Regeling vervallen per 01-07-2010

Fraudeverordening gemeente Hardenberg

Geldend van 01-01-2005 t/m 30-06-2010

Intitulé

Fraudeverordening gemeente Hardenberg

De raad van de gemeente Hardenberg,

Op voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 26 oktober 2005.

Gelet op artikel 8a van de Wet Werk en Bijstand, welk artikel bepaalt dat de gemeente bij verordening regels stelt voort de bestrijding van het ten onrechte ontvangen van bijstand, alsmede van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet;

BESLUIT

Vast te stellen de hierna volgende Fraudeverordening gemeente Hardenberg

Fraudeverordening gemeente Hardenberg 2004 e.v.

Artikel 1

Het college van de gemeente Hardenberg draagt jaarlijks zorg voor een beleidsplan , waarin wordt aangegeven hoe fraude wordt voorkomen en opgespoord, met inachtneming van de vier beleidskaders van het handhavingsbeleid, te weten:

  • ·

    instrumenten ter voorkoming van fraude (preventie)

    • 1.

      het beter en vroegtijdig informeren van klanten over rechten, plichten en handhaving

    • 2.

      het optimaliseren van de dienstverlening zonder belemmeringen, zodat de kans op spontane naleving wordt vergroot;

  • ·

    instrumenten gericht op aanpak van fraude (repressie)

    • 3.

      vroegtijdige detectie en afhandeling van fraudesignalen;

    • 4.

      bij constatering van fraude daadwerkelijk sanctioneren (afstemmen van de uitkering).

Artikel 2

In het beleidsplan Wet Werk en Bijstand worden doelstellingen voor hoogwaardige handhaving bepaald en (meetbare) doelen geformuleerd.

Artikel 3

Het college draagt jaarlijks, voor 31 december van het jaar volgend op het betreffende jaar, zorg voor een beleidsverslag waarin verantwoording wordt afgelegd van de verrichte werk-zaamheden in het kader van het beleidsplan hoogwaardige handhaving volgens artikel 1.

Artikel 4

Deze verordening kan worden aangehaald als de "Fraudeverordening gemeente Hardenberg 2004 e.v.".

Artikel 5

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2005.