Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16228
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR16228/1
Regeling vervallen per 01-01-2010
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2004
Geldend van 05-05-2004 t/m 31-12-2009 met terugwerkende kracht vanaf 15-04-2004
Intitulé
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegvens 2004Raadsbesluit 2004 Nr. 04-24
DE RAAD DER GEMEENTE EPE
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders (Handelingen van de raad, bijlagenr. 04-24);
gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;
B E S L U I T :
- 1.
vast te stellen de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2004 en
- 2.
in te trekken de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2002, vastgesteld door de raad op 24 oktober 2002.
Artikel 1 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- a.
de Wet GBA: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- b.
verordening GBA: de Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- c.
GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
- d.
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
- e.
beheerder: degene die op grond van de beheersregeling GBA is aangewezen als beheerder;
- f.
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de Wet GBA, in de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens van de gemeente is opgenomen;
- g.
afnemer: Bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1, lid 1, van de Algemene wet bestuursrecht;
- h.
derde: elke andere persoon, instelling of rechtspersoon dan een afnemer en de ingeschrevene.
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Beheerder van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is de manager van de afdeling Publiekszaken.
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96, lid 1 van de Wet GBA, met het oog op het met elkaar in verband brengen, van verwerkingen van persoonsgegevens, worden gegevens verstrekt aan de afdelingen/bureaus, zoals vermeld in het reglement Beheersregeling 2004. De registratie wordt beheerd, door de manager van Publiekszaken. Rechtstreeks toegang tot de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens hebben:
- a.
de beheerder;
- b.
de door de beheerder aangewezen ambtenaren werkzaam op de eenheid Burgerzaken;
- c.
met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan de binnengemeentelijke afnemers gegevens verstrekt zoals vermeld in het reglement Beheersregeling 2004.
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de Wet GBA worden aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben gegevens systematisch verstrekt zoals vermeld in de GBA beheersregeling 2004.
Artikel 6 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt
Met inachtneming van artikel 100, lid 2 van de Wet GBA kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de Wet GBA, aan derden gegevens op verzoek worden verstrekt. Deze derden en de gegevens die kunnen worden verstrekt staan vermeld in de GBA beheersregeling 2004.
Artikel 7 Beveiliging
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in de bijlagen van de GBA beheersregeling 2004.
Artikel 8 Slotbepalingen
- 1.
Deze verordening treedt in werking op de dag volgend op die van de publicatie en werkt terug tot en met 1 januari 2004.
- 2.
Deze verordening ligt ter inzage bij de verantwoordelijke voor de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
Ondertekening
Inhoudsopgave
Artikel 1 Begripsbepalingen
Artikel 2 Beheer van de Gemeentelijke Basisadministratie Persoonsgegevens
Artikel 3 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Artikel 5 Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt
Artikel 6 Overige verstrekkingen en gegevens die kunnen worden verstrekt
Artikel 7 Beveiliging
Artikel 8 Slotbepalingen
Nota-toelichting
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Algemene bepalingen
In dit artikel worden de begripsbepalingen uitgewerkt. De verordening handelt alleen over de GBA. Termen als bevolkingsadministratie spelen dan ook geen rol meer.
Artikel 2 Beheer
Meestal wordt de manager van een eenheid Burgerzaken of een dienst die verantwoordelijk is voor de dagelijkse zorg voor de GBA aangewezen als beheerder. Wij kiezen ervoor de leidinggevende van de Eenheid burgerzaken, te weten de manager Eenheid burgerzaken als zodanig aan te wijzen.
Artikel 3 Verbanden met andere registraties
Op grond van dit artikel vindt verstrekking van persoonsgegevens uit de GBA aan andere binnengemeentelijke afdelingen plaats. Het aanleggen van verbanden hangt samen met het informatiebeleid dat wordt gevoerd. Op grond van de Wet bestaat de verplichting om de verbanden die zijn aangelegd tussen de verschillende administraties, te benoemen.Hoofdstuk 2 Bepalingen met betrekking tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevensOp grond van dit hoofdstuk wordt de rechtstreekse toegang tot de GBA inzichtelijk, aan wie gegevens Binnengemeentelijk worden verstrekt en onder welke voorwaarden gegevens worden verstrekt aan vrije derden en wie die vrije derden zijn.
Artikel 4 Rechtstreekse toegang tot de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Rechtstreekse toegang is het door middel van een “online verbinding” raadplegen of muteren van Gegevens, zonder tussenkomst van anderen.De onderdelen a en b regelen de toegang van de beheerder en de ambtenaren van de Eenheid burgerzaken tot de GBA. Onderdeel c regelt de toegang, het doel van de toegang en welke gegevens beschikbaar zijn voor binnengemeentelijke afnemers.Er bestaat geen verplichting om afdelingen van de gemeente rechtstreekse toegang tot de GBA te geven. Op grond van organisatorische overwegingen ligt dat echter niet voor de hand. In de gemeente Epe is het sinds de invoering van de GBA, praktijk, dat gemeentelijke afdelingen rechtstreeks toegang hebben tot bepaalde gegevens.Nog steeds geldt dat buitengemeentelijke afnemers en derden geen rechtstreekse toegang mogen tot de GBA. Deze komen dan ook in de verordening niet voor. Aandacht is nodig voor een autorisatiestructuur voor het binnengemeentelijk gebruik van de GBA. Ook voor binnengemeentelijke afnemers gelden de eisen van de Wet GBA. De GBA applicatie bevat daarvoor voorzieningen om gegevens en functies af te schermen.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl