Regeling vervallen per 20-07-2023

Regeling Wmo-adviesraad Barendrecht

Geldend van 29-06-2012 t/m 19-07-2023

Intitulé

Regeling Wmo-adviesraad Barendrecht

Het college van burgemeester en wethouders van Barendrecht;

Overwegende dat het wenselijk is ten behoeve van dé beleidsontwikkeling, uitvoering en evaluatie van de Wet maatschappelijke ondersteuning te beschikken over een adviesorgaan en dat artikel 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning bepaalt dat alvorens een voordracht tot vaststelling door de gemeenteraad wordt gedaan, het college van burgemeester en wethouders over het ontwerpplan advies vraagt aan de gezamenlijke vertegenwoordigers van de kant van vragers op het gebied van maatschappelijke ondersteuning;

Gelet op artikel 84 van de gemeentewet;

Besluit

Vast te stellen de volgende: regeling Wmo-adviesraad Barendrecht;

Titel 1: Algemeen

Artikel 1. Begripsbepalingen

Deze regeling verstaat onder.

  • 1.

    Wmo: wet maatschappelijke ondersteuning;

  • 2.

    Wmo-adviesraad: het adviesorgaan van de gemeente Barendrecht;

  • 3.

    Raad: de gemeenteraad;

  • 4.

    College: het college van burgemeester en wethouders;

  • 5.

    Belangenorganisatie: een maatschappelijke organisatie die belangen behartigt van groepen mensen in de gemeente.

Titel 2. De Wmo-adviesraad

Artikel 2. Commissie

ingesteld wordt een commissie van advies aan het college als bedoeld in artikel 84 van de gemeentewet en artikel 12 van de wet maatschappelijke ondersteuning, zijnde de Wmo-adviesraad.

Artikel 3. Samenstelling van de Wmo-adviesraad

  • 1.

    De Wmo-adviesraad bestaat uit maximaal 12 stemgerechtigde leden.

  • 2.

    De leden vormen een goede afspiegeling van de verschillende doelgroepen van de Wmo.

  • 3.

    Bij het samenstellen van de Wmo-adviesraad wordt ernaar gestreefd dat in ieder geval de volgende acht (doel-)groepen in de Wmo-adviesraad zijn vertegenwoordigd:

    • a.

      inwoners van Barendrecht -

    • b.

      inwoners met een functiebeperking (lichamelijk, verstandelijk of geestelijk)

    • c.

      mantelzorgers

    • d.

      vrijwilligers

    • e.

      cliëntenraden

    • f.

      senioren

    • g.

      jeugd

    • h.

      allochtonen

  • 4.

    De Wmo-adviesraad wordt geleid door een onafhankelijk voorzitter, die geen lid is van of werkzaam is onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur van de gemeente.

  • 5.

    De voorzitter is geen lid van de Wmo-adviesraad en heeft derhalve geen stemrecht.

  • 6.

    De Wmo-adviesraad wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris, die geen lid is van de Wmo-adviesraad.

Artikel 4. Doelstelling, bevoegdheden en werkwijze

    • 1.

      De Wmo-adviesraad heeft als taak gevraagd en ongevraagd een advies te geven aan het college over de volgende prestatievelden van de Wmo:

      • a.

        het bevorderen van de sociale samenhang in en leefbaarheid van dorpen, wijken en buurten;

      • b.

        op preventie gerichte ondersteuning van jeugdigen met problemen met opgroeien envan ouders met problemen met opvoeden;

      • c.

        het geven van informatie, advies en cliëntondersteuning;

      • d.

        het ondersteunen van mantelzorgers, daar onder begrepen steun bij het vinden van adequate oplossingen indien zij hun taken tijdelijk niet kunnen waarnemen, alsmede het ondersteunen van vrijwilligers;

      • e.

        het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijke verkeer en vanhet zelfstandig functioneren van mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en van mensen met een psychosociaal probleem;

      • f.

        het verlenen van voorzieningen aan mensen met een beperking of een chronisch psychisch probleem en aan mensen met een psychosociaal probleem ten behoeve van het behouden en het bevorderen van hun zelfstandig functioneren of hun deelname aan het maatschappelijke verkeer;

      • g.

        het bieden van maatschappelijke opvang, waaronder vrouwenopvang en het voeren van beleid ter bestrijding van geweld dat door iemand uit de huiselijke kring van het slachtoffer is gepleegd;

      • h.

        het bevorderen van openbare geestelijke gezondheidszorg, met uitzondering van het bieden van psychosociale hulp bij rampen;

      • i.

        het bevorderen van verslavingsbeleid.

    • 2.

      Over de volgende beleidszaken zal het college in ieder geval advies vragen aan de Wmo-adviesraad:

      • j.

        vaststelling of wijziging van de hoofdlijnen in het Wmo-beleid: het vaststellen van het beleidsplan Wmo en het vaststellen of wijzigen van Wmo-verordeningen;

      • k.

        evaluatie van het gevoerde beleid.

    • 3.

      Het college draagt er zorg voor dat alle stukken met betrekking tot de in lid 2 van dit artikel genoemde zaken die ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd, voorafgaand aan deze besluitvorming worden voorgelegd aan de Wmo-adviesraad.

    • 4.

      Ten aanzien van de in het eerste lid bedoelde adviezen geldt

      • l.

        Adviezen van de Wrno-adviesraad worden op schrift gesteld. Indien dit door de leden van de Wmo-adviesraad wordt gewenst, wordt dit door de ambtelijk secretaris gedaan;

      • m.

        De adviezen van de Wmo-adviesraad worden ondertekend door de voorzitter en de secretaris;

      • n.

        Gevraagde advisering van de Wmo-adviesraad is gericht aan het college;

      • o.

        Ongevraagde advisering van de Wmo-adviesraad is gericht aan het college, de gemeenteraad of de raadscommissie samenleving.

    • 5.

      Het college draagt er zorg voor dat de door de Wmo-adviesraad op verzoek van het college uitgebrachte adviezen integraal worden doorgestuurd naar de leden van de gemeenteraad.

    • 6.

      De Wmo-adviesraad is niet bevoegd om:

      • p.

        Uitspraken te doen over individuele personen, tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter;

      • q.

        Uitspraken te doen over medewerkers van de gemeente, tenzij het onderwerpen betreft met een algemeen karakter;

      • r.

        Te adviseren over de verplichte uitvoering door de gemeentelijke organen van wettelijke voorschriften, voor zover bij deze uitvoering geen ruimte voor eigen gemeentelijk beleid is gelaten.

Artikel 5. Vergadering Wmo-adviesraad

  • 1. De vergaderingen van de Wmo-adviesraad zijn openbaar, tenzij de Wmo-adviesraad anders beslist

  • 2. Besluitvorming vindt uitsluitend ter vergadering plaats.

Titel 3. Functies binnen de Wmo-adviesraad Artikel 6. Leden van de Wmo-adviesraad

  • 1.

    Leden van de Wmo-adviesraad worden benoemd door het college.

  • 2.

    De zittingsduur bedraagt drie jaar

  • 3.

    Leden zijn maximaal één keer herbenoembaar met dien verstande dat nooit meer dan tweederde van de zittende leden gelijktijdig kan aftreden.

  • 4.

    De Wmo-adviesraad stelt hiertoe een rooster van aftreden op.

  • 5.

    Het lidmaatschap van een lid eindigt

    • a.

      op verzoek van het lid;

    • b.

      na afloop van de zittingsduur.

  • 6.

    Bij aftreden van een lid wordt een nieuw lid geworven. De Wmo-adviesraad kan aan het college zijn gevoelen omtrent een voorgesteld nieuw lid laten blijken.

  • 7.

    Hét nieuwe lid treedt in de rechten en plichten van diens voorganger en neemt dan ook diens plaats in het rooster van aftreden in. Wel is voor een nieuw lid de volle periode van herbenoeming beschikbaar.

Artikel 7. Voorzitter en secretaris

  • 1. De voorzitter van de Wmo-adviesraad wordt benoemd door het college op voorstel van de Wmo-adviesraad.

  • 2. De voorzitter wordt voor drie jaar benoemd en is maximaal één keer herbenoembaar.

  • 3. Het college kan, op voorstel van een tweederde meerderheid van de Wmo-adviesraad, gedurende de zittingsperiode besluiten de voorzitter uit diens functie te ontheffen, wanneer deze naar de mening van de Wmo-adviesraad onvoldoende functioneert. Een besluit tot ontheffing uit de functie vindt plaats nadat de voorzitter is gehoord door de verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • 4. De ambtelijk secretaris, een ambtenaar van de gemeente Barendrecht, wordt aan de Wmo-adviesraad toegewezen door het college.

  • 5. De ledert van de Wmo-adviesraad klezen uit hun midden een secretaris.

Artikel 8, Taken, rechten en verplichtingen

  • 1. De belangrijkste taken van de leden van de Wmo-adviesraad zijn:

    • a.

      het behartigen van de belangen van de burgers van Barendrecht op het gebied van de Wmo;

    • b.

      het adviseren van het gemeentebestuur van Barendrecht met betrekking tot de ontwikkeling, uitvoering en evaluatie van het Wmo-beleid.

  • 2. De voorzitter van de Wrno-adviesraad heeft als taak het opstellen van de agenda, het bepalen van datum en tijdstip van de vergadering, het leiden van de vergadering, het namens de Wmo-adviesraad uitbrengen van adviezen, het zorgdragen voor een goede afhandeling van deze adviezen en het vertegenwoordigen van de Wmo-adviesraad naar buiten.

  • 3. De secretaris is mede verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda en vergezelt de voorzitter bij overleggen zoals het overleg met de directeur Wmo en de wethouder.

  • 4. De ambtelijk secretaris heeft als taak het zorgdragen voor ondersteuning van en advisering aan de Wmo-adviesraad, opdat die zijn taak op een goede wijze kan uitvoeren. Concreet betekent dit het tijdig verzenden van de agenda en bijbehorende informatie, het maken van een verslag van de vergadering van de Wmo-adviesraad en het opstellen van het jaarverslag en het financtiele jaarverslag (jaarlijks váôr 1 april). Tevens stelt de ambtelijk secretaris, indien dit door de leden van de Wmo-adviesraad wordt gewenst, de adviezen van de Wmo-adviesraad op schrift en levert deze aan voor het college.

Titel 4: Overlegstructuren

ArtikeI 9. Overleg tussen directeur Wmo, de wethouder en Wmo-adviesraad

  • 1. Tenminste twee keer per jaar vindt overleg plaats tussen de voorzitter en secretaris van de Wmo-adviesraad, de directeur Wmo en de wethouder. De ambtelijk secretaris van de Wmo-adviesraad is bij dat overleg aanwezig en neemt het secretariaat op zich.

  • 2. Op verzoek van een van de in het eerste lid genoemde personen kunnen anderen aan dit overleg deelnemen, tenzij een van de vaste deelnemers hiertegen bezwaar heeft.

  • 3. Zowel de voorzitter en secretaris van de Wmo-adviesraad als de directeur Wmo en de wethouder kunnen agendapunten aandragen voor dit overleg.

Titel 5: Facilitering

Artikel 10. Faciliteiten

  • 1. De gemeente Barendrecht stelt de volgende faciliteiten ter beschikking van de Wmo-adviesraad:

    • a.

      een vergaderruimte met bijbehorende voorzieningen (op verzoek);

    • b.

      . de mogelijkheid gebruik te maken van kopieervoorzieningen van de gemeente Barendrecht en van de mogelijkheid post te verzenden.

  • 2. Het college neemt jaarlijks een budget op in de begroting ten behoeve van de Wmo-adviesraad. Dit budget is bestemd voor ondersteuning en deskundigheidsbevordering van de Wmo-adviesraad en voor het vergoeden van onkosten van de leden van de Wmo-adviesraad, zoals bijvoorbeeld telefoonkosten, papier en reiskosten.

Artikel 11. Vergoedingen voor leden Wmo-adviesraad

  • 1. De leden van de Wmo-adviesraad ontvangen voor het bijwonen van vergaderingen van de Wmo-adviesraad een vergoeding ten bedrage van 100% van het bedrag genoemd in artikel 3 van de verordening geldelijke voorzieningen raads- en commissieleden (met een maximum van acht keer per jaar).

  • 2. De voorzitter van de Wmo-adviesraad ontvangt voor het bijwonen van vergaderingen van de Wmo-adviesraad een vergoeding ten bedrage van 150% van het bedrag genoemd in artikel 3 van de verordening geidelijke voorzieningen raads- en commissieleden (met een maximum van acht keer per jaar).

Titel 6: Slotbepalingen

Artikel 12. Citeertitel en inwerkingtreding

Deze regeling wordt aangehaald als "Regeling Wmo-adviesraad gemeente Barendrechr en treedt in werking op de dag waarop zij door het college van burgemeester en wethouders is bekendgemaakt. Na twee jaar vindt evaluatie van de regeling plaats.

Ondertekening

Barendrecht, juni 2007 Burgemeester en wethouders,
De secretaris, de burgemeester,