Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR233691
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR233691/2
Regeling vervallen per 03-10-2013
Verordening Winkeltijden Oirschot 2011
Geldend van 03-10-2013 t/m 02-10-2013
Intitulé
Verordening Winkeltijden Oirschot 2011De raad der gemeente Oirschot;
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 1 november 2011;
gegeven de agendering door het Presidium d.d. 15 november 2011;
gelet op artikel 3, zesde en zevende lid, juncto artikel 3, derde lid aanhef en onder a van de
Winkeltijdenwet;
besluit vast te stellen de:
“Verordening Winkeltijden Oirschot 2011” en de toelichting en motivering behorende bij artikel 10 van
deze verordening.
Artikel 1 Begripsbepalingen
-
a Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
de wet: de Winkeltijdenwet;
-
b feestdagen: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag, eerste en tweede
Kerstdag.
Artikel 2 Beslistermijn
-
1 Het college van burgemeester en wethouders beslist op een aanvraag van een ontheffing binnen 8 weken.
-
2 Het college van burgemeester en wethouders kan de beslissing voor ten hoogste 3 weken verdagen.
Artikel 3 Overdracht van de ontheffing
-
1 Ontheffingen op grond van deze verordening zijn overdraagbaar na verkregen toestemming van het college
van burgemeester en wethouders.
-
2 In geval van een voorgenomen overdracht van de in het eerste lid bedoelde ontheffingen doet de houder van
de ontheffing hiervan onmiddellijk schriftelijk mededeling aan het college van burgemeester en wethouders
onder vermelding van de naam en het adres van de voorgestelde rechtverkrijgende.
Artikel 4 Intrekken of wijzigen van de ontheffing
-
a Het college van burgemeester en wethouders kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
ter verkrijging daarvan onjuiste of onvolledige gegevens zijn verstrekt;
-
b op grond van een verandering van de omstandigheden of inzichten opgetreden na het verlenen van de
ontheffing, moet worden aangenomen dat intrekking of wijziging wordt gevorderd door het belang of de
belangen ter bescherming waarvan de ontheffing is vereist;
-
c in het gebruik van de winkel of de uitoefening van een bedrijf anders dan in een winkel op basis van de
ontheffing gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon -en leefklimaat ter plaatse;
-
d de aan de ontheffing verbonden voorschriften en beperkingen niet zijn of worden nagekomen;
-
e van de ontheffingen geen gebruik wordt gemaakt binnen een daarin gestelde termijn of, bij gebreke van
een dergelijke termijn, binnen een redelijke termijn;
-
f indien de houder of zijn rechtverkrijgende dit verzoekt.
Artikel 5 Zon- en feestdagenregeling
-
1 De verboden, zoals in artikel 2, eerste lid, onder a en b van de wet, gelden niet op ten hoogste twaalf,
door burgemeester en wethouders aan te wijzen, zon- en feestdagen per kalenderjaar.
-
2 De in het eerste lid bedoelde bevoegdheid geldt in de volgende delen van de gemeente:
a. industrieterrein (auto- en meubelbranche) Oirschot;
b. buitengebied (tuincentra) Oirschot;
c. niet zijnde het gebied dat gelegen is binnen het bestemmingsplan “Centrum Oirschot”, niet zijnde het
buitengebied en niet zijnde het industrieterrein;
d. centrum Spoordonk en buitengebied;
e. centrum Oost West en Middelbeers en buitengebieden hiervan.
Artikel 6 Openstelling van avondwinkels op zon- en feestdagen
-
1 Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2,
eerste lid, onder a en b van de wet vervatte verboden ten behoeve van winkels, die gesloten zijn op de
in die verboden bedoelde zon- en feestdagen tussen 00.00 en 16.00 uur.
-
2 Het college van burgemeester en wethouders kan voor ten hoogste één winkel ontheffing verlenen.
-
3 Aan de ontheffing worden de volgende voorschriften verbonden:
a. de winkel is gesloten tussen 24.00 uur en 06.00 uur;
b. er dienen uitsluitend of hoofdzakelijk eet- en drinkwaren te worden verkocht, met uitzondering van
sterke drank als bedoeld in artikel 1, eerste lid, van de Drank- en Horecawet;
-
4 De ontheffing kan worden geweigerd als de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving
van de winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Artikel 7 Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor afzonderlijke situaties
-
1 Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing verlenen van de in artikel 2 van de
wet vervatte verboden, voor zover deze betrekking hebben op de zondag, Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag,
Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste of tweede Kerstdag, ten behoeve van:
a. bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard;
b. het uitstallen van goederen.
-
2 De in het eerste lid genoemde ontheffing kan worden verleend in geval van: feestelijkheden, bijeenkomsten,
veilingen en beurzen.
Artikel 8 Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
Het college van burgemeester en wethouders kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het
Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de
gemeente.
Artikel 9 Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
-
1 Het college van burgemeester en wethouders kan op aanvraag ontheffing verlenen van de verboden van artikel 2
van de wet, voor zover deze betrekking hebben op werkdagen.
-
2 De ontheffing kan worden geweigerd indien de woon- en leefsituatie of de openbare orde in de omgeving van de
winkel op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling van de winkel.
Artikel 10 Toerisme
-
1 De verboden, vervat in artikel 2, eerste lid van de wet, gelden in verband met de toeristische aantrekkingskracht
van deze gebieden, niet op zondag, nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en
eerste en tweede Kersdag;
in het centrum van Oirschot van 10.00 tot 17.00 uur; hier dient in dit verband te worden verstaan het
bestemmingsplan “Centrum Oirschot”.
-
2 Op kampeerterreinen en bungalowparken gedurende de periode dat het kampeerterrein of bungalowpark
geopend is voor de verkoop van levensmiddelen tussen 10.00 en 19.00 uur.
Artikel 11 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
Artikel 12 Citeertitel
Deze verordening heet “Verordening Winkeltijden Oirschot 2011”.
Artikel 13 Intrekking vorige versies
De Verordening Winkeltijden Oirschot 2009 van 15 december 2009 wordt ingetrokken.
Ondertekening
Bovengemiddeld horeca-aanbod 1
Het aantal horecazaken in 2010 bedroeg in Oirschot 73. Met het aantal horecazaken per 1000 inwoners staat Oirschot daarmee in Noord-Brabant op de vierde plaats.
Hiermee bedient iedere horecazaak gemiddeld 243 inwoners per horecavestiging. Aangezien het gemiddelde van Noord-Brabant op 394,3 inwoners per horecagelegenheid ligt, mag aangenomen worden dat Oirschot een substantieel deel externe aantrekkingskracht voor de horeca heeft. Aangezien de overige gemeenten in de Kempen vergelijkbare cijfers kennen, zijn deze bezoekers voornamelijk toeristen van buiten de eigen regio. Zie het navolgend overzicht van horeca-aanbod in Noord-Brabant.
Groot aantal toeristische voorzieningen
Focus op toerisme
Toekomstvisie gericht op toerisme
In de Toekomstvisie Oirschot 2030 staat Toerisme en Recreatie als een van de belangrijke economische pijlers van de gemeente genoemd. Oirschot als toeristisch-recreatief hart van het Groene Woud en De Kempen.
Hiermee levert ze een significante bijdrage aan de „quality of life‟ die de regio beoogt. Samen met andere „groene‟ gemeenten is de regio uitgegroeid tot een ware „groene long‟ in de stedendriehoek ‟s-Hertogenbosch, Eindhoven, Tilburg, waar ontspannen in de natuur centraal staat. Het toeristisch-recreatieve karakter van Oirschot wordt in samenwerking met de regio, maatschappelijke instellingen en het bedrijfsleven verder uitgewerkt tot een kwalitatieve en professionele vorm van bedrijvigheid.
Toeristische instanties
Daarnaast heeft Oirschot een veelvoud aan organisaties betrokken met het toerisme:
Stichting Informatie Toerisme en Recreatie Oirschot (VVV Oirschot)
Recreatie Ondernemers Oirschot de Beerzen
Stichting en vereniging Land van Oirschot
Koninklijke Horeca Nederland, afd. Oirschot
Portefeuillehouder Toerisme en Recreatie en 1 fte ambtelijke capaciteit.
Regionaal overleg Toerisme SRE
Stichting Kempengoed
Steekhuis Kempenland
Streekhuis Groene Woud
Regionaal project “Branding de Kempen”
Conclusie toerisme Oirschot
Het grote en brede aanbod van voorzieningen in Oirschot voorziet de actieve recreanten met een groot natuuraanbod en veel cultuur-historisch aanbod. De bovengemiddeld grote horecasector geeft de toeristische aantrekkingskracht weer.
Tevens breiden we de toeristische voorzieningen verder uit met een netwerk van Toeristenpoorten en een informatiecentrum in de kern van Oirschot.
De conclusie is dat het toerisme in Oirschot een autonome aantrekkingskracht op bezoekers heeft en van substantiële omvang is. Op basis hiervan is het toepassen van een toerismebepaling op de winkeltijdenverordening mogelijk conform de actuele wetgeving.
Nu aan de toepassingsvoorwaarden van artikel 3, derde lid Wtw is voldaan is de raad
bevoegd van de bevoegdheid als bedoeld in artikel 3 lid 3 onder a gebruik te maken. In artikel 10 van deze verordening maakt de raad van deze bevoegdheid gebruik.
Inventarisatie van de belangen
De raad mag deze bevoegdheid toepassen na afweging van de daarbij betrokken belangen
(artikel 3 lid 6 WTW). De raad is verplicht in ieder geval de volgende belangen in de afweging te betrekken:
a. Werkgelegenheid en economische bedrijvigheid in de gemeente, waaronder mede wordt begrepen het belang van
winkeliers met weinig of geen personeel en van winkelpersoneel;
b. De zondagsrust;
c. De leefbaarheid, de veiligheid en de openbare orde in de gemeente.Omschrijving van de belangen
De inwoners van de gehele gemeente Oirschot en de ondernemers (groot en klein) zijn geconsulteerd over het voornemen vrijstelling te verlenen. De inwoners zijn geënquêteerd en gevraagd naar hun mening over zondagsrust, leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in relatie tot een toeristisch regime.
De inwoners zijn geraadpleegd via een schriftelijke enquête bestaande uit 5 vragen. Deze is verstuurd naar 400 willekeurig geselecteerde inwoners van de gemeente Oirschot. De inwoners konden de enquête terugsturen per retour enveloppe of eenvoudig invullen via de website van gemeente Oirschot. De respons van de inwoners is met 50% uitzonderlijk goed te noemen.
De ondernemers zijn ook geconsulteerd met behulp van een enquête. Deze enquête is via de ondernemersverenigingen digitaal verspreid onder alle aangesloten ondernemers in de gehele gemeente. Daarnaast zijn alle ondernemers in het centrum persoonlijk benaderd door een ambtenaar met uitleg over de enquête en het verzoek deze in te vullen. Als laatste is in het huis-aan-huis-blad ‘het weekjournaal’ een oproep gedaan aan alle ondernemers in de gemeente om deze enquête in te vullen. De respons van de ondernemers is met 35,2% goed te noemen. Voor de winkels in de dagelijkse en niet dagelijkse boodschappen was de respons met 44% nog beter.
Economische belangen
In deze gemeente is sprake van veel economische bedrijvigheid.
In het centrum van Oirschot zijn 53 detailhandelwinkels gevestigd waarvan 16 winkels met totaal 3.769 m² verkoopoppervlak dagelijkse producten verkoopt en 37 winkels met totaal 4.698 m² verkoopoppervlak detailhandel met aanbod van niet-dagelijkse goederen en daarnaast zijn er 24 horeca bedrijven, 8 persoonlijke diensten en 6 financiële diensten (Stuurgroep centrummanagement, 2011). Sinds 15 december 2009 kunnen deze winkeliers binnen het centrum van Oirschot open op zon- en feestdagen tussen 10.00u en 17.00u volgens art. 10 van de “Verordening winkeltijden Oirschot 2009”. Gedurende deze tijd zijn er enkele aantal bedrijven geweest die hier iedere zondag gebruik van hebben gemaakt. Het grootste gedeelte van de bedrijven maakt slechts incidenteel gebruik van de mogelijkheid tot zondagopenstelling.
Ondanks de goede ervaringen met de vigerende winkeltijdenverordening zijn de ondernemers in de gemeente toch geraadpleegd om een zo helder mogelijk beeld te krijgen van de economische belangen en ook meningen van de ondernemers. Hiervoor zijn alle bedrijven in het centrum benaderd door een ambtenaar van de gemeente met de vraag om de enquête in te vullen en zijn zowel door het weekjournaal en de ondernemersverenigingen opgeroepen om hun mening te geven. In totaal hebben 32 bedrijven deze enquête ingevuld. Hiervan zijn er 24 detaillist (dagelijks en niet-dagelijks) en 3 uit de zakelijke dienstverlening. Op deze 27 bedrijven heeft de verordening betrekking. Deze bedrijven hebben hierdoor de mogelijkheid tot zondagopenstelling. Van de detaillisten heeft 44% de enquête ingevuld.
Repons ondernemersenquete:
totaal Branchering repons %
16 Dagelijkse boodschappen 7 43,8%
37 Niet-dagelijkse boodschappen 17 45,9%
24 Horeca 5 20,8%
8 zakelijke dienstverlening 3 37,5%
6 financiële dienstverlening 0 0,0%
91 Totaal 32 35,2%
De ondernemers in Oirschot achten een toeristisch regime van gemiddeld economisch belang. 34% van de ondernemers acht economisch belang klein tot zeer klein, 37,5% acht het gemiddeld van belang en 28% acht het van groot tot zeer groot belang. Een opvallend verschil hierbij is dat de kleine zelfstandigen het algemeen economisch belang in Oirschot minder achten dan de ondernemers die meer personeel hebben.
De vraag: “Hoe groot is het eigen economische belang?” levert een ander beeld op dan de vraag over het algemene economische belang. Het algemene belang wordt groter geacht dan het eigen belang is. Zowel de kleine zelfstandige als de ‘grotere’ ondernemers achten het algemene belang groter dan het eigen belang.
Het eigen economische belang laat wel een verdeeld beeld zien. Hierbij geeft 7% van de kleine zelfstandige en 15% van de ‘grotere’ ondernemers aan dat het eigen economische belang van de zondag groot is! Daarnaast is het opvallend dat de zondag voor 35% van de ‘grotere’ ondernemers van gemiddeld belang is maar voor de kleine zelfstandige is het voor 45% zeer klein (zie grafieken).
Eigen ec. belang kleine zelfstandige: Eigen ec. belang ‘grotere’ ondernemers:
Tenslotte geven de ondernemers ook aan dat ze over het algemeen (65%) weinig tot niet afhankelijk zijn van de zondagomzet. Toch geeft 28% aan gemiddeld afhankelijk te zijn van deze zondagse omzet en 6% van de ondernemingen geeft aan zwaar afhankelijk te zijn van de zondagsomzet. Dit duidt op een flink economisch belang van enkele ondernemingen bij de zondag openstelling. In de afhankelijkheid van de zondagsomzet is er geen verschil tussen kleine zelfstandigen en grotere ondernemers.
De mening van de ondernemers ten opzichte van het opnieuw vaststellen van het toeristisch regime verschilt nauwelijks. Er zijn evenveel ondernemers voor als tegen. Ook bij kleine zelfstandige is de helft voor hernieuwde vaststelling van het huidige beleid.
Zondagsrust
Bij de enquêtes is expliciet gevraagd aan de inwoners en ondernemers in hoeverre de mogelijkheid tot zondagopenstelling door een toeristisch regime de zondagsrust schaadt en hoe belangrijk de zondagsrust wordt ervaren. 37% van de inwoners hecht weinig tot geen waarde aan de zondagsrust 44 % vindt het gemiddeld belangrijk en 15% vindt de zondagsrust heel erg belangrijk! Ook de waarde die de ondernemers aan zondagsrust hechten is overwegend weinig (55%) maar toch is er ook 20% van de ondernemers die zeer veel waarde hecht aan zijn of haar rustdag. Hierin is geen verschil tussen zelfstandige of grotere detaillisten.
De inwoners vinden dat de mogelijkheid tot winkelopenstelling ten behoeve van het toerisme deze zondagsrust weinig schaadt (46% geheel niet, 17% zeer weinig, 13% weinig en 7 % gemiddeld). Toch vindt ruim 18% van de inwoners dat winkelopenstelling deze zondagsrust wel schaadt (veel 16%, zeer veel 2%).
De ondernemers ervaren zondagsrust minder belangrijk dan de inwoners. Meer dan 56% van de ondernemers ervaart de zondagsrust als weinig tot niet belangrijk, iets meer dan 22% gemiddeld en iets meer dan 22% zwaar. Kleine zelfstandigen en grotere ondernemers ervaren de zondagsrust even belangrijk. Op de vraag of het toeristisch regime (en de daarbijbehorende mogelijkheid tot winkelopening op zondagen) iets bijdraagt aan de leefbaarheid verschillen ze wel van mening. De kleine zelfstandigen vinden dat deze zeer weinig tot gemiddeld bijdraagt aan de leefbaarheid terwijl de grotere ondernemers vinden dat het gemiddeld tot zeer veel bijdraagt hieraan.
Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde
De inwoners van Oirschot hebben geen duidelijk oordeel over de bijdrage van de toeristische status en de mogelijkheid tot winkelopenstelling op zondagen aan de leefbaarheid van Oirschot. Tien procent vindt dat het niets bijdraagt, 30% vindt dat het weinig tot zeer weinig bijdraagt, 22% gemiddeld en 35% van de inwoners vindt dat dit gemiddeld veel tot zeer veel bijdraagt. Ook vinden de inwoners dat een toeristisch regime geen invloed heeft op de openbare orde noch op de veiligheid.
Ook de ondernemers stellen dat het toeristische regime en de daarbij behorende mogelijkheid tot zondagopenstelling gemiddeld bijdraagt aan de leefbaarheid in het dorp en geen nadelige effecten heeft op de veiligheid en openbare orde. Over de bijdragen van een toeristisch regime aan de leefbaarheid in Oirschot verschillen kleine zelfstandige en grotere detaillisten van mening. De kleine zelfstandigen vinden dat de mogelijkheid tot zondagopenstelling weinig tot zeer weinig bijdraagt aan de leefbaarheid terwijl grotere detaillisten vinden dat het gemiddeld bijdraagt.
De leefbaarheid, veiligheid en openbare orde in de gemeente is als volgt te omschrijven:
Volgens de regiopolitie heeft er sinds de winkelopenstelling op zondag nagenoeg niets plaatsgevonden dat de veiligheid en openbare orde nadelig heeft beïnvloed.
Wel merkt de beleidsmedewerker Integrale Veiligheid het volgende op:
- Gelijktijdige openstelling van winkels en incidentele evenementen leiden tot extra parkeerdruk en dit
vraagt om maatregelen. Betaald parkeren en handhaving;
- Jeugd onder 16 jaar zal nog meer drank aankopen via de slijterij en supermarkten. Extra handhaving
nodig;
- Arbeidsmigranten werken veelal 6 dagen per week en zullen op zondag inkopen doen. Algemeen bekend
is 'een aantal ervan met een borrel op'. Dit vraagt om surveillance;
- De zondagsrust van de bewoners in omgeving 'de Poort' en rondom 'de Markt' en bij het Standaardplein
wordt verstoord. Dit leidt tot meer klachten en vraagt om handhaving/ nazorg;
- Omdat in de praktijk is gebleken dat het fiets-/ brommerverbod in de Poort met voeten wordt getreden
is het zaak om goede voorzieningen te treffen om dit tegen te gaan. Investering in fietsenstalling en
gedeeltelijke afsluiting en handhaving is nodig;
- Als in de Poort erg veel mensen zijn, dan is het te verwachten dat er ook zakkenrollers actief zijn.
Dit vraagt om surveillance door politie;
- Kerkdiensten mogen niet verstoord worden.
Afweging van de belangen
Economische belangen.
De toeristische status van Oirschot is van economisch belang voor een gedeelte van de ondernemers. Er zijn enkele ondernemers die een substantieel deel van de weekomzet verliezen mocht de toeristische status verdwijnen.
Het dient gezegd te worden dat dit er niet veel zijn. Slechts twee bedrijven geven aan zwaar afhankelijk te zijn van de zondagomzetten. Daarnaast geeft 30% van de ondernemers in het centrum aan op deze zondagen omzetten te behalen waar ze gemiddeld van afhankelijk zijn. Daarnaast geven enkele winkeliers aan dat er bij hun onderneming alleen sprake is van verschuiving. Het zijn, in tegenstelling tot wat vaak gesteld wordt, niet de grootwinkelbedrijven maar de lokale ondernemingen (10 lokaal, 1 grootwinkelbedrijf) die hier aangeven economisch belang te hebben bij deze zondagopenstelling. Er is daarmee een aanzienlijk locaal economisch belang voor het behoud van de toeristische status in het centrum van Oirschot.
Hiermee zijn de belangen van de kleine zelfstandigen echter niet behartigd. Van de kleine zelfstandigen geeft maar 23% aan dat zij gemiddeld tot groot belang hebben bij de zondagopenstelling. Ook geeft 78% aan dat zijn of haar omzet weinig tot niet afhankelijk is van de zondagopenstelling. De kleine zelfstandigen in de dagelijkse sector vrezen een verder omzetverlies aan de supermarkten. De detaillisten met een niet-dagelijks assortiment (mode etc.) geven niet als reden dat ze niet mee kunnen met de grootwinkelbedrijven die meer personeel in dienst hebben. Die zien vooral op tegen een 7e werkdag. De helft van de gesproken winkeliers (ook de kleinere zelfstandigen) geven daarom aan zelf te willen bepalen of ze open gaan en zijn blij met de vrijheid die ze hebben in het huidige beleid.
De economische belangen die geschaad worden door opnieuw vaststellen van een toeristisch regime zijn vooral die van de kleine zelfstandige winkeliers in de dagelijkse sector. Echter zijn er ook verschillende kleine zelfstandige ondernemers die er wel groot belang bij hebben. Bovendien geven de ondernemers aan dat ze het heel prettig vinden om rondom kerst extra dagen open te kunnen wanneer ze dat zelf willen. Wanneer daar de economische belangen van de ‘grotere’ ondernemingen opgeteld worden kan er geconcludeerd worden dat door behoud van de huidige regeling de economische belangen het minst geschaad worden.
Zondagsrust.
De zondagsrust van de inwoners wordt niet geschaad door het opnieuw vaststellen van een toeristisch regime in het centrumgebied van Oirschot.
Meer dan 75% van de inwoners geeft aan dat een toeristisch regime weinig tot geen afbreuk doet aan zijn of haar zondagsrust. Ook ervaart meer dan 50% van de ondernemers de zondagsrust weinig tot niet belangrijk (20% gemiddeld en 20% zwaar belangrijk). In de waarde die ondernemers hechten aan de zondagsrust is geen verschil tussen kleine zelfstandigen en andere ondernemers.
Wel zijn er enkele ondernemers die in hun opmerkingen hebben geschreven dat zij geen zes dagen per week willen werken (veel zijn er op maandag dicht) en daarom vinden dat op zondag de winkels niet open mogen. Ook winkeliers hebben recht op een rustdag in hun ogen. Door het vaststellen van een toeristisch regime worden de winkeliers echter niet verplicht zijn of haar winkel te openen. Er zijn ook verschillende kleine zelfstandigen die niet open gaan op zondag maar wel de mogelijkheid willen hebben om open te gaan. Kort gezegd is de helft van de ondernemers voor en de helft tegen deze openstelling op zondag.
Het is te stellen dat het belang van de verschillende partijen op zondagsrust niet onevenredig geschonden wordt door de huidige situatie te handhaven door vaststelling van een toeristisch regime in 2012.
Leefbaarheid, veiligheid en openbare orde.
Het vaststellen van een toeristisch regime heeft weinig invloed op de veiligheid en openbare orde. Zowel ondernemers en de inwoners zien geen nadelige effecten van een toeristisch regime op de veiligheid of de openbare orde.
Wel verschillen de ondernemers en inwoners van mening over het effect op de leefbaarheid. De inwoners zijn overwegend van mening dat een toeristisch regime en de daarbij behorende mogelijkheid tot winkelopenstelling op zondagen bijdraagt aan de leefbaarheid in het dorp. De ondernemers denken daar minder eensgezind over. De grotere ondernemers (>2 fte) vinden dat een toeristisch regime gemiddeld bijdraagt aan de leefbaarheid terwijl kleine zelfstandigen vinden dat het weinig bijdraagt aan de leefbaarheid.
In de opinie van de ondernemers en de inwoners draagt de openstelling bij aan de leefbaarheid in de gemeente Oirschot.
Uitkomst belangenafweging
Het doel van de Wtw is onder meer het borgen van de zondagsrust door zondagopenstelling
van winkels te verbieden. Dit is de hoofdregel. Dit belang heeft de gemeenteraad betrokken en gewogen. Echter, dit belang is van onvoldoende gewicht gebleken, na afweging van andere betrokken belangen en door het stellen van voorwaarden en beperkingen.
Het belang van de toeristen, de uitstraling van onze gemeente als welkome gemeente voor toeristen en het belang van winkeliers en de inwoners hebben wij zwaarder laten wegen dan het belang van de kleine zelfstandige ondernemers en de zondagsrust. Het belang openbare orde en veiligheid is ook meegenomen.
Officiële bekendmaking 2
Verordeningen
De Gemeenteraad van Oirschot heeft op 29 november 2011 de “Winkeltijdenverordening 2009” ingetrokken en de “Verordening Winkeltijden Oirschot 2011” opnieuw ongewijzigd met een toelichting en motivering behorende bij artikel 10 van deze verordening vastgesteld.
De nieuwe Winkeltijdenwet bepaalt dat de gemeenteraad een toelichting op de toerismebepaling moet vaststellen (motivering toerismebepaling). Door deze toelichting wordt gevolg gegeven aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 Winkeltijdenwet (Wtw). Deze motivering moet in ieder geval twee onderdelen bevatten. In de eerste plaats moet de gemeenteraad motiveren dat is voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van artikel 3, derde lid, onder a.
In de tweede plaats moet de motivering van het besluit een grondig inzicht geven in de belangenafweging die aan het besluit ten grondslag ligt (artikel 3, lid 6). Er moet dus gemotiveerd worden dat er in Oirschot sprake is van een toeristische aantrekkingskracht.
Volgens het overgangsrecht (artikel II, eerste lid van de wijzigingswet) hoeft een toeristenbepaling niet opnieuw te worden vastgelegd als die bepaling al gold op 1 januari 2011 en voldeed aan alle eisen die vanaf dat tijdstip voor de bepaling gingen gelden. Omdat de gemeenteraad al vóór 1 januari 2011 (te weten vanaf 1999) gebruik heeft gemaakt van de toerismebepaling hoeft het artikel. En dus de verordening niet te worden gewijzigd.
Bezwaar
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na publicatiedatum bezwaar maken tegen de bepaling van artikel 10 van deze verordening (toerismebepaling). Onderteken het bezwaarschrift en zorg voor een goede motivering, uw naam en adres, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt. Stuur het bezwaarschrift naar de Gemeenteraad van Oirschot, Postbus 11, 5688 ZG te Oirschot.
Een bezwaarschrift schorst de werking van deze verordening niet. De indiener van een bezwaarschrift kan tevens, indien spoed dat vereist, om een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van het College van Beroep voor het bedrijfsleven, Postbus 20021, 2500 AE Den Haag. In dat geval is griffierecht verschuldigd.
Ter inzage
Publicatie week 49, 2011 Oirschots Weekjournaal 7 december 2011
Publicatie gemeentelijke website: publiceren van 7 december 2011 tot 19 januari 2012
Meer informatie
Vul onderstaande velden in voor Communicatie
Plaatsingsgegevens
Opgesteld door: Myriam Menke
Team: Vergunningen
Telefoonnummer: 479
Publicatie in week: 49
Publicatie op internet van 7 december 2011 tot 19 januari 2012
Toelichting 1 Toelichting en motivering behorende bij artikel 10 van de “Verordening Winkeltijdenverordening Oirschot 2011”.
Met deze toelichting bij het toerismeartikel uit de Winkeltijdenverordening geeft de gemeenteraad gevolg aan de motiveringsplicht als bedoeld in artikel 3 lid 7 Winkeltijdenwet (Wtw). Deze motivering moet in ieder geval twee onderdelen bevatten. In de eerste plaats moet de gemeenteraad motiveren dat is voldaan aan de voorwaarden voor toepassing van artikel 3, derde lid, onder a. In de tweede plaats moet de motivering van het besluit een grondig inzicht geven in de belangenafweging die aan het besluit ten grondslag ligt (artikel 3, lid 6).
De hierna gegeven motivering voldoet aan deze wettelijke eisen.
Toepassingsvoorwaarden
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 3 lid 3 van de Winkeltijdenwet de bevoegdheid om bij verordening vrijstelling te verlenen of het college de bevoegdheid te geven tot het verlenen van ontheffingen op het verbod om winkels op zon- en feestdagen geopend te hebben. Deze bevoegdheid is aan voorwaarden gebonden. Deze voorwaarden zijn gesteld in artikel 3 lid 3 onder a van de Wtw.
Er moet binnen de gemeente Oirschot sprake zijn van:
1. op de gemeente of een deel daarvan gericht toerisme met een substantiële omvang,
2. toerisme waarvan de aantrekkingskracht geheel of nagenoeg geheel is gelegen buiten de verkoopactiviteiten die door de vrijstelling
mogelijk worden gemaakt (het toerisme dient autonoom te zijn).
De vaststelling of aan deze voorwaarden is voldaan, vergt een beoordeling van alle feiten en omstandigheden van het geval, die nauw verweven is met de specifieke situatie van de gemeente Oirschot. De gemeenteraad heeft hierin een zekere beoordelingsvrijheid.
De gemeenteraad stelt vast dat, om de hiernavolgende redenen, aan deze toepassingsvoorwaarden is
voldaan.
Autonoom toerisme met een substantiële omvang
In de gemeente Oirschot is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. In deze
gemeente is namelijk een aantal unieke toeristische trekpleisters c.q. voorzieningen
aanwezig, op grond waarvan deze gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten.
Inleiding toeristisch Oirschot
Oirschot, een gemeente met 17.850 inwoners met de dorpskernen Middelbeers, Oostelbeers, Westelbeers (de Beerzen) en Spoordonk kent twee beschermde dorpsgezichten: de met kastanjes omzoomde monumentale Markt en - in het buitengebied - het Stratense kapelletje met omgeving. De gemeente Oirschot telt maar liefst 320 Rijks- en gemeentelijke monumenten en twee beschermde dorpsgezichten. De oude gotische Sint-Petruskerk in Oirschot is meer dan vijf eeuwen oud en het voormalige raadhuis dateert uit 1513. In de schaduw van het plein ligt het intieme Vrijthof met het Boterkerkje, dat het oudste tufstenen godshuis van Brabant is. Ook elders in de gemeente staan bezienswaardige monumenten, zoals de gerestaureerde watermolen van Spoordonk die over een riviertje is gebouwd en de geheimzinnige toren van Oostelbeers die half verscholen tussen de akkers en bomen staat.
Vanouds is Oirschot een plaats waar veel kunstenaars hun inspiratie vinden. Er zijn diverse ateliers en galerieën, maar ook allerlei antiek- en snuisterijenwinkels waar u heerlijk kunt rondsnuffelen.
Niet alleen het centrum van Oirschot en de dorpskernen Spoordonk, Middelbeers, Oostelbeers en Westelbeers zijn aantrekkelijk; al wandelend en fietsend kan er genoten worden van een zeer gevarieerd landschap in maar liefst elf natuurgebieden. Unieke landgoederen, dichtbegroeide bossen, uitgestrekte heidevelden, prachtige bolle akkers, landelijke beekdalen, bloemrijke graslanden en plantrijke vennen wisselen elkaar af.
Oirschot opende als eerste gemeente in Nederland een uniek wandelroutenetwerk, waarmee een eigen wandeling kan worden uitgezet. De routepaaltjes wijzen de weg naar de knooppunten die samen maar liefst 180 kilometer aan wandelpaden verbinden. De gemeente ligt ook midden in het fietsknooppuntensysteem van de Kempen, de Meijerij en Midden-Brabant.
Na een stevige wandeling of fietstocht is het goed rusten. Geen probleem, want de gemeente is rijk bedeeld met horeca: typisch Brabantse cafés, eenvoudige pannenkoekenhuizen en restaurants van klasse. De met vele terrasjes omzoomde Markt van Oirschot is natuurlijk het rustpunt bij uitstek. In de weekeinden in het zomerseizoen speelt er zich altijd wel één of ander evenement af.
En als men niet van wandelen of fietsen houdt hoeft men zich in Oirschot niet te vervelen: een bezoek aan een museum, een huifkartocht of meer sportieve activiteiten zoals midgetgolf, zwemmen of kruisboogschieten behoren tot de vele mogelijkheden
Al deze trekpleisters worden ook genoemd op de website van het VVV en in landelijke reisgidsen zoals Capitool reisgids Noord-Brabant en ANWB reisgids Noord Brabant.
Groot aantal toeristische overnachtingen
Bezoekersaantallen
In Oirschot is 10% van het aantal verblijfsaccommodaties in Zuidoost Brabant gevestigd en 8,5% van het aantal standplaatsen op campings in Zuidoost Brabant.
In 2005 waren volgens opgave van de ondernemers in Oirschot 206.898 toeristische overnachtingen, verspreid over 3366 slaapplaatsen. Het aandeel van de overnachtingen op de campings is daarin met bijna 90 % aanzienlijk en afwijkend van de rest van Zuidoost Brabant.
Daar overheersen wat betreft het accommodatiegebruik de vakantiewoningen.
Het totaal aantal overnachtingen geschat uit de toeristenbelasting 2009 is 183.779. Eerder onderzoek uit 2000, gebaseerd op de toeristenbelasting kwam uit op een totaal aantal overnachtingen van 122.000 in 1998. Het aantal overnachtingen in Oirschot is de afgelopen jaren dus fors is toegenomen met circa 50 %.
Groot aantal bezoekers van toeristische voorzieningen
Evenementen 2010
Januari Februari Maart
Carnavalsoptocht Oirschot 5000+ Stabat Mater 2000
April Mei Juni
Beers Paasfestijn 2500 Splinter festival 800 ELE Rally 1000
Lentefair De Bollen 1000 Jubileum kringdag gilden 2500 ODI Volleytoernooi 3500
Verzamelactivteiten Koninginnedag met o.a. Bloemen en plantenmarkt Gilde St. Sebastiaan, optocht en live muziekevenementen. 4000 Pinksterfeesten Westelbeers 10.000 Oirschotse Stoelloop 3500
Dribbeltoernooi 1000 Zinderend Oirschot 15.000
Juli Aug Sept
B'ers Pleinfist 1000 Campzone 1500 Gildemarkt 1750
Beach Soccer Markt 1350 Solaexrace Kermis Middelbeers 1500 Straten Kermis 1000
NK Ijslandse Paarden 2725
Country Weekend Oirschot 35000
Okt Nov Dec
Muziekfestival Spoordonk Kermis 1500 Oirschot Winterparadijs
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl