Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16261
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16261/1
Beleidsregel 'locatiekeuze voor grootschalige reclamemasten'
Geldend van 14-03-2009 t/m heden
Intitulé
Beleidsregel 'locatiekeuze voor grootschalige reclamemasten'Beleidsregel ‘locatiekeuze voor grootschalige reclamemasten'
Beleidsregel in de zin van artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
Uitgangspunten
Grootschalige reclamemasten zijn masten van 10 meter en hoger met reclame-uitingen. Bij de locatiekeuze van deze masten wordt gekozen voor ruimtelijke kwaliteit.
Dit heeft als gevolg dat nieuwe grootschalige reclamemasten in Zaanstad worden toegestaan.
Reclame-uitingen binnen de grenzen van de gemeente Zaanstad zorgen voor inkomsten voor de gemeente: de gemeente ontvangt precario. Reclamemasten zijn objecten om opbrengsten te genereren, waarbij de vorm, grootte en locatie iedere keer moet worden afgewogen.
Argumenten
Voor de locatiekeuze van grootschalige reclamemasten is onderzoek gedaan naar de maat, schaal, karakter en identiteit van de potentiele plaatsingsgebieden. Na afweging is onderstaand voorstel het resultaat.
Grootschalige reclamemasten (masten met reclame-uitingen van 10 meter en hoger) passen niet binnen iedere omgeving: het omringende landschap moet de maat en schaal van deze objecten aan kunnen. Binnen Zaanstad zijn geen nieuwe potentiele locaties die de maat en schaal van grootschalige
reclamemasten aan kunnen, mede vanwege onderstaande redenen, of een combinatie van onderstaande redenen:
- ·
Voor grootschalige reclame-uitingen zijn enkel zichtlocaties langs Rijkswegen in principe winstgevend en interessant. Deze zichtlocaties zijn echter:
- -
of gelegen in gebieden met een open en vaak kwetsbaar karakter, aantasting door grootschalige reclamemasten is onwenselijk;
- -
of gelegen nabij kleinschalige woningbouw en dorpslinten, aantasting door grootschalige reclamemasten is onwenselijk;
- -
of niet op grondgebied van Zaanstad gelegen.
- -
- ·
Voor overige locaties langs wegen met veel passanten worden de geschatte opbrengsten voor grootschalige reclamemasten zodanig laag ingeschat dat deze ook hier niet opwegen tegen de aantasting van de ruimtelijke kwaliteit.
Zodoende is het voorstel de ruimtelijke kwaliteit te verkiezen boven de potentieel te behalen
inkomsten en zo verrommeling van het (stedelijk) landschap te voorkomen.
Beleidsregel
Het beleid is dat de plaatsing van nieuwe grootschalige reclamemasten in Zaanstad niet wordt toegestaan. De beleidsregel vormt het kader bij te nemen besluiten over mogelijk te plaatsen grootschalige reclamemasten.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl