Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR164633
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR164633/1
Regeling vervallen per 01-08-2016
Verordening op de ambtelijke Bijstand en de fractieondersteuning
Geldend van 23-02-2012 t/m 31-07-2016
Intitulé
Verordening op de ambtelijke Bijstand en de fractieondersteuningRiedsútstel
Ried |
: |
23 februari 2012 |
Status |
: |
Besluitvormend |
Agindapunt |
: |
5 |
Portefúljehâlder |
: |
P.Adema |
Amtner |
: |
mr. R. van der Heide |
Taheakke |
: |
·Conceptraadsbesluit ·Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2012 |
Underwerp
Vaststelling Verordening op de ambtelijke Bijstand en de fractieondersteuning Achtkarspelen
Foech ried/kolleezje:
Gemeenteraad (artikel 33, lid 3, Gemeentewet).
Wy stelle jo foar te beslúten om:
De bijgevoegde Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2012 vast te stellen.
Ynlieding
Op grond van de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning hebben de fracties recht op een jaarlijkse financiële bijdrage in de kosten van het functioneren van de fractie (fractiebudgetten). De bijdrage bedraagt in 2012 € 827,60 per fractie plus € 110,40 per zetel.
De verordening bevat regels voor de besteding en verantwoording van de budgetten. De budgetten worden aan het begin van het jaar als voorschot uitgekeerd. Op basis van de verantwoording stelt het presidium de bijdragen definitief vast. Overschotten worden verrekend met de bijdrage van het volgende jaar.
Een jaarlijks terugkerend ritueel, waarvan het nut ernstig kan worden betwijfeld, mede gezien de algemeen onderschreven behoefte aan deregulering en vermindering van administratieve lasten.
Wij stellen daarom voor de regeling aanzienlijk te vereenvoudigen.
De vereenvoudiging komt er op neer dat geen gedetailleerde regels meer worden gegeven over de besteding van de bijdrage. Volstaan wordt met een algemene bepaling dat de bijdrage moet worden gebruikt ter versterking van de volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol van de fracties. De huidige regels gelden nog slechts als richtlijn.
De jaarlijkse verantwoordingsplicht vervalt. Mocht er een vermoeden zijn van misbruik, dan kan het presidium alsnog verantwoording vragen.
Te berikken effekt
Minder administratieve lasten voor de fracties en de griffie, meer ruimte voor de fracties om binnen redelijke grenzen om te gaan met de financiële bijdrage voor de fractieondersteuning.
Arguminten
- 1.
Het afleggen van verantwoording brengt zowel voor de fracties als voor de griffie administratieve lasten met zich mee, die niet in verhouding staan tot de hoogte van de bedragen in kwestie.
- 2.
Per fractie gaat het om relatief geringe bedragen (€ 1.000,-- tot € 1.500,--), de lak is duurder dan de brief.
- 3.
De huidige regeling is onnodig bevoogdend voor de fracties. Zij moeten binnen redelijke grenzen de ruimte hebben om de bijdragen ten behoeve van de fractie te gebruiken op de wijze die zij juist achten. Bovendien heeft de praktijk tot nu toe aangetoond dat de fracties op een zorgvuldige manier met de bijdagen omgaan.
- 4.
De huidige regeling staat geen reservering toe. Ook dit is een onnodige beperking. Zuinigheid moet worden beloond en verruimt de mogelijkheden. Stel dat een fractie een iPad wil aanschaffen voor een schaduwfractielid ten behoeve van het papierloos vergaderen. Dit kan dan uit de reserve worden betaald.
Kanttekenings
De te vormen reserves worden wel aan een maximum gebonden (maximaal de bijdrage van een jaar). Dit om overmatige reservevorming te voorkomen.
Buitenpost, 9 februari 2012
het presidium van de raad van Achtkarspelen,
secretaris, voorzitter,
mr. R. van der Heide P. Adema
Riedsbeslút
De raad van de gemeente Achtkarspelen;
gelezen het voorstel van het presidium van de raad dd. 9 februari 2012, punt nr.: 5;
Beslút:
de Verordening op de ambtelijke bijstand en fractieondersteuning Achtkarspelen 2012 vast te stellen.
Ondertekening
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl