Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR19999
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR19999/1
Regeling vervallen per 01-01-2011
Verordening op de heffing en invordering van leges 2010
Geldend van 25-12-2009 t/m 31-12-2010
Intitulé
De gemeenteraad van Rijswijk; Bijeen in openbare vergadering op 15 december 2009; Gelezen het voorstel van het College van Burgemeester en Wethouders d.d. 10 november 2009 no. 09-051; BESLUIT vast te stellen de volgende verordening:VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN LEGES 2010 (1.714.2)
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
'dag': de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;
- b.
'week': een aaneengesloten periode van zeven dagen;
- c.
'maand': het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;
- d.
Jaar’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;
- e.
Kalenderjaar’: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam 'leges' worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Persoonlijke vrijstellingen
1.Van de verplichting tot het betalen van de in deze verordening genoemde leges, met uitzondering
van de onderdelen 2.2, en 2.3, van de tarieventabel, zijn, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen in deze verordening en tarieventabel is voorzien, vrijgesteld: openbare besturen, ambtenaren of instellingen voor de diensten, door hen in het openbaar belang verzocht.
- 2.
Van de verplichting tot het betalen van de in onderdeel 1.11.1 van de tarieventabel vermelde leges zijn bovendien vrijgesteld:
- a.
degenen, die als gevolg van de overheid getroffen maatregelen verplicht worden naar een andere woongelegenheid binnen de gemeente te verhuizen;
- b.
ongehuwde minderjarige kinderen of pleegkinderen, die in de woning van hun ouders of pleegouders terugkeren.
- a.
Artikel 5 Zakelijke vrijstellingen
De in deze verordening genoemde leges worden, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen in deze verordening en tarieventabel is voorzien, niet geheven voor:
- a.
het afgeven van bewijzen van onvermogen;
- b.
de attestaties de vita tot ontvangst van pensioenen, lijfrenten wachtgelden, loon, bezoldiging of riddersoldij;
- c.
het raadplegen van de kadastrale plans en/of registers met of zonder hulpverlening en het maken van kopieën daarvan ten behoeve van rijks-, provinciale of waterschapsdiensten;
- d.
het afgeven van beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften ter zake van plaatselijke belastingen;
- e.
de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;
- f.
de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschrift daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.
Artikel 6 Tarieven
-
1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 7 Wijze van heffing
1.De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
- 1.
In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 7:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in
- a.
geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de schriftelijke kennisgeving of nota.
2.De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 9 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 10 Vermindering of teruggaaf
-
1. Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in onderdeel 2.2.a.1 en 2.2.d van de tarieventabel, doch vóór het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat een maximum van € 1.000,00 en een minimum van € 75,00 ten laste van de aanvrager blijft.
-
2. Indien de in het vorige lid bedoelde vergunningen niet worden verleend, wordt op aanvraag teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat een maximum van
€ 1.000,00 en een minimum van € 75,00 ten laste van de aanvrager blijft.
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
- 1.
De "Legesverordening 2009 van 11 november 2008 wordt ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na die van de bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.
4.Deze verordening wordt aangehaald als “Legesverordening 2010”.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Rijswijk in zijn openbare vergadering van 15 december 2009.
Tarieventabel, behorende bij de Legesverordening 2010.
Indeling tarieventabel
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
Hoofdstuk 16 Kansspelen
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 20 Diversen
Titel 2 Dienstverlening, ruimtelijke ordening en dergelijke
Hoofdstuk 1 Verstrekking van verordeningen en dergelijke
Hoofdstuk 2 Vergunningen Bouwverordening
Hoofdstuk 3 Inschrijving in het regionale register
Hoofdstuk 4 Verstrekking van informatie
Hoofdstuk 5 Gereserveerd
Hoofdstuk 6 Gereserveerd
Hoofdstuk 7 Inzage van bescheiden
Hoofdstuk 8 Bescherming stadsschoon
Hoofdstuk 9 Gereserveerd
Hoofdstuk 10 Gereserveerd
Hoofdstuk 11 Wijziging van vóór 1 januari 1995 verstrekte gemeentegaranties
Hoofdstuk 12 Overig
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
Hoofdstuk 6 Gebruikersvergunningen
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
Titel 1 Algemene dienstverlening
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
1.1.1 |
Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op: |
|
1.1.1.1 |
maandag tot en met vrijdag |
€ 217,80 |
1.1.1.2 |
zaterdag |
€ 484,40 |
1.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal of een andere door de gemeente hiertoe aangewezen ruimte op: |
|
1.1.2.1 |
maandag tot en met vrijdag |
€ 217,80 |
1.1.2.2 |
zaterdag |
€ 484,40 |
1.1.3 |
Het tarief onder 1.1.1.1 en 1.1.1.2 voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt verhoogd met: tijdens kantooruren (09.00 – 16.00 uur) buiten kantooruren |
€ 162,40 € 216,60 |
1.1.4 |
Het tarief onder 1.1.2.1 en 1.1.2.2 voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek, wordt verhoogd met: tijdens kantooruren (09.00 – 16.00 uur) buiten kantooruren |
€ 162,40 € 216,60 |
1.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van: |
|
1.1.5.1 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een plastic uitvoering |
€ 16,15 |
1.1.5.2 |
een trouwboekje of partnerschapboekje in een (kunst) leder uitvoering |
€ 33,00 |
1.1.6 |
Het tarief bedraagt: |
|
1.1.6.1 |
bij een huwelijkssluiting / partnerschapregistratie in het stadhuis (gebouw Hoogvoorde) bestaat de mogelijkheid gebruik te maken van een “trouwarrangement”. Dit arrangement wordt voor zover het bestaat uit dranken en of etenswaren, uitsluitend geleverd door een private firma; conform marktgerelateerde prijzen. Andere zaken zoals bijv. een draaiorgel voor de deur van het stadhuis conform de door het betreffende bedrijf te leveren diensten. De kosten dienen vooraf bij de burgerlijke stand te worden betaald, dan wel op grond van een getekende opdrachtbon na de trouwplechtigheid door het bruidspaar te betalen. De gemeentelijke administratiekosten bedragen per arrangement |
€ 15,00 |
1.1.6.2 |
Voor iedere trouwplechtigheid is standaard 45 minuten gereserveerd. Als kan worden voorzien dat die tijd onvoldoende is, wordt of wel direct een dubbele tijd geboekt of wordt achteraf een aanvullende rekening toegezonden aan het bruidspaar ter grootte van het bedrag genoemd onder 1.1.1.1, 1.1.1.2, 1.1.2.1 en 1.1.2.2. |
|
1.1.6.3 |
Voor het sluiten van een huwelijk/partnerschap, in het stadhuis (gebouw Hoogvoorde), zonder enig ceremonieel worden de volgende leges geheven op maandag t/m vrijdag |
€ 150,00 |
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
1.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.2.1.1 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen |
€ 50,90 |
1.2.1.2 |
tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort) |
€ 56,90 |
1.2.1.3 |
tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) |
€ 50,90 |
1.2.1.4 |
tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument |
€ 8,95 |
1.2.1.5 |
tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 |
€ 20,90 |
1.2.1.6 |
tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 |
€ 20,90 |
1.2.1.7 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar |
€ 8,95 |
1.2.1.8 |
tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder |
€ 42,85 |
1.2.1.9 |
tot het afgeven van een reisdocument, genoemd onder 1.2.1.1, 1.2.1.2, 1.2.1.3, 1.2.1.7 en 1.2.1.8, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, de terzake verschuldigde leges vermeerderd met |
€ 11,65 |
1.2.2 |
De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van |
€ 41,00 |
1.2.3 |
Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. |
|
1.2.4 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van |
€ 19,50 |
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
1.3.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs |
€ 34,50 |
1.3.2 |
Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met |
€ 33,25 |
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
1.4.1 |
Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. |
|
1.4.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.4.2.1 |
tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking |
€ 4,35 |
1.4.3 |
Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. |
|
1.4.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.4.4.1 |
tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking |
€ 4,35 |
1.4.5 |
In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
€ 2,27 |
1.4.6 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ 10,30 |
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet |
€ 4,35 |
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
1.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens: |
|
1.6.1.1 |
bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit: |
|
1.6.1.1.1 |
per pagina |
€ 0,25 |
met een maximum per bericht van |
€ 4,50 |
|
1.6.1.1.2 |
bij verstrekking anders dan op papier |
€ 4,50 |
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
1.7.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.7.1.1 |
een afschrift van de gemeentebegroting |
€ 10,85 |
1.7.1.2 |
een afschrift van de gemeenterekening |
€ 10,85 |
1.7.1.3 |
een afschrift van het burgerjaarverslag |
€ 10,85 |
1.7.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.7.2.1 |
tot het verstrekken van: |
|
1.7.2.1.1 |
een afschrift van het verslag van een raadsvergadering, per pagina |
€ 0,35 |
1.7.2.1.2 |
een afschrift van de stukken behorende bij een raadsvergadering, per pagina |
€ 0,35 |
1.7.2.2 |
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
|
1.7.2.2.1 |
op de verslagen van de raadsvergaderingen |
€ 38,70 |
1.7.2.2.2 |
op de stukken behorende bij de raadsvergaderingen |
€ 38,70 |
1.7.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.7.3.1 |
tot het verstrekken van: |
|
1.7.3.1.1 |
een afschrift van het verslag van een vergadering van een raadscommissie, per pagina |
€ 0,35 |
1.7.3.1.2 |
een afschrift van de stukken behorende bij een vergadering van een raadscommissie, per pagina |
€ 0,35 |
1.7.3.2 |
tot het afsluiten van een abonnement voor een kalenderjaar: |
|
1.7.3.2.1 |
op de verslagen van de vergaderingen van een raadscommissie |
€ 38,70 |
1.7.3.2.2 |
op de stukken behorende bij de vergaderingen van een raadscommissie |
€ 38,70 |
1.7.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: |
|
1.7.4.1 |
een exemplaar van de richtlijnen voor de bijstand |
€ 11,90 |
1.7.4.2 |
een beschikking voor zover niet afzonderlijk in deze tarieventabel genoemd: |
€ 4,35 |
1.7.4.3 |
gedrukte stukken, fotokopieën minuten, verordeningen, per bladzijde: |
€ 0,35 |
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
1.8.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.8.1.1 |
tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij een legger, structuurplan of stadsvernieuwingsplan: |
|
1.8.1.1.1 |
niet topografisch, papierafdruk in formaat A4 |
€ 3,10 |
1.8.1.1.2 |
niet topografisch, papierafdruk in formaat A3 |
€ 6,25 |
1.8.1.1.3 |
niet topografisch, papierafdruk in formaat A2 |
€ 8,20 |
1.8.1.1.4 |
niet topografisch, papierafdruk in formaat A1 |
€ 12,50 |
1.8.1.1.5 |
niet topografisch, papierafdruk in formaat A0 |
€ 18,70 |
1.8.2.1 |
topografisch, papierafdruk in formaat A4 |
€ 9,85 |
1.8.2.2 |
topografisch, papierafdruk in formaat A3 |
€ 11,10 |
1.8.2.3 |
topografisch, papierafdruk in formaat A2 |
€ 13,65 |
1.8.2.4 |
topografisch, papierafdruk in formaat A1 |
€ 18,85 |
1.8.2.5 |
topografisch, papierafdruk in formaat A0 |
€ 29,30 |
1.8.2.6 |
topografisch, polyester in formaat A2 |
€ 188,50 |
1.8.2.7 |
topografisch, polyester in formaat A1 |
€ 181,50 |
1.8.2.8 |
topografisch, polyester in formaat A0 |
€ 377,75 |
1.8.3 |
tot het verstrekken van het gemeentelijk adressenbestand of delen daarvan |
€ 83,50 |
1.8.4 |
voor het raadplegen van niet-topografische kaarten, kadastrale stukken door of met behulp van een ambtenaar, voor elk kwartier of gedeelte daarvan |
€ 10,30 |
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
1.9 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.9.1 |
tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag |
€ 30,05 |
1.9.2 |
tot het verkrijgen van een attestatie de vita |
€ 4,35 |
1.9.3 |
tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening |
€ 6,70 |
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
1.10.1 |
Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier |
€ 10,30 |
1.10.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: |
|
1.10.2.1 |
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk, per pagina |
€ 0,35 |
1.10.2.2 |
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk |
€ 54,20 |
Hoofdstuk 11 Huisvestingswet
1.11 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.11.1 |
tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet |
€ 27,80 |
1.11.2 |
tot het verkrijgen van een voorrangsverklaring als bedoeld in artikel 17, lid 1 en 2, van de Huisvestingsverordening stadsgewest Haaglanden |
€ 58,30 |
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Gereserveerd
Hoofdstuk 13 Gemeentegarantie
1.13 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.13.1 |
tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire lening |
€ 74,25 |
Hoofdstuk 14 Marktstandplaatsen
Gereserveerd
Hoofdstuk 15 Winkeltijdenwet
1.15 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.15.1 |
voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet |
€ 18,70 |
Hoofdstuk 16 Kansspelen
1.16.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: |
|
1.16.1.1 |
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat |
€ 56,50 |
1.16.1.2 |
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat |
€ 56,50 |
en voor iedere volgende speelautomaat |
€ 34,00 |
|
1.16.1.3 |
voor één speelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of voor onbepaalde tijd |
€ 226,50 |
1.16.1.4 |
voor twee of meer speelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste speelautomaat |
€ 226,50 |
en voor iedere volgende speelautomaat |
€ 136,00 |
|
1.16.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) of van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning) |
€ 11,00 |
Hoofdstuk 17 Kinderopvang
Gereserveerd
Hoofdstuk 18 Telecommunicatie
1.18.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet |
€ 278,00 |
1.18.1.1 |
indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met |
€ 278,00 |
1.18.1.2 |
indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
|
1.18.1.3 |
Indien een begroting als bedoeld in 1.18.1.2 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. |
Hoofdstuk 19 Verkeer en vervoer
1.19 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.19.1 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 |
€ 31,00 |
1.19.2 |
tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen |
€ 31,00 |
1.19.3 |
tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) |
€ 18,35 |
Hoofdstuk 20 Diversen
1.20.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: |
|
1.20.1.1 |
tot het verkrijgen van een vergunning voor het in de uitoefening van een (neven) bedrijf afleveren dan wel ter aflevering aanwezig houden van vuurwerk als bedoeld in artikel 2.71 en 2.72 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009 |
€ 291,10 |
1.20.1.2 |
tot het afgeven en verlengen van een vergunning tot het opkopen, als bedoeld in de Algemene Plaatselijke Verordening Rijswijk 2009 |
€ 5,95 |
1.20.1.3 |
gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina |
€ 4,35 |
1.20.1.4 |
een exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening 2009 |
€ 17,50 |
1.20.1.5 |
een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen |
€ 4,35 |
Titel 2 Dienstverlening Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en dergelijke
Hoofdstuk 2.1 Verstrekking van verordeningen en dergelijke
- a.
voor het verstrekken van een exemplaar van de Bouw-
verordening van de gemeente € 28,20
- b.
voor het verstrekken van aanvullingen op de onder a. bedoelde
verordening, per vel € 0,60
- c.
voor het verstrekken van een exemplaar van toelichting
op de onder a. bedoelde verordening € 19,50
Hoofdstuk 2.2 Vergunningen Bouwverordening
a.1.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
a.1. verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 40
a.1. van de Woningwet (lichte bouwvergunning dan wel een reguliere
a.1. bouwvergunning/2e fase), dan wel een aanvraag tot het verkrijgen
a.1. van een vergunning als bedoeld in artikel 3.3 sub a,
artikel 3.7 lid 3 of artikel 3.17 van de Wet ruimtelijke ordening
(aanlegvergunning) 23,95 per mille van het overeenkomstig lid 2
van dit artikel vastgestelde bedrag van de kosten van het uit te
voeren (bouw-)werk, berekend over elk geheel bedrag van € 100,00
met een minimum van € 75,00
a.2.Het bedrag van de verschuldigde leges wordt berekend naar
a.2. de ingevolge de Bouwverordening bij de aanvraag van de
a.2. vergunning over te leggen raming van de bouw-/aanlegkosten,
inclusief BTW, als vermeld in het inlichtingenformulier. Indien de
gemeenteambtenaar, als bedoeld in artikel 231, tweede lid,
onderdeel b van de Gemeentewet deze raming onjuist acht
of indien geen geraamd bedrag is opgegeven, stelt deze
ambtenaar het bedrag van de bouwkosten vast en zijn de
leges naar de uitkomst van dat bedrag verschuldigd;
b.voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 8.1.1 van
de Bouwverordening (sloopvergunning)
per kubieke meter sloopafval een bedrag van € 4,90
met een minimum van € 75,00
- c.
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 60, lid 1,
van de Woningwet (woonvergunning) € 18,45
- d.
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 40 van
de Woningwet dan wel een aanvraag tot het verkrijgen van een
vergunning als bedoeld in artikel 3.3 sub a, artikel 3.7 lid 3 of
artikel 3.17 van de Wet ruimtelijke ordening (aanlegvergunning)
ten aanzien waarvan de artikelen 3.6, eerste lid onder a, 3.6,
eerste lid, onder c, 3.10, 3.22, 3.23, 3.38, vierde lid,3.40 en 6.12,
zesde lid van de Wet ruimtelijke ordening, al dan niet in combinatie
met artikelen uit de Woningwet worden toegepast, 30,40 per mille
van het overeenkomstig artikel a. vastgestelde bedrag van de kosten
van het uit te voeren bouwwerk berekend over elk geheel bedrag van € 100,00
met een minimum van € 140,00
- e.
Bouwvergunning eerste fase voor het in behandeling nemen van
een bouwplan, ten behoeve van een bouwvergunning eerste fase
in de zin van art 56A tweede lid van de Woningwet € 160,00
indien een procedure als bedoeld in artikel 3.10 of 3.40 van de
Wet ruimtelijke ordening deel uitmaakt van de
bouwvergunningsaanvraag eerste fase € 2133,20
- f.
Welstand voor het in behandeling nemen van een bouwplan, niet-zijnde
tevens een aanvraag om een bouwvergunning, door de
Welstandscommissie € 64,00
- g.
Indien een aanvraag uiteindelijk leidt tot toepassing van een
tarief als bedoeld in lid a. of lid d. dan zijn de leges als
bedoeld in e. en/of f. niet verschuldigd.
Hoofdstuk 2.3 Inschrijving in het regionale register
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
inschrijven van een standplaatszoekende in het regionale
register € 16,95
Hoofdstuk 2.4 Verstrekking van informatie
- a.
voor het verstrekken van informatie aangaande de bodemkwaliteit:
indien de aanvraag op digitale wijze plaatsvindt en de
informatie via een volledig geautomatiseerd proces op
digitale wijze wordt verstrekt, per kadastraal perceel € 10,30
indien de informatie op andere wijze wordt verstrekt € 20,55
- b.
voor het verstrekken van informatie aangaande de
bestemming, per kadastraal perceel € 10,30
c. voor het verstrekken van informatie aangaande
aanschrijvingen op grond van de Woningwet, per
kadastraal perceel € 10,30
d.voor het verstrekken van informatie aangaande een
d. bouwjaar, per kadastraal perceel € 10,30
Hoofdstuk 2.5 Gereserveerd
Hoofdstuk 2.6 Gereserveerd
Hoofdstuk 2.7 Inzage van bescheiden
voor het verlenen van inzage in bescheiden betreffende
een bestaand bouwwerk door of met behulp van een
ambtenaar van de gemeente, voor elk kwartier of gedeelte
daarvan € 10,30
Hoofdstuk 2.8 Bescherming stadsschoon
voor het verlenen van een vergunning, als bedoeld in de
Algemene Plaatselijke Verordening voor Rijswijk € 28,20
Hoofdstuk 2.9 Gereserveerd
Hoofdstuk 2.10 Gereserveerd
Hoofdstuk 2.11 Wijziging van vóór 1 januari 1995 verstrekte gemeentegaranties
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging
van een reeds verstrekte gemeentegarantie ten behoeve van
de eigen woning € 74,25
Hoofdstuk 2.12 Overig
voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling
of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders
in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen € 97,05
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
Hoofdstuk 1 Horeca
3.1.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet |
€ 218,40 |
3.1.2 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet |
€ 54,75 |
3.1.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet |
€ 43,05 |
3.1.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een exploitatievergunning voor een horecabedrijf (artikel 2.28 van de APV) |
€ 80,40 |
3.1.5 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag die betrekking heeft op een terras in de zin van de APV |
€ 102,85 |
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten
3.2.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning): |
€ 36,50 |
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven
3.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: |
|
3.3.1 |
een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening: |
|
3.3.1.1 |
voor een seksinrichting |
€ 1.806,35 |
3.3.1.2 |
voor een escortbedrijf |
€ 81,30 |
3.3.2 |
wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 3.15, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening: |
|
3.3.2.1 |
voor een seksinrichting |
€ 1.806,35 |
3.3.2.2 |
voor een escortbedrijf |
€ 81,30 |
3.3.3 |
tot het verkrijgen van een geschiktheidverklaring voor een seksinrichting als bedoeld in hoofdstuk 6a van de Bouwverordening |
€ 651,45 |
Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte
3.4 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet (per te vormen appartementsrecht op een afzonderlijke woning): |
€ 70,20 |
Hoofdstuk 5 Leefmilieuverordening
3.5.1 |
Gereserveerd |
Hoofdstuk 6 Gebruikersvergunningen
3.6.1 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning als bedoeld in artikel 2.11.1 van het Besluit brandveilig gebruik bouwwerken, inhoudende toestemming tot het in gebruik nemen of houden van een bouwwerk: |
€ 66,20 |
voor het verlenen van een vergunning als hier bedoeld, wordt het hiervoor genoemde bedrag verhoogd voor inrichtingen met een oppervlakte tussen: -0 en 100 m² met € 170,44 -101 en 500 m² met € 1,70 per m² -501 en 2000 m² met € 562,35 + € 0,57 per m² -2001 en 5000 m² met € 1437,01 + € 0,15 per m² -5001 en 50000 m² met € 2007,49 + € 0,05 per m² -boven 50000 m² met € 2819,14 + € 0,03 per m² |
||
3.6.2 |
Het tarief bedraagt voor een hercontrole van een inrichting waarvoor een verklaring als hiervoor bedoeld is afgegeven; indien niet is voldaan aan de naleving van de voorwaarden vermeld in bovengenoemde vergunning: |
€ 73,85 |
3.6.3 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van aanvraag voor een gebruiksvergunning voor inrichtingen als bedoeld in de Brandveiligheidsverordening over het gebruik of in gebruik nemen van inrichtingen die maximaal 7 x 24 uur op eenzelfde locatie worden geplaatst (tijdelijke bouwsels) en het verlenen van een toestemming als hier bedoeld: |
€ 118,15 |
3.6.4 |
Het tarief bevraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een gebruiksvergunning voor inrichtingen als bedoeld in de Brandveiligheidsverordening over het gebruik of in gebruik nemen van inrichtingen die minimaal 7 x 24 uur op eenzelfde locatie worden geplaatst (semi-permanente bouwsels) en het verlenen van een toestemming als hier bedoeld: |
€ 353,95 |
3.6.5 |
voor een hercontrole van een inrichting waarvoor een verklaring als hiervoor bedoeld is afgegeven; indien niet is voldaan aan de naleving van de voorwaarden vermeld in bovengenoemde vergunning |
€ 59,10 |
Hoofdstuk 7 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking
3.7 |
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking |
€ 4,35 |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl