Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR15685
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR15685/1
Regeling vervallen per 28-07-2011
Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007
Geldend van 11-01-2007 t/m 27-07-2011
Intitulé
Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007Artikel 1 Begripsbeschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
klacht:
een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een ambtenaar van de gemeente zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon heeft gedragen;
- b.
ambtenaar:
persoon werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente;
- c.
bestuursorgaan:
-
- -
de gemeenteraad;
- -
commissies (voor zover aan deze bestuursbevoegdheden zijn toegekend);
- -
het college van burgemeester en wethouders en
- -
de burgemeester.
- -
- d.
d.de wet:Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 2 Mondelinge klachten
-
1. Een mondelinge klacht wordt op schrift gesteld door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen ambtenaar.
-
2. De op schrift gestelde klacht wordt voor akkoord getekend door de klager.
Artikel 3 De behandeling van klachten in eerste aanleg
De klachten worden in eerste aanleg als volgt behandeld:
- a.
klachten over een individuele ambtenaar worden door zijn afdelingshoofd behandeld;
- b.
klachten over het afdelingshoofd worden door de algemeen directeur behandeld;
- c.
klachten over de algemeen directeur worden door de burgemeester behandeld;
- d.
klachten over individuele bestuurders, de raad, het college van burgemeester en wethouders en een commissie ex artikel 83 of 84 van de Gemeentewet worden behandeld door de burgemeester;
- e.
klachten over de burgemeester worden behandeld door de loco-burgemeester.
Artikel 4 Wijzen op procedure in tweede aanleg
De klager wordt gewezen op de mogelijkheid om de klacht in tweede aanleg voor te leggen aan de Nationale Ombudsman.
Artikel 5 Mededeling bevindingen
Het bepaalde in artikel 9:12, lid 1 van de wet is van overeenkomstige wijze van toepassing op degene op wiens gedraging de klacht betrekking heeft.
Artikel 6 Evaluatie en jaarverslag
-
1. De Burgemeester draagt er zorg voor dat over het afgelopen kalenderjaar verslag wordt uitgebracht van het aantal klachten, de aard van de klachten, de wijze van afdoening en de maatregelen die naar aanleiding van de behandeling zijn getroffen.
-
2. Het jaarverslag wordt zonodig voorzien van beleidsmatige aanbevelingen voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 7 Intrekken oude regelingen
De Verordening Klachtenbehandeling van de gemeenten Haelen, Heythuysen, Hunsel en Roggel en Neer worden ingetrokken.
Artikel 8 Citeertitel
Deze regeling kan worden aangehaald als ‘Verordening klachtenbehandeling Leudal 2007’.
Artikel 9 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de datum van haar bekendmaking.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl