Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR228648
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR228648/1
Regeling vervallen per 08-08-2013
Subsidieregeling incidentele subsidies amateurkunst
Geldend van 08-11-2012 t/m 07-08-2013
SUBSIDIEREGELING INCIDENTELE SUBSIDIES AMATEURKUNST
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort,
gelet op artikel 160 Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 (ASV),
besluit vast te stellen de volgende regeling:
SUBSIDIEREGELING INCIDENTELE SUBSIDIES AMATEURKUNST
Artikel 1: Begripsbepalingen
-
1. Amateurkunst: activiteiten of producten in verenigingsverband gericht op de voorbereiding van voorstellingen op het gebied van muziek, zang, dans, toneel en beeldende kunst waarbij de activiteiten of producten niet beroepsmatig gericht zijn op de presentatie aan het publiek.
-
2. Cultureel klimaat Amersfoort: het samenstel van uitingen, activiteiten en producten op het gebied van de kunst en cultuur in de gemeente Amersfoort.
Artikel 2: Toepassingsbereik
-
1. Deze regeling heeft tot doel om activiteiten of producten die bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het cultureel klimaat en specifiek van de amateurkunst in de gemeente Amersfoort te stimuleren. De basis van deze subsidieregeling ligt in de herijking Cultuurnota Nieuw Amersfoorts Peil 2008-2015 en is uitsluitend bedoelt voor rechtspersonen die in Amersfoort gevestigd zijn en waarvan de activiteiten plaatsvinden in Amersfoort.
-
2. Activiteiten en producten vallen niet binnen dit doel als er sprake is van:
- a.
een winstoogmerk;
- b.
een benefiet- of ledenwervingsactiviteit;
- c.
een activiteit of product van politieke, religieuze of levensbeschouwelijke aard;
- d.
cursorische activiteiten;
- e.
liturgische vieringen.
- f.
een activiteit of product waarvoor door de gemeente reeds subsidie uit hoofde van een andere regeling wordt verstrekt.
- a.
Artikel 3: Subsidieplafond
Artikel 3: Subsidieplafond
-
1. Het subsidieplafond wordt per kalenderjaar vastgesteld.
-
2. Jaarlijks vinden twee subsidieronde plaats. Het beschikbare plafond wordt gelijkelijk verdeeld over de twee subsidierondes. Het gedeelte van het plafond dat voor de eerste ronde is bestemd maar na de eerste ronde niet is verbruikt, komt beschikbaar voor de tweede ronde.
Artikel 4: Subsidieaanvraag
-
1. De subsidieaanvraag wordt ingediend:
- a)
Uiterlijk op 1 april indien de activiteit of het product wordt gerealiseerd in de daaropvolgende periode tussen 1 juli en 31 december.
- b)
Uiterlijk op 1 oktober indien de activiteit of het product wordt gerealiseerd in de daaropvolgende periode tussen 1 januari en 30 juni.
- a)
-
2. Binnen drie maanden na de hierboven genoemde indieningsdata wordt de beschikking op de aanvraag bekendgemaakt.
-
3. Voor de subsidieaanvraag wordt het vastgestelde formulier “Aanvraag Subsidie Amateurkunst” volledig ingevuld en voorzien van alle daarin aangegeven bijlagen ingediend.
Artikel 5: Beoordeling en advies
-
1. Als zich niet één van de weigeringsgronden van artikel 7 voordoet, beoordeelt het college de aanvragen aan de hand van criteria, zoals verwoord in bijlage 1.
-
2. De toetsing levert een gemotiveerde score op.
-
3. De hoogte van de score bepaalt de rangorde van verlening van subsidies.
-
4. Aan de hand van de financiële onderbouwing wordt een gemotiveerd advies gegeven over het te verlenen subsidiebedrag.
-
5. Wanneer positief beoordeelde subsidieaanvragen met een gelijke score het subsidieplafond
overschrijden, kunnen subsidies naar rato worden verleend.
Artikel 6: Verlenen en vaststellen van subsidie
-
1. Als de subsidie wordt verleend, kunnen aanvullende afspraken worden vastgelegd worden over de verantwoording.
-
1. De subsidie wordt vervolgens na de verantwoording overeenkomstig artikel 9 ASV en artikel 8 van deze subsidieregeling vastgesteld.
-
2. Het college kan besluiten om de subsidie direct vast te stellen.
-
3. Uitsluitend kosten die direct aan de/het betreffende activiteit/product zijn toe te rekenen kunnen voor subsidie in aanmerking komen.
-
4. De subsidie wordt voor eenzelfde activiteit of product maximaal één keer per jaar en maximaal drie keer verleend.
-
5. De subsidie bedraagt, wanneer deze voor het eerst wordt verleend, maximaal 50% van de totale begroting voor de betreffende activiteit of organisatie. Een eventuele tweede en derde keer bedraagt de subsidie respectievelijk maximaal 40% en 30% van de totale begroting. Daarbij geldt een maximum bedrag van € 2.000 per subsidieaanvraag.
Artikel 7: Weigeringgronden
-
1. In aanvulling op de weigeringsgronden, zoals genoemd in de ASV, wordt de subsidie in alle gevallen geweigerd als:
- a.
de aanvrager niet is ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel;
- b.
de aanvrager beroepsmatig handelt;
- c.
de activiteit beroepsmatig is;
- d.
er niet wordt gescoord op de scorelijst 1.2 “aanvulling op het bestaande aanbod” of 2.1 “publieksbereik” van bijlage 1.
- a.
-
2. In aanvulling op de weigeringsgronden, zoals genoemd in de ASV, kan de subsidie worden geweigerd als:
- a.
de activiteit of product niet valt binnen het toepassingsbereik zoals beschreven in artikel 2 van deze regeling;
- b.
de subsidieaanvraag niet tijdig is ontvangen;
- c.
de minimale score van 8 punten, op basis van artikel 5,niet wordt gehaald;
- d.
bij de aanvraag sprake is van onvoldoende financiële onderbouwing;
- e.
gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat de gelden niet of in onvoldoende mate besteed zullen worden voor het doel waarvoor de subsidie beschikbaar wordt gesteld en/of de gelden niet doelmatig en doeltreffend besteed zullen worden;
- f.
het beschikbare subsidiebudget door aanvragen met een hogere prioriteit is uitgeput.
- a.
Artikel 8: Verantwoording
1.Conform artikel 9 ASV rapporteert de subsidieontvanger binnen drie maanden na het realiseren
1. van de activiteit of het product waarvoor subsidie is toegekend. In
1. deze rapportage vindt de inhoudelijke en financiële verantwoording plaats betreffende de
1. verrichte activiteiten en de daaraan verbonden uitgaven, voor zover deze voor de vaststelling
1. van de subsidie van belang zijn.
Artikel 9. Hardheidsclausule
Het college kan:
- 1.
Van de bepalingen in deze subsidie afwijken indien toepassing van de bepaling zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard. Hierbij kan Scholen in de Kunst, als uitvoerder van de regeling, om inhoudelijk advies worden gevraagd.
- 2.
In alle gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet of onduidelijk is beslissen.
Artikel 10: Inwerkingtreding
Deze subsidieregeling treedt in werking met ingang van de dag na die van bekendmaking.
Artikel 11. Overgangsbepaling
- 1.
De bepalingen van de vervallen subsidieregel “Incidentele activiteiten amateurkunst en podiumkunst 2008” blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die subsidieregels zijn verleend.
- 2.
Als op basis van de vervallen subsidieregeling “Incidentele activiteiten amateurkunst en podiumkunst 2008” subsidies zijn verstrekt tellen die ook mee voor de beoordeling van artikel 6 lid 4.
- 3.
In afwijking op artikel 4 lid 1 wordt de eerste indieningdatum éénmalig verschoven van 1 oktober 2012 naar 1 januari 2013.
Artikel 12. Citeertitel
Deze subsidieregeling heet: subsidieregeling incidentele subsidies amateurkunst
Vastgesteld in de vergadering van …. 2012
De secretaris, De burgemeester,
PUBLICATIEDATUM: ….. 2012
Bijlage 1: Toetsingscriteria
Algemene toetsingscriteria
Score
1.Inhoudelijke kwaliteit
1.1 Artistieke kwaliteit
1.2 Aanvulling op bestaand aanbod
1.3 Vernieuwend in presentatie
1.4 Talentontwikkeling
Doelgroep
2.1 Publieksbereik
2.2 Publieksparticipatie
3.Organisatiekracht
3.1 Organisatievermogen/cultureel ondernemerschap
3.2 Zorg voor publiciteit en promotie
3.3 Verhouding kosten kwaliteit
4.Samenwerking
4.1 Bijzondere samenwerkingsverbanden
Totaal score
Score = 0 t/m 3
Aanvragen die 0 scoren op 1.2 (Aanvulling op bestaand aanbod) en 2.1 (Publieksbereik) komen niet in aanmerking voor subsidie.
- 1.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl