Regeling vervallen per 01-01-2020

GEDRAGSCODE VOOR AMBTENAREN GEMEENTE VLISSINGEN

Geldend van 16-05-2005 t/m 31-12-2019

Intitulé

GEDRAGSCODE VOOR AMBTENAREN GEMEENTE VLISSINGEN

Artikel 1 Algemene bepalingen

  • 1. Onder ambtenaar wordt verstaan: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn alsmede hij met wie een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht is aangegaan.

  • 2. Met leidinggevende wordt bedoeld:

    • -

      voor medewerkers van een afdeling die niet het afdelingshoofd is: het afdelingshoofd;

    • -

      voor de afdelingshoofden en de concernstaf: de directie;

    • -

      voor de directie: het college van burgemeester en wethouders.

  • 3. In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is, vindt bespreking plaats met de directie.

  • 4. De code is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 5. Alle ambtenaren ontvangen bij hun indiensttreding een exemplaar van de code.

Artikel 2 Belangenverstrengeling en aanbesteding

  • 1. Een ambtenaar doet opgave van zijn financiële belangen in ondernemingen en organisaties waarmee de gemeente zakelijke betrekkingen onderhoudt. De opgave is openbaar en door derden te raadplegen.

  • 2. Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de ambtenaar (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

  • 3. Een ambtenaar die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten aan de gemeente, onthoudt zich van betrokkenheid bij de voorbereidingen van de besluitvorming over de desbetreffende opdracht.

  • 4. Een ambtenaar neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kan beïnvloeden. Nadere regels hieromtrent zijn opgenomen in artikel 5, vijfde tot en met zevende lid van deze gedragscode.

Artikel 3 Nevenfuncties

  • 1. De ambtenaar is verplicht melding te maken van de nevenwerkzaamheden die hij verricht of voornemens is te gaan verrichten, die de belangen van de gemeente, voor zover deze in verband staan met zijn functievervulling, kunnen raken.

  • 2. Er wordt een registratie gevoerd op basis van deze opgaven, waarbij tevens wordt aangegeven of de functie wel of niet bezoldigd is.

  • 3. Het is de ambtenaar verboden nevenwerkzaamheden te verrichten waardoor de goede vervulling van zijn functie of de goede functionering van de openbare dienst, voor zover deze in verband staat met zijn functievervulling, niet in redelijkheid zou zijn verzekerd.

Artikel 4 Informatie

  • 1. Een ambtenaar gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt. Hij verstrekt geen geheime informatie.

  • 2. Een ambtenaar houdt geen informatie achter, tenzij deze geheim of vertrouwelijk is en het niet geven van informatie mogelijk is op grond van artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur.

  • 3. Een ambtenaar maakt niet ten eigen bate of van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van zijn functie verkregen informatie.

Artikel 5 Aannemen van geschenken

  • 1. Geschenken die een ambtenaar uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd en zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht.

  • 2. Indien een ambtenaar geschenken ontvangt die een waarde van minder dan € 50,- vertegenwoordigen, kunnen deze in afwijking van het bovenstaande worden behouden. Deze geschenken dienen echter ook te worden gemeld en geregistreerd, tenzij deze een waarde van minder dan € 25,- vertegenwoordigen.

  • 3. Geschenken worden niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, wordt dit gemeld bij de leidinggevende waarna een besluit over de bestemming van het geschenk wordt genomen.

  • 4. Giften worden gestort in de gemeentekas.

  • 5. Het is niet toegestaan geschenken van organisaties te aanvaarden met wie overleg- of onderhandelingssituaties gaande zijn.

  • 6. Diners worden nooit bekostigd door derden. Dit geldt niet voor maaltijden die bijvoorbeeld onderdeel uitmaken van een congres. De kosten voor het diner kunnen volgens de geldende declaratieregels worden gedeclareerd.

  • 7. Uitnodigingen voor evenementen worden slechts aanvaard indien het gaat om evenementen waarvoor meerdere personen of instanties worden uitgenodigd en het bezoek van het evenement functioneel is en in het belang van de gemeente. Bovendien dient vooraf toestemming te worden gegeven door de leidinggevende en dient de uitnodiging binnen de grenzen van de redelijkheid te blijven. Uitzondering op deze regeling vormen de lokale evenementen.

  • 8. Uitnodigingen voor evenementen van derden met wie er overleg- of onderhandelingssituaties gaande zijn, worden nooit aanvaard.

  • 9. Ambtenaren bedingen of ontvangen geen kortingen voor zichzelf van bedrijven bij wie er een directe relatie bestaat tussen de belangen van dat bedrijf en de taken van de betrokken ambtenaar.

  • 10. Collectieve kortingsregelingen die door de personeelsvereniging zijn georganiseerd, zijn wel toelaatbaar, tenzij de directie anderszins besluit.

Artikel 6 Declaraties

  • 1. Een ambtenaar declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

  • 2. Declaraties worden afgewikkeld volgens een daartoe vastgestelde administratieve procedure.

Artikel 7 Gebruik van gemeentelijke voorzieningen

  • 1. Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé‚-doeleinden is niet toegestaan, tenzij de leidinggevende daarvoor uitdrukkelijk toestemming heeft verleend.

  • 2. Ambtenaren kunnen op basis van een overeenkomst ter zake voor zakelijk gebruik dienstmiddelen in bruikleen ter beschikking krijgen.

Artikel 8 Reizen buitenland

  • 1.

    Buitenlandse reizen zijn voor ambtenaren beperkt tot excursies, congressen, seminars en dergelijke, waartoe men namens de gemeente is afgevaardigd.

  • 2.

    Een ambtenaar die het voornemen heeft een buitenlandse reis te maken, heeft toestemming nodig van de directie. Bij het aanvragen van de toestemming, verschaft hij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap en de geraamde kosten.

Aldus vastgesteld te Vlissingen d.d. 1 mei 2005.

Het college van burgemeester en wethouders van Vlissingen

de secretaris, de burgemeester,

mr. A.L. Pronk A. van Dok- van Weele

Integriteitbeleid

De inwoners van Vlissingen, Souburg en Ritthem moeten erop kunnen vertrouwen dat ambtenaren van de gemeente het algemeen belang dienen en integer handelen. Volgens de nieuwe gewijzigde Ambtenarenwet moet iedere gemeente een gedragscode voor ambtenaren hebben. De gedragscode maakt in gemeente Vlissingen onderdeel uit van het integriteitbeleid en geldt vanaf 1 mei 2005 voor alle ambtenaren. Andere onderdelen in het integriteitbeleid zijn o.a. dat ambtenaren die nieuw in dienst komen een Verklaring Omtrent het Gedrag moeten overleggen en een ambtseed moeten afleggen. Bestaande integriteitregelingen worden opgenomen in het integriteitbeleid. Integriteit wordt een vast bespreekpunt bij functioneringsgesprekken.

Gedragscode Integriteit is een persoonlijke kwaliteit van iemand. Over integer gedrag kun je afspraken maken. Zo heeft gemeente Vlissingen een gedragscode voor ambtenaren die vanaf 1 mei 2005 geldt.

Verklaring omtrent gedrag

Aan iedere nieuwe medewerker wordt, voor indiensttreding een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) gevraagd. Een VOG is dan voorwaarde om aangenomen te worden. Het VOG onderzoek wordt gedaan door het ministerie van Justitie. De werkgever vult gegevens over de functie in ( bijvoorbeeld met vertrouwelijke informatie of contant geld omgaan, contact met leveranciers, omgang met minderjarigen of afhankelijke personen etc.) In het VOG onderzoek wordt gekeken naar de afwikkeling van strafbare feiten en dus niet alleen naar veroordelingen. Als er strafbare feiten zijn wordt beoordeeld of deze relevant zijn voor de functie. De aanvrager krijgt binnen 3/ 4 weken de VOG thuisgestuurd.

Ambtseed

Voor nieuwe medewerkers is het verplicht om de ambtseed af te leggen. De burgemeester neemt de eed af. Het afleggen van de ambtseed vormt onderdeel van een introductiedag. De introductiedag is een aanvulling op het inwerkprogramma van de afdeling. In principe wordt er 4 keer per jaar een dergelijke bijeenkomst gehouden. Kijk voor meer informatie op intranet/ambtseed .

Werkoverleg en functioneringsgesprekken

Vanuit de gewijzigde ambtenarenwet moet integriteitbeleid een vast punt worden in werkoverleggen en functioneringsgesprekken.

Integriteitbeleid uitvoeren

Integriteitbeleid moet "levend/ levendig" beleid zijn. Integriteit gaat over allerlei zaken in het dagelijks werken op afdelingen. De gedragscode geeft concrete handvatten met betrekking tot "goed ambtenaarschap". Echter de praktijk is net even anders óf mensen kijken er verschillend tegenaan. Juist het gesprek hierover is belangrijk. Tussen collega's onderling en tussen medewerker en leidinggevende. Ondersteunend én aanvullend hierop worden twee pilots georganiseerd. Eén pilot is gericht op bewustwording van integriteitdilemma's en de andere pilot is gericht op het aanleren van een methodiek die helpt om te gaan met een geconstateerd dilemma of bij een integriteitschending.

Beleggen van integriteitbeleid.

De verantwoordelijkheid voor organisatiebrede activiteiten met betrekking tot integriteitbeleid wordt neergelegd bij P&O. P&O zal ook zorgen voor de jaarlijkse rapportage -via B&W- aan de OR en de raad.