Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR2008
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR2008/1
Instructie voor de griffier van de gemeente Arnhem 2003
Geldend van 06-03-2003 t/m heden
Intitulé
Instructie voor de griffier van de gemeente Arnhem 2003Artikel 1
De griffier draagt zorg voor een goede en doelmatige ondersteuning van de leden van de raad en de voorzitter.
Artikel 2
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen.
Artikel 3
-
1. De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij diens zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
-
2. De griffier staat de voorzitters van de raadscommissies ter zijde bij de zorg voor een goede voorbereiding, een goed verloop van de vergaderingen en de verslaglegging van de vergaderingen van de raadscommissies.
Artikel 4
-
1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de raad en draagt zorg voor een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
-
2. De griffier kan aanwezig zijn bij de vergaderingen van de raadscommissies.
-
3. De griffier draagt zorg voor de tijdige verzending van de voorlopige agenda, notulen en overige stukken aan raadsleden.
Artikel 5
-
1. De griffier is aanwezig bij de vergaderingen van de agendacommissie en het seniorenconvent en draagt zorg voor een goede voorbereiding alsmede een goede en tijdige verslaglegging van de vergaderingen.
-
2. Indien de agendacommissie en/of het seniorenconvent aanvullende ondersteuning behoeven draagt de griffier er zorg voor dat deze gegeven wordt.
Artikel 6
Indien de raad een onderzoekscommissie als bedoeld in artikel 155a van de Gemeentewet instelt, ondersteunt de griffier deze commissie.
Artikel 7
De griffier draagt er, zo nodig in samenwerking met de gemeentesecretaris, zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd ambtelijke bijstand verkrijgen zodat zij over alle informatie kunnen beschikken die zij behoeven om hun functie goed te kunnen vervullen. Voorschriften hierover worden gesteld bij de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.
Artikel 8
-
1. De griffier geeft leiding aan de griffie.
-
2. De griffier bewaakt de eenheid in de uitoefening van de taken van de griffie.
-
3. De commissiegriffiers handelen overeenkomstig de aanwijzingen van de griffier.
Artikel 9
De griffier voert periodiek overleg met de gemeentesecretaris.
Artikel 10
Indien de griffier meer dan vijf dagen verhinderd is het ambt te vervullen, doet hij daarvan tijdig mededeling aan de agendacommissie.
Artikel 11
-
1. In alle gevallen waarin deze instructie niet voorziet, handelt de griffier na overleg met de voorzitter van de raad en met de voorzitter van de agendacommissie.
-
2. Deze instructie treedt in werking op de dag na de vaststelling.
Toelichting op de instructie voor de griffier van de gemeente Arnhem
Inleiding
In de Gemeentewet zijn de volgende bepalingen opgenomen inzake de griffier:
Artikel 107a:
- 1.
De griffier staat de raad en de door de raad ingestelde commissies bij de uitoefening van hun taak terzijde.
- 2.
De raad stelt in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de griffier.
Artikel 107b:
De griffier is in de vergadering van de raad aanwezig.
Artikel 107c:
De stukken die van de raad uitgaan worden door de griffier meeondertekend.
Artikel 107d:
- 1.
De raad regelt de vervanging van de griffier.
- 2.
De artikelen 101 en 107a tot en met 107c zijn van overeenkomstige toepassing op degene die de griffier vervangt.
Artikel 107e:
- 1.
De raad kan regels stellen over de organisatie van de griffie.
- 2.
De raad is bevoegd de op de griffie werkzame ambtenaren te benoemen, te schorsen en te ontslaan.
De artikelen 107a tot en met 107d zijn nader uitgewerkt in bijgaande instructie voor de griffier.
Het ligt in de rede, dat regels over de organisatie van een griffie in een afzonderlijke organisatieverordening worden ondergebracht.
Algemene toelichting
In het nieuwe duale stelsel in de Gemeentewet functioneert de griffier (en de in te stellen griffie) naast de gemeentesecretaris en de gemeentelijke diensten alsmede naast de specifieke ondersteuning van de individuele fracties in de raad. De verhoudingen tussen de verschillende actoren dienen helder te zijn.
De voorliggende instructie is daarom zoveel mogelijk afgestemd op de instructie voor de gemeentesecretaris en rekening gehouden met de fractieondersteuning.
Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1
De hoofdverantwoordelijkheid van de griffier is de ondersteuning van de raad. Deze taak behoort niet meer tot de taken van de gemeentesecretaris. De griffier is in beginsel het aanspreekpunt voor alle vragen naar ambtelijke ondersteuning van de raad en de individuele raadsleden. Met de gemeentesecretaris zal geregeld kunnen/moeten worden, dat raadsleden voor meer “technische” informatie rechtstreeks bij de diensten te rade kunnen gaan en dat de diensten de informatie leveren.
Artikel 2
De raadsagenda wordt ter vergadering vastgesteld door de raad. De raadsagenda’s (en de agenda’s van de raadscommissies) worden voorbereid door de agendacommissie (zie de toelichting op artikel 4 en 5). De griffier en de medewerkers van de griffie nemen de ambtelijke voorbereiding ter hand. De administratieve ondersteuning wordt door de griffie verleend.
Artikelen 3 en 4
De burgemeester wordt in zijn/haar functie van voorzitter van de raad bijgestaan door de griffier.
In zijn/haar functie van voorzitter van het college en van zelfstandig bestuursorgaan van de gemeente wordt hij/zij net als voorheen bijgestaan door de secretaris (instructie secretaris).
De griffier zit naast de burgemeester tijdens raadsvergaderingen, draagt zorg voor de verslaglegging en verricht alle mogelijk denkbare (administratieve) ondersteuning. Ook bijvoorbeeld het bodepersoneel gedraagt zich tijdens de raadsvergaderingen naar de aanwijzingen van de griffier.
De commissiegriffiers zijn aanwezig bij de vergaderingen van de raadscommissies en ondersteunen de voorzitters van de raadscommissies. De griffier zal -afhankelijk van het onderwerp- eveneens aanwezig zijn in een commissievergadering
Artikel 5
Voor het seniorenconvent als belangrijk instituut van de raad geldt hetzelfde als voor de raad in het algemeen. De agendacommissie bestaat uit de voorzitters van de commissies en de burgemeester. Deze commissie wordt ondersteund door de griffier en zijn voornaamste taak is het bepalen van de procedure voor de behandeling van voorstellen en agendering van onderwerpen.
Het seniorenconvent –gekoppeld aan de raadscommissie VOAB- bestaat uit alle fractievoorzitters en de burgemeester. In het seniorenconvent kunnen naast procedurele aangelegenheden ook belangrijke inhoudelijke zaken aan de orde komen.
Het is daarom van belang, dat de griffier bij de vergaderingen van deze organen aanwezig is en zorg draagt voor een adequate ondersteuning.
In de praktijk zal de griffier ook bij belangrijke bijeenkomsten buiten het stadhuis aanwezig zijn. Te denken valt hierbij aan raadscontactdagen, hoorzittingen, raadswerkgroepen en (overige) bijeenkomsten waarbij het contact met de burgers plaatsvindt. In voorkomend geval zal in overleg tussen de Agendacommissie en de griffier bepaald worden bij welke bijeenkomst zijn aanwezigheid in elk geval gewenst is.
Artikel 6
Indien de raad een enquêtecommissie instelt zal deze behoefte hebben aan ambtelijke ondersteuning. Het ligt voor de hand dat deze ondersteuning door de griffier (c.q. onder verantwoordelijkheid van de griffier door een medewerker van de griffie) verschaft wordt. De enquêtecommissie is immers een raadscommissie.
Wellicht zal voor een dergelijke commissie tijdelijk extra personeel aangenomen moeten worden vanwege het intensieve en tijdelijke karakter van de werkzaamheden.
Op grond van artikel 155a, achtste lid, van de Gemeentewet wordt een verordening opgesteld waarin nadere voorschriften worden gesteld met betrekking tot bedoelde enquêtes. Daarin worden ook regels gesteld over de ambtelijke bijstand. Een dergelijke verordening wordt de raad afzonderlijk ter vaststelling voorgelegd.
Artikel 7
Artikel 7
De griffier heeft een spilfunctie in het goed laten verlopen van ambtelijke ondersteuning voor de raadsleden.
De regeling hiervoor is c.q. wordt –onverminderd de instructie voor de gemeentesecretaris- uitgewerkt in de verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning.
Uitgangspunt is dat verzoeken om ondersteuning in eerste instantie bij de griffier worden ingediend. Een belangrijke taak voor de griffier (griffie) is de bewaking van de termijn waarbinnen de bijstand verleend wordt. Gezien de verschillen in aard en omvang van de werkzaamheden is er geen uniforme termijn te stellen. Het actief bewaken van de voortgang van het proces door de griffier kan echter wel voorkomen dat een verzoek onnodig lang blijft liggen.
Voor informatie van meer “technische” aard kunnen raads- en commissieleden rechtstreeks bij de diensten terecht; de griffier kan daarover met de gemeentesecretaris (en het directieteam) nadere afspraken maken.
Artikel 8
Gezien de parallel met de werkzaamheden van de griffier in de raadsvergaderingen is ervoor gekozen om de functie van commissiesecretaris te veranderen in commissiegriffier.
Ook de commissiegriffiers vallen onder het gezag van de griffier.
De werkzaamheden zijn vergelijkbaar met die van de griffier in de raadsvergaderingen. In een dualistisch stelsel horen deze werkzaamheden losgekoppeld te worden van de gemeentesecretaris en zijn/haar organisatie.
Artikel 9
Dit artikel beoogt nadrukkelijk vast te leggen, dat de griffier en de gemeentesecretaris structureel periodiek overleg voeren in het belang van een goed functioneren van de gemeenteraad en het college/directieteam. In de instructie van de gemeentesecretaris is deze bepaling eveneens opgenomen.
Artikel 10
Indien de griffier (gepland) langer dan vijf dagen verhinderd is, dient meer structureel in de vervanging te worden gezien.
Artikel 11
Dit artikel spreekt voor zich.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl