Regeling vervallen per 01-09-2023

Mandaat-, volmacht-en machtigingsregeling

Geldend van 01-02-2010 t/m 31-08-2014

Nr. 56135

MANDAAT-, VOLMACHT- EN MACHTIGINGS-

REGELING

Het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester van Oldebroek, elk voor zover daartoe bevoegd,

overwegende dat er naar gestreefd wordt om de verantwoordelijkheden dichter bij het uitvoeringsniveau te leggen en het daarom gewenst is om gebruik te maken van een mandaat-, volmacht- en machtingsfiguur zodat:

- er bedrijfsmatiger, sneller en klantgerichter gehandeld kan worden zodat de procedures korter zullen zijn;

- het college en de leden ieder voor zich minder uitvoerend bezig hoeven te zijn, waardoor hun werklast wordt verlicht en er meer tijd beschikbaar zal zijn voor het sturen op hoofdlijnen en het nemen van meer complexe beslissingen;

- de deskundigheid in het ambtelijke apparaat kan worden benut;

- de verantwoordelijkheden binnen de organisatie duidelijker tot uitdrukking komen,

gelet op het bepaalde in artikel 160 1e lid onder e. en artikel 171 lid 2 Gemeentewet, titel 3.3 van het Burgerlijk Wetboek en afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht,

B E S L U I T E N:

Tot het verlenen van mandaten, volmachten en machtigingen aan de ambtelijke organisatie, overeenkomstig de bij deze regeling behorende mandaat-, volmacht- en machtigingslijsten onder de volgende regels:

Artikel 1

Van het verleende mandaat, volmacht of machtiging wordt geen gebruik gemaakt:

1. bij aanvulling en/of afwijking van het bestaande beleid;

2. indien het besluit of een zaak waarmee het samenhangt publicitair en/of politiek in de belangstelling staat;

3. indien de gemeentesecretaris, het afdelingshoofd of de portefeuillehouder dit in een concreet geval te kennen heeft gegeven.

Artikel 2

1. De gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde treedt indien nodig vooraf in overleg met de portefeuillehouder en/of zijn ambtelijk meerdere over de wijze waarop in het algemeen of in een concrete situatie het mandaat, de volmacht of machtiging wordt uitgeoefend;

2. Bij afwezigheid, incompetentie of tijdens een inwerk- en aanloopperiode van de gemandateerde, gevolmachtigde of gemachtigde functionaris worden de besluiten genomen door diegene die hem waarneemt, doorgaans de ambtelijk meerdere. Voor afdelingshoofden is de wijze van vervanging vastgelegd in het Organisatiebesluit;

3. Rapportage inzake de in mandaat genomen besluiten geschiedt periodiek per MARAP aan de mandans.

4. Waar de te verrichten rechtshandeling het “namens de gemeente” op schrift stellen van rechten en verplichtingen van de rechtspersoon is (volmacht) of bij het "namens de gemeente" voor derden op schrift stellen van wezenlijke informatie (machtiging), dient de ambtelijk meerdere (en het college) te worden geïnformeerd.

Artikel 3

1. Gemandateerd genomen besluiten worden - indien aan de orde - in de ik-vorm opgesteld en als volgt ondertekend:

“Met vriendelijke groeten,

namens burgemeester en wethouders van Oldebroek,

[functieaanduiding van de mandataris]

[geschreven handtekening]

[naam gemandateerde]”;

respectievelijk:

“Met vriendelijke groeten,

namens de burgemeester van Oldebroek,

[functieaanduiding van de mandataris]

[geschreven handtekening]

[naam gemandateerde]”;

2. Gevolmachtigde rechtshandelingen worden ondertekend als volgt:

“Gemeente Oldebroek,

[functieaanduiding van de gevolmachtigde]

[geschreven handtekening]

[naam gevolmachtigde]”;

Bij machtiging is de ondertekening als volgt:

“Met vriendelijke groeten,

[afdelingsnaam gemachtigde],

[geschreven handtekening],

[naam gemachtigde]”.

Artikel 4

Alle voorgaande besluiten met betrekking tot het verlenen van mandaat, volmacht of machtiging van het college, respectievelijk de burgemeester in te trekken;

Artikel 5

Dit besluit in werking te laten treden op 1 februari 2010.

Aldus besloten te Oldebroek, 26 januari 2010,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

, burgemeester.

, secretaris.

De burgemeester voornoemd,

Mr. W.L. Zielhuis

Mandaatlijst afdeling Samenleving.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 3.5, MANDAAT, interne dienstverlening.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 4.3, VOLMACHT,Samenleving.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Bijlage 4.6, VOLMACHT, Bijzonderheden.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 3.1, MANDAAT, alle afdelingen.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

i242614.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 4.5, VOLMACHT, Omgeving.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling, mandaatlijst 1.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 4.4, VOLMACHT, Interne Dienstverlening.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Alle afdelingen, machtigingen.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 3.4, MANDAAT, bestuursondersteuning.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Afdeling Ruimtelijke ontwikkeling, mandaatlijst 2.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Bijlage 3.6, MANDAAT, Omgeving.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 4.2, VOLMACHT, Financiën.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

bijlage 4.1, VOLMACHT, alle afdelingen.pdf [Klik hier om het document te downloaden]

Uitgangspunten mandaat-, volmacht- en machtigingsregeling.pdf [Klik hier om het document te downloaden]