Beleid met betrekking tot parkeren en verstrekking en intrekking van toegangspassen Stadserf 2012

Geldend van 24-05-2014 t/m heden

Intitulé

Beleid met betrekking tot parkeren en verstrekking en intrekking van toegangspassen Stadserf 2012

De directeur Servicebedrijf van de gemeente Breda;

gelet op het besluit van 24 april 2012 van burgemeester en wethouders van Breda waarin zij de directeur Servicebedrijf mandaat verlenen om beleid vast te stellen waarin zowel het parkeerbeleid als de verstrekking van toegangspassen voor het Stadserf wordt geregeld;

overwegende dat:

  • -

    het Stadserf eigendom is van de gemeente Breda en niet openbaar is voor het gebruik door motorvoertuigen;

  • -

    door meldingen en uit onderzoek is gebleken dat de parkeerdruk op het Stadserf regelmatig te hoog is;

besluit:

vast te stellen het hierna volgende beleid inzake het parkeren en de verstrekking en intrekking van toegangspassen met betrekking tot het Stadserf te Breda;

BELEID MET BETREKKING TOT PARKEREN  EN VERSTREKKING EN INTREKKING VAN TOEGANGSPASSEN STADSERF 2012

I PARKEREN 

Enkel de persoon die van de directeur Servicebedrijf toestemming heeft gekregen en in het bezit is van een toegangspas of dagcode en een geldige dashboardkaart, is gerechtigd om zijn voertuig op het Stadserf te parkeren.

II DE VERSTREKKING VAN TOEGANGSPASSEN

Onderscheid wordt gemaakt tussen het verstrekken van toegangspassen om op het Stadserf te parkeren en het verstrekken van toegangspassen om het Stadserf als doorsteek te gebruiken naar eigen terrein.

Daarnaast bestaat er ook de mogelijkheid om te parkeren op het Stadserf zonder toegangspas, maar met een dagcode.

A. Verstrekking van toegangspassen om te parkeren 

De volgende groepen hebben op dit moment toestemming om op het Stadserf te parkeren:

  • 1.

    Personen die functioneel op het Stadhuis en Veiligheidshuis aanwezig moeten zijn op de momenten dat er werkzaamheden voor de gemeente worden verricht, zoals:

    • -

      College-, raads- en commissieleden niet-raadsleden, adviseurs raadscommissies, medewerkers rekenkamer, gemeentesecretaris, fractieleden en fractiemedewerkers.

    • -

      Medewerkers van de Griffie

    • -

      Medewerkers van het Servicebedrijf van de gemeente Breda die functioneel aan het stadhuis zijn verbonden

    • -

      Medewerkers-/sters van de VVV, die functioneel aan de verhuurde ruimte van het Stadhuis zijn verbonden. Maximaal 2 passen.

    • -

      Medewerkers-/sters van het Veiligheidshuis, die functioneel aan de verhuurde ruimte van het Stadserf 2 verbonden zijn

    • -

      Ambtenaren die belast zijn met het handhaven van de openbare orde en veiligheid in het Centrum

    • -

      Ambtenaren van de burgerlijke stand

    Toegangspassen worden op verzoek voor een jaar door de directeur Servicebedrijf verstrekt. Betrokkenen dienen jaarlijks opnieuw een aanvraag om toestemming in te dienen bij de directeur Servicebedrijf. Vervolgens wordt de aanvraag gescreend en wordt er beoordeeld of de functionaliteit nog aanwezig is.

  • 2.

    Enkele omwonenden en een fotograaf die in het verleden van de gemeente Breda toestemming hebben gekregen om hun voertuig op het Stadserf te parkeren. Deze in het verleden gegeven toestemming zal echter worden beëindigd per 1 juni 2013. Dit betekent dat degenen die het betreft met ingang van die datum niet meer op het Stadserf kunnen parkeren. Verstrekte toegangspassen zullen per die datum worden geblokkeerd en ingenomen. Nieuwe verzoeken om te parkeren worden door de gemeente Breda al sinds geruime tijd afgewezen en dat zal gehandhaafd blijven.

  • 3.

    Bezoekers van de Evangelisch Lutherse Kerk hebben in het verleden van de gemeente Breda toestemming gekregen om hun voertuig te parkeren op zondagochtend, zondagmiddag en op hoogtijdagen, mits er dan geen raads- of commissievergadering plaatsvindt. De in het verleden gegeven toestemming zal worden beëindigd per 1 juni 2013. Dit betekent dat bezoekers van de Evangelisch Lutherse Kerk met ingang van die datum niet meer op het Stadserf kunnen parkeren. Verstrekte toegangspassen zullen per die datum worden geblokkeerd en ingenomen.

  • 4.

    Personen die op verzoek op bepaalde tijdstippen of gedurende een bepaalde periode op het Stadserf mogen parkeren:

    • -

      Aannemers voor het vervoer, laden en lossen van materialen nodig voor bijvoorbeeld de verbouwing van een pand dat grenst aan het Stadserf.

    • -

      Gebroeders Couvreur (2 passen) voor het parkeren van auto's ten behoeve van de opbouw van de weekmarkt op elke dinsdag en elke vrijdag van 05.00 uur tot 14.00 uur.

    Ten aanzien van aannemers zal terughoudend met het verlenen van toestemming om te parkeren worden omgegaan. De aannemer dient aan te tonen dat hij zijn auto echt nodig heeft bij de verbouwing en dat deze niet geparkeerd kan worden op het eigen terrein van het aangrenzend pand. De toestemming wordt beperkt voor de duur van de werkzaamheden. Toegangspassen zullen door de directeur Servicebedrijf worden verstrekt.

  • 5.

    Lokale publieke media-instellingen zoals bedoeld in de Mediawet 2008, lokale afdelingen van regionale dagbladen en lokale journalistieke digitale media-instellingen die op reguliere basis verslag doen van vergaderingen van het bestuur van de gemeente Breda. Het doel hiervan is dat deze media-instellingen in staat worden gesteld om informatie te verkrijgen ten aanzien van vergaderingen van het bestuur van de gemeente Breda en daarvan verslag te leggen. Per media-instelling wordt één toegangspas verstrekt.

B. Verstrekking van toegangspassen om het Stadserf als doorsteek met een voertuig te gebruiken naar eigen terrein 

Hiervoor komen enkel personen in aanmerking die een schriftelijke overeenkomst, vastgelegd in een notariële akte, met de gemeente hebben gesloten waarin dit recht van uitweg is opgenomen. Het aantal toegangspassen dat door de directeur Servicebedrijf wordt verstrekt, komt overeen met het aantal parkeerplaatsen dat op het eigen terrein aanwezig is. Er worden geen extra passen verstrekt. De toegangspassen worden verstrekt onder de voorwaarde dat het gebruik van het Stadserf door de gemeente Breda zelf niet op enigerlei wijze wordt belemmerd.

Met de huidige gebruikers met een persoonlijk recht zal in overleg worden getreden om te bezien of overeenstemming kan worden bereikt over het vestigen van een erfdienstbaarheid van uitweg. Nieuwe verzoeken voor het vestigen van een erfdienstbaarheid van uitweg zullen worden afgewezen.

C. Parkeren op het Stadserf, met een dagcode 

Personen die kunnen aantonen dat het functioneel noodzakelijk is dat zij hun voertuig op het Stadserf parkeren dan wel personen die met een gegronde reden het stadhuis bezoeken en slecht ter been zijn, kunnen ad hoc toestemming krijgen om te parkeren door middel van een dagcode die wordt afgegeven voor de benodigde duur.

De functionele noodzaak dient in het belang van de gemeente Breda te zijn, dan wel het algemeen belang te dienen. Hierbij kan onder meer gedacht worden aan cameraploegen en hoogwaardigheidsbekleders die door de gemeente Breda zijn uitgenodigd.

Een ieder die toestemming heeft om op het Stadserf te parkeren, wordt in het bezit gesteld van een dashboardkaart. Tijdens het parkeren is men verplicht deze kaart zichtbaar achter de voorruit te plaatsen.

III DE INTREKKING VAN TOEGANGSPASSEN

Hoofdregel is dat misbruik van een toegangspas, dan wel het oneigenlijk gebruiken van het terrein van het Stadserf met blokkering en inname van de desbetreffende aan de betrokkene geleverde toegangspas wordt bestraft. De eventuele door de gemeente Breda verleende toestemming om te parkeren, zal dan eveneens per direct worden ingetrokken.

  • a.

    Er is sprake van misbruik als er zonder een achter de voorruit geplaatste zichtbare geldige dashboardkaart op het Stadserf wordt geparkeerd dan wel als een pashouder met zijn pas andere voertuigen op illegale wijze toegang tot het terrein verschaft.

  • b.

    Er is sprake van oneigenlijk gebruik als het terrein op het Stadserf zonder schriftelijke toestemming van de directeur Servicebedrijf voor andere doeleinden gebruikt wordt dan het plaatsen van een voertuig, bijvoorbeeld het plaatsen van een container of opslag van bouwmaterialen.

Daarnaast zal de toegangspas worden geblokkeerd en ingenomen op het moment dat:

  • -

    er geen overeenstemming bereikt wordt over het vestigen van een erfdienstbaarheid van uitweg; 

  • -

    de toestemming van de gemeente Breda om te parkeren is geëindigd, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing, overlijden of het bereiken van de datum 1 juni 2013.

De uiteindelijke besluiten tot intrekking van de toestemming om te parkeren en de blokkering en inname van de toegangspas zullen schriftelijk aan de betrokkene worden medegedeeld.

De directeur Servicebedrijf is bevoegd bovenstaand beleid uit te voeren en op grond hiervan beslissingen te nemen.

Ondertekening

Aldus vastgesteld te Breda op 3 mei 2012
De directeur van het Servicebedrijf
M. Hopman