Regeling vervallen per 01-01-2014

Reglement Arbo-commissie

Geldend van 29-06-2012 t/m 31-12-2013

Intitulé

Reglement Arbo-commissie

Burgemeester en wethouders van Barendrecht;

gelet op de Arbo-wet;

nadat met de ondernemingsraad overeenstemming is bereikt;

b e s l u i t e n

vast te stellen het volgende REGLEMENT ARBO-COMMISSIE

Artikel 1 Algemene doelstelling

Binnen het gedachtegoed van de huidige managementstijl zijn de afdelingshoofden integraal verantwoordelijk voor de zorg voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de medewerkers van de gemeente. In opdracht van het directieteam heeft de Arbo-commissie hierin een signalerende, stimulerende en motiverende rol binnen Gemeente Barendrecht en brengt zij gevraagd en ongevraagd advies uit aan het directieteam (het DT).

Artikel 2 Taken Arbo-commissie

  • 1. De Arbo-commissie is een adviesorgaan van het DT voor alle Arbo-aangelegenheden.

  • 2. De Arbo-commissie is belast met:

    • -

      Het indienen van voorstellen over het Arbo- en ziekteverzuimbeleid in de ruimste zin van hetWoord;

    • -

      het toezien op de uitvoering en de coördinatie van het Arbo-beleid binnen het kader vande regelgeving/beleid en de door het DT gestelde randvoorwaarden;

    • -

      het opstellen van tussentijdse rapportages aan het DT over Arbo-aangelegenheden en

    • -

      het voorlichten van het personeel en het management.

  • 3. De arbo-coördinator pleegt periodiek overleg met de personeelsadviseurs en het hoofd van de afdeling Personeel en Organisatie. Eventuele knelpunten worden ter vergadering ingebracht.

  • 4. De voorzitter van de Arbo-commissie is het eerste aanspreekpunt voor het personeel en het management. Arbo-aangelegenheden in de ruimste zin van het woord zullen door hem/haar richting het management zelfstandig aan de orde gesteld worden.

  • 5. De Arbo-coördinator is belast met het secretariaat en de algemene coördinatie. Relevante organisatiebrede onderwerpen worden door hem in overleg met de voorzitter voorbereid. Bij afwezigheid van de voorzitter treedt hij op als plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 3 Bevoegdheden

  • 1. De leden van de Arbo-commissie zullen de taken voor de Arbo-commissie in bedrijfstijd uitvoeren.

  • 2. De Arbo-leden mogen opleidingen volgen die nodig zijn voor een goede taakvervulling. De opleidingskosten worden volledig vergoed en de les- en examentijd wordt volledig gecompenseerd in tijd.

  • 3. De Arbo-commissie kan, indien dit noodzakelijk wordt geacht, deskundigheid inhuren.

Artikel 4 Arbo-beleid

  • 1. Op voordracht van de Arbo-commissie stelt het DT het Arbo-beleid, de risico-inventarisaties, plannen van aanpak etc. vast, rekening houdend met de bepalingen uit de Wet op de Ondernemingsraden en de Arbeidsomstandighedenwet 2007.

    Het Arbo-beleid vormt onderdeel van de planning- en controlcyclus.

  • 2. Het Arbo-beleid wordt periodiek besproken met de Ondernemingsraad.

Artikel 5 Leden

  • 1. Leden van de Arbo-commissie zijn:

    • -

      het afdelingshoofd P&O, de voorzitter;

    • -

      de arbo-coördinator;

    • -

      een afgevaardigde namens de afdelingen Facilitaire Dienstverlening, SWOC, de Buitendienst en de Brandweer;

    • -

      één lid en een plaatsvervangend lid namens de ondernemingsraad.

  • 2. Ieder lid van de Arbo-commissie wordt belast met de uitvoering van een aantal actiepunten uit het Arbo-jaarplan waarmee hij uit hoofde van zijn functie te maken krijgt.

  • 3. De taken zijn in principe verder als volgt verdeeld:

    • -

      het hoofd P&O is belast met het voorzitterschap en vormt het aanspreekpunt voor het DT bij de uitvoering van de activiteiten voortvloeiende uit de planning en controlcyclus;

    • -

      de arbo-coördinator voert het secretariaat en coördineert de werkzaamheden die uit de arbo-commissie voortvloeien;

    • -

      de afgevaardigde van de afdeling Facilitaire Dienstverlening is het aanspreekpunt voor de gebouwtechnische aspecten die tijdens het overleg aan de orde komen.

    • -

      de afgevaardigde van de afdeling SWOC is het aanspreekpunt voor aspecten met betrekking tot de buitenlocaties die onder SWOC vallen;

    • -

      de afgevaardigde van de Brandweer is het aanspreekpunt voor de Arbo-aangelegenheden van de Brandweer;

    • -

      de afgevaardigde van de afdeling Buitendienst is het aanspreekpunt voor de arbo-aangelegenheden van de gemeentewerf;

    • -

      het lid van de Ondernemingsraad behartigt de algemene welzijnsbelangen van de medewerkers van gemeente Barendrecht.

Artikel 6 Deelname Arbo-commissie

  • 1. Lidmaatschap van de Arbo-commissie ontstaat:

    • -

      door aanwijzing door het DT;

    • -

      de Ondernemingsraad wijst een lid en een plaatsvervangend lid uit hun midden aan.

  • 2. De werkzaamheden vangen aan op het moment dat een medewerker is aangewezen.

  • 3. De werkzaamheden als lid van de Arbo-commissie eindigen indien het DT dit beslist.

    Dit gebeurt automatisch indien:

    • -

      het dienstverband van de medewerker/ het lid is of wordt beëindigd;

    • -

      de medewerker een andere functie binnen Gemeente Barendrecht gaat bekleden;

    • -

      het DT hier op verzoek van de medewerker / het lid mee instemt.

Artikel 7 Vergaderingen

  • 1. De Arbo-commissie vergadert zo vaak als ze dit nodig acht, doch minimaal 10 keer per jaar.

  • 2. De Arbo-coördinator organiseert de vergaderingen en verzorgt de agenda. De agenda dient een week voor vergaderingen te worden verzonden met de daarbij behorende stukken.

  • 3. De voorzitter laat van iedere vergadering een verslag maken. Het verslag wordt gestuurd aan de leden, de ondernemingsraad en het DT.

  • 4. De vergaderingen vinden plaats bij aanwezigheid van minimaal vier leden.

Artikel 8 Rapportages

  • 1. De Arbo-commissie informeert de ondernemingsraad en het DT over Arbo-aangelegenheden indien ze dit nodig acht.

  • 2. De Arbo-coördinator stelt het Arbo-jaarplan met de activiteitenplanning op.

  • 3. De Arbo-coördinator adviseert het lijnmanagement desgewenst over de inhoud van de manage-mentrapportage aangaande Arbo-aangelegenheden en verzorgt het Arbo-jaarverslag.

  • 4. De Arbo-coördinator zorgt voor de archivering van alle notulen, verslagen, rapportages, beleidsvoorstellen en besluiten.

Artikel 9 Overgangsbepalingen

  • 1. Deze regeling treedt in werking op .. mei 2007.

  • 2. Het reglement arbo-commissie dat is vastgesteld op 1 januari 2004 wordt ingetrokken per .. mei 2007.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de vergadering van
Burgemeester en wethouders van Barendrecht
Op… mei 2007,
de gemeentesecretaris, de burgemeester,
drs. M.J.A. van Bijnen drs. J. van Belzen