Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR207387
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR207387/1
Regeling vervallen per 10-09-2013
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2011
Geldend van 10-03-2011 t/m 09-09-2013 met terugwerkende kracht vanaf 10-03-2011
De raad van de gemeente Naarden;
Gezien de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning van 19 december 2002;
Gezien het amendement ‘Kosten functioneren raad’ van 3 november 2010;
Gelet op artikel 33 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
Vast te stellen de verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning
Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand
Artikel 1
1 Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:
a feitelijke informatie van geringe omvang;
b inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn.
c bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere
bijstand.
2 De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de
griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door
tussenkomst van de gemeentesecretaris door een ambtenaar gegeven.
3 Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie
bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in
kennis. De secretaris beslist.
4 De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de
griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet
door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de
griffier de secretaris verzoeken, één of meer ambtenaren aan te wijzen, die de
gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
5 De raad of een raadscommissie dient als orgaan van de gemeente een verzoek om
ambtelijke bijstand rechtstreeks in bij het college. Het college beslist op het
verzoek.
Artikel 2
1 Ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, wordt verleend
tenzij:
a het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft
op de werkzaamheden van de raad;
b dit het belang van de gemeente kan schaden;
c het bijstand, bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, betreft en het
raadslid reeds volledig gebruik heeft gemaakt van het hem op grond van artikel
5, eerste lid, beschikbaar gestelde aantal keren ambtelijke bijstand;
d andere moverende redenen.
2 De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid
geweigerd wordt.
3 Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de
secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat
het verzoek heeft ingediend.
Artikel 3
Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt
geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan
de burgemeester. Het college beslist zo spoedig mogelijk over het verzoek op
voorstel van de burgemeester. Over het voorstel wint de burgemeester eerst het advies in van het directieteam
Artikel 4 Nieuw Artikel
1 Indien een raadslid niet tevreden is over door een ambtenaar verleende
bijstand, doet hij of de griffier hiervan mededeling aan de secretaris.
2 Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen
bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. Het college
beslist zo spoedig mogelijk over de zaak op voorstel van de burgemeester. Over
het voorstel wint de burgemeester eerst het advies in van het directieteam.
Artikel 5
1 Elk raadslid heeft 3 keer per jaar recht op ambtelijke bijstand als bedoeld
in artikel 1, eerste lid, onderdeel c.
2 De secretaris houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als
bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c bij, waarin per verzoek om
bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:
a welk raadslid om bijstand heeft verzocht;
b over welk onderwerp om bijstand is verzocht;
c welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;
d hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;
e de reden waarom een verzoek is geweigerd.
Artikel 6
De secretaris verstrekt de desbetreffende portefeuillehouder in het college
desgewenst een afschrift van het verzoek uit het register.
Artikel 7
1 Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijk bijstand of de inhoud
van het gegeven advies geheim wordt gehouden.
2 Indien het college of leden van het college informatie wensen over een
verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij
zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.
Paragraaf 2 Fractieondersteuning
Artikel 8
1 De fracties, zoals bedoeld in artikel 8 van het reglement van orde, ontvangen
jaarlijks een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het
functioneren van de fractie.
2 Deze bijdrage bestaat uit € 500,- voor elke fractie.
3 Voordat een fractie een uitgave doet in het kader van het fractiebudget dient men daarvoor een verzoek in
bij de griffier. De griffier beoordeelt of de uitgave voldoet aan de voorwaarden voor besteding van het
fractiebudget.
4 Als een fractie het niet eens is met de beoordeling van de griffier volgens lid 3 van dit artikel, dan kan die
fractie bezwaar aantekenen bij het presidium. Het presidium doet zo snel mogelijk hierover uitspraak.
Artikel 9
1 Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende
en controlerende rol te versterken.
2 De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:
a uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;
b betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden
instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties
(diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een
gespecificeerde, reële declaratie;
c giften;
d uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden
ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;
e algemene opleidingen voor raads- en commissieleden tenzij deze inhoudelijk gerelateerd zijn aan de
politieke uitgangspunten van de deelnemers..
Artikel 10
Bij splitsing van een fractie wordt de op grond van artikel 8, tweede lid,
vastgestelde bijdrage voor de oorspronkelijke fractie verdeeld over de betrokken
fracties.
Artikel 11
1 De griffier legt, binnen drie maanden na het einde van een kalenderjaar, aan het presidium een overzicht
voor betreffende de bestedingen van het fractiebudget door de fracties.
2 De raad stelt bij de behandeling van de jaarrekening de uitgaven vast.
Paragraaf 3 Slotbepaling
Artikel 12
Deze verordening treedt in werking op de dag nadat deze door de raad is vastgesteld.
Op dat tijdstip vervalt de Regeling ambtelijke bijstand vastgesteld bij
raadsbesluit van 19 december 2002.
Artikel 13
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening ambtelijke bijstand en
fractieondersteuning 2011.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
der gemeente Naarden, gehouden op woensdag 9 maart 2011.
de voorzitter,
de griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl