Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR21967
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR21967/1
Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening
Geldend van 01-07-2008 t/m heden
Intitulé
Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorzieningDe Raad van de gemeente Hengelo; gelezen het voorstel van Burgemeester en Wethouders van 29 januari 2008, inzake de modernisering Wsw; gelet op artikel 12, lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening; besluit vast te stellen de volgende verordening: Verordening Wachtlijstbeheer Wet sociale werkvoorziening
Artikel 1 - Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
wachtlijstbeheer Wsw: de wijze waarop de gemeente de aanname van Wsw-gerechtigden vanaf de wachtlijst heeft vastgelegd;
- b.
samenwerkingsverband: de Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Werkleerbedrijf ‘Midden Twente’, die de uitvoering doet van de Wsw voor de gemeenten Borne, Hengelo en Hof van Twente;
- c.
Wsw-gerechtigden: ingezetenen die voor de Wsw geïndiceerd zijn en op de wachtlijst staan.
Artikel 2 - Doelstellingen
-
1. Het bewerkstelligen dat aan Wsw-gerechtigden redelijkerwijs snel een dienstverband wordt aangeboden;
-
2. Het bijdragen aan een bedrijfseconomisch gezonde uitvoering van de Wsw via het samenwerkingsverband;
-
3. Het bijdragen aan de totstandkoming of verbetering van het gemeentelijke Wsw-beleid, rekening houdend met de doelstellingen en intenties van de Wet sociale werkvoorziening.
Artikel 3 - Uitgangspunten
-
1. Wsw-gerechtigden krijgen een dienstverband aangeboden, zoals omschreven in de Wet sociale werkvoorziening en waarbij de volgorde van plaatsing op de wachtlijst bepalend is;
-
2. Het college kan incidenteel van deze volgorde afwijken, indien dit noodzakelijk is om de in Artikel 2 genoemde doelstellingen te bereiken;
-
3. In het kader van haar sociale beleid heeft het college de mogelijkheid om gedurende een bepaalde periode een afwijkend instroombeleid te voeren. Dit wordt in het prestatiecontract met het samenwerkingsverband vastgelegd.
-
4. Het college kan een Wsw-gerechtigde van de wachtlijst afvoeren als de kandidaat om wettelijke of andere - van tevoren vastgestelde - redenen een plaatsing niet realiseerbaar is
Artikel 4 - Uitvoering
-
1. Het college draagt de uitvoering en het beheer van de wachtlijst over aan het samenwerkingsverband;
-
2. Het samenwerkingsverband geeft elk kwartaal een overzicht van het bestand en het verloop van de wachtlijst.
Artikel 5 - Slotbepalingen
-
1. Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Wachtlijstbeheer Wsw.
-
2. Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 juli 2008.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 23 juni 2008
Toelichting Verordening Wachtlijstbeheer Wsw
Algemeen
Op 1 januari 2008 is de herziene Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. Artikel 12 van de Wsw wijst het beheer van de wachtlijst expliciet toe aan het college van Burgemeester en Wethouders. Dit betekent niet dat de gemeente dat zelf moet uitvoeren. Zij kan deze taak mandateren aan een derde partij.
De Wsw omschrijft de wachtlijst als een overzicht van ingezetenen die geïndiceerd zijn, geen Wsw-dienstbetrekking hebben en beschikbaar zijn een dergelijke dienstbetrekking te aanvaarden. De volgorde waarin Wsw-dienstverbanden worden aangeboden wordt bepaald door de volgorde van plaatsing op de wachtlijst. Gemeenten hebben echter de mogelijkheid uitzonderingen te maken op de algemene regel, mits zij deze vastleggen in een verordening. Art. 12 lid 2 van de Wsw biedt de gemeenteraad de mogelijkheid hiertoe nadere regels te stellen.
Artikelgewijs
De artikelgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven.
Artikel 2
Doelstelling is om een Wsw-geïndiceerde zo snel mogelijk een dienstverband aan te bieden en daarbij het principe te hanteren van first in – first out. Bedrijfseconomische redenen kunnen het echter noodzakelijk maken dat afgeweken wordt van dit principe. De match tussen degene die op grond van haar of zijn volgorde op de ranglijst aan de beurt is en de openstaande vacature is niet altijd één op één te maken. Capaciteiten en vaardigheden van de betrokkene maar ook de afdelings- of teamsamenstelling kunnen dit in de weg staan.
Het wachtlijstbeheer moet een bijdrage leveren aan het beleid om SW-geïndiceerden de beging van ‘binnen naar buiten’ te laten maken. Dit beleid kan tot de situatie leiden dat soms afgeweken moet worden van plaatsing volgens het principe first in – first out.
Artikel 3
Jaarlijks wordt tussen het samenwerkingsverband en de individuele gemeenten een prestatiecontract afgesloten. In dit contract kan per gemeente op grond van haar sociale beleid een afwijkend beleid ten aanzien van wachtlijstbeheer worden vastgelegd.
Naast de wettelijke redenen om iemand van de wachtlijst af te voeren, is het mogelijk om iemand op grond van tevoren vastgelegde redenen af te voeren. In het jaarlijkse prestatiecontract (zie hiervoor) zullen eventueel deze redenen worden vastgelegd.
Artikel 4
De uitvoering van het beheer van de wachtlijst wordt overgedragen aan het samenwerkingsverband en van hieruit wordt per kwartaal naar de gemeenten gerapporteerd over het verloop op de wachtlijst.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl