Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR15133
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR15133/1
Regeling vervallen per 08-03-2007
Richtlijn interne klachtenprocedure gemeente Deventer
Geldend van 08-03-2007 t/m 07-03-2007
Intitulé
Richtlijn interne klachtenprocedure gemeente DeventerArtikel 1: Reikwijdte regeling
Deze richtlijn is van toepassing op klachten die op grond van hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij een bestuursorgaan van de gemeente Deventer zijn ingediend.
Artikel 2: Klachtencoördinatie
-
1. Interne klachten worden ingeboekt op het team Juridische Zaken & Inkoop (JZI). Dit team registreert de klachten, de afhandeltermijn en de afdoening.
-
2. Het team JZI zendt de klacht zo spoedig mogelijk ter behandeling door aan de clustermanager.
-
3. Het team JZI rapporteert driemaandelijks de voortgang van de ingediende klachten aan de gemeentesecretaris.
Artikel 3: Beoordeling en ontvankelijkheid
-
1. De teammanager JZI, dan wel een door hem aangewezen medewerker, beoordeelt of een ingekomen brief of e-mail moet worden aangemerkt als een klacht in de zin van artikel 9:1 Awb.
-
2. De teammanager JZI, dan wel een door hem aangewezen medewerker, beoordeelt tevens de ontvankelijkheid en adviseert de verantwoordelijke clustermanager over de te volgen procedure.
Artikel 4: Verantwoordelijkheid klachtafhandeling
-
1. De clustermanager draagt er zorg voor dat een interne klacht wordt behandeld conform onderstaande procedure en binnen de termijnen zoals bedoeld in artikel 9:11 Awb leidt tot een schriftelijke afhandeling.
-
2. Indien een Eenheid geen clustermanager kent of, indien het team waar een klacht op betrekking heeft niet onder de verantwoordelijkheid van een clustermanager valt, draagt de directeur zorg voor de behandeling van de interne klacht.
-
3. Indien de clustermanager betrokken is geweest bij de gedraging waarover geklaagd wordt dan draagt de directeur zorg voor de behandeling van de interne klacht.
-
4. Indien die betrokkenheid ook de directeur betreft dan is de gemeentesecretaris voor de klachtafhandeling verantwoordelijk.
Artikel 5: Informele afdoening
De clustermanager neemt binnen drie dagen nadat de klacht aan hem is doorgezonden telefonisch contact op met de klager om na te aan of de klager op een andere manier dan door een formele klachtafdoening tevreden gesteld kan worden. Indien de klager hiermee instemt, wordt dit binnen een week na het telefonisch contact bevestigd aan de klager met een afschrift naar het team JZI, hetzij schriftelijk als de klacht schriftelijk is ingediend, hetzij via e-mail als de klacht via e-mail is ingediend.
Artikel 6: Formele afdoening
Indien de informele behandeling als bedoeld in artikel 4 niet tot intrekking van de klacht heeft geleid, wordt deze klacht alsnog afgehandeld conform het bepaalde in Afdeling 9.1.2 Awb.
Artikel 7: Klachtbehandelaars
Ter behandeling van interne klachten wijst de clustermanager een of meer klachtbehandelaars zoals bedoeld in artikel 9:7 Awb aan.
Artikel 8: Beslissing op de interne klacht
De klachtbehandelaar doet de clustermanager een gemotiveerd voorstel tot afhandeling van de interne klacht. De clustermanager legt de beslissing op de interne klacht ter ondertekening voor aan de directeur van zijn Eenheid met een afschrift aan de gemeentesecretaris.
Artikel 9: Klacht per e-mail
Indien per e-mail een interne klacht wordt ingediend kan het antwoord op die klacht ook per e-mail worden verzonden voor zover het betreft de informele afdoening zoals bedoeld in artikel 4. Indien de klacht formeel wordt afgedaan dient de beantwoording schriftelijk te geschieden.
Toelichting interne klachtenprocedure
Toelichting artikel 1
De wijze van behandeling van klachten is gedetailleerd opgenomen in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht. Daarnaar wordt hier verwezen. Deze richtlijn is een aanvulling.
Toelichting artikel 2
Klachtbrieven en klacht e-mails komen binnen bij het team Juridische Zaken & Inkoop (JZI). Daar wordt formeel beoordeeld of er sprake is van een klacht in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), de ontvankelijkheid getoetst, de registratie verzorgd en wordt de interne klacht ter behandeling doorgestuurd naar de clustermanager.
Bij die beoordeling worden ruime marges aangehouden omdat de wettelijke omschrijving in hoofdstuk 9 van de Awb veel ruimte biedt. Dit bepaalt immers heel algemeen dat geklaagd kan worden over de wijze waarop bestuursorganen of ambtenaren zich in een bepaalde aangelegenheid jegens klager of een ander hebben gedragen. Er moet wel sprake zijn van een uiting van ongenoegen.
Formeel kan een klacht nog niet per e-mail worden ingediend omdat de wet een handtekening vereist. Voorgesteld wordt om vanuit de invalshoek klantgerichtheid toch te kiezen voor het in behandeling nemen van klachten per e-mail. Een gemeentelijk antwoord op zo’n klacht geschiedt ook via email maar alleen indien de informele afdoening van artikel 5 tot een oplossing heeft geleid. Er wordt schriftelijk, en dus niet per e-mail, gereageerd, als de formele klachtbehandeling van artikel 6 e.v. heeft plaatsgevonden.
Toelichting artikel 4
Dit artikel legt de verantwoordelijkheid voor de klachtafhandeling bij de clustermanager. Sommige Eenheden zoals Strategische Ontwikkeling en de Brandweer kennen geen indeling in Clusters. In dat geval is de directeur verantwoordelijk. Daarnaast kent de organisatie teams die niet onder een clustermanager doch rechtstreeks onder een directeur vallen. Ook in die gevallen ligt de verantwoordelijkheid voor de klachtafhandeling bij de directeur.
Toelichting artikel 5
De Awb biedt een wettelijke grondslag voor een snelle, informele afdoening van een interne klacht: artikel 9:5 bepaalt dat zodra naar tevredenheid van de klager aan diens klacht tegemoet is gekomen, de verplichting tot het verder vervolgen van de klachtenprocedure vervalt. De snelle telefonische reactie van de clustermanager beoogt zo’n informele afdoening te bevorderen. Het is aan te raden om het telefoongesprek van de clustermanager te voeren in aanwezigheid van een medewerker/klachtenbehandelaar:
- ·
bij een succesvol telefonisch contact kan deze de gemaakte afspraken noteren t.b.v. de verdere uitvoering én t.b.v. de schriftelijke bevestiging;
- ·
bij een niet succesvol telefonisch contact is het toch van belang dat het besprokene tijdens het telefoongesprek schriftelijk wordt vastgelegd zodat daarmee is voldaan aan het formele vereiste van het horen van de klager en dit verslag in de uiteindelijke brief kan worden opgenomen.
Wel wordt er hier nog op gewezen dat artikel 9:7 Awb uitdrukkelijk bepaalt dat de behandeling van de klacht geschiedt door een persoon die niet bij de gedraging waarop de klacht betrekking heeft betrokken is geweest. Dit geldt zowel voor de bellende clustermanager als de klachtenbehandelaar. Mocht dus de clustermanager meer intensief bij de betreffende gedraging betrokken zijn geweest dan uit zijn normale managementtaken voortvloeit dan is zijn bemoeienis met de klachtafhandeling niet toegestaan. In dat geval wordt de klachtbehandeling overgenomen door de directeur. Indien ook deze meer betrokken is dan toegestaan dan behandelt de gemeentesecretaris de klacht.
Toelichting artikel 6
De verdere klachtbehandeling bestaat naast het horen van de klager uit het horen door de klachtbehandelaar van de betrokken ambtenaar of bestuurder. Van het horen moet een verslag worden opgesteld. Voorts is meestal dossieronderzoek vereist. De klachtbehandelaar stelt een concept beslisbrief op de klacht op. Deze reactie wordt voorgelegd aan de clustermanager/-hoofd die, als hij daarmee akkoord is, de beslissingsbrief ter tekening toezendt aan de directeur van zijn Eenheid met een afschrift aan de gemeentesecretaris.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl