Regeling vervallen per 17-03-2014

GBA-Privacyreglement

Geldend van 11-05-2012 t/m 16-03-2014

Intitulé

Privacyreglement GBA

Toelichting op het GBA privacyreglement van de gemeenteNieuw-Lekkerland

Met ingang van 1 april 2007 is de wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) op een aantal punten gewijzigd. Afnemers worden verplicht de in het Besluit GBA aangewezen authentieke persoonsgegevens te gebruiken bij hun beslissingen en bij gerede twijfel omtrent de juistheid van deze gegevens dit aan gemeenten terug te melden.

Voor de binnengemeentelijke verstrekking van GBA-gegevens dient een verordening aanwezig te zijn. Deze verordening bevat ook een voorziening voor de verstrekking aan zogenaamde vrije derden, bedoeld in artikel 100 van de wet GBA.

Er is op 6 juli 2009 een nieuwe verordening vastgesteld waarin de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders aanwijst om in een apart reglement deze zaken te regelen. De bepalingen in deze Verordening worden in onderstaand Reglement uitgewerkt, waarbij rekening is gehouden met het feit dat de ambtelijke organisatie van de gemeente Nieuw-Lekkerland met ingang van 1 juli 2009 opgedragen is aan het openbaar lichaam Werkorganisatie De Waard. Dit op artikel 8 van de Wet gemeenschappelijke regelingen gebaseerde openbaar lichaam, voert de taken uit van de gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland, zoals vermeld in artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie De Waard. Een van de taken betreft de uitvoering van de wet GBA.

PRIVACYREGLEMENT GBA

Burgemeester en wethouders van de gemeente

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

besluiten:

Het Reglement voor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente vast te stellen

Artikel 1 Begripsbepalingen

Dit reglement verstaat onder:

  • a.

    wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • b.

    verordening: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, vastgesteld door de gemeenteraad d.d. 6 juli 2009;

  • c.

    GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

  • d.

    de Werkorganisatie De Waard: het openbaar lichaam dat op grond van artikel 8 wet gemeenschappelijke regelingen met ingang van 1 juli 2009 is ingesteld om namens en onder verantwoordelijkheid van de gemeenten Graafstroom, Liesveld,en Nieuw-Lekkerland de werkzaamheden uit te voeren die zijn genoemd in artikel 7 van de gemeenschappelijke regeling Werkorganisatie de Waard;

  • e.

    beheerder: een daartoe ingevolge de beheerregeling, bedoeld in artikel 14 van de wet, aangewezen medewerker van Werkorganisatie De Waard of diens plaatsvervanger die is belast met het beheer van de GBA;

  • f.

    bewerker: bewerker als bedoeld in artikel 15 van de wet;

  • g.

    afnemer: een bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h.

    binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente Nieuw-Lekkerland en van de Werkorganisatie de Waard;

  • i.

    medewerkers Burgerzaken: alle medewerkers van de Werkorganisatie De Waard die voor de gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland belast zijn met werkzaamheden op het terrein van Burgerzaken;

  • j.

    ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de GBA van de gemeente Nieuw-Lekkerland is opgenomen;

  • k.

    authentieke gegevens: een in de GBA opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek wordt aangemerkt;

  • l.

    derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene;

Artikel 2 Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

    • 1.

      Bewerker van de GBA is de Werkorganisatie De Waard, team Burgerzaken;

    • 2.

      Beheerder van de GBA is de functionaris als bedoeld in artikel 1 onder e.;

    • 3.

      De beheerder is bevoegd nadere invulling te geven aan:

    • a.

      (te leggen) verbanden met andere registraties binnen de Werkorganisatie;

    • b.

      (rechtstreekse) toegang tot de basisadministratie middels andere geautomatiseerde toepassingen;

    • c.

      verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers of daaraan gelijkgestelden, die geen rechtstreekse toegang hebben tot de basisadministratie;

Artikel 3 Authentieke gegevens

Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden gegevens verstrekt aan alle binnengemeentelijke afnemers die gegevens uit de GBA nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat deze afnemers aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.

Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

  • 1. Rechtstreekse toegang tot de GBA hebben:

  • a. de beheerder;

  • b. de door de beheerder aangewezen medewerkers van het team;

  • c. met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet de in Bijlage 1 bij dit reglement vermelde binnengemeentelijke afnemers. De in bijlage 1 genoemde binnengemeentelijke afnemers hebben rechtstreekse toegang tot de in die bijlage vermelde gegevens. Zij mogen deze gegevens slechts gebruiken voor de uitvoering van de hun bij wet of door het gemeentebestuur opgedragen taken.

  • 2. de in lid 1, sub b en c genoemde binnengemeentelijke afnemers dienen de richtlijnen van de beheerder met betrekking tot beveiliging en bescherming van de persoonlijke levenssfeer op te volgen.

Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers

Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet worden aan de in Bijlage 2 vermelde binnengemeentelijke die geen rechtstreekse toegang hebben tot de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens de in die tabel aangegeven gegevens systematisch verstrekt ten behoeve van de eveneens in die tabel aangegeven doeleinden.

Artikel 6 Verbanden met andere gemeentelijke registraties

  • 1. Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden aan de in Bijlage 3 genoemde beheerders van andere registraties van de gemeente Nieuw-Lekkerland en van de Werkorganisatie De Waard gegevens verstrekt.

  • 2. De betreffende gegevens kunnen in een convenant worden vastgelegd.

Artikel 7 Telefonische verzoeken om gegevensverstrekking

Aan buitengemeentelijke afnemers, verplichte derden, als bedoeld in artikel 98 van de wet, en andere gemeenten worden telefonisch slechts in bijzondere omstandigheden, ter beoordeling van de beheerder, inlichtingen verstrekt.

Artikel 8 Overige verstrekkingen en de gegevens die kunnen worden verstrekt

Met inachtneming van artikel 100, eerste en tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan de in Bijlage 4 bij deze verordening aan te geven derden gegevens worden verstrekt.

Artikel 9 Terugmeldplicht

  • 1. Een binnengemeentelijke afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan de beheerder.

  • 2. In Bijlage 5 worden de binnengemeentelijke afnemers aangewezen die tevens mededeling doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn. Aangegeven wordt welke gegevens het betreft.

Artikel 10 Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde beveiligingsplan.

Artikel 11 Slotbepaling

  • 1.

    Dit reglement wordt aangehaald als “GBA privacyreglement gemeente ”.

  • 2.

    Dit reglement treedt in werking op de dag na publicatie.

  • 3.

    Het reglement ligt ter inzage in het gemeentekantoor.

Burgemeester en wethouders van de gemeente ,

de secretaris, de burgemeester,

ir. J.C. van Ginkel MCM, Ir. M. Houtman,

BIJLAGE 1

Lijst van binnengemeentelijke afnemers van de gemeente Nieuw-Lekkerland met een raadpleegmogelijkheid.

De volgende dienstonderdelen van de gemeenschappelijke regeling de Werkorganisatie De Waard hebben toegang tot de basisadministratie:

Organisatie onderdeel

Wettelijk kader

Gegevensset

Afdeling Klantcontact

Team Burgerzaken

Wet GBA, Kieswet, Besluit Burgerlijke Stand, Burgerlijk wetboek, Nationaliteitswetgeving, Wet op de lijkbezorging, Wet justitiële documentatie, Vreemdelingenwet, Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen.

Verordening lijkbezorgings-rechten, privacyreglement CRIB, Wegenverkeerswet

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens

Team Frontoffice

Meldingen Openbare Ruimten

Paspoortwet en regelgeving rijbewijzen

Alle gegevens op PL en verwijsgegevens

Team Voorzieningen

Wet maatschappelijke onder-steuning, Wegenverkeerswet,

Verordening voorziening gehandicapten gemeente

Huisvesting

Persoons-, Nationaliteit-, Ouders-, Huwelijk-, Kind-, Overlijden-, Inschrijvings-, Verblijfplaats-, Verblijfstitel-, Reisdocument en Gezaggegevens

Leerlingenvervoer

Persoons-, Nationaliteit-, Ouders-, Huwelijk-, Kind-, Overlijden-, Inschrijvings-, Verblijfplaats-, Verblijfstitel-, Reisdocument- en Gezaggegevens

Team Vergunningen

Drank- en Horecawet, APV, Kansspelen, Winkeltijden

Persoons-, Huwelijk-, Overlijden-, Inschrijving- en Verblijfplaatsgegevens

Woningwet en het BW

Persoons-, Huwelijk-, Overlijden-, Inschrijving- en Verblijfplaatsgegevens.

Handhaving o.a. woningwet

Persoons-, Verblijfplaats- en Overlijdensgegevens

Afdeling Ontwikkeling

Team Projecten

Wettelijk verplicht horizontale verantwoording, WMO-, mantelzorg- en vrijwilligersbeleid en –projecten

Persoons-, Verblijfplaats- en Overlijdensgegevens

Team Regelingen

Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening

Persoons-, Huwelijk-, Overlijden-, Inschrijving- en Verblijfplaatsgevevens.

Team Beleid & Programmering

Gemeentelijke opsporingsambtenaren

WMO

Persoons-, Verblijfplaats- en Overlijdensgegevens

NAW-gegevens

Afdeling Buitenruimte

Team Voorbereiding

Begraafplaatsenadministratie

Persoons-, Huwelijks-, Overlijdens-, Inschrijving-, Verblijf- en kindgegevens

Afdeling Middelen

Team Informatie & systeembeheer

Het waarborgen van een juiste werking van de computer, het netwerk en de applicaties

Toegang tot alle in het systeem aanwezige gegevens.

Team P&O, staf & administratie

Invorderingswet, Gemeentewet, Pensioenen. Wachtgeld gemeentepersoneel

Persoons-, Ouder- Huwelijks-, Overlijdens-, Inschrijving-, Verblijf-, Gezag- en Kindgegevens

Team Facilitaire zaken

Decosadministratie (archiefwet)

Mozardadministratie (archiefwet)

Bodedienst huwelijken

Persoons-, Huwelijks-, Overlijdens-, Inschrijving- en Verblijfplaatsgegevens

Team Financiële administratie

Wet WOZ, Belastingen

NAW-gegevens

Afdeling Bestuursondersteuning

Team Juridische kwaliteit/OVV

Team Bestuurssecretariaat

Bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen

Toekennen van onderscheidingen.

Wet 29/09/1815

Instelling van de Orde van de Nederlandse Leeuw

Wet 29/9/1815 instelling van de Orde van Oranje-Nassau en het Besluit van 10 mei 1995, nadere regels Orde van de Nederlandse Leeuw.

Persoons-, Ouder- Huwelijks-, Overlijdens-, Inschrijving-, Verblijf-, Gezag- en Kindgegevens

NAW-gegevens

Daarnaast heeft iedere medewerker van Werkorganisatie De Waard de mogelijkheid autorisatie aan te vragen voor de NAW-gegevens indien dit noodzakelijk is voor de uitvoer van publiekrechtelijke taken.

De verantwoordelijke (= het College van B&W) kan, indien noodzakelijk nadere aanwijzingen geven met betrekking tot beveiliging en ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer.

Alle binnengemeentelijke afnemers beschikken hooguit over een beperkte gedeeltelijke inzage. BIJLAGE 2

Lijst van binnengemeentelijke afnemers van de gemeente Nieuw-Lekkerland en de dienstonderdelen van de gemeenschappelijke regeling de Werkorganisatie De Waard waar systematisch gegevens aan worden verstrekt uit de GBA:

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Afdeling Bestuursondersteuning

Team Bestuurssecretariaat

Jubilea

Rampenbestrijding

NAW-gegevens

Geboortedatum

Huwelijksdatum

NAW-gegevens

Afdeling Ontwikkeling

Team Beleid & Programmering

Horizontale verantwoording, WMO, mantelzorg- en vrijwilligersbeleid en –projecten

Periodiek klant-tevredenheids-onderzoek

NAW gegevens

NAW gegevens

Afdeling Klantcontact,

Team Voorzieningen

Inburgeringswet

WMO

NAW gegevens

Mutaties overlijden, verhuizing en vertrek

Afdeling Buitenruimte

Broemcursus

NAW gegeven

BIJLAGE 3

Lijst van binnengemeentelijke afnemers van de gemeente Nieuw-Lekkerland en de dienstonderdelen van de gemeenschappelijke regeling de Werkorganisatie De Waard waaraan, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, gegevens worden verstrekt.

Wie

Waarvoor

Gegevensset

Via koppeling Basisregistratiesyteem (BRS)

Het in verband brengen van de volgende gegevensverwerkingen:

Alle mutatiegegevens

Afdeling Middelen

Decos en Mozard

Ten behoeven van de registratie van de poststukken

Persoonsgegevens, verblijfplaatsgegevens en verwijsgegevens

BIJLAGE 4

Lijst van vrije derden waaraan gegevens mogen worden verstrekt uit de GBA van de gemeente Nieuw-Lekkerland.

Wie

Waarvoor

Welke categorie

Welke gegevens

Geheimhouding

Leges

Basis

Crematoria, begraafplaatsen

(niet-gemeentelijke)

Voor de bijhouding van registraties verband houdende met het begraven en cremeren.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Natuurlijke personen

Vooraf schriftelijke toestemming betrokkene (persoon/gezaghouder)

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Stichting L & N Smit’s Stichting

T.b.v. ouderenzorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Thuiszorgorganisaties

Voor de aan deze organisaties opgedragen taken.

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Woningbouwverenigin-gen/woningcorporaties

(plaatselijke)

Ten behoeve van de bijhouding van de huurdersadministratien de woningtoewijzing

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Ziekenhuizen

Voor het uitoefenen van patiëntenzorg, het verlenen van medische zorg en het innen van rekeningen ivm die zorg

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

Gemeentelijke basisscholen

Voor bijhouding leerlingenadministratie

Vrije derde

Maximaal de gegevens genoemd in art. 100, lid 2 Wet GBA

Mogelijk

Ja

Art. 100 Wet GBA

BIJLAGE 5

De binnengemeentelijke afnemers van de gemeente Nieuw-Lekkerland en de dienstonderdelen van de gemeenschappelijke regeling de Werkorganisatie De Waard die worden in een nader te bepalen tijd aangewezen om mededeling te doen in verband met andere dan authentieke gegevens die aan hen verstrekt zijn.