Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR20544
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR20544/1
Regeling bezwarencommissie Cranendonck 2007
Geldend van 13-09-2010 t/m heden
Intitulé
Regeling bezwarencommissie Cranendonck 2007DE RAAD, HET COLLEGE EN DE BURGEMEESTER VAN DE GEMEENTE CRANENDONCK
Ieder voor zoveel het hun bevoegdheden betreft;
Gezien het voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Cranendonck d.d. 10 april 2007 (met registratienummer)
Gelet op artikel : artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;
B E S L U I T vast te stellen de volgende Regeling Bezwarencommissie Cranendonck 2007
Artikel 1 Instelling bezwarencommissie
-
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften tegen besluiten van de raad, het college en de burgmeester, bestaande uit twee kamers:
- a.
kamer Werk, Inkomen en Zorg (WIZ);
- b.
kamer algemeen.
- a.
-
2. De kamer WIZ adviseert over de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten betreffende:
- -
de Wet werk en bijstand;
- -
de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers;
- -
de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;
- -
het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004
- -
de Wet Maatschappelijke Ondersteuning;
- -
het gemeentelijk minimabeleid;
- -
de bijzondere bijdrage in de huurlasten (vangnetregeling).
- -
-
4. De kamer algemeen adviseert over de beslissing op alle overige bezwaarschriften, met uitzondering van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten betreffende belastingzaken en besluiten betreffende de rechtspositie van ambtenaren.
Artikel 2 Samenstelling
-
1. Een kamer van de commissie bestaat uit een onafhankelijke voorzitter, twee leden en een plaatsvervangend lid, die geen deel uitmaken van of zijn werkzaam onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Cranendonck.
-
2. De voorzitter, leden en het plaatsvervangende lid van de kamer worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college van burgemeester en wethouders.
-
3. De kamer regelt de vervanging van de voorzitter.
Artikel 3 Secretariaat
Het college van burgemeester en wethouders wijst voor iedere kamer een ambtelijke secretaris en een plaatsvervangende secretaris aan.
Artikel 4 Zittingsduur
-
1. De voorzitters en de leden treden af op de dag van het aftreden van de gemeenteraad.
-
2. De voorzitters en de leden kunnen na hun aftreden opnieuw worden benoemd.
-
3. De voorzitters en de leden kunnen op ieder moment ontslag nemen.
-
4. De aftredende voorzitters en de aftredende leden blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging door het college van burgemeester en wethouders is voorzien.
Artikel 5 Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de navolgende artikelen van de Algemene wet bestuursrecht worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de kamer:
- -
artikel 2:1, tweede lid;
- -
artikel 6:6, voor wat betreft het aan de bezwaarmaker stellen van een termijn;
- -
artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;
- -
artikel 7:3;
- -
artikel 7:4, tweede lid;
- -
artikel 7:6, vierde lid.
Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift
-
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
-
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de kamer gesteld.
Artikel 7 Samenloop bezwaarschrift en klacht
-
1. Indien een bezwaarschrift tevens een schriftelijke klacht bevat kan de voorzitter van de kamer besluiten dat de kamer de klacht samen met het bezwaarschrift in behandeling neemt. De secretaris van de kamer stelt de klachtencoördinator van de integrale behandeling door de kamer op de hoogte.
-
2. Indien de voorzitter besluit dat de kamer de klacht niet behandelt, stuurt hij de klacht ter behandeling naar de klachtencoördinator.
Artikel 8 Vooronderzoek
-
1. De voorzitter van de kamer is in verband met de voorbereiding van de behandeling van het bezwaar bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
-
2. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de kamer bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien hieraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming vereist van het college van burgemeester en wethouders.
Artikel 9 Hoorzitting
1.De voorzitter van de kamer bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de kamer algemeen te doen horen.
Artikel 10 Uitnodiging hoorzitting
-
1. De voorzitter van de kamer nodigt de belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
-
2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend bestuursorgaan, onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
-
3. De beslissing van de voorzitter op een verzoek als bedoeld in het tweede lid, wordt uiterlijk één week voor de datum van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan meegedeeld.
-
4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die zijn genoemd de bovenstaande leden.
Artikel 11 Quorum
Voor het houden van een hoorzitting is vereist dat twee leden, onder wie in elk geval de voorzitter of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de kamer nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.
Artikel 13 Openbaarheid
-
1. De hoorzitting van de kamer WIZ vindt plaats achter gesloten deuren.
-
2. De hoorzitting van de kamer algemeen is openbaar.
-
3. De deuren van de kamer algemeen kunnen worden gesloten indien de voorzitter of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
-
4. Indien de kamer algemeen vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.
Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging
-
1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Algemene wet bestuursrecht vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
-
2. Het verslag bevat een zakelijke weergave van hetgeen over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
-
3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond. of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden, niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
-
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.
-
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de kamer.
Artikel 15 Nader onderzoek
- 1.
Indien na afloop van de hoorzitting, maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt, kan de voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere leden van de kamer dit onderzoek houden. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf toestemming vereist van het college van burgemeester en wethouders.
- 3.
De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de kamer, belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan toegezonden.
- 4.
De leden van de kamer, belanghebbenden en het verwerend bestuursorgaan kunnen binnen één week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de kamer een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op een dergelijk verzoek.
5. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen van deze regeling die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 16 Raadkamer en advies
-
1. De kamer beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het uit te brengen advies;
-
2. De kamer beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien die minderheid dat verlangt.
-
3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
-
4. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de kamer ondertekend.
Artikel 17 Uitbrengen advies
Het advies wordt, onder toezending van het verslag en de eventueel door de kamer ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaar dient te beslissen.
Artikel 18 Rapportage
-
1. Alle ingekomen bezwaren worden door secretaris van de kamer bijgehouden.
-
2. De secretaris brengt jaarlijks aan het college van burgemeester en wethouders verslag uit over in elk geval het aantal en de aard van de ingekomen bezwaren, de adviezen van de kamer, alsmede de beslissing op bezwaar.
Artikel 19 Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op een door het college van burgemeester en wethouders nader te bepalen datum.
Artikel 20 Intrekking vorige regeling
Per datum van inwerkingtreding van deze regeling wordt de regeling “Regeling Bezwarencommissie Cranendonck 2005” ingetrokken.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl