Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR22334
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR22334/1
Regeling vervallen per 16-02-2024
Archiefverordening gemeente Hengelo 2009
Geldend van 25-09-2009 t/m 15-02-2024
Intitulé
Archiefverordening gemeente Hengelo 2009De raad van de gemeente Hengelo, gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 juni 2009, gelet op de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995 besluit vast te stellen
ARCHIEFVERORDENING GEMEENTE HENGELO 2009
Verordening betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad inzake de zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden, voor zover deze niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
HOOFDSTUK I - ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
- a.
de wet: de Archiefwet 1995;
- b.
gemeentelijke organen: de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet, voor zover behorende tot de gemeente;
- c.
de archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;
- d.
beheerder: degene die ingevolge Artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats.
HOOFDSTUK II - DE ZORG VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VOOR DE ARCHIEFBESCHEIDEN
Artikel 2
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en in stand houden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet alsmede voldoende en doelmatige archiefruimten.
Artikel 3
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van de beheerder(s).
Artikel 4
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel voor de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen, ongeacht hun vorm.
Artikel 5
-
1. Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat de vervaardiging en de bewaring van de archiefbescheiden geschieden op zodanige wijze, dat het behoud van deze bescheiden voldoende is gewaarborgd.
-
2. Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing ten aanzien van de vervaardiging van bescheiden bestemd voor een overheidsorgaan of (een) andere belanghebbende(n), van welke bescheiden redelijkerwijze kan worden aangenomen dat zij voor dezen als archiefbescheiden voor blijvende bewaring in aanmerking komen.
Artikel 6
Burgemeester en wethouders dragen er zorg voor, dat jaarlijks op de gemeentebegroting voldoende middelen worden geraamd ter bestrijding van de kosten die aan de zorg voor de archiefbescheiden zijn verbonden.
Artikel 7
Burgemeester en wethouders stellen voor het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats voorschriften vast.
Artikel 8
Burgemeester en wethouders doen tenminste éénmaal per twee jaar aan de raad verslag omtrent hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet.
HOOFDSTUK III - SLOTBEPALINGEN
Artikel 9
De Archiefverordening gemeente Hengelo 1969 wordt ingetrokken.
Artikel 10
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag van de maand, volgende op die waarin de bekendmaking heeft plaatsgevonden.
Artikel 11
Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening gemeente Hengelo 2009.
Ondertekening
Toelichting
ALGEMENE TOELICHTING
De Archiefverordening Gemeente Hengelo 2009 sluit aan bij de Archiefwet 1995 (Stb. 276 en 277) en het Archiefbesluit 1995 (Stb. 671), en dient door de gemeenteraad te worden vastgesteld op grond van de artikelen 30, eerste lid en 32, tweede lid van de Archiefwet 1995. De verordening regelt de zorg die het college van burgemeester en wethouders draagt voor de archieven van de gemeentelijke organen en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats. De verordening is niet alleen van toepassing op klassieke, papieren archiefbescheiden, maar ook op moderne, digitale informatiedragers.
De Archiefverordening Gemeente Hengelo 2009 vervangt de Archiefverordening uit 1969. De verordening is aangepast aan de Wet dualisering gemeentelijke medebewindsbevoegdheden, die met ingang van 8 maart 2006 in werking is getreden. Vanaf die datum is niet langer de gemeenteraad bevoegd om de archivaris te benoemen en de archiefbewaarplaats aan te wijzen. Deze bevoegdheden berusten bij het college van burgemeester en wethouders. Dit heeft onder andere tot gevolg dat het hoofdstuk over de archiefbewaarplaats in de Archiefverordening uit 1969 is overgeheveld naar het Besluit informatiebeheer gemeente Hengelo 2009.
De Archiefverordening Gemeente Hengelo 2009 is gebaseerd op het model ‘Archiefverordening voor gemeenten zonder archivaris’ van het Landelijk Overleg Provinciale Archiefinspecteurs (LOPAI).
TOELICHTING PER ARTIKEL
Artikel 2
De ministeriële Regeling bouw en inrichting archiefruimten en archiefbewaarplaatsen (Nederlandse Staatscourant nr. 180 d.d. 18 september 2001, verbeterd in nr. 209 d.d. 29 oktober 2001) stelt op grond van artikel 13, vierde lid, van het Archiefbesluit 1995 vast, aan welke bouwkundige en inrichtingseisen de archiefbewaarplaats en de archiefruimten moeten voldoen.
Artikel 3
De aanwijzing van de beheerder(s) is opgenomen in het Besluit informatiebeheer gemeente Hengelo 2009. Als beheerder is aangewezen de algemeen directeur.
Artikel 5
De ministeriële Regeling duurzaamheid archiefbescheiden (Nederlandse Staatscourant nr. 180 d.d. 18 september 2001) stelt op grond van artikel 11 tweede lid van het Archiefbesluit 1995 nadere regels omtrent de kwaliteit van en de procedures rond het materiële behoud van de daarvoor in aanmerking komende archiefbescheiden. Artikel 11 van het Archiefbesluit 1995 kent de in dit artikel bedoelde verplichting slechts ten behoeve van de interne stukken. Daarom is in het tweede lid bepaald, dat ook de te verzenden stukken aan de genoemde Regeling dienen te voldoen.
Artikel 7
De bedoelde voorschriften zijn opgenomen in het Besluit informatiebeheer gemeente Hengelo 2009.
Artikel 8
In het belang van een goede informatievoorziening en mede in relatie tot de steeds verdergaande digitalisering is het wenselijk om de gemeenteraad eenmaal per twee jaar te rapporteren over de archiefzorg, het archiefbeheer en de toezicht daarop.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl