Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR226264
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR226264/2
Regeling vervallen per 01-01-2018
Mandaatbesluit
Geldend van 14-02-2013 t/m 17-04-2013
Burgemeester en wethouders van Wijchen en de
Burgemeester van Wijchen en de
Heffingsambtenaar van Wijchen;
Invorderingsambtenaar van Wijchen;
ieder voor zover het haar bevoegdheden betreft;
gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
BESLUITEN
vast te stellen het volgende Mandaatbesluit;
Artikel 1
- 1.
De uitoefening van de in het bij het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.
- 2.
Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.
- 3.
Indien de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.
Artikel 2
- 1.
Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker of senior medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover hij/zij is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd.
- 2.
In het register wordt onder medewerker of senior medewerker tevens de afdelingsmanager of een lid van de directie verstaan.
- 3.
Bij afwezigheid van de afdelingsmanager wordt hij/zij vervangen door een afdelingsmanager van een andere afdeling of door een lid van de directie.
- 4.
Bij afwezigheid van een senior medewerker wordt hij/zij vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling of de door de manager van de betreffende afdeling, tenzij anders is bepaald in het register. Het eerste lid van dit artikel is in dat geval niet van toepassing.
- 5.
Het eerste lid is niet van toepassing tijdens het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan tijdens een hoorzitting in het kader van een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep.
Artikel 3
- 1.
Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:
- a.
het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;
- b.
het vaststellen van beleidsregels;
- c.
het beslissen op een bezwaarschrift of (administratief)beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;
- d.
het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel, tenzij dit uitdrukkeijk in het mandaatregister is vermeld;
- e.
(het besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen indien niet passend binnen het toegekende budget conform de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.
- f.
het bepaalde besluiten indien dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.
- a.
Artikel 4
- 1.
Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.
- 2.
Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het bestuursorgaan, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.
Artikel 5
- 1.
In het mandaatregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De ondertekening vindt op de volgende wijze plaats:
-
Met vriendelijke groet,
-
namens de burgemeester
-
(naam afdelingsmanager of medewerker)
-
(functie en afdeling)
-
Met vriendelijke groet,
-
namens burgemeester en wethouders
-
(naam afdelingsmanager of medewerker)
-
(functie en afdeling)
- 2.
De gemandateerde heeft niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:
- a.
de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;
- b.
het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;
- c.
het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;
- a.
Artikel 6
Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.
Artikel 7
- 1.
Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.
- 2.
Indien een mandaat zowel in de algemene paragraaf als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdelingsparagraaf voor.
Artikel 8
De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.
Artikel 9
- 1.
Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.
- 2.
Het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit, vastgesteld op 4 november 2008, wordt ingetrokken.
Artikel 10
Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaatbesluit`.
Ondertekening
Aldus vastgesteld op 9 oktober 2012,
Burgemeester
G.H.W. Noordewier
burgemeester
College van burgemeester en wethouders
drs. J.W.M. van der Knaap G.H.W. Noordewier
secretaris burgemeester
Heffingsambtenaar
Ton van Wezel
Manager Financiën
Invorderingsambtenaar
Ton van Wezel
Manager Financiën
|
Taken/bevoegdheden |
Grondslag bevoegdheid |
Bevoegd orgaan |
Gemandateerde |
Specifieke voorwaarden/beperkingen |
|
|
|
|
|
|
|
Mandaat aan derden (niet tot de organisatie behorend) |
|
|
|
|
1. |
Vergunningen ten behoeve bijzondere transporten. |
149 Wvw |
b&w |
Rijksdienst voor het wegverkeer |
|
2. |
Het inschakelen van de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel (WAS) en/of het inschakelen van geluidswagens en het doorgeven van de eerste berichten aan Omroep Gelderland. |
Wet veiligheidsregio’s |
burgemeester |
regionaal commandant van dienst / Functionaris meetplanleider |
Machtiging geldt slechts in spoedeisende situaties waarbij vooraf geen overleg met de burgemeester mogelijk is. |
3. |
Bevoegdheid tot het inzetten van de volgende crisiscommunicatiemiddelen: a. Regionale of landelijke calamiteitenwebsite; b. Twitteraccount crisisglz; c. NL-Alert; d. Calamiteitenzender Omroep Gelderland; e. Regionaal of landelijk publieksinformatienummer; f. Lokale publieksinformatiebalies; g. Instrumenten persvoorlichting |
Wet veiligheidsregio’s, regionaal crisisplan & regionaal deelplan crisiscommunicatie |
burgemeester |
a. ACCOM [1]; b. ACCOM; c. ACCOM & Voorl. COPI d. ACCOM; e. ACCOM; f. ACCOM; g. ACCOM & Voorl. COPI |
Met uitzondering van de communicatiedoelstelling ‘betekenis geven’. |
4. |
Het geven van een verblijfsontzegging in overeenstemming met de gebieden en tijden genoemd in het ‘aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:41A van de Apv. |
2:41A APV |
burgemeester |
districtschef van het politiedistrict Tweestromenland. Ondermandaat aan de hulpofficieren van justitie werkzaam bij de regio Gelderland-Zuid, indien en voor zover fungerend onder de verantwoordelijkheid van het politiedistrict Tweestromenland. |
- Mits wordt voldaan aan de uitvoeringsinstructies zoals genoemd in de ‘Gebruiksinstructies bevoegdheden bekendmaking verblijfsontzegging. - Jaarlijks wordt een rapportage over de uitoefening van de bevoegdheid uitgebracht. |
5. |
Ondertekeningsmandaat voor een besluit tot het opleggen van een huisverbod. |
Wet tijdelijk huisverbod |
burgemeester |
hulpofficieren van justitie van de regiopolitie Gelderland-Zuid |
Mits belast met de uitvoering van huisverboden. |
6. |
Beslissingen omtrent het toepassen van de hardheidsclausule van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. |
63 Awr |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
7. |
Beslissingen omtrent kwijtschelding op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen. |
66 Awr |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
8. |
legitimatiebewijzen te verstrekken aan personen die voor de gemeente werkzaamheden verrichten in het kader van de heffing en/of invordering van de gemeentelijke belastingen, en/of bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). |
|
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
9. |
gegevens te verstrekken aan de Waarderingskamer (artikel 4, tweede lid, Wet WOZ). |
4 Wet WOZ |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
10. |
algemene correspondentie te voeren met de Waarderingskamer. |
Wet WOZ |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
11. |
een geschil met een afnemer voor te leggen aan de Waarderingskamer. |
11 Wet WOZ |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
12. |
inlichtingen bij afnemers op te vragen op grond van de WOZ. |
32 Wet WOZ |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
13. |
Opstellen proces-verbaal van constatering. |
6a Wet Bag |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
14. |
Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag). |
Artikel 10, lid 2 van de Wet Bag |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
15. |
Gegevens te verzamelen, op te slaan en te verstrekken inzake onroerende zaken. |
38 Wet WOZ |
b&w |
Coördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen |
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemeen (alle afdelingen) |
|
|
|
|
16. |
Uitoefening van alle bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders aan één collegelid of meer collegeleden. |
168 Gemw |
b&w |
leden van het college |
Mits op enig moment vanwege spoedeisendheid noodzakelijk moet worden geacht en onder de voorwaarde dat achteraf verslag wordt gedaan aan het college van b&w. |
17. |
Verstrekken van informatie en/of inlichtingen. |
|
b&w/burgemeester |
medewerker |
Uitgezonderd zijn verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 76. |
18. |
De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. het vragen van inlichtingen bij derden; b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens; c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtijnen; d. het doen van BTW-aangiften; e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen; het aanvragen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie, of andere instellingen; g. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven; h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen; i. beoordeling van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten alsmede akoestische rapporten. |
|
b&w/burgemeester/heffingsambtenaar |
medewerker |
|
19. |
Het verrichten van handelingen ter voorbereiding van beschikkingen, en het nemen van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen; b. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten; c. het verzorgen van voorgeschreven publicatie van aanvragen; d. het horen van (derden-)belanghebbenden; e. het beleggen ven een (eventuele) hoorzitting; f. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen; g. het verlengen van de beslistermijn; h. mededelingen in het kader van overschrijding van de beslistermijn; i. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen; j. het al dan niet bieden van inspraak op grond van de inspraakverordening; k. verzending van ontvangstbevestigingen. |
a: 4:5 Awb b: 4:5 Awb c: 3.8 Wabo d: afd 4.1.2 Awb e: 3:15 Awb f: 3:15 Awb g: 3:18, 4:15 Awb; 3.9 Wabo h: 4:14 Awb i: Afd 3.3 Awb |
b&w/burgemeester/heffingsambtenaar |
medewerker |
|
20. |
Het afwijzen van een aanvraag na een eerdere negatieve beslissing vanwege het ontbreken van nova.[2] |
4:6 Awb |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
21. |
Besluiten inzake de dwangsom bij niet tijdig beslissen. |
par 4.1.3.2 Awb |
b&w/burgemeester |
manager |
|
22. |
Besluiten ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaar en behandeling van beroepsschriften, waaronder in ieder geval begrepen: a. het bieden van gelegenheid tot herstel van vormverzuim; b. bieden gelegenheid tot verschoning termijnoverschrijding; c. doorzending bezwaar- of beroepsschrift; d. uitnodiging voor hoorzitting/achterwege laten hoorzitting; e. mededeling ter inzage gelegde stukken en mededeling mogelijkheid tot indiening nadere stukken; f. inlichting belanghebbende die niet bij het (gescheiden) horen aanwezig is geweest; g. mededeling nieuwe feiten en horen belanghebbende daaromtrent; h. verdaging van beslissing op bezwaarschrift; i. het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep; j. vertegenwoordiging in bezwaarschriftenprocedures, beroep en hoger beroep. |
a: 6:6 Awb b: 6:1 Awb c: 6:15 Awb d: 7:2 en 7:3 Awb e: 7:4 Awb f: 7:6 Awb g: 7:9 Awb h: 7:10 Awb |
b&w/burgemeester/heffingsambtenaar |
medewerker |
j: zie artikel 2, lid 5. |
23. |
Bekendmakingen en kennisgevingen van voorgenomen besluiten. |
Afd 3.4, 3.6 Awb |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
24. |
Alle besluiten en handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel. |
Titel 4.4 Awb |
b&w |
medewerker |
|
25. |
De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur met uitzondering van een negatieve beschikking. |
Wob |
b&w/burgemeester |
medewerker |
Uitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 77. |
26. |
Het afwijzen van een verzoek om stukken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur. |
5 Wob |
b&w/burgemeester |
manager |
Uitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 77. |
27. |
Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit”. |
Wkpb |
b&w/burgemeester |
directielid |
|
28. |
Heffen van leges. |
Legesverordening |
heffingsambtenaar[3] |
medewerker |
|
29. |
Het aangaan en ondertekenen van een mediation-overeenkomst bij de start van de mediation. |
|
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
30. |
Vertegenwoordiging in mediation. |
|
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
31. |
Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de manager. |
|
b&w/ burgemeester |
manager |
|
32. |
Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerker. |
|
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
33. |
Het behandelen van klachten op grond van de klachtenverordening. |
|
b&w/ burgemeester |
diensthoofd, directielid |
Het mandaat omvat niet de beslissing op een klacht gericht tegen (leden van) het college en de burgemeester. |
34. |
Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie. |
|
b&w |
medewerker |
|
35. |
(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten (niet zijnde meerjaren overeenkomsten) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten of leveringen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet voor het team TGV van de afdeling RME. Hier geldt een aparte mandaatregeling. |
36. |
(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van meerjaren overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten of leveringen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet voor het team TGV van de afdeling RME. Hier geldt een aparte mandaatregeling. |
37. |
Voor zover niet elders in dit register benoemd, (besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. met uitzondering van het aangaan van een overeenkomst en met uitzondering van besluiten als bedoeld in artikel 160, lid 2, Gemw. |
38. |
Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, en dergelijke met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
39. |
Ontzegging van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en terreinen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
manager |
Ontzegging voor langere duur is voorbehouden aan het diensthoofd. |
40. |
Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
41. |
In rekening brengen van de kosten van door de gemeente geleverde diensten en/of goederen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
42. |
Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
43. |
Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid. |
|
b&w |
manager |
|
44. |
Het akkoord verklaren van facturen. |
|
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
45. |
Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen. |
160, lid 1, onder e, 168 en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
leden van het college |
Bij de uitvoering van het mandaat dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen. |
|
|
|
|
|
|
|
Personele aangelegenheden (alle afdelingen) |
|
|
|
|
46. |
Het benoemen van personeel binnen de formatie. Tevens het benoemen van vrijwilligers en beroepskrachten bij de brandweer. |
CAR-UWO, hoofdstuk 2 |
b&w |
diensthoofd |
Het mandaat omvat niet de benoeming van managers. |
47. |
Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, op grond van blijvende arbeidsongeschiktheid en bij pensionering. |
CAR-UWO, hoofdstuk 8 |
b&w |
diensthoofd |
|
48. |
Verstrekken van een opdracht voor overwerk. |
CAR-UWO, hoofdstuk 4, Regeling variabele werktijden |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
49. |
De toepassing van de regeling met betrekking tot verlof waaronder in ieder geval buitengewoon verlof. |
Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Regeling voor buitengewoon verlof |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
50. |
Het afhandelen van verzoeken tot aanpassing arbeidsduur |
Wet aanpassing arbeidsduur, CAR-UWO, hoofdstuk 2 |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
51. |
De toepassing van de regeling variabele werktijden. |
Regeling variabele werktijden |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
52. |
Het salaristechnisch inpassen van nieuw personeel. |
CAR-UWO, hoofdstuk 3, Bezoldigingsverordening |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft en met uitzondering van afdelingsmanagers. |
53. |
(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van tijdelijke dienstverbanden en andere vormen van tijdelijk personeel (uitzendpersoneel, detachering) binnen de formatie. |
CAR-UWO, hoofdstuk 2 |
b&w/ burgemeester |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. Indien gebruik wordt gemaakt van het budget onderuitputting is vooraf toestemming nodig van de manager BMO. |
54. |
(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van stageovereenkomsten. |
Vergoedingsregeling stagiaires |
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
55. |
De toepassing van de regeling dienstreizen gemeente Wijchen (inclusief verblijfkosten) |
Regeling dienstreizen |
b&w |
manager |
|
56. |
Opdracht geven tot het gaan vervullen van een andere functie binnen de organisatie. |
|
b&w |
manager |
Voor zover het de eigen afdeling betreft. |
|
|
|
|
|
|
|
Bestuurs- en managementondersteuning |
|
|
|
|
57. |
De toepassing van de "Verhaalswet ongevallen ambtenaren". |
|
b&w |
medeweker |
|
58. |
De toepassing van het protocol werving en selectie. |
Protocol werving en selectie. |
b&w |
medewerker |
|
59. |
De uitvoering van de compensatieregeling premiereductie oudere medewerkers (62 jaar en ouder). |
Compensatieregeling premiereductie. |
b&w |
medewerker |
|
60. |
Besluiten tot het verlenen van ouderschapsverlof op grond van CAR UWO. |
Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Ouderschapsverlofregeling. |
b&w |
medewerker |
|
61. |
Het toekenning van schadevergoeding op grond van de CAR UWO. |
CAR-UWO, hoofdstuk 15 |
b&w |
medewerker |
In overleg met de desbetreffende manager |
62. |
Het doen van opgaven ten behoeve van statistische informatie. |
|
b&w |
medewerker |
|
63. |
Het afgeven van werkgeversverklaringen. |
|
b&w |
medewerker |
|
64. |
Toepassen protocol ziekteverzuim. |
Wet Poortwachter, Regeling bedrijfszorg en ziekteverzuim |
b&w |
medewerker |
In overleg met de desbetreffende manager |
65. |
Het verlenen van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van het opleidingsplan en andere opleidingsactiviteiten. |
|
b&w |
medewerker |
|
66. |
De uitvoering van de regeling studiefaciliteiten. |
CAR-UWO, hoofdstuk 17 |
b&w |
medewerker |
|
67. |
De uitvoering van de regeling verplaatsingskosten. |
CAR-UWO, hoofdstuk 18, Verplaatsingskostenregeling, aanvullende bepalingen |
b&w |
medewerker |
|
68. |
De uitvoering van de rechtspositieregeling Brandweer. |
CAR-UWO, hoofdstuk 19, 20 |
b&w |
medewerker |
|
69. |
Het uitvoeren van het cafetariamodel. |
CAR-UWO, hoofdstuk 4a, Regeling koop – verkoop uren, Regeling uitwisseling arbeidsvoorwaarden |
b&w |
medewerker |
|
70. |
Het uitbetalen van een overlijdensuitkering op grond van CAR UWO. |
CAR-UWO, hoofdstuk 8 |
b&w |
medewerker |
|
71. |
Het verlenen van voorschotten (voor de hele gemeente) in het kader van personeelsbeleid. |
|
b&w |
manager |
|
72. |
Het aanvragen van een uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister ter zake verlening van onderscheidingen. |
|
burgemeester |
manager |
|
73. |
Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders. |
|
b&w |
manager |
|
74. |
Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van medewerkers die belast zijn met het inwinnen en vaststellen van de definitieve geometrie ten behoeve van de BAG. |
Wet Bag |
b&w |
manager |
|
75. |
Bijhouden van het register gemeenschappelijke regelingen. |
27 Wgr |
b&w |
medewerker |
|
76. |
Het verstrekken van informatie en/of inlichting aan de pers. |
|
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
77. |
De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van de pers. |
Wob |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
78. |
Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van het kasteel en de kasteeltuin. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken (burgerzaken) |
|
|
|
|
79. |
Besluiten in het kader van de Wet gemeentelijke basisadministratie. |
Wgb |
b&w |
medewerker |
Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat. |
80. |
Besluiten in het kader van rijbewijzen en reisdocumenten. |
Paspoortwet, Rijbewijzenwet |
burgemeester |
medewerker |
Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat. |
81. |
Bepalen openingstijden van de burgerlijke stand ( Boek 1, titel 4, afdeling 1 artikel 16c Burgerlijk Wetboek). |
Bw |
b&w |
manager |
|
82. |
Besluiten in het kader van de Kieswet. |
Kw |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
Voor de benoeming van de leden van het hoofdstembureau heeft enkel de manager mandaat. |
83. |
Besluiten in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap. |
Rwn |
burgemeester |
medewerker |
Voor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat. |
84. |
De bevoegdheid te beslissen op verzoeken voor de aanwijzing van een trouwlocatie. |
|
b&w |
medewerker |
Voor de afwijzing van een verzoek heeft enkel de manager mandaat. |
85. |
Benoemen Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand naar keuze. |
|
b&w |
senior medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Publiekszaken (Vraagwijzer) |
|
|
|
|
86. |
Besluiten en handelingen in het kader van: a. Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; b. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; c. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewewezen zelfstandigen en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; d. Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; e. Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; f. Wet Kinderopvang op sociaal medische indicatie en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; g: Regelingen op grond van het gemeentelijke minimabeleid en bijzondere bijstand. |
a: Wmo b: IOAW c: IOAZ d: WWB e: Wk |
b&w |
medewerker |
Tot een maximum van € 5.000,00 bij borgstellingen saneringskredieten en boven € 5.000,- bij borgstellingen voor saneringskredieten heeft de manager mandaat. |
87. |
Besluiten en handelingen betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen, waaronder in ieder geval het indiceren. |
Wmo |
b&w |
medewerker |
|
88. |
Besluiten inzake de regeling gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen. |
12 BABW |
b&w |
medewerker |
|
89. |
Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen. |
|
b&w/burgemeester |
manager |
|
|
|
|
|
|
|
|
Sociale Zaken |
|
|
|
|
90. |
Besluiten en handelingen in het kader van: a. Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; b. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; c. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewewezen zelfstandigen; d. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004; e. Wet boeten, maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid |
a: Wwb b: IOAW c: IOAZ d: Bbz2004 e: Wet BMT |
b&w |
medewerker |
Degene die een boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn. |
91. |
Besluiten en handelingen in het kader van de Wet inburgering en Verordening inburgering. |
Wet inburgering; Verordening inburgering |
b&w |
medewerker |
Degene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn. |
92. |
Het tot stand brengen van trajectplannen en het sluiten van trajectovereenkomsten met klanten. |
Wwb |
b&w |
medewerker |
|
93. |
Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen. |
|
b&w/burgemeester |
manager |
|
94. |
Schriftelijke uitwisseling standpunten in verhaal- en terugvorderingprocedures. |
|
b&w |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Welzijn en onderwijs |
|
|
|
|
95. |
Besluiten op grond van de Verordening Leerlingenvervoer 2002 gemeente Wijchen. |
Verordening Leerlingenvervoer 2002 |
b&w |
medewerker |
|
96. |
Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de Verordening Leerlingenvervoer 2002. |
29 Verordening Leerlingenvervoer 2002 |
b&w |
manager |
|
97. |
Besluiten op grond van artikel 3a, 3b en15 van de Leerplichtwet. |
3a, 3b, 15 LPW |
b&w |
leerplichtambtenaar |
|
98. |
De bevoegdheden genoemd in artikelen 18 en 19 van de Leerplichtwet. |
18, 19 LPW |
b&w |
medewerker |
|
99. |
Besluiten in het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijs & Jeugd met betrekking tot de kwalificatieplicht. |
LPW |
b&w |
portefeuillehouder onderwijs |
|
100. |
De bevoegdheden genoemd in artikelen 6 en 21 van de Leerplichtwet. |
6, 21 LPW |
b&w |
medewerker |
|
101. |
Besluiten betreffende subsidies vallend binnen de begroting. |
Titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening. |
b&w |
medewerker |
Voor subsidies hoger dan € 50.000,- op jaarbasis en voor budgetsubsidies voor meer dan twee jaren heeft enkel de manager mandaat. |
102. |
Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs. |
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs |
b&w |
medewerker |
Met uitzondering van het vaststellen van het bekostigingsplafond en het programma van overzicht. |
103. |
Besluiten en handelingen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen. |
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
b&w |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiën |
|
|
|
|
104. |
Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de gemeente en het toekennen van de schadevergoeding. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
manager |
Tot een maximum van € 50.000,-. |
105. |
Het (besluiten tot het) aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schade. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
manager |
Tot een maximum van € 50.000,-. |
106. |
Het melden van een aansprakelijkheid bij de verzekering. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
107. |
Het buiten de invordering stellen van vorderingen. |
|
b&w |
manager |
|
108. |
Besluiten en handelingen waarvoor op grond van het Treasurystatuut de manager financiën verantwoordelijk is. |
Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut. |
b&w/burgemeester |
manager |
|
109. |
Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerker van financiën belast met Treasury/Treasurer verantwoordelijk is. |
Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut. |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
110. |
Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerkers financiële administratie verantwoordelijk zijn. |
Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut. |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
111. |
Het verlenen van kwijting namens de gemeente. |
|
b&w |
manager |
|
112. |
Het oninbaar verklaren van belastingschulden, voor zover passend binnen de geldende beleidsregels. |
|
b&w |
manager |
|
113. |
Invorderen van leges. |
|
invorderingsambtenaar[4] |
medewerker |
|
114. |
Invorderen van precariobelasting |
|
invorderingsambtenaar[5] |
medewerker |
|
115. |
De toepassing van het reglement fietsplan |
Fietsplanregeling |
b&w |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruimte Milieu Economie |
|
|
|
|
116. |
Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening. |
Wro |
b&w |
medewerker |
|
117. |
Het zorg dragen voor wettelijk vooroverleg. |
3.1.1 Bro |
b&w |
medewerker |
|
118. |
Het buiten behandeling laten van verzoeken om planschade. |
6.1.3.1 Bro |
b&w |
medewerker |
|
119. |
Het heffen van het drempelbedrag planschade en het wijzen op de verschuldigdheid daarvan. |
6.4 Wro |
b&w |
medewerker |
|
120. |
Correspondentie inzake voorbereiding en uitvoering van een besluit met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken. |
|
b&w |
medewerker |
|
121. |
Het voeren van onderhandelingen over de verwerving van gronden en het vastleggen van het resultaat hiervan. |
|
b&w |
manager |
Dit mandaat omvat niet het ondertekenen van een overeenkomsten. |
122. |
Het tijdelijk in gebruik geven van gronden. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
manager |
|
123. |
Grondruilen om niet. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
manager |
12/3544 |
124. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken ter uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en b&w. |
171, lid 1 Gemw |
burgemeester |
manager |
|
125. |
Het vertegenwoordigen van de gemeente in transacties ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen. |
171, lid 1 Gemw |
burgemeester |
senior medewerker |
Artikel 2, lid 4 is niet van toepassing. |
126. |
De uitvoering van taken terzake van onteigening. |
Onteingeningswet |
b&w |
manager |
|
127. |
Overdragen bloot eigendom bij eeuwigdurende erfpacht tot € 500,00. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
burgemeester |
manager |
|
128. |
Het (besluiten tot het) verkopen van grond aan de elektriciteitsmaatschappij voor het plaatsen van een besturingskastje. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
|
129. |
Uitvoeren van besluiten en bevoegdheden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten. |
Wvg |
b&w |
manager |
|
130. |
(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten conform de nota aanpak illegaal grondgebruik. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
131. |
(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van koop- huur- en gebruiksovereenkomsten conform de Notitie Groenstroken Wijchen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
|
132. |
Opstellen proces-verbaal van constatering. |
6a Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
133. |
Uitvoeren van de provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woning. |
Titel 4.2 Awb |
b&w |
manager |
|
134. |
Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. gemeentelijke nutsvoorzieningen. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
|
135. |
Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. civieltechnische werken (riolering ed). |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
|
136. |
Het (besluiten tot) verkoop van grond ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
|
137. |
Bevoegdheden in verband met het gebruik van openbare gemeente-eigendommen. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
manager |
|
138. |
(Besluiten tot) het verstrekken van opdrachten aan derden, niet zijnde meerjaren overeenkomsten. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
Voor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen en tot een maximum van € 10,000,- per opdracht. |
139. |
Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo. |
Wro |
b&w |
manager |
Indien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat. |
140. |
Besluiten en handelingen met betrekking tot het Besluit bodemkwaliteit. |
Besluit bodemkwaliteit |
b&w |
medewerker |
|
141. |
Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallen of ernstige gevallen van bodemverontreiniging op grond van artikel 41 Wbb. |
41 Wbb |
b&w |
medewerker |
|
142. |
Het goedkeuren van archeologische rapporten en een programma van eisen. |
Wamz |
b&w |
medewerker |
|
143. |
Selectiebesluiten met betrekking tot archeologie. |
Wamz |
b&w |
medewerker |
|
144. |
Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van sportzalen. |
160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Openbare Werken |
|
|
|
|
145. |
Besluiten en handelingen met betrekking tot het aanbrengen van voorzieningen voor verkeer of verlichting. |
2:21 Apv |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
146. |
Besluiten en handelingen met betrekking tot het verbod voor objecten onder een hoogspanningslijn. |
2:22 Apv |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
147. |
Besluiten en handelingen met betrekking tot de bestrijding van akkerdistels. |
2:65A Apv |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
148. |
Besluiten en handelingen met betrekking tot straatnaamgeving en huisnummering. |
5.6.1 t/m 5.6.7 Apv d.d. 26 juni 2008 |
b&w/burgemeester |
medewerker |
|
149. |
Besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van de hiervoor genoemde bepalingen uit de Apv. |
125 Gemw, afd. 5.3 en 5.4 Awb |
b&w |
manager |
|
150. |
Tijdelijke en permanente verkeersbesluiten. |
18 WvW en BABW |
b&w |
manager |
|
151. |
Besluiten op een verzoek tot wijzigingen van lokale openbare verlichting. |
|
b&w |
manager |
|
152. |
Toestemming voor het leggen of wijzigen van kabels en leidingen aan nutsbedrijven. |
2.11 Apv |
b&w |
medewerker |
|
153. |
De gunning van werken binnen het beschikbare krediet. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w |
medewerker |
Degene die de offerte heeft opgevraagd heeft geen mandaat. |
154. |
Het uitvoeren van de telecommunicatieverordening. |
Telecommunicatiewet, telecommunicatieVerordening |
b&w |
medewerker |
|
155. |
Het verlenen van de toestemming voor rioolaansluitingen. |
160, lid 1, onder e en 171 Gemw |
b&w |
medewerker |
|
156. |
Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor gehandicapten. |
18 WvW, 12 BABW |
b&w |
manager |
|
157. |
Het ondertekenen van begeleidingsbrieven voor transport over de weg van materialen, grondstoffen en/of afvalstoffen op basis van het besluit Bodemkwaliteit. |
Besluit bodemkwaliteit |
b&w |
medewerker |
|
158. |
Het beheren van het WKPB-register. |
WKPB |
b&w |
medewerker |
|
159. |
Het uitvoeren van de subsidieregeling oud papier. |
|
b&w |
medewerker |
|
160. |
Beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwen. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
161. |
Opstellen verklaringen ambtshalve correcties. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
162. |
Vaststellen definitieve geometrie. |
7 Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
163. |
Opstellen proces-verbaal van constatering. |
6a Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
164. |
Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke geometrische situatie. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
165. |
Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
166. |
Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein. |
1.24 Bouwbesluit 2012 |
b&w |
medewerker |
|
|
|
|
|
|
|
|
Bouwen en Leefomgeving |
|
|
|
|
167. |
Besluiten met betrekking tot het verlenen van een Drank en horecavergunning. |
3 DHW, 31 DHW |
b&w |
medewerker |
|
168. |
Overige besluiten met betrekking tot de Drank en horecawet met uitzondering van besluiten met betrekking tot een ontheffing. |
3 DHW, 31 DHW |
b&w |
senior medewerker |
|
169. |
Besluiten met betrekking tot een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet. |
35 DHW |
burgemeester |
medewerker |
|
170. |
Besluiten met betrekking tot een loterijvergunning met uitzondering van een besluit tot weigering. |
3 WodK |
b&w |
medewerker |
|
171. |
Weigering van een loterijvergunning. |
3 WodK |
b&w |
senior medewerker |
|
172. |
Besluiten met betrekking tot het aanwezig hebben van een speelautomaat met uitzondering van een besluit tot weigering. |
30b t/m 30g WodK |
burgemeester |
medewerker |
|
173. |
Weigering van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat. |
30b t/m 30g WodK |
burgemeester |
senior medewerker |
|
174. |
Besluiten met betrekking tot kleine kansspelen met uitzondering van een verbod. |
7c WodK |
b&w |
medewerker |
|
175. |
Verbod van een bijeenkomst met gelegenheid voor deelname aan een klein kansspel. |
7c WodK |
b&w |
senior medewerker |
|
176. |
Het aanwijzen van verkeersregelaars tijdens evenementen. |
56 van het BABW en de Regeling Verkeersregelaars |
burgemeester |
medewerker |
|
177. |
Tijdelijke verkeersbesluiten tijdens evenementen. |
18 WvW en BABW |
b&w |
manager |
Mits afdeling Openbare werken advies heeft uitgebracht. |
178. |
Het verlenen van vergunningen of ontheffingen op grond van de Apv en het verbinden van voorschriften en beperkingen hieraan. |
Apv |
b&w/ burgemeester |
medewerker |
Met uitzondering van besluiten waarvoor de afdeling Openbare werken mandaat heeft. |
179. |
Het weigeren van een vergunning of ontheffing op grond van de Apv. |
Apv |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
|
180. |
Het buiten behandeling laten van een aanvraag om vergunning of ontheffing vanwege te late indiening. |
1.3 Apv, 4:5 Awb |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
|
181. |
Het verlengen van de beslistermijn. |
1.2, lid 2, Apv |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
|
182. |
Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing ingevolge de Apv. |
1.6 Apv |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
|
183. |
Besluiten met betrekking tot artikel 4 van de Winkeltijdenwet. |
4 Winkeltijdenwet |
b&w |
senior medewerker |
|
184. |
Aanwijzen van koopzondagen. |
3 Winkeltijdenwet |
b&w |
medewerker |
|
185. |
Besluiten met betrekking tot ontheffing toegang centrum van bord C01, met uitzondering van een besluit tot weigering. |
87 RVV |
b&w |
medewerker |
|
186. |
Weigering van een ontheffing toegang centrum van bord C01. |
87 RVV |
b&w |
senior medewerker |
|
187. |
Het verlenen van toestemming voor het opstijgen met een hetelucht ballon. |
8a.50, lid 2 en lid 4 Wet Luchtvaart, 3 lid 4 Besluit Burgerluchthavens en 18 lid 1 en lid 2 Regeling Burgerluchthavens. |
burgemeester |
medewerker |
|
188. |
Begunstigende besluiten op grond van of in samenhang[6] met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht waarbij geen zienswijze is ingediend. |
Wabo |
b&w |
medewerker |
Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag. |
189. |
Alle overige besluiten op grond van of in samenhang[7] met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, waaronder in ieder geval begrepen besluiten tot weigering, tot buiten behandeling laten van de aanvraag en het verlengen van de beslistermijn. |
Wabo |
b&w |
senior medewerker |
Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag. |
190. |
Besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Awb. |
125 Gemw, afd 5.3 en 5.4 Awb |
b&w/ burgemeester |
senior medewerker |
|
191. |
Besluiten en handelingen in het kader van handhaving op grond van het Bestluit bodemkwaliteit |
Besluit bodemkwaliteit |
b&w |
medewerker |
|
192. |
Besluit tot het afwijken van het advies van de rayonarchitect van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit. |
2.10, lid 1, onder d Wabo |
b&w |
senior medewerker |
|
193. |
Besluiten omtrent sloopwerkzaamheden en -meldingen. |
1.26 t/m 1.33 Bouwbesluit 2012 |
b&w |
medewerker |
|
194. |
Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein. |
1.24 Bouwbesluit 2012 |
b&w |
medewerker |
|
195. |
Verkopen van materialen in het kader van artikel 104 Woningwet |
104 Ww |
b&w |
manager |
|
196. |
Verstrekken van informatie aan de minister op grond van artikel 65 Woningwet |
65 Ww |
b&w |
senior medewerker |
|
197. |
Aanwijzingen en ontheffingen ten aanzien van bouw- en sloopwerkzaamheden |
8.1.1 t/m 8.9 Bouwbesluit 2012 |
b&w |
medewerker |
|
198. |
Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening, Woningwet en Wet milieubeheer naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo. |
Wro, Ww, Wm |
b&w |
manager |
Indien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat. |
199. |
Opleggen van een nadere eis ingevolge AMvB's en op grond van artikel 8.42, eerste lid Wm. |
8.42 Wm |
b&w |
medewerker |
|
200. |
Verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting. |
10.63 Wm |
b&w |
medewerker |
|
201. |
Weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting. |
10.63 Wm |
b&w |
senior medewerker |
|
202. |
Verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen. |
22 Wvgs |
b&w |
medewerker |
|
203. |
Weigeren van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen. |
22 Wvgs |
b&w |
senior medewerker |
|
204. |
Besluiten m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen. |
Avalstoffenverordening |
b&w |
medewerker |
|
205. |
Het verlengen van de referentieperiode t.b.v. een mestbassin. |
Besluit mestbassins milieubeheer |
b&w |
medewerker |
|
206. |
Opstellen proces-verbaal van constatering. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
207. |
Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke situatie. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
208. |
Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden. |
Wet Bag |
b&w |
medewerker |
|
209. |
Het heffen van precariobelasting. |
Precarioverordening |
heffingsambtenaar |
medewerker |
|
210. |
Besluiten met betrekking tot een vergunning voor een standplaats op de markt. |
Art. 6 Marktverordening |
b&w |
medewerker |
|
211. |
Het nemen van begunstigende beslissingen op grond van artikel 15 Leegstandswet |
Art. 15 Leegstandswet |
b&w |
medewerker |
|
212. |
Het nemen van andere besluiten (bijv. weigering, verdaging) op grond van artikel 15 Leegstandswet |
Art. 15 Leegstandswet |
b&w |
Senior medewerker |
|
Voetnoten
[1]
ACCOM: Algemeen commandant communicatie.
[2]
[2] Nova zijn nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden.
[3]
Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet belast is met de heffing van gemeentelijke belastingen.
[4]
Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet belast is met de invordering van gemeentelijke belastingen.
[5]
Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet belast is met de invordering van gemeentelijke belastingen.
[6]
Apv, Wro, Flora en Faunawet, Monumentenwet.
[7]
Apv, Wro, Flora en Faunawet, Monumentenwet.
TOELICHTING
ALGEMENE TOELICHTING
1. Inleiding
De Gemeentewet en andere meer specifieke wetten, zoals de Wet ruimtelijke ordening en de Wet maatschappelijke ondersteuning leggen de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen, zoals de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of bij de burgemeester. In dit mandaatbesluit wordt geregeld wie namens het bestuursorgaan bepaalde bevoegdheden uitoefent.
Onder mandaat wordt volgens artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder besluit wordt verstaan: de schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Indien er sprake is van het overlaten van het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan anderen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een overeenkomst, dan wordt er niet gesproken van mandaat, maar van volmacht. Indien er sprake is van het overlaten van feitelijke handelingen aan anderen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling betreffen, dan wordt gesproken van machtiging. Er kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het voeren van algemene correspondentie. Gezien bovenstaande is ervoor gekozen dit document op te stellen als een mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit met bijbehorend register. Daar waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat wordt daaronder ook verstaan machtiging dan wel volmacht. Het besluit wordt geciteerd als ‘mandaatbesluit’.
In alle gevallen kan het bestuursorgaan de bevoegdheden die het/hij op grond van dit register aan anderen overlaat, zelf nog blijven uitoefenen. In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden.
2. Doelstelling
Met het verlenen van mandaten wordt het volgende beoogd.
Sneller en klantvriendelijker te handelen
Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan afdelingsmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de gemeente duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.
Verantwoordelijkheden te verduidelijken
Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie vastgelegd. Zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.
3. Uitgangspunten
Uitgangspunt is dat burgemeester en wethouders en de burgemeester de belangrijke en/of beleidsbepalende beslissingen zelf nemen en daarmee dus de hoofdlijnen van het beleid uitzetten. Dit is uitgewerkt in artikel 3 van het besluit.
Vervolgens worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd teneinde sneller en klantvriendelijker te kunnen handelen. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de afdelingsmanager of (senior)medewerker.
Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. Leidinggevenden moeten er uiteraard voor zorgen dat het in de afdeling gestelde vertrouwen niet wordt geschaad. Hiertoe dienen heldere instructies aan medewerkers te worden verschaft. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de leidinggevende en/of portefeuillehouder.
De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in het register. Bij bepaalde mandaten zijn specifieke voorwaarden en/of beperkingen opgenomen. Indien buiten de grenzen wordt getreden van de voorwaarde/beperking, geldt er dus geen mandaat.
Ondermandaat is niet toegestaan tenzij tenzij dit in het mandaatregister is vermeld. Het bestuursorgaan beslist bij welke functie in de organisatie zij de bevoegdheid wenst neer te leggen.
Delegatie
De gemeenteraad heeft een aantal bevoegdheden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze zijn niet opgenomen in dit besluit, maar zijn te vinden in het register behorende bij de Delegatieverordening. De meest recente dateert van 2 februari 2012. In een aantal gevallen worden de besluiten die burgemeester en wethouders op grond van de Delegatieverordening kan nemen gemandateerd. Een voorbeeld hiervan is de beslissing op een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.
Het meerdere omvat het mindere
Op verschillende plaatsen in het register is er voor gekozen niet elk soort rechtshandeling in elke mogelijke variant te benoemen (dus niet: aanbod tot/sluiten van/opzeggen van/verlengen van/wijzigen van/dreigen met) want: wie het meerdere mag, mag ook het mindere. Mag een manager een leasecontract sluiten dan mag hij dit ook opzeggen. Mag een dwangsom worden opgelegd, dan mag deze ook worden ingetrokken. Staat in het register “besluiten over een vergunning” dan houdt dit niet alleen in de bevoegdheid om een vergunning te verlenen maar tevens die om een vergunning in te trekken, te weigeren, opnieuw te verlenen of te wijzigen. Besluiten over subsidies houdt naast het verlenen en vaststellen van subsidies ook het weigeren of terugvorderen ervan in.
Indien een mandaatbesluit ruim is geformuleerd dan dient dit dus ook ruim te worden uitgelegd.
Eventuele uitzonderingen op deze regel zijn in de kolom voorschriften/beperkingen vermeld, of blijken uit de redactie van het mandaat.
4. Wijzigingen ten opzichte van de oude mandaatregeling
Rechtszekerheid
Voorheen waren besluiten met beleidsaspecten van mandaat uitgezonderd. Hierbij werden enkele voorbeelden gegeven van situaties waarin in ieder geval sprake was van een beleidsaspect. Besluiten werden geacht in ieder geval beleidsaspecten te bevatten indien die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgestelde gedragslijn c.q. beleidslijn.
Feitelijk omvat nagenoeg elk besluit in meerdere of mindere mate een beleidsaspect. Al is het maar in de lijn met de eerder vastgestelde beleidslijn. Los daarvan is het niet wenselijk dat er discussie ontstaat over het feit of de vaste beleidslijn wel of niet wordt gevolgd. Evenmin is het wenselijk, en overigens ook in strijd met het uitgangspunt om de verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen, om hierover onduidelijkheid te laten bestaan bij de gemandateerde. Het blijkt dan ook in de praktijk dat deze en gene handelt naar eigen inzicht hoe hier mee om te gaan. Een regeling die aan de gemandateerde overlaat om te bepalen wat de precieze omvang van het mandaat is, is overigens in strijd met de rechtszekerheid.
Daarnaast worden besluiten ook geacht beleidsaspecten te bevatten indien het betreft bestuurlijk gevoelige zaken. Ook deze besluiten waren niet gemandateerd. Wanneer is hiervan sprake? Dat is vrij subjectief. Een mandaatregeling waarbij de gemandateerde zelf dient vast te stellen of een kwestie bestuurlijk gevoelig ligt, is in strijd met de rechtszekerheid.
De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De instructies zijn vormvrij. Algemene instructies kunnen de vorm hebben van een beleidsregel. Ook dient de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verschaffen. De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit moet schriftelijk gebeuren.
Met deze instrumenten ontstaat een evenwicht tussen het geven van mandaat en het houden van controle op de uitvoering hiervan. De mandaatregeling wordt in die zin gewijzigd dat de in het register genoemde bevoegdheden ten volle worden gemandateerd.
Wel worden enkele uitzondering aan deze bepaling toegevoegd. Zo is er geen sprake van mandaat als bij de toepassing wordt afgeweken van beleidsregels. Een beleidsregel wordt aangemerkt als een algemene instructie die inzicht geeft op welke wijze met een bepaalde bevoegdheid wordt omgegaan. Wanneer het vaststellen van beleidsregels wordt voorbehouden aan het bestuursorgaan moet logischerwijs ook de afwijking van een beleidsregel van mandaat worden uitgezonderd. Er zijn enkele uitzonderingen en deze worden uitdrukkelijk in het register vermeld.
Ook worden uitgezonderd privaatrechtelijke besluiten welke niet passen binnen het toegekende budget. Het is in bepaalde situaties lastig te bepalen of een besluit binnen het toegekende budget past. Hoe zit het bijvoorbeeld met meerjaren overeenkomsten. In tegenstelling tot het voorgaande mandaatbesluit zijn meerjaren overeenkomsten gemandateerd aan de manager. De budgethouder dient zich bij de uitvoering te houden aan de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen.
In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren. De bepaling dat het mandaat niet geldt wanneer dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt, blijft uiteraard behouden.
Privaatrechtelijke handelingen
Voorheen waren niet alle privaatrechtelijke handelingen gemandateerd. Bijvoorbeeld het uitwinnen van een bankgarantie of het beëindigen van een overeenkomst. In het nieuwe register zijn meer privaatrechtelijke handelingen gemandateerd. Wanneer privaatrechtelijke handelingen plaatsvinden in het kader van een project èn het handelingen betreft die niet op grond van het register zijn gemandateerd, dient dit via een separaat besluit te worden gemandateerd . Bv bij vaststelling van het projectplan. Vergeet in dat geval niet om dit mandaatbesluit te publiceren.
Projectafwijkingsbesluiten
Projectafwijkingsbesluiten (vroeger projectbesluiten of artikel 19 lid 1 vrijstellingen) waren gemandateerd aan de manager RME. Dit zijn besluiten om in een specifiek geval af te wijken van het bestemmingsplan. Dit kan gaan om één woning maar ook om een groot project. In de praktijk worden deze besluiten vaak toch aan het college voorgelegd, zodat deze bevoegdheid niet meer wordt gemandateerd.
Nieuw procesrecht
Op dit moment loopt er een traject bij de rechtbanken sector bestuur om het procesrecht te vernieuwen. In meer gevallen wordt aangestuurd op finale geschilbeslechting. Dit kan betekenen dat meer dan voorheen van de vertegenwoordigend ambtenaar ter zitting een inhoudelijk standpunt wordt verwacht ter zake van alternatieven. In het mandaatregister is bij punt 11, onder j, de vertegenwoordiging tijdens de zitting bij een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep gemandateerd. Strikt genomen heeft dit alleen betrekking op de verdediging van het besluit. Het is wenselijk dat de vertegenwoordigend ambtenaar tijdens de zitting een standpunt kan innemen ten aanzien van bevoegdheden die elders in het register tot medewerkersniveau zijn gemandateerd. Artikel 2, derde lid, staat hieraan in de weg omdat een mandaat alleen geldt voor zover de bevoegdheden tot je taak behoren. Om deze reden is aan artikel 2 een vijfde lid toegevoegd.
Het mandaat strekt niet zover dat ook bevoegdheden gemandateerd aan de manager of voorbehouden aan het bestuursorgaan (zoals het afwijken van een beleidsregel) zijn gemandateerd. Om hierover tijdens de zitting een standpunt over in te kunnen nemen, dient vooraf afstemming te zijn geweest. Een alternatief kan zijn om vanuit de zittingszaal contact op te nemen met de beslissingsbevoegde.
Organisatorische wijzigingen
De afgelopen jaren hebben diverse organisatorische wijzigingen plaatsgevonden. Gedacht kan worden aan de samenwerking met de gemeente Beuningen op het gebied van belastingen op grond van een Gemeenschappelijke Regeling. Hiervoor is op 22 december 2009 een mandaatbesluit ten behoeve van de heffings- en invorderingsambtenaar genomen.
Ook is per 1 oktober 2011 het Team grondzaken en vastgoed binnen de afdeling RME ingesteld. Hiermee wordt voortaan een aantal bevoegdheden op de afdeling RME uitgevoerd welke voorheen op de afdeling Facilitaire zaken werden uitgevoerd. Deze wijzigingen zijn verwerkt in onderhavig besluit en register. Verder is de bevoegdheid tot het verstrekken van opdrachten aan derden beperkt tot € 10.000,-.
Wijzigingen in wet- en regelgeving
Met enige regelmaat wordt het bestuursrecht gewijzigd. Een ingrijpende wijziging betrof de invoering van de Wabo. Het oude mandaatbesluit bevatte een groot aantal bepalingen die inmiddels in de Wabo zijn opgenomen. Het mandaatbesluit zou geldig moeten blijven voor aanvrager ingediend vóór 1 oktober 2010. Omdat het niet mogelijk is een regeling met uitzondering van enkele artikelen in te trekken, is ervoor gekozen om in het onderhavige mandaatbesluit een overgangsregeling op te nemen.
Per 1 april 2012 is het nieuwe Bouwbesluit in werking getreden. Hierin staan artikelen, die nu nog in de bouwverordening worden geregeld. Deze artikelen zijn van rechtswege vervallen op het moment dat het Bouwbesluit 2012 in werking is getreden. Het Bouwbesluit 2012 vervangt onder meer het Bouwbesluit 2003 en het Besluit brandveilig gebruik.
Alle overige wijzigingen in wet- en regelgeving zijn zoveel mogelijk aangepast in onderhavig besluit.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING
Artikel 2, lid 1
Uit deze bepaling volgt dat een bevoegdheid alleen is gemandateerd aan de (senior)medewerker tot wiens taak deze bevoegdheid behoord. Dit betekent dat collega’s niet onderling voor elkaar mogen tekenen. Tenzij ze (natuurlijk) met dezelfde taken zijn belast. Deze beperking geldt alleen voor medewerkers en senior medewerkers. Managers of leden van de directie zijn hieraan niet gebonden.
Artikel 2, lid 2
Bij afwezigheid van een (senior) medewerker wordt hij vervangen door de afdelingsmanager of een lid van de directie.
Artikel 2, lid 3
Bij afwezigheid van een manager wordt hij vervangen door een manager van een andere afdeling. Er bestaat vast gebruik dat bepaalde afdelingen elkaar vervangen. Maar strikt genomen mag elke manager als vervanger optreden.
Artikel 2, lid 4
Bij afwezigheid van een senior medewerker kan deze worden vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling. Uiteraard mag ook de manager altijd tekenen. In het register kan worden bepaald dat deze vervangingsregeling niet geldt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij verleende volmachten voor met naam genoemde senioren.
Artikel 2, lid 5
Hiermee wordt beoogd om in het kader van de zogenaamde nieuwe zaakbehandeling ter zitting een standpunt in te kunnen nemen. Zie ook hierboven onder punt 4.
Artikel 3
In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren.
Artikel 3, lid 1, onder d
Het vaststellen van beleidsregels is niet gemandateerd. Gelet hierop ligt het in de rede om besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel (conform 4.84 van de Awb) ook niet te mandateren. In het geval in een beleidsregel een hardheidsclausule is opgenomen, wordt de toepassing hiervan aangemerkt als een afwijking van de beleidsregel. Een dergelijk besluit is dus niet gemandateerd, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld.
Artikel 3, lid 1, onder e
Ook is niet gemandateerd het verrichten van privaatrechtelijk handelingen, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een opdracht aan een derden, indien daarvoor geen budget is.
Artikel 5, lid 1
Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekenings- en afdoeningsmandaat.
Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan, inclusief de ondertekening van stukken.
Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar waarbij het bestuursorgaan vooraf aan de hand van een ambtelijk advies zelf heeft besloten hoe te handelen. In dat geval vindt de ondertekening plaats als volgt: “Overeenkomstig door burgemeester en wethouders genomen besluit...“
Wij maken in Wijchen geen gebruik van ondertekeningsmandaat. In dit register is dan ook altijd sprake van een afdoeningsmandaat.
Artikel 5, lid 2
Het gaat hierbij om bevoegdheden die zijn gemandateerd maar waarbij het wenselijk is dat het besluit of de correspondentie door de burgemeester of het college wordt ondertekend. Bijvoorbeeld omdat dit wenselijk is vanuit oogpunt van representatie. In de hier genoemde situaties mag een besluit of correspondentie dus niet door de manager of medewerker worden getekend.
Artikel 7, lid 2
Het register bevat een paragraaf met mandaten verleend aan derden die niet tot de organisatie behoren. Daarnaast twee paragrafen (Algemeen en personele aangelegenheden) met mandaten die voor alle ambtenaren van de gemeente Wijchen gelden. Ten slotte paragrafen die zich toespitsen op de taken van bepaalde afdelingen. Indien een mandaat zowel in de algemene als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdeling voor.
ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING REGISTER
In vergelijking met het voorgaande register zijn twee kolommen toegevoegd. Allereerst een kolom om de mandaten te nummeren. En ten tweede een kolom waarin zoveel mogelijk de wettelijke grondslag van de bevoegdheid wordt aangegeven. Deze kolom is alleen bedoeld om het zoeken naar een bepaald mandaat te vereenvoudigen. Welke en in hoeverre een bevoegdheid is gemandateerd volgt uit de tweede en laatste kolom.
In het voorgaande register werd regelmatig mandaat verleend aan een met naam genoemde functie. Bijvoorbeeld, allround medewerker publiekszaken of medewerker archeologie. In het kader van uniformiteit is dit gewijzigd in de senior medewerker of medewerker. Een medewerker tot wiens taak een bevoegdheid niet behoord, heeft sowieso geen mandaat. Het is daarom niet noodzakelijk om het mandaat te verlenen aan bepaalde functies of taakomschrijvingen.
3. Crisiscommunicatiemiddelen
Op grond van het regionaal crisisplan Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en het regionaal deelplan crisiscommunicatie worden de hier genoemde bevoegdheden gemandateerd.
6. t/m 15. Belastingsamenwerking met Beuningen
Deze bevoegdheden zijn bij besluit van 15 december 2009 gemandateerd aan de coördinator team belastingen/WOZ van de afdeling Financiën van de gemeente Beuningen optredende als het in de Regeling Gemeenschappelijk Belastingkantoor Beuningen, Heumen en Wijchen bedoelde hoofd van de uitvoeringsorganisatie.
16. Spoedmandaat
Het gaat hierbij om situaties dat met spoed een beslissing door het college moet worden genomen. Een lid van het college heeft in deze situaties afdoeningsmandaat namens het college. Logischerwijs is in deze situatie geen sprake van een bevoegdheid die al is gemandateerd.
18, 19 en 22 voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en -besluiten
Anders dan voorheen worden deze handelingen meer gespecificeerd zodat geen twijfel kan ontstaan over de reikwijdte van het mandaat.
35 e.v. Privaatrechtelijke handelingen
Een gemeente beweegt zich veelvuldig in het privaatrechtelijk verkeer. Bijvoorbeeld bij de verkoop van grond, de deelname aan een stichting of bij de inrichting van het gemeentekantoor. Privaatrechtelijke handelingen verricht niet het college maar de ‘gemeente’, zijnde een rechtspersoon.
De beslissing tot het verrichten om een privaatrechtelijke rechtshandeling neemt het college op grond van artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet. Vervolgens moet de handeling daadwerkelijk worden verricht. Dat doet de burgemeester op grond van artikel 171 van de Gemeentewet namens de ‘gemeente’. De burgemeester kan een ondergeschikte opdragen om namens hem de handeling te verrichten.
In het mandaatregister wordt meerdermalen zowel de beslissing om een handeling te verrichten als het daadwerkelijk verrichten van de handeling gemandateerd aan managers/medewerkers. De redactie van deze bepalingen is als volgt: “..(besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke handelingen…”.
Bij gebruik van dit mandaat beslis je als medewerker namens het college om de rechtshandeling te verrichten en onderteken je de brief namens de burgemeester!
37 Privaatrechtelijke handelingen niet zijnde overeenkomsten
Naast het sluiten van overeenkomsten, verricht een gemeente tal van andere privaatrechtelijke handelingen. Gedacht kan worden aan het stuiten van een verjaringstermijn, een verklaring in het kader van derdenbeslag, een ingebrekestelling of het uitwinnen van bankgaranties. Voorheen waren deze privaatrechtelijke handelingen niet gemandateerd. Het is wenselijk deze handelingen wel te mandateren.
44 Akkoord verklaren van facturen
Deze bevoegdheid is gemandateerd tot de medewerker zijnde de budgethouder.
45 Aandeelhouderschap
In de Gemeentewet is bepaald dat de aandeelhoudersrol (waaronder met name het besluit hoe te stemmen in de Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA) van BV's en NV's waarvan de gemeente aandeelhouder is) een bevoegdheid van het (gehele) college is (artikel 160 Gemeentewet). Deze bevoegdheid moet worden onderscheiden van de uitvoering van die besluiten (door de burgemeester, artikel 171 Gemeentewet, eventueel in mandaat uit te voeren). Dit mandaat regelt dat individuele collegeleden op grond van artikel 168 Gemeentewet de mogelijkheid hebben om zelfstandig, maar conform eventuele aanwijzingen van het college, namens het college te besluiten over de door de gemeente in de AVA uit te brengen stemmen. Dit besluit kan vervolgens door hetzelfde collegelid worden uitgevoerd op grond van de een machtiging op grond van artikel 171 Gemeentewet.
46 t/m 56 Personele aangelegenheden
In het kader van integraal management hebben managers allerlei bevoegdheden als het gaat om het personeel van zijn/haar afdeling. Deze paragraaf betreft daarom alle afdelingen. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerkers p&o en de manager BMO zijn opgenomen onder de afdeling BMO.
67 en 77
Het is goed gebruik om het verstrekken van informatie aan de pers te laten verlopen via het team communicatie van BMO. Deze werkwijze is nu verankert in het mandaatregister.
97 ev Kwalificatielicht Leerplichtwet
Bureau Leerplicht Nijmegen voert de kwalificatieplicht uit voor Nijmegen en de regio (waaronder
Wijchen). In dat kader zijn diverse Nijmeegse leerplichtambtenaren aangewezen voor de uitvoering van de kwalificatieplicht. Tevens is bij besluit van 23 februari 2010 de bevoegdheid om besluiten te nemen in het portefeuillehoudersoverleg met betrekking tot de kwalificatieplicht gemandateerd aan de portefeuillehouder onderwijs.
100 Artikel 6 en 21 van de Leerplichtwet
Deze bepalingen hebben betrekking op de verplichting om een bepaalde kennisgeving aan het college te verstrekken. De bevoegdheid om van een dergelijke kennisgeving kennis te nemen, is gemandateerd aan de medewerker.
103 Wet kinderopvang
Het gaat hierbij vooral om handelingen in het kader van registratie, inspectie, toezicht en handhaving in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.
108 t/m 110 Treasurystatuut
In het Treasurystatuut, vastgesteld door de gemeenteraad, wordt nauwgezet geregeld wie welke bevoegdheden heeft als het gaat om treasury. Conform artikel 14, tweede lid, van het Treasurystatuut wordt een en ander in de mandaatregeling vastgelegd.
125 Vervreemding of verkrijging van onroerende goederen
Bij besluit van 26 mei 2003 heeft de burgemeester een permanente volmacht verleend aan L.A. Kamps in zijn functie als senior beleidsmedewerker van de afdeling RME inhoudende de vertegenwoordiging in transacties die de gemeente wil aangaan ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen.
137 en 144 verhuur gemeentelijke eigendommen
Huur- of bruikleenovereenkomsten van gemeentelijke gebouwen waren voorheen, vanuit de afdeling Facilitaire Zaken, gemandateerd aan de medewerker. Deze bevoegdheid is nu ondergebracht bij de afdeling RME. Behoudens de verhuur van het kasteel en de kasteeltuin. Dit is ondergebracht bij afdeling BMO.
142 en 143 Archeologie
Met ingang van 1-3-2012 voert de afdeling RME werkzaamheden in het kader van Archeologie uit.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl