Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR158365
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR158365/1
Regeling vervallen per 01-01-2020
Thuis- en telewerk, regeling (2011)
Geldend van 04-04-2012 t/m 31-12-2019
Intitulé
Thuis- en telewerk, regeling (2011)Thuis- en telewerk, regeling (2011)
Artikel 1 Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a
werkgever: Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân, hierna te noemen De Dienst.
- b
werknemer /medewerker: Degene die een aanstelling heeft bij De Dienst. Stagiaires, vakantiehulpen, wachtgelders, oproep- en invalkrachten en overige medewerkers niet in loondienst, vallen niet onder het begrip “werknemer” in de zin van deze regeling.
- c
telewerken: het incidenteel, voor een afgesproken deel van de werktijd, verrichten van arbeid voor de werkgever met gebruikmaking van ICT op een andere werkplek dan de locatie/arbeidsplaats van de werkgever.
- d
thuiswerken: telewerken in huis van de medewerker;
- e
beeldschermwerker: de medewerker die meer dan 2 uren per dag gebruik maakt van een beeldscherm;
- f
(thuis)werkplek: werkplek die op kosten van medewerker is ingericht volgens de Arbeidsomstandighedenwet .
- g
checklijst thuiswerken: een door de medewerker in te vullen vragenlijst om na te gaan of thuiswerken verantwoord is voor/bij betreffende medewerker.
Artikel 2 Werkingssfeer en algemene voorwaarden
Telewerken is een faciliteit die de werkgever kan verlenen, het is geen recht van de werknemer. Evenmin kan de werknemer worden verplicht tot telewerken. Telewerken is in principe mogelijk voor medewerkers met een niet beheersmatige bureaufunctie, tenzij de aard van de functie of de werkzaamheden dit niet toelaten. De medewerker vult vooraf de vragenlijst/checklijst in om na te gaan of thuiswerken verantwoord is voor/bij betreffende medewerker.
Artikel 3 Faciliteiten
De medewerker draagt er zorg voor dat hij beschikt over een werkplek met de noodzakelijke voorzieningen die voldoen aan de eisen van de ARBO-wetgeving (voldoende werkruimte, PC/laptop, tafel, stoel, verlichting, arbeidstijden) en dat hij telefonisch bereikbaar is. De werkgever draagt zorg voor een toegankelijk informatiesysteem.
Artikel 4 Frequentie
Telewerken is incidenteel mogelijk, doch voor maximaal twee dagdelen per maand.
Artikel 5 Afspraken
Leidinggevende en medewerker maken afspraken over:
- a
de dagen/uren waarop de medewerker telewerkt;
- b
werkafspraken en resultaten;
- c
de bereikbaarheid van de medewerker bij telewerken;
- d
de aanwezigheid op de afdeling of in het team bij noodzakelijke situaties of omstandigheden (flexibiliteit);
- e
eisen ten aanzien van inrichting van de werkplek;
- f
geheimhouding en beveiliging van bedrijfs- en cliëntgegevens.
Afspraken worden vastgelegd in een individuele telewerkovereenkomst, volgens het daarvoor vastgestelde model. De door de medewerker ingevulde vragenlijst/checklijst wordt hierin opgenomen.
Artikel 6 Beëindigen telewerken
De werkgever kan telewerken te allen tijde beëindigen indien:
- -
blijkt dat de thuiswerkplek niet voldoet aan de eisen van de ARBO-wetgeving;
- -
de medewerker zich niet houdt/voldoet aan de werkafspraken/-resultaten;
- -
gewijzigde bedrijfsomstandigheden zich voordoen (dienstbelang).
De medewerker kan te allen tijde bij de werkgever aangeven dat hij het telewerken wil beëindigen.
Artikel 7 Samenloop met reiskostenregeling
Vanwege het incidentele karakter van telewerken zal, in het geval de medewerker gebruik maakt van de reis- en verblijfkostenregeling, de vaste maandelijkse vergoeding voor woon-werkverkeer geen wijziging ondergaan. Bij de vaststelling van de maandelijkse vergoeding is namelijk al rekening gehouden met kortstondige afwezigheid.
Artikel 8 Hardheidclausule
In gevallen waarin deze regeling niet of niet in redelijkheid voorziet, kan naar oordeel van werkgever in individuele gevallen of ten aanzien van een aan te wijzen groep van medewerkers afgeweken worden van deze regeling.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze regeling kan worden aangehaald als “Regeling thuis- en telewerk” en treedt in werking met ingang van 1 oktober 2011.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl