Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR194656
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR194656/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2012
Geldend van 07-08-2012 t/m 31-12-2013
Intitulé
Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2012Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Littenseradiel, ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;
gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;
besluiten:
de Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2012 vast te stellen.
Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen
Artikel 1
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
mandaat: de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, uitoefenen van een bevoegdheid;
- b.
ondertekeningsmandaat: de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, ondertekenen van door het college, respectievelijk de burgemeester, genomen bestuursbesluiten.
- c.
afdoeningsmandaat: de machtiging tot het in naam en onder verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester, uitoefenen van de uitvoeringsbevoegdheid inclusief alle daartoe behorende procedureonderdelen, en ondertekenen van bestuurlijke beslissingen namens het college van burgemeester en wethouders, respectievelijk de burgemeester.
- d.
mandaatlijsten: bij deze mandaatregeling behorende lijsten, houdende een opsomming van de gemandateerde onderwerpen en de daarbij behorende mandatarissen.
Hoofdstuk 2 Mandatering van bevoegdheden
Artikel 2
De uitoefening ten aanzien van de in de bij deze mandaatregeling behorende mandaatlijsten vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in de bedoelde lijsten genoemde onderwerpen wordt opgedragen aan de in de mandaatlijsten vermelde functionarissen.
Artikel 3
-
1. Uitsluitend waar dit in de bij deze regeling behorende mandaatlijsten uitdrukkelijk is aangegeven, kunnen de mandatarissen de aan hen opgedragen bevoegdheden doormandateren (sub- of ondermandaat) aan de onder hen ressorterende en reeds op de mandaatlijst aangegeven medewerkers.
-
2. Op submandaat zijn de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Awb en de bepalingen van deze mandaatregeling van overeenkomstige toepassing.
Hoofdstuk 3 Toepassing van mandaat
Artikel 4
De beslissing op de in de mandaatlijsten vermelde zaken wordt voorbehouden aan het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester, indien:
- a.
afwijzend op het verzoek moet worden beslist of daartoe wordt geadviseerd en in geval van twijfel;
- b.
het om onderwerpen c.q. beslissingen gaat waarvoor nog geen beleidslijn is geformuleerd of waarvoor eerst een beleidslijn geformuleerd moet worden;
- c.
de afdoening van een zaak naar redelijkerwijs mag worden aangenomen grote politieke consequenties met zich mee zal brengen dan wel ongewenste precedentwerking zal oproepen;
- d.
de inwilliging van een verzoek zal leiden tot strijdigheid met ingezet beleid, met richtlijnen of met voorschriften;
- e.
reeds tijdens de voorbereidingsfase duidelijk is geworden dat tegen de te nemen beslissing bezwaar wordt aangetekend of beroep wordt ingesteld;
- f.
het zaken betreft ten aanzien waarvan de standpunten omtrent de te nemen beslissing van portefeuillehouders, sectorhoofden, adviseurs en de mandataris uiteenlopen;
- g.
de mandataris daartoe de wens te kennen geeft.
Artikel 5
De uitoefening van de in de mandaatlijsten opgenomen bevoegdheden vindt plaats:
- 1.
met inachtneming van de door het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester vastgestelde beleidsregels en binnen het raam van de begrotingsrichtlijnen;
- 2.
onder beleidsregels als bedoeld in het vorige lid, worden tevens verstaan instructies, aanwijzingen, voorschriften, richtlijnen en voorwaarden.
Artikel 6
Een krachtens mandaat genomen besluit alsmede de op de gemandateerde bevoegdheden betrekking hebbende brieven worden door de mandataris als volgt ondertekend: “naam van het bestuursorgaan, namens hen/deze, functie, naam en handtekening van de mandataris”.
Artikel 7
In geval van afwezigheid van de mandataris zijn de volgende richtlijnen van toepassing:
- a.
bij afwezigheid van de gemandateerde portefeuillehouder wordt deze vervangen door de plaatsvervangend portefeuillehouder, een en ander overeenkomstig de portefeuilleverdeling;
- b.
bij afwezigheid van de gemandateerde gemeentesecretaris wordt deze vervangen door de adjunct-directeur;
- c.
bij afwezigheid van de gemandateerde adjunct-directeur wordt deze vervangen door de gemeentesecretaris;
- d.
bij afwezigheid van het gemandateerde afdelingshoofd wordt deze vervangen door de gemeentesecretaris respectievelijk de adjunct-directeur;
- e.
bij afwezigheid van de gemandateerde ambtenaar wordt deze vervangen door het afdelingshoofd respectievelijk de gemeentesecretaris respectievelijk de adjunct-directeur.
Artikel 8
De mandataris maakt geen gebruik van zijn bevoegdheid tot ondertekening van stukken, indien:
- a.
de wens daartoe door of namens het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester is kenbaar gemaakt;
- b.
het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;
- c.
het de formele verzending betreft van besluiten van de gemeenteraad en brieven uitgaande van de gemeenteraad.
Artikel 9
De bevoegdheid tot uitoefening van het mandaat vervalt krachtens besluit van het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester voor zover het de eigen bevoegdheid betreft. Het mandaat vervalt eveneens zodra geadresseerde of belanghebbende, krachtens de geldende procedures van rechtsbescherming, zich tegen de beschikking of berichtgeving heeft verzet, bezwaar heeft aangetekend, dan wel beroep heeft ingesteld.
Hoofdstuk 4 Slot- en overgangsbepalingen
Artikel 10
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester blijven te allen tijde bevoegd nadere instructies te geven of de verleende bevoegdheid in te trekken, gehoord het advies van het directieoverleg.
Artikel 11
-
1. Deze regeling treedt in werking op de dag na die waarop zij is bekendgemaakt.
-
2. De Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2010 d.d. 14 september 2010 wordt op de in het eerste lid genoemde datum ingetrokken, met dien verstande dat op besluiten op aanvragen en ontheffingen die voor deze datum zijn ingediend, nog de Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2010 van toepassing is.
-
3. Deze regeling kan worden aangehaald als Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2012.
Ondertekening
Wommels, 17 juli 2012
Het college van burgemeester en wethouders
van Littenseradiel,
, burgemeester.
, secretaris.
Wommels, 17 juli 2012
De burgemeester van Littenseradiel,
, burgemeester.
Bijlage Mandaatlijsten
Mandaatlijst algemeen (dat wil zeggen mandaten geldend voor alle afdelingen)
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het doen uitgaan van brieven die uitsluitend mededelingen bevatten cq louter informatief zijn bedoeld |
College |
Betreffende afdelingshoofd cq gemeentesecretaris cq adjunct-directeur |
Behandelend ambtenaar |
|
Het afhandelen en verzenden van statistieken |
College |
Betreffende afdelingshoofd cq gemeentesecretaris cq adjunct-directeur |
Behandelend ambtenaar |
|
Het verstrekken van mondelinge en schriftelijke mededelingen en informatie (in het kader van de (Wet) openbaarheid van bestuur) |
College |
Betreffende afdelingshoofd cq gemeentesecretaris cq adjunct-directeur |
Behandelend ambtenaar |
|
Het afwikkelen van administratieve procedures ter verkrijging van vergunningen, ontheffingen en dergelijke |
College |
Betreffende afdelingshoofd cq gemeentesecretaris cq adjunct-directeur |
|
Uitgezonderd beslissingen en brieven gericht op enig rechtsgevolg |
Het verlengen van de beslistermijn (artikel 4:14 Awb) |
College / burgemeester |
Gemeentesecretaris cq adjunct-directeur |
|
|
Het aanmelden van ambtenaren voor bij- en nascholing waaronder conferentie- en studiedagen, voor zover het budget toereikend is |
College |
Gemeentesecretaris cq adjunct-directeur cq afdelingshoofd cq opzichter buitendienst |
|
- Passend binnen het vastgestelde opleidingsplan - Na overleg met personeelszaken |
Ontvangstbevestiging Wob-verzoeken |
College / burgemeester |
Juridisch beleidmedewerker Stafafdeling |
|
|
Het verdagen van beslissingen op Wob-verzoeken (artikel 6, lid 2, Wob) |
College / burgemeester |
Juridisch beleidsmedewerker Stafafdeling |
|
|
Ontvangstbevestiging bezwaarschriften, inclusief het gelegenheid bieden tot herstel vormverzuim |
College / burgemeester |
Secretaris van de bezwarencommissie |
|
Voor zover de bezwarencommissie bevoegd is over het bezwaarschrift te adviseren |
Het verdagen van beslissingen op bezwaarschriften waarover de bezwarencommissie moet adviseren (artikel 7:10, lid 3, Awb) |
College / burgemeester |
Secretaris van de bezwarencommissie |
|
|
Ontvangstbevestiging klachten (artikel 9:6 Awb) |
College |
Klachtcoördinator |
|
|
Het verdagen van beslissingen op klachten (artikel 9:11 Awb) |
College |
Klachtcoördinator |
|
|
Onderhandse enkelvoudige aanbestedingen |
College |
Budgetverantwoordelijke |
|
|
Mandaatlijst van de afdeling Ondersteuning
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het afhandelen van aangiften omzetbelasting, BTW compensatiefonds, de afdrachten en het afhandelen van verzoeken om teruggaaf omzetbelasting |
College |
Afdelingshoofd Ondersteuning
|
Behandelend ambtenaar |
|
Het uitzetten van gelden in deposito |
College |
Afdelingshoofd Ondersteuning |
|
Treasurystatuut |
Het aantrekken van daggeld en overig "kort" geld |
College |
Afdelingshoofd Ondersteuning |
|
Treasurystatuut |
Het oninbaar verklaren van vorderingen |
College |
Afdelingshoofd Ondersteuning |
|
Tot een bedrag van € 2.500,- |
Het afhandelen van beperkte schadegevallen als gevolg van aansprakelijkheid |
College |
Afdelingshoofd Ondersteuning |
|
Tot een bedrag van € 2.500,- |
Het voeren van correspondentie met verzekeringsmaatschappijen |
College |
Behandelend ambtenaar
|
|
|
Het afhandelen van verzoeken in het kader van stamboomonderzoek |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
|
Het aftekenen van vernietigingslijsten na vernietiging archief |
College |
Gemeentesecretaris |
|
|
Mandaatlijst van de afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het verlenen van optie op bouwgrond voor woningbouw |
College |
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling |
|
|
Het verlenen van optie op bouwgrond voor bedrijven |
College |
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling |
|
|
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen (afsluiten van wegen en dergelijke) (artikel 34 BABW) |
College |
Afdelingshoofd Ruimtelijke Ontwikkeling |
|
Voor maximaal 5 dagen |
Mandaatlijst van de Stafafdeling
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het aanbieden van een leer-werkbaan (artikel 1:2:2 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Advies- en beheerstaak bij personeelsfunctionaris |
Het aanbieden van een instapplan (artikel 1:2:3 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Advies- en beheerstaak bij personeelsfunctionaris |
Het aanstellen van gemeentepersoneel (artikel 2:1 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van een vaste aanstelling na een tijdelijk dienstverband (proeftijd) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het bevorderen van de aanloopschaal naar de functieschaal |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het bevorderen van de functieschaal naar de uitloopschaal |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het aangaan van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht (artikel 2:5 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
|
Het aanpassen van de arbeidsduur (artikel 2:7 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het toekennen van uitwisseling arbeidsvoorwaarden (artikelen 4a:1 en 4a:2 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het toekennen van inhouding op bezoldiging, eindejaarsuitkering, vakantietoelage of urenvergoeding (artikel 4a:3 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het toekennen van seniorenmaatregelen (hoofdstuk 5 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van vakantie aan: - Adjunct-directeur - Afdelingshoofd - overig personeelpersoneel - buitendienst afdeling Beheer (artikel 6:1:1, lid 2 CAR/UWO) |
College |
- Gemeentesecretaris - Adjunct-directeur - Afdelingshoofd - Opzichter buitendienst |
|
|
Het toekennen/toestaan van overschrijding van de arbeidsduur per jaar en deze overschrijding om te zetten in vakantie (artikel 6:2 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van calamiteiten- en ander kort verzuimverlof of kraamverlof (artikel 6:4 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van verlof ivm huwelijk of geregistreerd partnerschap (artikel 6:4:1 CAR/UWO) |
College |
Betreffende afdelingshoofd; voor personeel buitendienst afdeling Beheer, de Opzichter buitendienst |
|
|
Het verlenen van langdurend zorgverlof (artikel 6:4:1a CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van vakbondsverlof (artikel 6:4:2 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van kortdurend zorgverlof (artikel 6:4:3 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van (betaald) ouderschapsverlof (artikel 6:5 CAR/UWO) |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof (artikel 6:7 CAR/UWO) |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het verlenen van adoptie- en pleegzorgverlof (artikel 6:8 CAR/UWO) |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het verlenen van onbetaald verlof (onder meer t.b.v. de gemeentelijke levensloopregeling) (artikel 6:9 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van eervol ontslag (op verzoek) (artikel 8:1 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van eervol ontslag wegens ouderdomspensioen (artikel 8:2 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Ontslag wegens Pré-vut (op verzoek) (artikel 8:10 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Ontslag wegens FPU (op verzoek) (artikel 8:11 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van toestemming voor persoonlijk gebruik van goederen of diensten (artikel 15:1b CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verlenen van toestemming voor het aannemen van geschenken en gelden (artikel 15:1c CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het instemmen met nevenwerkzaamheden (artikel 15:1e CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het vergoeden van schade (artikel 15:1:23 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het verplicht laten volgen van een opleiding (artikel 15:1:26 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Met uitzondering van de gemeentesecretaris en de adjunct-directeur |
Het maken van afspraken in het kader van opleiding en ontwikkeling (artikel 17:1:1 CAR/UWO) |
College |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
- Passend binnen het vastgestelde opleidingsplan - Na overleg met personeelszaken |
Het toekennen van een vergoeding in de verplaatsingskosten (hoofdstuk 18 CAR/UWO) |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het aangaan van overeenkomsten betreffende uitzendkrachten, detacheringskrachten en stagiaires |
Burgemeester |
Gemeentesecretaris |
Adjunct-directeur |
Voor zover het budget toereikend is |
Het voorbereiden en uitvoeren benoeming gemeentepersoneel, zoals: - plaatsen advertenties, - ontvangstbevestiging, sollicitatiebrief, - uitnodigen sollicitanten, - afschrijven sollicitanten, - aanvragen medische keuring |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het afdoen van open sollicitaties |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het verstrekken van opgaven betreffende inkomsten en diensttijd |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het indienen van pensioenaanvragen |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Het aan- en afmeldingen IZA-zorgverzekering |
College |
Personeelsfunctionaris |
|
|
Mandaatlijst van de afdeling Vergunningen en Handhaving
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het verlenen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1 van de Wabo, meer specifiek voor: - het bouwen van een bouwwerk; artikel 2.1, lid 1, onder a (vm. bouwvergunning). - het uitvoeren van een werk of werkzaamheden, geen bouwwerk, obv bestemmingsplan of voorbereidingsbesluit; artikel 2.1, lid 1, onder b (vm. aanlegvergunning). - het gebruik van grond of bouwwerken in strijd met een bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit of andere planologische regeling ogv van de Wet ruimtelijke ordening; artikel 2.1, lid 1, onder c (vm. ontheffing obv Wro). - het brandveilig gebruik van een bouwwerk; artikel 2.1, lid 1, onder d (vm. gebruiksvergunning). - het oprichten, veranderen of het inwerking hebben van een inrichting; artikel 2.1, lid 1, onder e (vm. milieuvergunning). - het slopen, verstoren of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument of het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht; artikel 2.1, lid 1, onder f (vm. monumentenvergunning). - het slopen van een bouwwerk waarbij dat in een bestemmingsplan of voorbereidingsbesluit is bepaald; artikel 2.1, lid 1, onder g. - het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads-of dorpsgezicht; artikel 2.1, lid 1, onder h. |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Met uitzondering van het verlenen van een omgevingsvergunning, waarbij met toepassing van artikel 2:12, lid 1, onder a, ten derde, van de Wabo van het bestemmingsplan wordt afgeweken
Voor het overige: - Mits geen zienswijzen en in overeenstemming met alle voorschriften - Bij interpretatieverschillen voorleggen aan het college |
Het verlenen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.2 van de Wabo, voor zover een gemeentelijke verordening dat bepaalt, meer specifiek voor: - het slopen van een bouwwerk; artikel 2.2, lid 1, onder a (vm. sloopvergunning ogv Bouwverordening). - het aanleggen of veranderen van of het gebruik van een uitweg; artikel 2.2, lid 1, onder e (vm. inritvergunning ogv APV). - het vellen of doen vellen van houtopstand; artikel 2.1, lid 1, onder g (vm kapvergunning ogv Bomenverordening). - het op of aan een onroerende zaak maken of voeren van handelsreclame in welke vorm dan ook en zichtbaar vanaf een voor het publiek toegankelijke plaats; artikel 2.2, lid 1, onder h (vm. reclamevergunning ogv APV). |
College
|
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving
|
|
- Mits geen zienswijzen en in overeenstemming met alle voorschriften - Bij interpretatieverschillen voorleggen aan het college. |
Het verlenen van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.6 van de Wabo. (revisievergunning milieu-inrichting vm artikel 8.4 Wet milieubeheer) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Mits geen zienswijzen en in overeenstemming met alle voorschriften.
|
Het wijzigingen van voorschriften van de omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.31 van de Wabo |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Mits geen zienswijzen en in overeenstemming met alle voorschriften.
|
Het intrekken van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, lid 2, onder b en c, van de Wabo |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Mits geen zienswijzen en in overeenstemming met alle voorschriften. |
Het verdagen van de beslistermijn bij een aanvraag om een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 3.9, lid 2 en artikel 3.12, lid 8, van de Wabo |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het in de gelegenheid stellen om aanvragen om een vergunning wegens onvolledigheid aan te vullen (artikel 4:5 Awb) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het niet in behandeling nemen van aanvragen om een vergunningen wegens onvolledigheid (artikel 4:5 Awb) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het doorbreken van de aanhoudingsplicht als bedoeld in artikel 3.3, lid 3, van de Wabo |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Alleen voor die aanvragen waarvoor geen ontheffing nodig is. |
Het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom (artikel 5.17 van de Wabo) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het uitnodigen van belanghebbenden voor vergaderingen van welstand |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
|
Het toesturen van welstandsadviezen aan belanghebbenden en het zo nodig verzoeken om aanvullende stukken naar aanleiding van welstandsadviezen |
College |
Behandelend ambtenaar |
|
|
Het afgeven van gebruiksvergunningen voor tenten (tenten, tribunes, podia enz.) bij evenementen (artikel 2 Brandbeveiligingsverordening) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het bevestigen van een melding volgens het Besluit bodemkwaliteit |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het aanbieden van overhoeken (zowel in eigendom als verhuur) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Overeenkomstig beleid en richtlijnen |
Het verlenen van ontheffing als bedoeld in artikel 10.63 van de Wet milieubeheer |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van ontheffing van het verbod te lozen in bodem (artikel 25 Lozingsbesluit bodembescherming) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Mits er geen bedenkingen tegen de ontheffing zijn |
Het verlenen van vergunning tot het inzamelen door derden van huishoudelijke afvalstoffen en grof huisvuil |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Voor zover geen bedenkingen tegen de aanvraag zijn ingediend |
Het verlenen van vergunning voor een kledinginzameling (artikel 11 Afvalstoffenverordening) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verwijderen van geplaatste reclameborden op gemeente-eigendommen |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Betreft opdrachtformulering tot feitelijke verwijdering, gebaseerd op onderliggende bestuursbesluiten |
Het verlenen van vergunningen voor het leggen, hebben, onderhouden en verwijderen kabels en leidingen (artikel 2.1.3.2 APV) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van evenementenvergunningen (artikel 2.2.1 APV) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
In bijzondere gevallen vooroverleg met burgemeester |
Ontheffing van het verbod met een geluidsinstallatie te rijden (artikel 4.1.5 APV) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het doen blijken van enig bezwaar inzake (meldingen) plaatsen tijdelijke (reclame)borden (artikel 4.3.2 APV) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van standplaatsvergunningen (artikel 5.2.3 APV) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Huisnummering en vernummering van bestaande huisnummers (verordening straatnaamgeving en huisnummering) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van ontheffing ex artikel 35, lid 1 Drank- en Horecawet |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Voor maximaal 5 dagen per jaar |
Het nemen van instemmingsbesluiten op grond van artikel 5.4, lid 1, onder b, van de Telecommunicatiewet |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van ontheffing voor het houden cq deelnemen aan wielerronden en/of oriënteringsritten binnen de gemeente (artikel 10 juncto artikel 148 Wegenverkeerswet 1994) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Overleg met politie |
Verklaring van geen bezwaar op grond van artikel 10 juncto artikel 148 Wegenverkeerswet 1994 voor wielerwedstrijden (wielerwedstrijden in meer dan één gemeente) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Overleg met politie |
Het verlenen van ontheffing op grond van artikel 149, lid 1, onder d, Wegenverkeerswet 1994 |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van vergunningen voor een kansspel of loterij (artikel 1 juncto artikel 3 Wet op de kansspelen) |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Onder voorwaarde dat: - totaal aan prijzen niet meer dan € 2.275,- bedraagt - de opbrengst bestemd is voor algemeen belang |
Het verlenen van vergunningen tot het aanwezig hebben van speelautomaten ex artikel 30b Wet op de Kansspelen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het uitgeven van grafbewijzen gemeentelijke begraafplaats Wommels |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Het verlenen van vergunningen tot het plaatsen van grafmonumenten |
College |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
|
Verklaring van geen bezwaar voor het laten opstijgen van een luchtballon ex artikel 14 Luchtvaartwet juncto artikel 10 Besluit inrichting en gebruik niet aangewezen luchtvaartterreinen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Vergunningen en Handhaving |
|
Overleg met vliegbasis Leeuwarden en eventueel politie |
Mandaatlijst van de afdeling Welzijn en Burgerzaken
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
BURGERZAKEN |
|
|
|
|
Het verstrekken van inlichtingen om registratie als kiezer (artikel D4 Kieswet) |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het uitreiken van nieuwe oproepingskaarten (artikel J8 Kieswet) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het aanwijzen als plaatsvervangend lid van stembureau (artikel J12, lid 4 Kieswet) |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het klaarmaken en distribueren stembiljetten (artikel J21 Kieswet) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het afgeven van stukken als bedoeld in hoofdstuk K en L Kieswet (kiezerspassen en stemmen bij volmacht) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Bevoegdheid als bedoeld in artikel M4 van de Kieswet (stemmen per brief) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het in ontvangst nemen van processen-verbaal van de stemming alsmede de verzegelde pakken met stembiljetten van de stembureaus (artikel N11 en N12 Kieswet) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het afgeven van uittreksels, verklaringen en individuele inlichtingen uit de gemeentelijke basisadministratie |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het verstrekken van persoonsgegevens aan binnengemeentelijke afnemers op grond van artikel 96 Wet GBA |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
Met inachtneming van: - de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens - de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Het verstrekken van persoonsgegevens aan derden op grond van de artikelen 98, 99 en 100 Wet GBA |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
Met inachtneming van: - de verordening gemeentelijke basis administratie persoonsgegevens - de Beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens |
Het afwikkelen van administratieve procedures en het ondertekenen van de daarop betrekking hebbende uitgaande brieven met betrekking tot de Wet GBA |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
|
Het afgeven en wijzigen van nationale paspoorten, alsmede het afgeven van identiteitskaarten |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Alle handelingen in verband met het aanvragen, uitreiken en inleveren van rijbewijzen |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het legaliseren van handtekeningen en foto's |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het in ontvangst nemen van nieuwe documenten |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het afgeven van Verklaringen: - Bewijs Nederlanderschap - Attestatie de Vita |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het adviseren van de Minister van Justitie inzake verzoeken om geslachtsnaamwijziging (artikel 1:7 Burgerlijk Wetboek) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het verstrekken van gehandicaptenparkeerkaarten (artikel 49 en volgende BABW) |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
Mits geen negatieve indicatie |
Alle handelingen in verband met het aanvragen van verklaringen omtrent het gedrag (artikel 20 Wet op de justitiële documentatie) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het adviseren van de Minister van Justitie inzake naturalisatie- en optieverzoeken (artikelen 6 en 7 Rijkswet op het Nederlanderschap |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het in ontvangst nemen van verzoeken om verlening en verklaringen tot verkrijging van het Nederlanderschap en van verklaringen van afstand daarvan (artikel 21 Rijkswet op het Nederlanderschap) |
Burgemeester |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
Medewerk(st)er burgerzaken |
|
Het toepassen van bevoegdheden als bedoeld in artikel 17 Wet op de Lijkbezorging (andere termijn voor het begraven of verbranden van een lijk) |
Burgemeester |
Ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
|
Het verlenen van verlof tot ontleding (artikel 68 Wet op de Lijkbezorging) |
Burgemeester |
Ambtenaar van de burgerlijke stand |
|
|
Het verlenen van toestemming te trouwen op een locatie naar keuze |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
|
Mits wordt voldaan aan de aan de aanwijzing van een locatie naar keuze verbonden voorwaarden |
WELZIJN |
|
|
|
|
Het beslissen op verzoeken om subsidies ingevolge de Subsidieverordening gemeente Littenseradiel |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
- Voor zover dit binnen het betreffende sociaal-culturele programma valt en de raad het benodigde krediet heeft gevoteerd - Met uitzondering van het toekennen van subsidie voor oud papier |
Het verlenen van voorschotten op subsidies |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
|
Het opdracht geven voor inspecties in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
|
Het besluiten tot het wel of niet opnemen van gastouders in het landelijk register kinderopvang |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en burgerzaken |
|
|
ONDERWIJS |
|
|
|
|
Het beslissen op verzoeken als bedoeld in artikelen 3a en 3b van de Leerplichtwet 1969 |
College |
Leerplichtambtenaar |
|
Volgens de door het college vastgestelde Ambtsinstructie Leerplicht d.d. 15 maart 2011 |
Het verlenen van vrijstelling als bedoeld in artikel 15 van de Leerplichtwet 1969 |
College |
Leerplichtambtenaar |
|
Volgens de door het college vastgestelde Ambtsinstructie Leerplicht d.d. 15 maart 2011 |
Het beschikken op verzoeken om tegemoetkoming in kosten vervoer t.b.v. schoolbezoek |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
|
|
Het uitvoeren van de vervoersregeling gymnastiek |
College |
Afdelingshoofd Welzijn en Burgerzaken |
|
|
Mandaatlijst van de brandweer
|
||||
Bevoegdheid |
Bevoegd bestuursorgaan |
Mandataris |
Ondermandataris |
Bijzonderheden |
Het afgeven van een machtiging voor het gebruik van een sleutelbuissysteem op grond van artikel 1, lid 4 Brandweerwet |
College |
Commandant brandweer |
|
|
Het opleggen van een stookverbod (artikel 6.2.1 Bouwverordening) |
College |
Commandant brandweer |
|
|
Het afhandelen van de gebruiksmelding (artikel 2.12.3 Gebruiksbesluit) |
College |
Commandant brandweer |
|
|
Het opleggen van nadere voorwaarden na gebruiksmelding (artikel 2.12.4 Gebruiksbesluit) |
College |
Commandant brandweer |
|
|
Het wijzigen van nadere voorwaarden na gebruiksmelding (artikel 2.12.5 Gebruiksbesluit) |
College |
Commandant brandweer |
|
|
Deze mandaatlijsten behoren bij de Mandaatregeling gemeente Littenseradiel 2012, zoals vastgesteld bij besluit van het college en de burgemeester van Littenseradiel d.d. 17 juli 2012.
Mij bekend,
drs. J. Folkerts
(secretaris)
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl