Regeling vervallen per 29-12-2007

Wijziging Koepelnota Welstand Rotterdam

Geldend van 29-12-2007 t/m 28-12-2007

Intitulé

Wijziging Koepelnota Welstand Rotterdam

De Raad van de gemeente Rotterdam,

Gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 20 november 2007; 07/7606; raadsstuk 2007-3759;

overwegende dat de criteria die betrekking hebben op reclame in de Koepelnota Welstand Rotterdam welke door hem is vastgesteld op 29 april 2004 overbodig zijn geworden door de toevoeging door hem van het hoofdstuk Reclame aan de Koepelnota Welstand Rotterdam en dus kunnen vervallen;

gelet op artikel 12 en 12a van de Woningwet;

Besluit:

I

De Koepelnota Welstand Rotterdam wordt gewijzigd als volgt.

De criteria die betrekking hebben op reclame in de Koepelnota Welstand Rotterdam en die hierna zijn opgesomd komen te vervallen:

Historische linten en kernen; criteria

  • 1.

    Blz. 69, nieuwbouw: en reclame

  • 2.

    Blz. 70, verbouw, 1e kolom: en reclame

  • 3.

    Blz. 70, verbouw, 2e kolom: en reclame

Niet-planmatige uitbreidingen; criteria

  • 4.

    Blz. 81, nieuwbouw: en reclame

  • 5.

    Blz. 82, verbouw: en reclame

Planmatige stedelijke uitbreidingen; criteria

  • 6.

    Blz. 92, nieuwbouw: en reclame

  • 7.

    Blz. 93, verbouw: en reclame

Tuindorpen; criteria

  • 8.

    Blz. 105, nieuwbouw: en reclame

  • 9.

    Blz. 106, verbouw: en reclame

Stempel- en strokenbouw, criteria

  • 10.

    Blz. 117, nieuwbouw: reclame wordt geïntegreerd binnen de structuur van winkelpui en luifel en wordt niet aangebracht op het gebouw zelf.

  • 11.

    Blz. 118, verbouw: reclame wordt geïntegreerd binnen de structuur van winkelpui en luifel en wordt niet aangebracht op het gebouw zelf.

Woningbouw 1970-1985, criteria

  • 12.

    Blz. 127, nieuwbouw: en reclame

  • 13.

    Blz. 128, verbouw: en reclame

Projecten na 1985, criteria

  • 14.

    Blz. 137, verbouw:

    reclame integreren binnen structuur, maat en schaal van het pand als geheel; nooit boven de borstwering van de eerste verdieping.

Stedelijke villagebieden, criteria

  • 15.

    Blz. 153, nieuwbouw: en reclame

  • 16.

    Blz. 153, verbouw: en reclame

Stedelijke knooppunten, criteria

  • 17.

    Blz. 161, nieuwbouw en verbouw: een reclameplan helpt om de vele reclamewensen in deze complexe omgevingen te structureren en in te passen in de architectuur, en wordt derhalve verlangd.

  • 18.

    Blz. 161, nieuwbouw en verbouw: individuele reclame-uitingen maken altijd deel uit van een architectonisch ontwerp.

Bedrijven en kantorenlocaties, criteria

  • 19.

    Blz. 168, nieuwbouw en verbouw: reclame-uitingen maken deel uit van het architectonisch ontwerp.

  • 20.

    Blz. 168, nieuwbouw en verbouw: letters/ logo’s zodanig open vormgeven dat de gevel daarachter zichtbaar blijft.

Haventerreinen, criteria

  • 21.

    Blz. 105, nieuwbouw en verbouw: letters/logo’s zodanig open vormgeven dat de gevel daarachter zichtbaar blijft (uitgezonderd bedrijven in de zone langs rivier-/ zeeoever; als letter / logo op het water georiënteerd zijn).

  • 22.

    Blz. 105, nieuwbouw en verbouw: bedrijfslogo’s domineren de gevel niet.

Centrumgebied, criteria

  • 23.

    Blz. 214, centrummix, verbouw: reclames aan winkelpuien passen binnen de oorspronkelijke ‘vlakverdeling’; niet boven plint uit laten steken.

  • 24.

    Blz. 214, Niet-planmatige uitbreiding, verbouw: reclame-uitingen worden aangebracht tussen de puilijst en de borstwering van de eerste verdieping.

  • 25.

    Blz. 214, Niet-planmatige uitbreiding, verbouw: reclame-uitingen zijn niet breder dan het pand waarop ze zijn aangebracht.

Hoofdwegenstructuur, criteria

  • 26.

    Blz. 227, Type 1: Straatwanden: geen reclame bovenop de panden, de daklijn blijft continu.

  • 27.

    Blz. 228, Type 1: Straatwanden: reclame is niet breder dan de winkelpui en dus niet alleen gericht op passerend verkeer.

  • 28.

    Blz. 228, Type 2: Losse volumes: geen uit de rooilijn springende reclame, wel op de gevel of op het dak, evenwijdig aan de gevel.

  • 29.

    Blz. 228, Type 3: Collages: reclame vormt een structureel onderdeel van de gevel en verzwakt het beeld van verspringende volumes niet.

  • 30.

    Blz. 228, Type 4 ‘Langs het landschap’: reclame aanbrengen op de wanden, om de vloer vrij te houden.

Singels (uit het waterproject), criteria

  • 31.

    Blz. 257, Centrumsingel, Kantorensingels, Woonsingels: geen reclame in het groene tapijt en in de straatruimte, inclusief de voortuinen.

  • 32.

    Blz. 258, Centrumsingel: reclame-uitingen zijn niet breder dan één pand en worden niet boven de plint aangebracht.

  • 33.

    Blz. 258, Kantorensingels: reclame-uitingen in samenhang met het gebouw.

Historisch Delfshaven, criteria

  • 34.

    Blz. 315, Historische linten en kernen, nieuwbouw: reclame wordt in de pui geïntegreerd.

  • 35.

    Blz. 315, Historische linten en kernen, verbouw: reclame wordt in de pui geïntegreerd.

  • 36.

    Blz. 316, Niet-planmatige uitbreidingen, nieuwbouw: reclame in open letters op de luifel of geschilderd om de pui op zich zichtbaar te houden.

  • 37.

    Blz. 316, Niet-planmatige uitbreidingen, verbouw: reclame in open letters op de luifel of geschilderd, om de pui op zich zichtbaar te houden.

Blijdorp/ Bergpolder

  • 38.

    Blz. 331, Planmatige stedelijke uitbreidingen, verbouw: reclame-uitingen op de dakrand zijn niet toegestaan.

Noordereiland, criteria

  • 39.

    Blz. 339, nieuwbouw: reclame-uitingen in de Van der Takstraat maken deel uit van de gevel, waarbij een puilijst als scheidend element fungeert.

  • 40.

    Blz. 340, verbouw: reclame-uitingen in de Van der Takstraat laten de pui intact: bijvoorbeeld haaks op de gevel of transparant op het raam.

II

De wijziging van de Koepelnota Welstand Rotterdam, zoals bedoeld onder I, treedt in werking op de eerste dag na de dagtekening van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van 20 december 2007.

De griffier

R.H. van Luyk plv.

De voorzitter

M. Çelik, plv.