder 6.1 van dit artikel te vermeerderen per selectie
met een bedrag van € 433,15
6.5 De onder 6.1 en 6.2 genoemde leges zijn eveneens verschuldigd indien
de gevraagde inlichtingen niet leiden tot het door de aanvrager beoogde
doel of geen inlichting als gewenst kan worden verstrekt.
6.6 Voor de toepassing van het bepaalde in sub 6.1 tot en met 6.3 omvat
een inlichting de gegevens van de persoonslijst of aangehaakte gegevens
uitsluitend een persoon betreffende.
7 Bewijzen van opneming
7.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van een bewijs van opneming in de
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens:
7.1.1 indien het bewijs betrekking heeft op een persoon (standaard bewijs) € 4,50
7.1.2 indien het bewijs betrekking heeft op een gezin (uitgebreid bewijs) € 6,10
8 Verklaringen omtrent personen e.d.
8.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van:
8.1.1 een Verklaring Omtrent het Gedrag, per stuk € 30,05
8.1.2 een bewijs van opneming in gemeentelijke basisadministratie
persoonsgegevens met een bewijs van Nederlanderschap, per stuk € 6,10
8.1.3 een attestatie de vita € 6,10
8.1.4 enige andere, niet in deze verordening genoemde verklaring, welke in
het bijzonder belang der betrokken persoon wordt opgemaakt € 6,10
9 Legalisaties
9.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het:
9.1.1 legaliseren van een handtekening of foto € 3,05
9.1.2 ter legalisatie zenden van stukken naar een andere gemeente in
Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager € 4,25
9.1.3 waarmerken van een register € 3,05
9.1.4 waarmerken van een kopie € 3,05
10 Inlichtingen uit aangehaakte gegevens
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verstrekken van inlichtingen uit bescheiden, die niet
tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens behoren,
aan de houders van de in 6.1 bedoelde abonnementen:
10.1.1 voor 100 inlichtingen € 13,05
10.1.2 voor 500 inlichtingen € 53,00
10.1.3 voor 1.000 inlichtingen € 82,80
11 Reisdocumenten
11.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
11.1.1 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument
voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen € 50,90
11.1.2 tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal
bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort bedoeld
in 11.1.1 (zakenpaspoort) € 56,90
11.1.3 tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als
Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) € 50,90
11.1.4 tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld
in 11.1.1 tot en met 11.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe
reisdocument € 8,95
11.1.5 tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingssticker in
een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 11.1.1 tot en met
11.1.3 € 20,90
11.1.6 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)
aan personen in de leeftijd van 14 jaar en ouder € 42,85
11.1.7 tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK)
aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar € 8,95
11.2 De tarieven als genoemd in de onderdelen 11.1.1 tot en met 11.1.3
alsmede in 11.1.6 en 11.1.7 worden bij een spoedlevering vermeerderd
met een bedrag van € 41,00
11.3 Bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als
bedoeld in 11.1.1 tot en met 11.1.3 en het bijschrijven van één of meer
kinderen als bedoeld in 11.1.4, worden de in 11.1.1 tot en met 11.1.3
genoemde tarieven slechts verhoogd met het onder 11.2 genoemde bedrag.
11.4 Het tarief als genoemd in onderdeel 11.1.5 wordt bij een spoedlevering
vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van € 19,50
11.5 De tarieven als genoemd in de onderdelen 11.1.1 tot en met 11.1.3
alsmede in 11.1.6 worden in geval van verlies, diefstal of vermissing van
het eerder uitgereikt Nederlands reisdocument vermeerderd met een
bedrag van € 20,90
12 Rijbewijzen
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag:
12.1.1 tot het afgeven of vernieuwen dan wel omwisselen van een rijbewijs € 41,00
12.1.2 tot het verstrekken van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen, per inlichting € 1,95
12.2 Het tarief als genoemd in onderdeel 12.1.1 wordt bij een spoedlevering
vermeerderd met een bedrag van € 33,25
12.3 Indien de aanvraag betrekking heeft op de afgifte van een rijbewijs ter
vervanging van een eerder aan de aanvrager afgegeven rijbewijs dat,
nog geldig is hetzij zijn geldigheid door het verstrijken van de geldigheidsduurheeft verloren, welk rijbewijs verloren geraakt of teniet gegaan is, wordt het onder 12.1 van dit artikel genoemde bedrag verhoogd met € 20,90
13 Wet bescherming persoonsgegevens
13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van
een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de
Wet bescherming persoonsgegevens:
13.1.1 bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:
13.1.1.1 ten hoogste 100 pagina's, per pagina € 0,25
met een maximum per bericht van € 4,50
13.1.1.2 meer dan 100 pagina's € 22,50
13.1.2 bij verstrekking anders dan op papier € 4,50
13.1.3 dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard
van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie € 22,50
13.2 Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen
13.1.1 tot en met 13.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden
gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.
13.3 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van
een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming
persoonsgegevens € 4,50
TITEL 2 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER FYSIEKE LEEFOMGEVING/OMGEVINGSVERGUNNING
1 Bouwkosten.
1.1 Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
2 Reguliere bouwvergunning
2.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning als bedoeld in
artikel 40, lid 1, van de Woningwet:
2.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 500.000 bedragen 3,0 %
van de bouwkosten met een minimumtarief van € 295,00
2.1.2 indien de bouwkosten € 500.000 of meer maar minder dan
€ 1.000.000 bedragen 2,7 %van de bouwkosten;
2.1.3 indien de bouwkosten € 1.000.000 of meer maar minder dan
€ 3.750.000 bedragen 2,4 %van de bouwkosten;
2.1.4 indien de bouwkosten € 3.750.000 of meer bedragen 2,1 %
van de bouwkosten.
2.2 Indien de aanvraag als bedoeld onder 2.1 betrekking heeft op een
bouwplan of bouwwerk waarvan de bouw zonder bouwvergunning is
aangevangen of voltooid wordt het onder 2.1 vermelde tarief verhoogd
met 100%.
2.3 In afwijking van onderdeel 2.2 wordt het onder 2.1 vermelde tarief
verhoogd met 50%, indien het onder 2.2 bedoelde bouwwerk is
gerealiseerd vóór 1 januari 2004.
3 Lichte bouwvergunning
3.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld
in artikel 44, lid 2, van de Woningwet € 145,00
3.2 Indien de aanvraag als bedoeld onder 3.1 betrekking heeft op een
bouwplan of bouwwerk waarvan de bouw zonder bouwvergunning is
aangevangen of voltooid, wordt het onder 3.1 vermelde tarief verhoogd
met 100%.
3.3 In afwijking van onderdeel 3.2 wordt het onder 3.1 vermelde tarief
verhoogd met 50%, indien het onder 3.2 bedoelde bouwwerk is
gerealiseerd vóór 1 januari 2004.
4 Schetsplan (principeverzoek)
4.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een schetsplan met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou kunnen worden verleend
4.1.1 indien de bouwkosten minder dan € 50.000 bedragen € 145,00
4.1.2 indien de bouwkosten € 50.000 of meer maar minder dan
€ 100.000 bedragen € 500,00
4.1.3 indien de bouwkosten € 100.000 of meer maar minder dan
€ 250.000 bedragen € 1.500,00
4.1.4 indien de bouwkosten € 250.000 of meer maar minder dan
€ 500.000 bedragen € 2.000,00
4.1.5 indien de bouwkosten € 500.000 of meer bedragen € 2.500,00
4.2 Indien, binnen een termijn van zes maanden na de bekendmaking van de beslissing op het schetsplan, een aanvraag tot het verkrijgen van een
bouwvergunning voor een op basis van het schetsplan uitgewerkt bouwplan
wordt ingediend, worden de daarvoor geheven leges met deze leges verrekend.
5 Gefaseerde vergunning
5.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet:
5.1.1 voor de 1e fase: 1,5 % van de bouwkosten, met een minimum van € 295,00
5.1.2 voor de 2e fase: 1,4 % van de bouwkosten, met een minimum van € 295,00
6 Teruggaaf
6.1 Indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op aanvraag
teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend.
6.2 Indien de aanvraag tot het verkrijgen van de bouwvergunning wordt
ingetrokken voordat de vergunning is verleend, wordt op aanvraag
teruggaaf van 50 % van de geheven leges verleend.
6.3 Geen teruggaaf wordt verleend van op grond van artikel 3 en 4 geheven leges.
7 Overschrijving vergunning
7.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het overschrijven van een verleende vergunning als bedoeld
in artikel 10.3 van de Bouwverordening Edam-Volendam € 30,00
8 Bestemmingswijziging
8.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan
als bedoeld in artikel 11 en 19 van de Wet op de ruimtelijke ordening,
waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning
als bedoeld in artikel 2, 3 en 5 van dit hoofdstuk of aanlegvergunning als
bedoeld in artikel 9 van dit hoofdstuk is vereist € 850,80
8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vrijstelling van het geldende bestemmingsplan
als bedoeld in artikel 15 en 17 van de Wet op de ruimtelijke ordening,
waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning
als bedoeld in artikel 2, 3 en 5 van dit hoofdstuk of aanlegvergunning als
bedoeld in artikel 9 van dit hoofdstuk is vereist € 425,40
9 Aanlegvergunning
9.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 11, 14 of
21, lid 3, van de Wet op de ruimtelijke ordening € 425,40
10 Bodemgesteldheidsonderzoek
10.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in de bouwverordening waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in de artikelen 2, 3 en 5 van dit hoofdstuk is vereist € 155,95
11 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid
11.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van:
11.1.1 een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in artikel 2.11.1
van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, voor een bouwwerk:
11.1.1.1 kleiner dan 500 m2 € 572,60
11.1.1.2 van 500 m2 tot 1500 m2 € 873,95
11.1.1.3 groter dan 1500 m2 € 1.657,55
12 Sloopvergunning en sloopmelding
12.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een:
12.1.1 sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van de bouwverordening € 251,15
12.1.2 sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening € 125,60
13 Monumentenvergunningen
13.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een monumentenvergunning als bedoeld in artikel 11 van de Monumentenwet € 121,85
14 Reclamevergunningen
14.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.1 van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 50,00
15 Uitritvergunning
15.1 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2.1.5.3. van de Algemene Plaatselijke Verordening Edam-Volendam € 154,00
16 Overig
16.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of
een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk
een tarief is opgenomen € 62,10
TITEL 3 DIENSTVERLENING VALLEND ONDER EUROPESE DIENSTENRICHTLIJN
1 Drank- en Horecawet
1.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
1.1.1 voor het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3 van de
Drank- en Horecawet € 200,00
1.1.2 voor het wijzigen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de
Drank- en Horecawet € 100,00
1.1.3 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35, eerste lid,van de Drank- en Horecawet € 35,00
1.1.4 voor het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7 van de
Drank- en Horecaverordening. € 35,00
2 Brandbeveiligingsverordening
2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig
gebruik van een inrichting, als bedoeld in paragraaf 2, artikel 2, van de
brandbeveiligingsverordening of een bouwwerk als bedoeld in artikel 2.11.1
van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken (Gebruiksbesluit), voor een
inrichting of een bouwwerk:
2.1.1 kleiner dan 500 m2 € 45,10
2.1.2 van 500 m2 tot 1500 m2 € 90,35
2.1.3 groter dan 1500 m2 € 180,70
Behoort bij besluit van de raad
van de gemeente Edam-Volendam van
14 december 2009, voorstel no. XX-2009
de griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl