Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR149950
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR149950/1
Regeling variabele werktijden
Geldend van 01-04-2009 t/m heden
Intitulé
Regeling variabele werktijdenRegeling variabele werktijden
Artikel 1 Variabele werktijden
Variabele werktijden bieden de ambtenaar de mogelijkheid om binnen zekere grenzen zelf zowel het tijdstip van aanvang en einde van de dienst als het aantal dagelijkse werkuren te bepalen.
Artikel 2 Randtijden
De randtijden geven het tijdsbestek aan waarbinnen de ambtenaar zijn werkzaamheden moet verrichten. Deze periode loopt van 07.15 uur tot 18.00 uur.
Artikel 3 Bloktijden
Een bloktijd omvat de periode waarin de ambtenaar in elk geval aanwezig moet zijn voor het verrichten van zijn werkzaamheden. De bloktijden lopen van 09.00 uur tot 12.00 uur en van 13.30 uur tot 16.00 uur en gelden van maandag tot en met vrijdagmorgen.Voor medewerkers die in deeltijd werken kunnen individuele afspraken worden gemaakt die afwijkend zijn van de bloktijden.
Artikel 4 Pauze
Na ten hoogste 5½ uur onafgebroken arbeid moet de ambtenaar zijn werkzaamheden onderbreken voor een pauze. De pauze bedraagt tenminste 30 minuten.
Artikel 5 Vrijdagmiddag
Voor medewerkers die er de voorkeur aan geven om op een ander dagdeel in de week vrij te zijn dan de vrijdagmiddag bestaat de mogelijkheid om op vrijdagmiddag, als het soort werk dit mogelijk maakt, werkzaamheden te verrichten. Er is op de vrijdagmiddag geen facilitaire ondersteuning en de publieksbalies zijn gesloten. De eindtijd is 16.30 uur in verband met sluiting van het stadhuis.
Artikel 6 Urensaldo
Per kalendermaand mag maximaal één dag worden gespaard (acht uur). Voor parttimers wordt dit maximum vermenigvuldigd met het deeltijdpercentage.Ontstaat er aan het einde van enige kalendermaand een negatief urensaldo van meer dan 10 uur, dan worden die meerdere uren aangemerkt als ongeoorloofd verzuim in de zin van de Arbeidsvoorwaar-denregeling en zal het saldo moeten worden aangezuiverd ten laste van het vakantieverlof.
Artikel 7 Verlof
Bij het opnemen van vakantieverlof is de verlofduur gelijk aan de voor die dag geldende werktijd
Artikel 8 Overuren
Onder de gebruikelijke voorwaarden (zie Arbeidsvoorwaardenregeling) worden als overuren slechts aangemerkt de uren, die in opdracht en/of met voorafgaande toestemming van of namens het college als zodanig buiten de vastgestelde werktijden zijn gemaakt. Wanneer tot uitbetaling van overuren wordt besloten en de uren staan geregistreerd in het tijdsregistratiesysteem, dan dienen deze uren door middel van een mutatie in mindering te worden gebracht op het urensaldo. Indien wordt besloten tot vergoeding in verlof (gewerkte uren + overwerkpercentage) dan kan door middel van een mutatiebriefje:
- a
het overwerkpercentage worden bijgeschreven op het urensaldo (indien de gewerkte uren reeds staan geregistreerd);
- b
de gewerkte uren + overwerkpercentage worden bijgeschreven op het urensaldo (indien de gewerkte uren niet staan geregistreerd).
Artikel 9 Korte absentie en dienstreizen
Algemeen uitgangspunt is en blijft, dat privé-zaken zoveel mogelijk in eigen tijd moeten worden afgewikkeld. Voor korte absentie als gevolg van bezoek aan huisarts, tandarts, specialist, ziekenhuis en dergelijke geldt, dat de benodigde tijd in zoverre voor rekening van de gemeente komt, dat het saldo voor die dag maximaal wordt aangevuld tot de voor die dag geldende werktijd. Het is dus niet mogelijk om uren te sparen, als er daadwerkelijk minder uren zijn gewerkt dan de voor die dag geldende werktijd als gevolg van doktersbezoek e.d. Ook voor dienstreizen geldt dat het saldo voor die dag wordt aangevuld tot de voor die dag geldende werktijd. Wanneer daar aanleiding voor is (bijvoorbeeld als een vergadering/bespreking uitloopt), dan kan een mutatiebriefje worden ingediend.
Artikel 10 Registratie werktijden
Voor het vastleggen van de gewerkte tijden en voor het bepalen van het urensaldo is het noodzakelijk gebruik te maken van registratieapparatuur. Voor het gebruik van deze registratieapparatuur is een afzonderlijke handleiding samengesteld.
Artikel 11 Overige voorwaarden
De goede gang van zaken moet bij de dienst gewaarborgd blijven. Dit houdt in, dat op maandag tot en met donderdag per afdeling tot 17.00 uur een minimale bezetting dient te zijn gewaarborgd en op vrijdag tot 12.30 uur.
Het hoofd van de afdeling is verantwoordelijk voor de gewerkte tijden van de onder zijn leiding staande ambtenaren. Hij heeft het toezicht op de registratie van de gewerkte tijden.
Artikel 12 Datum van ingang
Deze regeling gaat in op 1 april 2009 onder intrekking van de “Regeling variabele werktijden” van november 1996.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl