Verordening commissie bezwaarschriften

Geldend van 10-06-2006 t/m heden

Intitulé

Verordening commissie bezwaarschriften

De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Baarle-Nassau;

ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;

gezien het voorstel van het college;

gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) en de Gemeentewet;

besluiten vast te stellen de volgende verordening:

Verordening commissie bezwaarschriften

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

a.

verwerend orgaan:

bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;

b.

commissie:

vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.

Artikel 2 Inleidende bepaling commissie

  • 1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.

  • 2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:

    • a.

      een wettelijk voorschrift inzake belastingen, de Wet waardering onroerende zaken;

    • b.

      het ambtenarenrecht.

Artikel 3 Samenstelling en werkwijze van de commissie

  • 1. De commissie bestaat uit twee kamers, een kamer Baarle-Nassau en een kamer Alphen-Chaam.

  • 2. Elke kamer behandelt alle voorkomende bezwaarschriften die zijn ingediend bij de gemeente Baarle-Nassau of de gemeente Alphen-Chaam in beginsel op chronologie van binnenkomst, waarbij zittingen van de kamers elkaar telkenmale afwisselen.

  • 3. De kamer Baarle-Nassau vergadert in de regel in het gemeentehuis van Baarle-Nassau, de kamer Alphen-Chaam in het gemeentehuis van Alphen-Chaam.

  • 4. De commissie bestaat uit een voorzitter, een plaatsvervangend voorzitter en ten minste zes leden.

  • 5. De voorzitter, de plaatsvervangend voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.

  • 6. De commissieleden in de beide kamers kunnen elkaar over en weer vervangen.

  • 7. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter en de plaatsvervangend voorzitter.

Artikel 4 Secretaris

  • 1. Elke kamer heeft zijn vaste secretaris die een door het college van de gemeente waar de kamer vergadert aangewezen ambtenaar is.

  • 2. De beide secretarissen vervangen elkaar indien nodig.

Artikel 5 Zittingsduur

  • 1. De voorzitter en de leden van de commissie treden af op de dag van het aftreden van de raad.

  • 2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen.

  • 3. De aftredende voorzitter en de aftredende leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.

Artikel 6 Ingediend bezwaarschrift

  • 1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.

  • 2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.

  • 3. Bij het bericht van ontvangst als bedoeld in artikel 6:14 Awb wordt vermeld dat een commissie over het bezwaar zal adviseren.

Artikel 6a Rechtsreeks beroep

Het bezwaarschrift kan ingevolge artikel 7:1a Awb een verzoek van belanghebbende bevatten om in te stemmen met rechtstreeks beroep bij de bestuursrechter. Alvorens op een dergelijk verzoek te beslissen, vraagt het verwerend orgaan advies aan de commissie.

Artikel 7 Uitoefening bevoegdheden

De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de (plv) voorzitter van de commissie:

  • a.

    artikel 2:1, tweede lid;

  • b.

    artikel 6:6, wat betreft het de indiener stellen van een termijn;

  • c.

    artikel 6:17, voorzover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;

  • d.

    artikel 7:4, tweede lid;

  • e.

    artikel 7:6, vierde lid.

Artikel 8 Vooronderzoek

  • 1. De (plv) voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.

  • 2. De (plv) voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen.

Artikel 9 Hoorzitting

  • 1. De (plv) voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.

  • 2. De (plv) voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.

  • 3. Indien de (plv) voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.

Artikel 10 Uitnodiging zitting

  • 1. De (plv) voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.

  • 2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de (plv) voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.

  • 3. De beslissing van de (plv) voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.

  • 4. De (plv) voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.

Artikel 11 Quorum

Voor het houden van een zitting is vereist dat in elk geval de (plv) voorzitter en één lid aanwezig zijn.

Artikel 12 Niet-deelneming aan de behandeling

De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 13 Openbaarheid zitting

  • 1. De zitting van de commissie is openbaar.

  • 2. De deuren kunnen worden gesloten indien de (plv) voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.

  • 3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4. De zitting van de commissie vindt achter gesloten deuren plaats in geval van te behandelen bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten met betrekking tot sociale zekerheid.

Artikel 14 Schriftelijke verslaglegging

  • 1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 van de Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.

  • 3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk met gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.

  • 4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het verslag kunnen worden gehecht.

  • 5. Het verslag wordt ondertekend door de (plv) voorzitter en de secretaris van de commissie.

Artikel 15 Nader onderzoek

  • 1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de (plv) voorzitter uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden dit onderzoek houden.

  • 2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.

  • 3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De (plv) voorzitter beslist op zo’n verzoek.

    Een nieuwe hoorzitting wordt in ieder geval gehouden indien naar aanleiding van het nader onderzoek of anderszins feiten of omstandigheden bekend worden die voor de op het bezwaarschrift te nemen beslissing op bezwaar van belang kunnen zijn.

  • 4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 16 Raadkamer en advies

  • 1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    • a.

      De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.

    • b.

      Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de (plv) voorzitter.

    • c.

      Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.

  • 3. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4. Indien in het bezwaarschrift een verzoek om proceskostenvergoeding is opgenomen omvat het advies tevens een beoordeling van dat verzoek.

  • 5. Het advies wordt door de (plv) voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.

Artikel 17 Uitbrengen advies en verdaging

  • 1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag als bedoeld in artikel 14 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.

  • 2. Indien naar het oordeel van de (plv) voorzitter van de commissie de termijn van 10 weken, als bedoeld in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.

  • 3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.

Artikel 18 Mededeling beslissing

Bij de beslissing op bezwaar wordt een afschrift gevoegd van het commissieadvies alsmede het verslag. Op een daartoe strekkend verzoek worden het verslag en het advies vooruitlopend op de beslissing op bezwaar aan een belanghebbende toegezonden.

Artikel 19 Intrekking oude regeling

De Verordening commissie bezwaarschriften zoals vastgesteld in 2002 wordt ingetrokken.

Artikel 20 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de datum van haar bekendmaking.

Artikel 21 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening commissie bezwaarschriften.

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 mei 2006
DE RAAD
De voorzitter,
Drs. J.P.M.M. Hendrikx
De griffier,
H.H. Dame
HET COLLEGE
De burgemeester,
Drs. J.P.M.M. Hendrikx
De secretaris,
Drs. M.L.J. van Mierlo
DE BURGEMEESTER
De burgemeester,
Drs. J.P.M.M. Hendrikx