Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR189362
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR189362/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Handhavingsuitvoeringsprogramma 2012
Geldend van 16-03-2012 t/m 31-12-2012
Intitulé
Handhavingsuitvoeringsprogramma 2012Inhoudsopgave
Hoofdstuk 1. Inleiding 3
1.2.Leeswijzer 3
Hoofdstuk 2: Toezicht en handhaving 4
- 2.
1 Reikwijdte van dit HUP 4
- 2.
2 Organisatorische inbedding 4
- 2.
3 Ontwikkelingen in de wet en regelgeving 5
- 2.
4 Algemene beleidsuitgangspunten 5
2.4.1 Waarborgen van veiligheid en een gezond leefklimaat door het minimaliseren van risico’s. 5
2.4.2 Uitgangspunt is dat de overtreder betaalt. 5
2.5 Communicatie en voorlichting 6
Hoofdstuk 3. Risicoanalyse en Handhavingsprioriteiten 7
- 3.
1 Methodiek risicoanalyse 7
- 3.2.
Bestuurlijke handhavingsprioriteiten 8
- 3.
3 Indeling van prioriteiten 9
Hoofdstuk 4. Handhavingstaken 10
4.1 Handhavingstaken interne organisatie 11
4.1.1 Inleiding 11
4.1.2 Basistaken 11
4.1.3 Bestuurlijke thema’s 11
4.2 Handhavingstaken externe ketenpartners 12
4.2.1 Basistaken VRU 13
4.2.4 Taken Milieudienst. 15
4.2.5 Taken van de provincie. 17
Hoofdstuk 5. Capaciteitsplanning 17
- 5.
1 Capaciteitsberekening voor de beleidsadviseurs/ juridische medewerkers. 18
- 5.
2 Capaciteitsberekening voor buitentoezicht 20
Hoofdstuk 6. De uitvoering 22
- 6.
1 Autonome uitvoeringstaken 23
- 6.
2 Handhavingstaken ruimtelijke ordening/ planologisch gebruik 24
6.2.1 Asbest 24
6.2.2 Illegale bouwwerken, strijdig, etc 25
6.2.3 Toezicht op vergunningsvrije bouwwerken. 25
6.3 Handhavingstaken Besluit brandveilig gebruik bouwwerken 25
6.3.1 Wetgeving 25
6.3.2 Gebruiksvergunning gebouwen 26
6.3.3 Gebruiksvergunning ten behoeve van evenementen 26
6.4 Handhavingstaken Openbare Ruimte 26
6.4.1 Parkeerhandhaving 26
6.4.2 Drank en horecawet 26
6.4.3 Overlast door honden 27
6.4.4 Zwerfafval 27
6.4.5 Exploitatievergunning openbare inrichtingen 27
6.4.6 Evenementenvergunningen 27
6.4.7 Uitstallingen 27
6.4.8 Overige taken 27
Hoofdstuk 7. Ontwikkelingen/ actualiteiten 28
- 7.
1 Vorming Regionale Uitvoeringsdiensten (RUD’s) 29
- 7.
2 Wijziging Drank en Horecawet 29
- 7.
3 Modern toezicht 29
BIJLAGE 1: METHODIEK RISICOANALYSE 30
BIJLAGE 2: RESULTATEN VAN DE RISICOANALYSE 31
BIJLAGE 3: HANDHAVING PRIORITERINGSKAART34
Hoofdstuk 1. Inleiding
Voor u ligt het Handhavingsuitvoeringsprogramma van de gemeente Stichtse Vecht voor het jaar 2012. Dit Handhavingsuitvoeringsprogramma (HUP) is gebaseerd op integrale, (zoveel mogelijk) risico gestuurde en geprioriteerde uitvoering van werkzaamheden. Met dit programma wordt kenbaar gemaakt wat we in het jaar 2012 gaan doen en hoe we dit gaan doen. De handhavingstaken die de gemeente programmatisch uitvoert hebben betrekking op de ruimtelijke ordeningstaken (Wabo taken) en de taken die in het kader van de openbare ruimte uitgevoerd dienen te worden.
Wabo taken hebben betrekking op het omgevingsrecht. Het gaat daarbij om milieutoezicht, bouwtoezicht, asbestregelgeving, brandveiligheid, ruimtelijke ordening en bodemkwaliteit. Toezicht openbare ruimte heeft betrekking op de APV- gedragingen, zoals bijvoorbeeld zwerfafval en overlast door honden.
Het opstellen van een HUP is vanaf 1 oktober 2010 op grond van de kwaliteitscriteria uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) verplicht.
Volgens de Wabo- kwaliteitscriteria moet het Uitvoeringsprogramma tenminste de volgende onderdelen bevatten. Ten eerste moet het een duidelijke verbinding met de gestelde prioriteiten en doelstellingen hebben. Ten tweede moet het een weergave van de concrete activiteiten voor toezicht en handhaving inclusief de bijbehorende capaciteit en uitwerkingsprogramma in een concrete werkplanning voor alle betrokken organisatieonderdelen bevatten.
In dit HUP staat integrale werkwijze centraal. In dat verband wordt bij de uitwerking ook rekening gehouden met de uitgangspunten in het Integraal Veiligheidsprogramma. In voorkomende gevallen wordt gezamenlijk opgetrokken.
1.2.Leeswijzer
Zoals hierboven is aangegeven maakt dit handhavingsuitvoeringsprogramma 2012 (HUP) kort weergegeven kenbaar wat we in 2012 gaan doen en hoe we dat gaan doen.
In hoofdstuk 2 wordt stilgestaan bij wat toezicht en handhaving inhoudt.
Voorts wordt de reikwijdte van dit HUP bepaald. Kort weergegeven is dit HUP gebaseerd op handhaving in het ruimtelijk ordeningsgebied en de handhaving in de openbare ruimte.
Daarnaast wordt in hoofdstuk 2 stilgestaan bij de organisatorische inbedding en wordt kort aangegeven hoeveel capaciteit we voor handhaving beschikbaar hebben. Voorts wordt kort stilgestaan bij de ontwikkelingen in de wet en regelgeving en de algemene beleidsuitgangspunten.
Als laatste wordt er in hoofdstuk 2 aandacht geschonken aan de communicatie.
In hoofdstuk 3 wordt de uitgevoerde risicoanalyse besproken. Hier vindt een uitleg plaats van de methode die voor de risicoanalyse is toegepast. De methodiek van de risicoanalyse is terug te vinden in bijlage 1. Voorts zijn in bijlage 2 de resultaten van de risicoanalyse opgenomen.
Daarnaast wordt in hoofdstuk 3 de bestuurlijke handhavingsprioriteiten besproken.
In hoofdstuk 4 worden de handhavingstaken van de interne organisatie en de handhavingstaken van de ketenpartners en de uitvoeringsorganisatie besproken.
Voor wat betreft de handhavingstaken van de interne organisatie is een onderscheid gemaakt in wettelijke taken en bestuurlijke thema’s.
De uitvoering van de handhavingstaken wordt in hoofdstuk 5 besproken. Hier wordt onderscheid gemaakt in uitvoering van de autonome handhavingstaken en de specifieke taken die per discipline dienen te worden uitgevoerd.
Als laatste wordt in hoofdstuk 6 stil gestaan bij de ontwikkelingen/ actualiteiten die in de loop van het jaar 2012 onze werkwijze zullen beïnvloeden. Hierbij moet gedacht worden aan de vorming van de Regionale Uitvoeringsdiensten, de wijziging van de Drank en Horecawet en de ontwikkelingen op het gebied van modern toezicht.
De tekst is te lezen in bijgevoegd pdf document.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl