Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR19250
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR19250/2
Regeling vervallen per 01-01-2015
Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand
Geldend van 01-10-2009 t/m 31-12-2011
Intitulé
Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstandArtikel 1 Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. |
de wet: |
de Wet werk en bijstand |
b. |
referteperiode: |
een periode van 60 maanden voorafgaand aan de peildatum. |
c. |
peildatum: |
de datum waartegen langdurigheidstoeslag wordt aangevraagd. |
d. |
gehuwdennorm: |
de norm van artikel 21 onderdeel c van de wet. |
Artikel 2 Voorwaarden
-
1. Onverlet het bepaalde in artikel 36 van de wet komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende die gedurende de referteperiode onafgebroken een inkomen heeft ontvangen dat niet hoger is dan de voor hem geldende bijstandsnorm of de norm, bedoeld in hoofdstuk 4 van de Wet investeren in jongeren .
-
2. De belanghebbende die in een tijdvak binnen de referteperiode jonger was dan 18 jaar wordt geacht in dit tijdvak een inkomen te hebben ontvangen dat niet hoger is dan de voor hem geldende inkomensgrens, bedoeld in het eerste lid en geen in aanmerking te nemen vermogen te hebben gehad.
Artikel 3 Hoogte van de langdurigheidstoeslag
-
1. De langdurigheidstoeslag bedraagt per jaar:
- a.
voor gehuwden: 38,56% van de gehuwdennorm
- b.
voor een alleenstaande ouder 34,59% van de gehuwdennorm
- c.
voor een alleenstaande 27,05% van de gehuwdennorm.
- a.
-
2. Voor de toepassing van het eerste lid is de situatie van de rechthebbende op de peildatum bepalend.
-
3. Indien één van de gehuwden op de peildatum is uitgesloten van het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge artikel 11 of artikel 13 lid 1 van de wet komt de rechthebbende echtgenoot in aanmerking voor een langdurigheidstoeslag naar de hoogte die voor hem als alleenstaande of alleenstaande ouder zou gelden.
-
4. De hoogte van de gehuwdennorm onder lid 1 is het bedrag dat van toepassing is op 1 januari van het kalenderjaar waarin de peildatum valt, de procentuele berekening wordt naar boven afgerond op hele euro’s.
Artikel 4 Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand.
Algemene informatie:
In de bovenstaande tekst zijn de volgende raadsbesluiten verwerkt;
Besluit d.d. 18-12-2008, in werking getreden per 1-1-2009, gepubliceerd op 14-1-2009
Besluit d.d. 16-12-2009, in werking getreden op 1-10-2009, gepubliceerd op 30-12-2009
Toelichting op raadsbesluit d.d. 18 december 2008
Algemeen
Op grond van artikel 8 lid 1 onderdeel d WWB dient de gemeenteraad bij verordening regels vast te leggen met betrekking tot het verlenen van een langdurigheidstoeslag.
Deze regels dienen in ieder geval betrekking te hebben op de hoogte van de langdurigheidstoeslag en de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het begrip langdurig, laag inkomen, zoals dat in artikel 36 lid 1 WWB wordt gebruikt.
Artikelsgewijs
Artikel 1
De begrippen die in de WWB voorkomen hebben in deze verordening dezelfde betekenis als in de WWB en zijn dan ook niet nader omschreven. Aan de overige begrippen is in dit artikel wel een definitie gegeven.
Artikel 2
Het begrip ‘langdurig, laag inkomen’ wordt ingevuld als een inkomen dat tijdens de gehele referteperiode niet hoger was dan de bijstandsnorm. De vaststelling van de hoogte van het inkomen vindt plaats aan de hand van artikel 32, waarbij op grond van het tweede lid van artikel 36 een eerder verstrekte langdurigheidstoeslag niet meetelt bij de vaststelling van dat inkomen.
Voor de periode en de maximale hoogte is aangesloten bij artikel 36 WWB zoals dit thans nog geldt. Er is bewust niet voor gekozen om het recht op langdurigheidstoeslag ook toe kennen bij een inkomen boven bijstandsniveau en/of bij een kortere referteperiode. Dit zou ongewenste armoede-effecten in zich hebben. Bovendien zou dit de financiële ruimte beperken om meer specifieke maatregelen voor personen met een inkomen rond het sociaal minimum, zoals andere vormen van bijzondere bijstand, te blijven inzetten.
De wetgever heeft de minimumleeftijd voor aanspraak op een langdurigheidstoeslag verlaagd van 23 naar 21 jaar. Omdat voor jongeren tot 18 jaar geen wettelijke bijstandsnorm en geen vermogensgrens van toepassing is, maar de jongere voor zijn levensonderhoud is aangewezen op zijn ouder(s), houdt dit in dat regels moeten worden vastgesteld over de maximale middelengrenzen in een tijdens de referteperiode gelegen tijdvak waarin een persoon de leeftijd van 18 jaar nog niet had bereikt. In deze verordening wordt geregeld dat de minderjarige wordt geacht de inkomens- en de vermogensgrens niet te hebben overschreden.
Artikel 3
De hoogte van de langdurigheidstoeslag is gehandhaafd op het huidig niveau. Om niet jaarlijks de verordening wegens een indexering aan te hoeven passen is gekozen om het bedrag vast te stellen op basis van een percentage van de gehuwdennorm. De hoogte van de toeslag volgt jaarlijks de wijziging van de gehuwdennorm per 1 januari van het betreffend kalenderjaar. Een persoon kan slechts eenmaal binnen een periode van 12 maanden in aanmerking komen voor een langdurigheidstoeslag. Indien deze periode de jaarwisseling overschrijdt vindt tussentijds geen aanpassing plaats, maar geldt bij eventuele aanspraak voor een volgende periode van 12 maanden het nieuwe bedrag.
In het derde lid wordt een regeling overeenkomstig artikel 24 WWB gegeven voor situaties waarin bij gehuwden één van beide partners is uitgesloten van het recht op langdurigheidstoeslag ingevolge artikel 11 of artikel 13 lid 1 WWB. De WWB voorziet immers niet in een afwijzingsgrond voor de rechthebbende echtgenoot, terwijl daarentegen het toekennen van het bedrag voor gehuwden in dergelijke situaties ook niet opportuun is.
Dit derde lid ziet enkel op de situatie dat er bij een echtgenoot sprake is van een uitsluitingsgrond op grond van artikel 11 of artikel 13 lid 1 WWB. Indien één van beide gehuwden niet in aanmerking komt voor het recht op langdurigheidstoeslag wegens het niet voldoen aan de voorwaarden als genoemd in artikel 36 WWB of in deze verordening, hebben beide echtgenoten geen recht op langdurigheidstoeslag. Het recht op langdurigheidstoeslag komt gehuwden immers gezamenlijk toe. Zij moeten daarom ook allebei, zowel afzonderlijk als gezamenlijk aan de voorwaarden voldoen.
Artikel 4
De citeertitel van de verordening sluit aan bij de citeertitels van de overige op grond van artikel 8 WWB vastgestelde verordeningen.
Wijzigingsbesluit d.d. 16 december 2009
Per 1-10-2009 zijn ten opzichte van de eerder geldende tekst de volgende wijzigingen aangebracht.
In artikel 2, eerste lid, wordt na “de voor hem geldende bijstandsnorm” toegevoegd “of de norm, bedoeld in hoofdstuk 4 van de Wet investeren in jongeren”
In artikel 2, tweede lid, wordt “bijstandsnorm” vervangen door “inkomensgrens, bedoeld in het eerste lid”
Het wijzigingsbesluit wordt als volgt toegelicht:
Voor de vaststelling van de aanspraak op langdurigheidstoeslag is thans de hoogte van de toepasselijke bijstandsnorm in de Wet werk en bijstand van belang. Door de invoering van de Wet investeren in jongeren kunnen personen jonger dan 27 jaar per 1 oktober 2009 niet meer instromen in de algemene bijstand en zullen na het verstrijken van het overgangsrecht voor het zittend bestand de bijstandsnormen voor jongeren van 18-27 jaar komen te vervallen. Op hen zijn tijdens ( een gedeelte van) de referteperiode de normen , inclusief verlagingen/toeslagen, van de inkomensvoorziening van de WIJ van toepassing. De formulering van de inkomensgrens in de verordening is om die reden aangepast.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl