Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008

Geldend van 18-09-2008 t/m heden

Intitulé

Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008

gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en artikel 84 van de gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de navolgende regeling:

Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): wet gericht op het bevorderen van maatschappelijke participatie;

  • b.

    Participatie belanghebbenden Wmo-beleid: de gestructureerde wijze waarop de gemeente ingezetenen, organisaties en belanghebbenden betrekt bij de voorbereiding en evaluatie van het Wmo-beleid;

  • c.

    Integraal gemeentelijk Wmo-beleid: de samenhangende wijze waarop de gemeente in het kader van de Wmo werkt aan de maatschappelijke deelname van alle inwoners;

  • d.

    Wmo-raad: het door de gemeente ingestelde adviesorgaan van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Uithoorn op het gebied van de Wmo;

  • e.

    Gemeente: gemeente Uithoorn;

  • f.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente.

Artikel 2 Doel

  • a.

    Het doel van de Wmo-raad is het bijdragen aan de totstandkoming van integraal gemeentelijk Wmo-beleid.

  • b.

    De Wmo-raad doet dit door vanuit een onafhankelijke positie het college gevraagd en ongevraagd te adviseren bij de voorbereiding en evaluatie van het gemeentelijk Wmo-beleid.

Artikel 3 Taak en werkwijze van de Wmo-raad

  • a.

    De Wmo-raad stelt jaarlijks een werkplan op waarin de doelstellingen en werkwijze voor dat jaar worden weergegeven.

  • b.

    Het college betrekt de Wmo-raad vroegtijdig bij beleidsaangelegenheden die verband houden met integraal Wmo-beleid.

  • c.

    Het college verstrekt de Wmo-raad daartoe tijdig de informatie die nodig is voor het naar behoren kunnen functioneren van de Wmo-raad.

  • d.

    Minimaal 2 maal per jaar is er een bestuurlijk overleg tussen de portefeuillehouder(s) Wmo en een delegatie van de Wmo-raad.

  • e.

    Bij de beleidsvoorbereiding is er ambtelijk vooroverleg met de Wmo-raad over concept beleidsnotities voordat deze ter besluitvorming aan het college worden voorgelegd.

  • f.

    Het college vraagt de Wmo-raad in ieder geval om advies over alle beleidsaangelegenheden die verband houden met de Wmo.

  • g.

    Na besluitvorming door het college wordt het besluit ter advisering voorgelegd aan de Wmo-raad.

  • h.

    Naast gevraagd advies kan de Wmo-raad ook ongevraagd advies uitbrengen.

  • i.

    Bij een gevraagd advies staat een termijn van maximaal 6 weken om het advies aan het college kenbaar te maken.

  • j.

    De Wmo-beleids- en uitvoeringsnotities die door het college zijn vastgesteld en vervolgens (eventueel) voorzien van het advies van de Wmo-raad aan de gemeenteraad ter goedkeuring zijn voorgelegd, worden ter informatie aan de Wmo-raad toegezonden.

  • k.

    Wanneer het college in een voorstel aan de gemeenteraad afwijkt van het advies van de WMO-raad wordt dit in het voorstel vermeld waarbij tevens wordt aangegeven op welke gronden van dit advies is afgeweken.

  • l.

    Indien het college, dan wel de gemeenteraad, beslissen in afwijking van het advies van de Wmo-raad worden de redenen daarvan schriftelijk binnen 30 dagen aan de Wmo-raad medegedeeld.

Artikel 4 Samenstelling van de Wmo-raad

  • a.

    De Wmo-raad bestaat uit minimaal 7 en maximaal 15 leden die op persoonlijke titel benoemd worden.

  • b.

    De werving van leden gebeurt door de gemeente Uithoorn in samenspraak met de Wmo-raad. De werving geschiedt op basis van een profielschets.

  • c.

    Betrokken organisaties kunnen kandidaten voordragen.

  • d.

    Om tot lid van de Wmo-raad benoemd te worden, dient men te voldoen aan de volgende voorwaarden:

    • woonachtig in de gemeente Uithoorn;

    • voldoen aan de profielschets.

  • Het 

    lidmaatschap van de Wmo-raad is niet verenigbaar met:

    • lidmaatschap van de gemeenteraad;

    • beroepsmatige functies bij instellingen of organisaties die zich bezig houden met of betrokken zijn bij de Wmo in de gemeente Uithoorn;

    • beroepsmatige functies bij de gemeente Uithoorn.

  • e.

    Het college kan na overleg met de Wmo-raad afwijken van bovenstaande voorwaarden.

  • f.

    De leden van de Wmo-raad kiezen, bij meerderheid van stemmen, uit hun midden een dagelijks bestuur.

Artikel 5 Benoeming, ontslag en zittingsduur

  • a.

    Het college vraagt aan de Wmo-raad advies over de benoeming en het ontslag van de leden.

  • b.

    De benoeming van de leden van de Wmo-raad geschiedt voor een periode van 4 jaar.

  • c.

    Leden kunnen 1 keer aansluitend herbenoemd worden.

  • d.

    Het aftreden van de leden van de Wmo-raad geschiedt volgens een daartoe door de Wmo-raad opgesteld rooster.

  • e.

    Een lid kan te allen tijde ontslag vragen. Het lid, aan wie op diens verzoek tussentijds ontslag wordt verleend, blijft indien mogelijk deel uitmaken van de Wmo-raad totdat het opvolgende lid de benoeming heeft aanvaard.

  • f.

    Naast het vermelde in lid e. eindigt het lidmaatschap door:

    • overlijden;

    • ontslag door het college wegens het niet meer voldoen aan de eisen voor het lidmaatschap als genoemd in artikel 4 onder d;

    • ontslag door het college nadat daartoe door de Wmo-raad een gemotiveerd verzoek is ingediend. Een zodanig verzoek vereist tenminste 2/3 meerderheid van het aantal zitting hebbende leden.

Artikel 6 Vergaderingen en besluiten

  • a.

    De Wmo-raad vergadert zo dikwijls als hij dat nodig acht.

  • b.

    De vergaderingen van de Wmo-raad zijn in principe openbaar. Op voorstel van de voorzitter of ten minste éénderde van de aanwezige leden kan de Wmo-raad besluiten met gesloten deuren te vergaderen.

  • c.

    De Wmo-raad kan werkgroepen instellen en externe deskundigheid inroepen.

  • d.

    Vaststelling van een uit te brengen advies dient te geschieden in een vergadering waarin tenminste de helft van het aantal benoemde leden van de Wmo-raad aanwezig is.

  • e.

    In het geval de stemmen staken heeft de voorzitter een doorslaggevende stem over het uit te brengen advies. Dit wordt in het advies opgenomen.

  • f.

    De door de Wmo-raad uit te brengen adviezen worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris.

Artikel 7 Huishoudelijk reglement

De Wmo-raad stelt een huishoudelijk reglement op. In dit huishoudelijk reglement worden de taken en bevoegdheden van de Wmo-raad nader uitgewerkt.

Artikel 8 Financiën en faciliteiten

  • a.

    Het college stelt een budget beschikbaar om de Wmo-raad in de gelegenheid te stellen zijn taken goed uit te kunnen voeren.

  • b.

    De Wmo-raad dient uiterlijk 1 november van enig jaar de begroting voor het daaropvolgende jaar in.

  • c.

    De begroting dient mede gerelateerd te zijn aan het werkprogramma.

  • d.

    De Wmo-raad verantwoordt jaarlijks de activiteiten en bestedingen met een inhoudelijk verslag en een jaarrekening.

  • e.

    De jaarrekening en het inhoudelijk verslag van enig jaar worden uiterlijk 1 april van het jaar volgend op het jaar waarop de jaarrekening en het inhoudelijk verslag betrekking hebben bij de gemeente ingediend.

  • f.

    Vergaderruimte en de faciliteiten voor het reguliere bestuurlijk en ambtelijk overleg met de Wmo-raad worden zonder doorberekening van kosten door de gemeente geregeld.

Artikel 9 Overige bepalingen

In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college gehoord het advies van de Wmo-raad.

Artikel 10 Inwerkingtreding en intrekking oude regelingen

  • a.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 18 september 2008.

  • b.

    Met de installatie van de Wmo-raad worden de 2 huidige adviesorganen Seniorenraad en Participatieraad Gehandicapten (PRG) opgeheven en vervallen daarmee de “VERORDENING SENIORENRAAD UITHOORN 2000” en de “VERORDENING PARTICIPATIERAAD GEHANDICAPTEN UITHOORN 2003”.

Artikel 11 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als "Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008".

Ondertekening

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 18 september 2008, nr. 19
de secretaris,     de burgemeester, 
(mr. G. Roodhart)     (mevr. H.L. Groen) 

Toelichting Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008:

Algemeen:

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is op 1 januari 2007 van kracht geworden. De wet beoogt de maatschappelijke participatie van alle burgers. In de artikelen 11 en 12 van de Wmo is vastgelegd dat de beleidsontwikkeling met behulp van burgers en organisaties tot stand moet komen.

Dit is ook opgenomen in de Wmo-kadernota “De Wmo: dat doen we samen!”

De gemeente Uithoorn kende al een Seniorenraad (SR) en Participatieraad gehandicapten (PRG) die gelijktijdig met de installatie van de Wmo-raad worden opgeheven. Vanwege het brede karakter van de Wmo is de opvolger van deze 2 raden, de nieuwe Wmo-raad, dan ook breder van aard en samenstelling dan de huidige Seniorenraad en Participatieraad gehandicapten.

Toelichting per artikel:

Artikel 2 Doel

ad a. Doel Wmo-raad:

In de kadernota “De Wmo: dat doen we samen!” van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn zijn 7 uitgangspunten geformuleerd die samenhangen met de doelstelling van integraal gemeentelijk Wmo-beleid:

  • 1.

    Iedereen moet mee kunnen doen in Aalsmeer en Uithoorn, Dit betekent dat iedere burger volwaardig kan deelnemen aan de maatschappij.

  • 2.

    De burger is zelf verantwoordelijk voor de inrichting van zijn leven.

  • 3.

    Van de burgers wordt verwacht dat zij zich naar vermogen inzetten voor het welbevinden van medeburgers en elkaar ondersteunen binnen allerlei sociale verbanden.

  • 4.

    De gemeente stimuleert en faciliteert maatschappelijke betrokkenheid van burgers, instellingen en bedrijfsleven.

  • 5.

    De gemeente zorgt voor (individuele) voorzieningen wanneer blijkt dat burgers zichzelf niet kunnen redden, ondanks eigen inzet en inzet van de sociale omgeving.

  • 6.

    Burgers en instellingen participeren intensief bij de beleidsontwikkeling en evaluaties.

  • 7.

    De gemeente gaat uit van de mogelijkheden van de burgers en niet van beperkingen.

Advisering over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten behoort niet tot het werkterrein van de Wmo-raad. Hiervoor zijn procedures in de diverse regelingen opgenomen.

Artikel 3 Taak en werkwijze van de Wmo-raad

ad b. Betrekken Wmo-raad:

De Wmo-raad wordt vroegtijdig betrokken bij het vaststellen van de hoofdlijnen van het Wmo-beleid en de evaluatie van dit beleid.

ad c. Tijdige informatie:

Het betreft hier informatie om beleid, voornemens van beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen en te interpreteren.

ad d. Bestuurlijk overleg portefeuillehouder(s) Wmo en Wmo-raad:

Relevante beleidsdocumenten en ontwikkelingen worden in het bestuurlijk overleg van portefeuillehouder(s) Wmo en een delegatie van de Wmo-raad besproken.

ad e. Ambtelijk vooroverleg:

Binnen het cluster maatschappelijke ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie wordt een vaste contactpersoon aangewezen voor de communicatie met de Wmo-raad. Regelmatig vindt er een overleg tussen de contactambtenaar en een delegatie van de Wmo-raad plaats.

ad i. Gevraagd advies:

De standaardtermijn voor een advies is maximaal 6 weken. In onderling overleg kan een andere termijn afgesproken worden.

ad j. Informatievoorziening:

Alle relevant geachte (Wmo-)beleids- en uitvoeringsnotities worden na besluitvorming door college en/of gemeenteraad ter informatie aan de Wmo-raad verzonden.

De Wmo-raad kan ook vragen om toezending van door hem relevant geachte documenten.

Artikel 4 Samenstelling van de Wmo-raad

ad a. Wmo-raad:

Bij de samenstelling van de Wmo-raad wordt gestreefd naar een brede vertegenwoordiging van alle in de Wmo genoemde doelgroepen (“groeimodel”).

Op basis van de 9 prestatievelden wordt de navolgende clustering van 5 doelgroepen/thema’s gehanteerd:

  • sociale samenhang en leefbaarheid (buurtbeheer);

  • opgroeien van kinderen (opvoeders/jeugdigen);

  • mensen met beperkingen en chronisch zieken (ook vertegenwoordigers) en mantelzorgers;

  • senioren;

  • verenigingsleven (vrijwilligers en sport).

De invulling van de clusters is niet gedetailleerd vastgelegd maar geschiedt op basis van kwaliteiten.

Per cluster kunnen er maximaal 3 vertegenwoordigers benoemd worden.

De selectie van de leden geschiedt op basis van persoonlijke kwaliteiten, opleiding, ervaring en netwerk, dusdanig dat de Wmo-raad over voldoende expertise beschikt om goede adviezen te kunnen geven en zoveel mogelijk een afspiegeling is van de belanghebbenden bij het integraal Wmo-beleid.

ad b. Werving:

Om leden te werven wordt een oproep (profielschets) op de gemeentepagina van de gemeente Uithoorn geplaatst. Het profiel voor de 1e werving voor de Wmo-raad wordt in overleg met de betrokken organisaties opgesteld. De profielschets is als bijlage opgenomen.

ad c. Voordracht:

Belangenorganisaties kunnen, na openbare bekendmaking van de vacature(s), kandidaten voordragen. De benoeming is op persoonlijke titel d.w.z. niet namens de voordragende organisatie.

ad f. Dagelijks bestuur:

Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris en penningmeester.

Ook worden voor deze functies plaatsvervangers door de Wmo-raad gekozen.

Om de start van de Wmo-raad te vergemakkelijken wordt door het college voor de periode van 1 jaar een voorzitter aangesteld. Na deze aanloopperiode van 1 jaar kiest de Wmo-raad uit zijn midden een voorzitter.

Artikel 5 Benoeming, ontslag en zittingsduur

ad a. Benoeming en ontslag leden:

Het college moet voor het besluit over de benoeming en het ontslag van de leden advies vragen aan Wmo-raad.

Het college kan zich bij de opstart van de Wmo-raad laten bijstaan door een adviescommissie.

ad b. Maximale benoemingsperiode:

Een kortere benoemingsperiode dan de maximale benoemingsperiode is mogelijk, onder andere bij de start van de Wmo-raad en op verzoek van kandidaat-leden.

ad c. Maximale zittingstermijn:

De zittingsduur van een lid van de Wmo-raad kan aansluitend nooit meer zijn dan 8 jaar, zijnde 2 benoemingsperioden.

ad d. Aftreedrooster:

Met het oog op de continuïteit is het belangrijk dat het aan- en aftreden van de leden gespreid wordt in de tijd. Om hiervoor zorg te dragen worden bij de start van de Wmo-raad enkele van de leden voor 2 jaar benoemd. Met name bij het aantreden van de Wmo-raad moet hiervoor een aftreedrooster opgesteld worden.

Artikel 6 Vergaderingen en besluiten

ad c. Werkgroepen en externe deskundigheid:

De financiering van werkgroepen en externe deskundigheid kan worden opgenomen in de jaarlijkse begroting van de Wmo-raad.

ad d. Vaststelling advies:

Het standpunt van een minderheid wordt in het advies opgenomen.

ad f. Ondertekening:

Bij afwezigheid vindt de ondertekening plaats volgens de in het huishoudelijk reglement geregelde vervanging.

Artikel 7 Huishoudelijk reglement

Huishoudelijk reglement:

Het huishoudelijk reglement beschrijft de werkwijze van de Wmo-raad, de taken en bevoegdheden van de voorzitter, secretaris, penningmeester en overige leden van de Wmo-raad.

Zaken als het aantal vergaderingen, de consultatie van achterbannen/doelgroepen, het gebruik van (thematische) werkgroepen, stemprocedures en jaarlijkse evaluatie worden hierin opgenomen.

Artikel 8 Financiën en faciliteiten

ad a. Middelen:

Om de Wmo-raad in staat te stellen zijn taken goed uit te voeren stelt het college jaarlijks middelen ter beschikking. Het gaat hier om kosten voor professionele ondersteuning, kantoorkosten, deskundigheidsbevordering, PR, onkostenvergoedingen en dergelijke.

ad b. Indiening begroting en werkprogramma:

De Wmo-raad dient jaarlijks voor 1 november een begroting voor het daaropvolgende jaar in. Binnen 3 maanden na installatie van de Wmo-raad moet de begroting voor het jaar 2008 worden ingediend.

Het budget wordt beschikbaar gesteld en vastgesteld conform de regels van de Algemene subsidieverordening Uithoorn.

ad d. Verantwoording:

De Wmo-raad verantwoordt jaarlijks, voor 1 april van het daaropvolgende jaar, de activiteiten en bestedingen met een inhoudelijk verslag en een jaarrekening.

ad f. Faciliteiten in het gemeentehuis:

Het betreft hier de faciliteiten voor de bijeenkomsten met en vanuit de gemeente zoals het ambtelijk vooroverleg en het bestuurlijk overleg. Faciliteiten voor overige bijeenkomsten worden door de

Wmo-raad zelf geregeld en bekostigd.

Artikel 9 Overige bepalingen

Het college beslist, gehoord hebbende het advies van de Wmo-raad, in alle gevallen waarin de regeling niet voorziet.