Regeling vervallen per 30-09-2011

Verordening op de gemeentelijke ombudscommissie Schijndel 2005

Geldend van 01-01-2006 t/m 29-09-2011

Intitulé

Verordening op de gemeentelijke ombudscommissie Schijndel 2005

De raad van de gemeente Schijndel;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 10 mei 2005;

gelet op hoofdstuk IV c van de Gemeentewet en titel 9.2 van de Algemene wet bestuursrecht;

gehoord de Ondernemingsraad

b e s l u i t :

vast te stellen de navolgende Verordening op de gemeentelijke ombudscommissie Schijndel 2005:

Artikel 1 Instelling ombudscommissie

Er is een gemeentelijke ombudscommissie.

Artikel 2 Samenstelling commissie

  • 1. De ombudscommissie bestaat uit tenminste drie leden.

  • 2. De leden van de ombudscommissie worden door de raad benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 3. De raad benoemt één of meerdere plaatsvervangende leden.

  • 4. De ombudscommissie benoemt uit haar midden een voorzitter en regelt de vervanging van de voorzitter.

Artikel 3 Secretaris

  • 1. De secretaris van de ombudscommissie is een door het college aangewezen ambtenaar

  • 2. Het college wijst tevens één of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 4 Zittingsduur

De leden van de ombudscommissie kunnen eenmaal worden herbenoemd.

Artikel 5 Financiële middelen

  • 1. De ombudscommissie ontvangt een vergoeding voor haar werkzaamheden en een tegemoetkoming in de kosten.

  • 2. De raad verschaft de ombudscommissie voldoende financiële middelen voor een goede uitoefening van haar werkzaamheden.

Artikel 6 Bemiddeling

  • 1. De ombudscommissie kan gedurende een onderzoek de verzoeker en het bestuursorgaan voorstellen doen teneinde onderling tot een oplossing van de klacht te komen.

  • 2. De ombudscommissie brengt ook na een geslaagde bemiddeling een verslag uit.

Artikel 7 Werkinstructie

Voor zover de ombudscommissie dit nodig acht, maakt zij een werkinstructie voor haar werkzaamheden.

Artikel 8 Ontvangstbevestiging en toezending verzoekschrift

  • 1. De ombudscommissie bevestigt de ontvangst van het verzoekschrift schriftelijk aan de verzoeker.

  • 2. Indien zij een onderzoek als bedoeld in artikel 9:18 van de Algemene wet bestuursrecht instelt, zendt zij tevens een afschrift van het verzoekschrift aan het bestuursorgaan en aan degene over wiens gedragingen wordt geklaagd.

Artikel 9 Inwerkingtreding en intrekking

Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2006 onder gelijktijdige intrekking van de bij raadsbesluit van 15 september 1998 vastgestelde Verordening Klachtencommissie Schijndel 1998.

Artikel 10 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de gemeentelijke ombudscommissie Schijndel 2005.

Ondertekening

Aldus besloten door de raad in zijn openbare vergadering van 9 juni 2005,

de griffier, de voorzitter,

F.G.T.W. van Kessel – van Erp H.Th.H. Opsteegh