Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR207357
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR207357/1
Verordening gemeentelijke rekenkamercommissie 2011
Geldend van 14-04-2011 t/m heden
De raad van de gemeente Naarden;
gelezen het voorstel van de rekenkamercommissie (RV11.020);
gelet op het bepaalde in artikel 81, sub oa, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
de onderstaande Verordening op de rekenkamercommissie 2011 vast te stellen.
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. wet : Gemeentewet;
b. commissie : rekenkamercommissie van de gemeente Naarden;
c. voorzitter : voorzitter van de rekenkamercommissie;
d. college : college van burgemeester en wethouders;
e. raad : de gemeenteraad van Naarden.
f. klankbordgroep : een door de raad uit zijn midden benoemde
klankbordgroep die actief bijdraagt aan het bevorderen
van een goede relatie tussen raad en
rekenkamercommissie.
Artikel 2 Taken en samenstelling van de rekenkamercommissie
1. Er is een commissie die door de raad wordt ingesteld en wordt aangeduid als
de rekenkamercommissie.
2. De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke)
effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en
doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en
van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het
gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van
instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de
gemeente worden bekostigd.
3. De commissie bestaat uit vier leden.
Artikel 3 Benoeming en ontslag leden
1. De raad benoemt de leden van de commissie uit externen.
2. De leden van de commissie worden voor een periode van vier jaar benoemd;
deze leden kunnen door de raad, op voordracht van de commissie, één keer
worden herbenoemd voor een aansluitende periode van vier jaar.
3. De benoemingstermijn van de leden begint en eindigt op verschillende
momenten. Telkens treden twee leden tegelijkertijd aan en af.
4. De raad benoemt de voorzitter uit de leden van de commissie. De voorzitter
draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de commissie, het
leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitgangspunten en
werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De
voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met onderzoekers en met het
secretariaat van de commissie.
5. Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter
dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben, het oudste
lid in jaren.
6. De benoeming tot voorzitter en lid van de commissie vervalt door een
desbetreffend, met redenen omkleed besluit van de raad, door ontslagname
of door het verstrijken van de zittingstermijn als bedoeld in het tweede lid.
Artikel 4 Eed
Ten aanzien van de leden is artikel 81g van de wet van overeenkomstige
toepassing.
Artikel 5 Vergoeding voor werkzaamheden
1. De leden ontvangen een vaste vergoeding voor hun werkzaamheden als lid
van de commissie. Deze vergoeding is gelijk aan 50% en voor de voorzitter
60% van het bedrag dat op basis van het rechtspositiebesluit raads- en
commissieleden jaarlijks door de minister wordt vastgesteld als maximaal te
verstrekken vergoeding aan raadsleden in de gemeente Naarden.
2. De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van
de commissie.
Artikel 6 Ambtelijk secretaris
1. De ambtelijk secretaris van de rekenkamercommissie wordt op voordracht
van de raad en in overleg met de commissie benoemd.
2. De ambtelijk secretaris staat de commissie terzijde bij de uitvoering van haar
taken.
3. De ambtelijk secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de commissie
over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht.
4. De ambtelijk secretaris draagt zorg voor:
a. de ontwikkeling van beleid en het adviseren op het terrein van de
commissie;
b. de (beleids)uitvoering op het terrein van de commissie;
c. de secretariële ondersteuning van de commissie.
5. Op verzoek van de ambtelijk secretaris kan de gemeentesecretaris specifieke
werkzaamheden in handen leggen van door hem aan te wijzen ambtenaren.
Over de wijze en de mate van ondersteuning vindt afstemming plaats.
Artikel 7 Klankbordgroep en klankbordsessies
1. Een vertegenwoordiging van de gemeenteraad fungeert als klankbordgroep
voor de commissie.
2. De commissie verzoekt daartoe het presidium op ad hoc basis een
klankbordgroep samen te stellen uit vertegenwoordigers van de fracties. Op
initiatief van de commissie komen de leden van de commissie en de
klankbordgroep bijeen voor een klankbordsessie.
3. De klankbordgroep draagt actief bij aan het bevorderen van een goede
relatie tussen de raad en de rekenkamercommissie.
4. De klankbordsessies zijn informatief van karakter voor zowel de
klankbordgroep als de commissie.
5. Alle deelnemers aan vergaderingen van de klankbordgroep, en in het
bijzonder de leden van de klankbordgroep en de leden van de commissie,
zijn verplicht tot geheimhouding van alle inhoudelijke informatie over
voorgenomen onderzoeken en lopende onderzoeken die vooraf, tijdens of
naar aanleiding van de vergadering mondeling dan wel schriftelijk tussen
commissie en klankbordgroep wordt uitgewisseld
Artikel 8 Reglement van orde
De commissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere
werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter
kennisneming aan de raad.
Artikel 9 Onderwerpselectie en opdrachtverlening
1. De commissie bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de
probleemstelling en stelt de onderzoeksopzet vast.
2. De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de commissie ter
kennisneming aan de raad gezonden. Het college ontvangt daarvan een
afschrift ter informatie.
3. De raad kan de commissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen
van een onderzoek. De commissie bericht de raad binnen één maand in
hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de commissie niet aan het
verzoek van de raad voldoet, zal zij dit met redenen omkleden.
Artikel 10 Werkwijze van de commissie
1. De commissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering,
begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde
onderzoeksopzet.
2. De commissie is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle
ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij
nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken.
3. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn
verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de commissie gestelde
termijn te verstrekken.
4. De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van
procedurele en inhoudelijke aspecten van het onderzoek.
5. De commissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op
grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van
Bestuur kan de commissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of
gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
6. De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.
7. Voor de uitvoering van een onderzoek kan de commissie, met inachtneming
van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.
8. De commissie stelt de ambtelijk betrokkenen in de gelegenheid om binnen
een door haar te stellen termijn, die tenminste twee weken bedraagt, hun
zienswijze op het concept-onderzoeksrapport aan de commissie kenbaar te
maken. Betrokkenen zijn degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van
onderzoek is of is geweest. De commissie bepaalt verder wie voorts als
betrokkenen worden aangemerkt.
9. Na vaststelling door de commissie worden het onderzoeksrapport en de nota
met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het
rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het
college en betrokkenen, aan de raad aangeboden.
10. Bij het uitoefenen van haar taak kan de commissie gebruik maken van de
resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar
bevoegdheid tot eigen onderzoek.
11. De accountant als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Wet verstrekt
desgevraagd aan de commissie controleprogramma’s en licht haar volledig in
omtrent de resultaten daarvan door overlegging van rapporten of op andere
door de commissie aan te geven wijze.
Artikel 11 Budget
1. De commissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar
gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar
taken. De ambtelijk secretaris fungeert als budgetbeheerder.
2. Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten
gebracht van:
a. de vergoedingen aan de leden;
b. de ambtelijk secretaris;
c. interne onderzoeksmedewerkers;
d. externe deskundigen die eventueel door de commissie zijn ingeschakeld
e. eventuele overige uitgaven die de commissie nodig acht voor de uit
oefening van haar taak.
3. De commissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording
verschuldigd aan de raad.
Artikel 12 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking op de dag na vaststelling
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke
rekenkamercommissie 2011.
Ondertekening
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
der gemeente Naarden, gehouden op woensdag 13 april 2011.
de voorzitter,
de griffier,
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl