Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR231456
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR231456/1
Regeling vervallen per 06-01-2024
Verordening commissie bezwaarschriften (8.2)
Geldend van 08-04-2005 t/m 05-01-2024
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften (8.2)Onderwerp: Verordening commissie bezwaarschriften
De gemeenteraad, de burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van Haaksbergen, ieder voorzover het zijn bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 4 januari 2005;
gelet op de bepalingen van de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht
besluiten:
vast te stellen
de Verordening commissie bezwaarschriften
Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen; b. commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften;
- c.
Awb: Algemene wet bestuursrecht.
Inleidende bepaling commissie
Artikel 2
- 1.
Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
- 2.
De commissie bereidt tevens de beslissing voor op een verzoek als bedoeld in artikel 7:15, tweede lid, van de Awb als dat verzoek gedaan is voordat de commissie advies heeft uitgebracht over de beslissing op bezwaar waarop het verzoek betrekking heeft.
- 3.
De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
gemeentelijke belastingverordeningen;
- b.
personele aangelegenheden.
- a.
Samenstelling van de commissie
Artikel 3
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste vier leden.
- 2.
De voorzitter en de leden worden door de bestuursorganen, ieder voorzover het zijn bevoegdheden betreft benoemd, geschorst en ontslagen. Het college benoemt uit de leden één of meer plaatsvervangende voorzitters.
- 3.
De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een gemeentelijk bestuursorgaan, noch mogen zij deel hebben uitgemaakt van een gemeentelijk bestuursorgaan, tenzij dit acht jaar of langer geleden is.
- 4.
De commissie regelt de vervanging van de voorzitter en diens plaatsvervanger.
Secretaris
Artikel 4
- 1.
De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
- 2.
Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Zittingsduur
Artikel 5
- 1.
De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.
- 2.
De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien, tenzij nog wordt voldaan aan het bepaalde in het eerste lid van artikel 3.
Ingediend bezwaarschrift
Artikel 6
- 1.
Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
- 2.
Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.
- 3.
Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 van de Awb wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.
Uitoefening bevoegdheden
Artikel 7
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
- a.
artikel 2:1, tweede lid;
- b.
artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;
- c.
artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;
- d.
artikel 7:4, tweede lid;
- e.
artikel 7:6, vierde lid.
Vooronderzoek
Artikel 8
- 1.
De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
- 2.
De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.
Hoorzitting
Artikel 9
- 1.
De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
- 2.
De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.
- 3.
Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Uitnodiging zitting
Artikel 10
- 1.
De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
- 2.
Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
- 3.
De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.
- 4.
De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.
Quorum
Artikel 11
Voor het houden van een zitting is vereist dat minimaal één lid en de voorzitter, of zijn plaatsvervanger aanwezig zijn. Bij afwezigheid van zowel de voorzitter als zijn plaatsvervanger is het vereist, dat twee leden aanwezig zijn, waarbij het lid dat door de commissie als zodanig is aangewezen fungeert als waarnemend voorzitter.
Niet-deelneming aan de behandeling
Artikel 12
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Openbaarheid zitting
Artikel 13
- 1.
De zitting van de commissie is openbaar.
- 2.
De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
- 3.
Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.
Schriftelijke verslaglegging
Artikel 14
- 1.
Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
- 2.
Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
- 3.
Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
- 4.
Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
- 5.
Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
Nader onderzoek
Artikel 15
- 1.
Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.
- 2.
De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
- 3.
De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.
- 4.
Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Raadkamer en advies
Artikel 16
- 1.
De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies. Voor het uitbrengen van een advies bestaat de commissie uit de voorzitter en twee leden.
- 2.
De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
- 3.
Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.
- 4.
Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
- 5.
Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Uitbrengen advies en verdaging
Artikel 17
Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
Inwerkingtreding
Artikel 18
- 1.
Deze verordening treedt op 8 april 2005 in werking.
- 2.
Op het moment dat deze verordening in werking treedt wordt de Verordening behandeling bezwaarschriften van 12 maart 2002 en 14 maart 2002 ingetrokken.
Citeertitel
Artikel 19
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften.
Haaksbergen,25 januari 2005
burgemeester en wethouders van Haaksbergen,
de secretaris, de burgemeester,
(L.J.J.M. Franken) (drs. K.B. Loohuis)
Haaksbergen, 25 januari 2005
de burgemeester van Haaksbergen,
(drs. K.B. Loohuis)
Haaksbergen, 30 maart 2005
de raad voornoemd,
de griffier, de voorzitter,
(mr. G. Raaben) (drs. K.B. Loohuis)
(De Eerste wijziging van de Verordening commissie bezwaarschriften is vastgesteld in de raadsvergadering van 19 december 2012 en inwerking getreden op 1 januari 2013)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl