Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR148155
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR148155/1
Regeling vervallen per 19-01-2015
Inkoop- en Aanbestedingsbeleid Nieuw-Lekkerland
Geldend van 26-03-2011 t/m 18-01-2015
Inkoop- en aanbestedingsbeleid van
de
gemeenschappelijke regeling De Waard
Incl. de gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland
1 Inleiding
Voorgeschiedenis
De werkgroep Harmonisatie inkoopbeleid heeft naar aanleiding van de voorgenomen samenwerking
tussen de drie gemeenten het initiatief genomen om een nieuw gemeenschappelijk
aanbestedingsbeleid te ontwikkelen. Op het deelterrein Inkoop waren redelijke verschillen te
constateren tussen zowel beleid als uitvoering. Om de samenwerking op inkoopgebied optimaal in te
richten was het noodzakelijk een aantal gemeenschappelijke beleidsuitgangspunten te formuleren.
Deze nieuwe beleidsnota is daarvan het resultaat. Ook sluit de nota aan op hedendaagse
ontwikkelingen met betrekking tot bijv. duurzaam en rechtmatig inkopen en zijn bevindingen van de
Regionale Rekenkamer Alblasserwaard-Vijfherenlanden, bij het uitvoeren van onderzoek naar de
stand van zaken m.b.t. inkopen en aanbesteden, in de betrokken gemeenten, meegenomen.
Raamwerk
Het nieuwe inkoop- en aanbestedingsbeleid geeft een raamwerk waarbinnen iedereen, die betrokken
is bij het uitoefenen van de inkoopfunctie, geacht wordt rechtmatig en doelmatig te handelen. Het
vormt de inkoopleidraad voor de drie betrokken gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-
Lekkerland alsmede de gemeenschappelijke regeling De Waard. Met dit document wordt bovendien
een fundament gelegd voor een verdere professionalisering en maatschappelijk verantwoorde
invulling van de inkoopfunctie van de drie samenwerkende gemeenten en de gemeenschappelijke
regeling De Waard.
Dit document vervangt bij vaststelling;
- -
het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Liesveld, vastgesteld in maart 2008;
- -
het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Nieuw-Lekkerland, vastgesteld op 17 maart 2005;
- -
het inkoop- en aanbestedingsbeleid van de gemeente Graafstroom, vastgesteld op 5 november 2004 door het College van B&W.
Aanbestedende diensten
De gemeenschappelijke regeling De Waard is qua organisatiestructuur zodanig van opzet dat er
sprake is van een gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie in welke 4 lijnafdelingen en een
stafafdeling zijn opgenomen. De algemeen directeur is tevens gemeentesecretaris voor de drie
gemeentebesturen. Bestuurlijk gezien blijven de gemeentebesturen tot datum herindeling
verantwoordelijk voor de besluitvorming in de eigen gemeente.
Met de vorming van De Waard ontstaat een nieuwe, ambtelijke (uitvoerings-)organisatie die, naast de
drie gemeenten Graafstroom, Nieuw-Lekkerland en Liesveld, eveneens als aanbestedende dienst
aangemerkt dient te worden. In beleidsregel 3.2 wordt dit punt nader toegelicht.
Het aanbestedingsbeleid
Deze nota heeft betrekking op alle opdrachten voor zowel diensten als leveringen als werken van de
deelnemende organisaties in De Waard. Deze nota geeft de algemeen geldende kaders aan waarbij
de volgende uitgangspunten en randvoorwaarden dienen te worden gehanteerd:
- -
de vigerende nationale en EG-regelgeving;
- -
integriteit, transparantie, non-discriminatie, objectiviteit en zorgvuldigheid;
- -
het bedingen van de meest voordelige prijs bij een omschreven kwaliteitsniveau.
De bedoeling is een gemeenschappelijk beleid te creëren waaraan alle partijen zich conformeren.
Daarbij is het ten behoeve van de uniformiteit onvermijdelijk ook enkele processen in het beleid neer
te leggen. Voorbeelden hiervan zijn de gemeenschappelijke inkoopvoorwaarden resp. de toepassing,
de procedure groslijst leveranciers/aannemers en de richtlijnen voor het aanleggen van een compleet
en rechtmatig aanbestedingsdossier per aanbesteding.
Door een gezamenlijk beleid zijn veel voordelen te realiseren. Het is mogelijk om tot een betere
stroomlijning van de inkoopprocessen te komen, anderzijds kunnen door bundeling resp.
volumevergroting kostenbesparingen worden gerealiseerd.
Uitvoering Inkoopfunctie
In dit beleidsdocument maakt de werkgroep Harmonisatie inkoopbeleid een onderscheid tussen beleid
en uitvoering. Uitvoeringshandelingen van de medewerkers aanbestedings- en inkoopbeleid of
budgethouders blijven in het beleid, behoudens beschrijvingen in de bijlagen, buiten beschouwing. In
bijlage 4 “inkooptaken en verantwoordelijkheden” wordt bijv. in hoofdlijnen ingegaan op de
verantwoordelijkheden van de diverse functies in het aanbestedingsproces.
Nieuwe inkoopfunctie
De aan te stellen inkoopfunctionarissen vervullen een adviserende, coördinerende rol in het
inkoopproces. Zij houden zich enerzijds bezig met het vaststellen van gemeentebrede kaders op
inkoop- en aanbestedingsgebied, het ontwikkelen van inkooptools, verrichten initiërende en toetsende
inkoopwerkzaamheden, maar ook met het begeleiden van en adviseren van budgethouders over
strategische en tactische (Europese) inkoop- en aanbestedingstrajecten.
De werkgroep kiest voor een centraal gecoördineerde inkoop. Argumenten:
- -
de verantwoordelijkheid voor aanbestedingen blijft bij de budgethouder;
- -
de inkoopfunctionarissen werken nauw samen met budgethouders, faciliteren, adviseren en
ondersteunen gevraagd en ongevraagd (relatie met integraal management);
- -
zij hebben echter ook een uitvoerende en toetsende rol (inkoop is niet vrijblijvend);
- -
de inkoopfunctionarissen bieden een deskundige inkoopexpertise op centraal niveau via de
GR De Waard aan;
-de inkoopfunctionarissen maken gebruik van de schaalvoordelen door het bundelen van
volumes en het aanbesteden van raamcontracten;
-de inkoopfunctionarissen kunnen, in overleg met budgethouders, (tijdelijke) inkoopteams
samenstellen bij omvangrijke, gezamenlijke inkoopprojecten;
-de inkoopfunctionarissen toetsen, vooraf, verplicht alle aanbestedingen boven de
drempelwaarde van meervoudig onderhands aanbesteden (inzet: waarborg rechtmatigheid);
-deze vorm is uitermate geschikt voor producten en diensten die voor méér dan één afdeling
binnen een gemeente of gemeenten met enige regelmaat worden ingekocht.
Leeswijzer
In de inleiding wordt duidelijk dat door de samenwerking tussen de betrokken gemeenten een nieuw,
gezamenlijk beleid nodig is als overkoepelend kader voor het verantwoord (rechtmatig) en
kostenefficiënt (doelmatig) uitgeven van de toevertrouwde budgetten.
Getracht is dit beleid zo pragmatisch en leesbaar mogelijk op te stellen. Dit vindt zijn weerslag in de
korte en heldere beleidsregels in hoofdstuk 3 alsmede een korte toelichting direct onder elke
beleidsregel. In de bijlagen wordt vervolgens ingegaan op de dagelijkse inkooppraktijk,
inkoopprocessen, rollen en verantwoordelijkheden en de gemeenschappelijke inkoopvoorwaarden.
2 Doelstellingen van het beleid
De algemene doelstelling van het gemeenschappelijke aanbestedingsbeleid is als volgt verwoord:
“Het verbeteren van het inkoop- en aanbestedingsproces op een zodanig professionele wijze dat de
samenwerkende gemeenten en de GR De Waard de juiste kwaliteit van de te leveren producten,
diensten en werken tegen de laagst mogelijke integrale kosten verkrijgen”.
Subdoelstellingen:
-‘’De gemeenten en de GR De Waard willen betrouwbare en integere opdrachtgevers zijn die
zowel lokale, regionale als ( inter -)nationale leveranciers eerlijke en gelijke kansen bieden’’;
-‘’Het proces van inkopen en aanbesteden is controleerbaar voor bestuur, management,
burgers en bedrijven’’;
-Waar mogelijk worden lokale en regionale leveranciers in staat gesteld deel te nemen aan
enkelvoudige en meervoudig onderhandse procedures”.
Jaarlijks kopen de gezamenlijke gemeenten voor ca. 25-30 miljoen aan diensten, leveringen en
werken in. Dat schept verantwoordelijkheid; niet alleen naar inwoners, maar ook naar overige
belanghebbenden. De gemeenten en De GR De Waard willen de gemeenschapsgelden op een
efficiënte, verantwoorde en rechtmatige wijze besteden. Bij de procedures die voorafgaan aan
opdrachten moeten de samenwerkende gemeenten en De Waard zich opstellen als betrouwbare
partijen, die bij het verlenen van opdrachten volgens vaste regels en zonder willekeur of bevoordeling
van partijen werken en hierbij zorgvuldig en integer optreden. Bovendien moet de gemeentebesturen
daar op een goede wijze verantwoording over af kunnen leggen aan de burgers. Procedures moeten
controleerbaar zijn, hetgeen specifieke eisen stelt aan de openheid en transparantie van de
procedures.
Deze eisen gelden ook voor het ambtelijk apparaat dat de gemeentebesturen ter zijde staat bij het
uitoefenen van haar taken. Het ambtelijk apparaat dient openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid te
betrachten naar het gemeentebestuur en naar de contractpartners.
Het beleid biedt niet altijd de ruimte om lokale en regionale leveranciers een voorkeurspositie te
geven, hetgeen niet onlogisch is omdat bij grotere bedragen de drempelwaarden gekoppeld zijn aan
openbare dan wel Europese aanbesteding. Bij lagere bedragen (onder de drempels van Openbaar
Aanbesteden) kunnen de gemeenten en De Waard echter wél lokale en regionale bedrijven
uitnodigen voor deelname aan aanbestedingen. Deelname impliceert overigens niet dat er direct
sprake is van opdrachtverlening; ook bij kleinere opdrachten zullen lokale en regionale bedrijven aan
de gestelde criteria (selectie- en gunningscriteria) en eisen uit de offerteaanvraag of het bestek
moeten voldoen.
3 Beleidsregels
3.1 Voor het aanbesteden van werken, leveringen en diensten worden door de
gemeenten en de GR De Waard de geldende regels nageleefd.
De overheid (waartoe gemeenten en openbare lichamen van gemeenschappelijke regelingen
behoren) is een grote afnemer van goederen en diensten. Zij mag echter in de meeste gevallen,
behoudens bij de procedure van enkelvoudig of meervoudig onderhands aanbesteden, niet een
willekeurig bedrijf kiezen dat de goederen of diensten levert. Hetzelfde geldt voor het laten uitvoeren
van een werk. Voor het kiezen van ondernemingen gelden speciale procedures die moeten worden
nageleefd volgens het geldende aanbestedingsrecht. Boven vastgestelde drempelwaarden voor
leveringen, diensten en werken is de Nederlandse overheid verplicht om opdrachten Europees aan te
besteden.
3.2 De aanbestedende dienst is altijd de “gemeente” of de “gemeenschappelijke
regeling De Waard”.
In het Burgerlijk Wetboek is bepaald dat gemeenten en andere (openbare) lichamen waaraan een
deel van de overheidstaak is opgedragen, zoals de GR De Waard, rechtspersoonlijkheid bezitten.
Organisatieonderdelen van gemeenten of van de GR De Waard hebben geen rechtspersoonlijkheid
en kunnen om die reden niet aan het rechtsverkeer deelnemen. De aanbestedende dienst is daarom
altijd de rechtspersoon: de gemeente (specifiek; de gemeente Graafstroom, Liesveld of Nieuw-
Lekkerland) of de GR de Waard.
3.3 Bij opdrachten boven de Europese drempelbedragen is Europees
aanbesteden verplicht.
De drempelbedragen waarboven Europees dient te worden aanbesteed worden elke twee jaar
opnieuw vastgesteld door de Europese Commissie. De meest actuele stand van zaken met betrekking
tot de drempelbedragen is te vinden op de website van het ministerie van Economische Zaken
(www.minez.nl).
Op het moment van vaststellen van dit beleid bedragen deze drempelbedragen voor 2010
(ingangsdatum: vanaf 1 januari 2010):
voor overheidsopdrachten voor werken: € 4.845.000,- (excl. BTW)
voor overheidsopdrachten voor leveringen: € 193.000,- ,,
voor overheidsopdrachten voor diensten: € 193.000,- ,,
Wil een aanbestedende dienst een opdracht geven die boven deze bedragen uitkomt, dan dient
Europees te worden aanbesteed. De drempelbedragen worden elke twee jaar geactualiseerd.
Voor het bepalen van de drempelwaarde dient uitgegaan te worden van het totaalbedrag van de
incidentele investering of aankoop (indien van toepassing), het project (bijv. de bouw van een brug) of
de gezamenlijke waarde van de herhalingsaankopen (goederen of diensten) over een periode van 4
jaar.
3.4 Bij opdrachten onder de Europese drempelbedragen besteden de gemeenten of
de GR De Waard aan volgens de procedure die hoort bij de in het beleid
vastgestelde drempelwaarde.
De te volgen aanbestedingsprocedure is afhankelijk van de drempelwaarde. Het is altijd toegestaan
om een procedure te volgen die hoort bij een hoger drempelbedrag.
Aanbestedingsvorm Werken Leveringen Diensten
Europees (met of zonder voorselectie)
> het door de EC vastgestelde drempelbedrag
> het door de EC vastgestelde drempelbedrag
> het door de EC vastgestelde drempelbedrag
Openbaar (met of zonder voorselectie) > € 1.500.000,- > € 150.000,- > € 150.000,-
Meervoudig onderhands (min. 3 offertes) > € 75.000,- > € 25.000,- > € 25.000,-
Enkelvoudig onderhands (min. 1 offerte) < € 75.000,- < € 25.000,- < € 25.000,-
Bovenstaande drempelbedragen en bijbehorende aanbestedingsvormen dragen bij aan het doel dat
met dit gemeenschappelijke aanbestedingsbeleid wordt beoogd: doelmatig, integer, professioneel,
rechtmatig en verantwoord aanbesteden.
Voor enkelvoudig onderhands geldt het uitgangspunt dat opdrachten voor leveringen, diensten of
werken niet voorbehouden kunnen worden aan één bedrijf. Er wordt door de gemeenten en de GR De
Waard bij enkelvoudig onderhands gebruikt gemaakt van wisselende bedrijven. Bij aanwezigheid van
een groslijst voor aannemers kan de keuze beperkt worden tot de aannemers die zich middels
eerdere opdrachten bewezen hebben.
Voor meervoudig onderhands geldt het uitgangspunt dat, indien mogelijk, in ieder geval één lokaal
bedrijf, of regionaal bedrijf, mee kan dingen naar de opdracht. Eén keer per drie, gelijksoortige,
aanbestedingen selecteren de aanbestedende diensten, voor zover dit mogelijk is, een nieuw bedrijf
dat uitgenodigd zal worden voor deelname aan de aanbesteding (vooral bij toepassing bij werken).
Een nieuw bedrijf hoeft geen onderdeel van de groslijst aannemers uit te maken. Zie voor een
aanvullende toelichting beleidsregel 3.13.
Jaarlijks zullen de drempelwaarden onder het door de Europese Commissie vastgestelde
drempelbedrag door de aanbestedende diensten, onder regie van de inkoopfunctionaris, geëvalueerd
worden. Het toetsingskader zal o.a. bestaan uit de meest recente ontwikkelingen in de markt, de
wetgeving en de ervaringen van de aanbestedende diensten met deze drempels c.q. de praktische
toepasbaarheid.
In bijlage 8 is een beschrijving, en toepassing, van alle aanbestedingsprocedures opgenomen.
3.5 Vanaf een drempel van € 150.000 besteden de gemeenten of de GR De
Waard opdrachten voor diensten en leveringen aan volgens de openbare
aanbestedingsprocedure; voor werken geldt een drempel van
€ 1.500.000,- of hoger.
Een openbare aanbesteding (nationale procedure) verschilt van de Europese procedure op bepaalde
punten; de termijnen die nageleefd moeten worden en de wijze van publiceren. Bij een openbare
aanbesteding hebben alleen nationale aanbieders toegang tot de aanbesteding, waardoor een
aankondiging alleen in de Staatscourant, vakblad, de eigen website(s) of op een
aanbestedingswebsite (www. Aanbestedingskalender.nl of Tenderned (vermoedelijk vanaf 2010
operationeel)) behoeft te worden gepubliceerd.
Laat onverlet dat voor openbare aanbestedingen dezelfde uitgangspunten als Europees aanbesteden
gelden; het naleven van de beginselen van het aanbestedingsrecht (gelijke behandeling, nondiscriminatie en transparantie).
Bij openbare aanbestedingen gelden overigens geen belemmeringen voor deelname van bedrijven uit
de regio of gemeenten. Ook zij kunnen meedingen naar grotere opdrachten mits zij aan de gestelde
selectie- of kwalificatiecriteria voldoen.
3.6 Bij het aanbesteden worden opdrachten voor gelijksoortige diensten,
leveringen en werken zoveel mogelijk gebundeld.
De gemeenten fuseren de ambtelijke organisaties vanaf 1 september 2009 in één
gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie; de gemeenschappelijke regeling De Waard. Vanuit het
oogpunt van doelmatigheid kan door de uitvoeringsorganisatie door bundeling een optimaal
aanbestedingsresultaat worden behaald. Bundeling van inkoopvolumes genereert voordelen die de
gemeenten apart niet of minder eenvoudig kunnen realiseren.
Gelijksoortige leveringen en diensten moeten in ieder geval organisatiebreed, d.w.z. binnen de
individuele gemeenten of de GR De Waard, gebundeld worden. In de praktijk is vast te stellen dat
bundeling van volumes elkaar niet bijt, omdat gemeenten zeer vaak dezelfde leveringen en diensten
inkopen. Waar mogelijk, en als dit kosteneffectief is, zullen de aanbestedende diensten initiatieven tot
regionale bundeling met andere gemeenten in de Alblasserwaard nemen.
In het voorstel van stuurgroep De Waard d.d. 24-03-2009 staat expliciet dat opschalen helpt en zelfs
noodzakelijk is om de kwaliteitsslag effectief te kunnen maken. En door “massa maken”’ zijn er per
definitie minder meerkosten. Bundeling van gelijksoortige opdrachten binnen alle deelnemende
gemeenten en de GR De Waard is daarmee een pré c.q. een kans om gezamenlijk doelmatig en
effectief in te kunnen kopen. Aan de hand van het totale gezamenlijke bedrag kan bepaald worden
welke procedure gevolgd moet worden.
Om knippen te voorkomen kunnen bepaalde inkooppakketten via een centrale afdeling in de GR De
Waard verlopen. De inhuur of detachering van personeel kan bijv. via P&O lopen, de inkoop van
kantoorartikelen en meubelen via de facilitaire afdeling. Opdrachten in het algemeen, die niet onder
bepaalde afdelingen vallen, kunnen via de inkoopfunctionarissen worden gebundeld, omdat zij goed
zicht kunnen hebben op andere gelijksoortige opdrachten binnen alle aanbestedende diensten.
De inkoopfunctionarissen maken jaarlijks een ronde langs de aanbestedende diensten ter
inventarisatie van de inkopen en aanbestedingen die in een kalenderjaar plaatsvinden. De verkregen
informatie benutten zij voor het opstellen van een inkoopjaarplan waarin de prioriteiten voor dat jaar
benoemd worden. Het jaarplan wordt ter besluitvorming aan het Dagelijks Bestuur voorgelegd.
Initiatieven tot bundeling vormen een vast onderdeel bij het opstellen van de prioriteiten.
Eén keer per jaar wordt een inkoopscan (analyse van alle jaarfacturen) uitgevoerd om zodoende een
nauwkeurig beeld van alle jaarlijkse uitgaven te verkrijgen en na te gaan of bundeling tot stand komt
c.q. er nog initiatieven tot bundeling genomen moeten worden.
3.7 Opdrachten mogen niet worden gesplitst in kleinere opdrachten met het
doel de werking van de Europese richtlijnen of andere voorgeschreven
aanbestedingsvormen te ontwijken.
Splitsen van opdrachten om het principe van Europees aanbesteden te ontlopen is niet toegestaan.
De berekening van de waarde van een opdracht dient te worden gebaseerd op het totale bedrag van
de opdracht, exclusief omzetbelasting. Bij de berekening moet de aanbestedende dienst ook rekening
houden met eventuele opties en verlengingen van het contract. Uitgangspunt is derhalve de
geraamde waarde van de opdracht of het project gedurende de maximale contractduur.
In lid 1 t/m 16 van artikel 9 van het BAO is opgenomen hoe de raming van de opdracht tot stand komt.
Daarnaast zijn er in artikel 9 ook opties opgenomen om de aanbesteding in percelen te gunnen. De
percelenregeling biedt mogelijkheden om kleinere bedrijven in de markt naar een deel van de
opdracht (een perceel) mee te laten dingen.
Voor andere aanbestedingsvormen geldt het beginsel van niet-splitsen eveneens.
3.8 De gemeenten en de GR De Waard passen zoveel mogelijk uniforme
aanbestedingsreglementen toe.
Daar waar het werken betreft zullen de gemeenten of de GR De Waard het ARW 2005 toepassen
(ARW = Aanbestedingsreglement Werken).
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur worden bevorderd door het hanteren van
aanbestedingsreglementen en standaardbestekken. Om de aanbestedingsprocedures te regelen
bestaan er diverse reglementen. Met de komst van het ARW 2005, dat weliswaar niet verplicht gesteld
is voor de lokale overheid, maar uitstekend bruikbaar is en door het VNG wordt aanbevolen, is er geen
belemmering om deze toe te passen.
Het ARW 2005 is op dezelfde basis geschoeid als de Europese aanbestedingsrichtlijnen (BAO). Er
wordt gebruik gemaakt van vaste termijnen voor het indienen van inschrijvingen, de wijze van
aanbesteden (meervoudig, openbaar, niet-openbaar) wordt beschreven, bij elektronische publicatie
van de aankondiging van de opdracht mag de inschrijvingstermijn worden ingekort, etc. Het ARW
2005 kan naast de Europese aanbestedingsregelgeving worden toegepast.
3.9 In de planning van projecten horen de aanbestedingsprocedures en de
bijbehorende termijnen in acht te worden genomen. Tijdsduur of –gebrek
kan geen reden zijn om af te wijken van de eigen drempelwaarden of
geldende nationale en/of Europese richtlijnen.
Goed aanbesteden betekent op tijd beginnen. In de gemeentelijke processen moet rekening
gehouden worden met het gegeven dat aanbesteden een projectmatige aanpak voorstaat en diverse
stappen onderkent; de voorbereidingsfase, de uitvoeringsfase en de contracteringsfase. Bij elke stap
hebben diverse expertises een rol, enerzijds als adviseur anderzijds als uitvoerende en/of
belanghebbende.
De periode van uitvoering hangt vooral af van de drempelwaarde en de bijbehorende wijze van
aanbesteding. Voor openbaar of Europees aanbesteden dient meer tijd ingeruimd te worden dan een
meervoudig onderhandse aanbesteding; een tijdsduur van 5 of 6 maanden is niet ongewoon.
Tijdgebrek komt vaak voort uit een gebrekkige planning en/of een verkeerde perceptie van de
doorlooptijd van een aanbesteding. Tijdgebrek is echter geen argument om onderhands in plaats van
openbaar of Europees aan te besteden.
3.11 Als aanbesteden volgens het aanbestedingsbeleid niet meer doelmatig
is, kan gemotiveerd van het beleid worden afgeweken.
Er kunnen zich (wettelijk omschreven) omstandigheden voordoen dat het niet doelmatig is om volgens
de, in de drempelwaardentabel omschreven procedures, aan te besteden. Dit kan te maken hebben
met de waarde van de opdracht, met de aard van het werk, de levering of dienst dan wel
marktomstandigheden; er is bijv. maar één leverancier (monopolie) of het onderhoud c.q. levering van
het merendeel van de al aanwezige pompgemalen is uitbesteed aan een leverancier.
Afwijking is alleen mogelijk na advies van de inkoopfunctionaris en na besluitvorming door;
- -
de directeur van de GR De Waard bij afwijking van de procedure meervoudig onderhands;
- -
het College bij afwijking van Openbaar aanbesteden.
Het is vrij complex om alle factoren en omstandigheden te benoemen die de rechtvaardiging kunnen
bieden voor een rechtmatige of toegestane afwijking. Er is door de GR De Waard en de gemeenten
gekozen om aan de voorkant een verplichte toets door de inkoopfunctionaris te laten plaatsvinden.
Afwijkingsbesluiten worden via een jaarverslag aan het Dagelijks Bestuur (DB) gerapporteerd.
Afwijking Europees aanbesteden
Bij opdrachten die boven de Europese drempelbedragen uitkomen, is afwijken niet toegestaan,
behalve wanneer dit in overeenstemming met het BAO is. In artikel 31 van het BAO zijn enkele
omstandigheden omschreven binnen welke dit wel mogelijk is.
Voorbeeld: art. 31 lid 1 sub b uit het BAO: “Wanneer de overheidsopdracht om technische en/of
artistieke redenen of om redenen van bescherming van uitsluitende rechten slechts aan een bepaalde
ondernemer kan worden toevertrouwd”. De aanbestedende dienst kan dan een procedure volgen van
gunning door onderhandeling zonder voorafgaande bekendmaking van een overheidsopdracht.
Voor de interpretatie van het BAO wordt, in alle gevallen, de inkoopfunctionaris benaderd. Zo nodig
wint de inkoopfunctionaris advies in bij een jurist of juridisch adviesbureau.
Afwijkingen meervoudig onderhands en Openbaar aanbesteden
De volgende redenen kunnen aanleiding zijn om, in uitzonderingsgevallen af te wijken van de
procedure meervoudig onderhands of Openbaar aanbesteden:
- -
bij specialistische producten (slechts leverbaar door één of enkele leverancier(s));
- -
bij dwingende spoed als gevolg van onvoorziene omstandigheden die niet aan de gemeenten
of de GR De Waard zijn toe te rekenen;
- -
bij een complex uitvoeringsproces;
- -
bij verwevenheid met parallelle processen;
- -
indien het gaat om producten die om artistieke of technische redenen slechts aan één
bepaalde ondernemer kunnen worden toevertrouwd;
-bij vervolgopdrachten, indien de keuze van een andere opdrachtnemer onaanvaardbaar hoge
kosten of technische moeilijkheden met zich mee zou brengen.
Bij afwijking op grond van bovengenoemde redenen kan een lagere aanbestedingsprocedure door de
aanbestedende dienst worden toegepast; onderhands in plaats van meervoudig onderhands of
onderhands dan wel meervoudig onderhands in plaats van openbare aanbesteding.
3.12 Bij opdrachtverlening wordt waar mogelijk door de gemeenten of de GR
De Waard gebruik gemaakt van raamovereenkomsten met leveranciers,
dienstverleners of aannemers.
Onder 3.6 is sprake van de beleidsregel zoveel mogelijk bundelen. Vooral gebundelde opdrachten
lenen zich bij uitstek ter vastlegging in een raamovereenkomst.
Ook raamovereenkomsten moeten Europees worden aanbesteden indien de drempelwaarde
overschreden wordt. Indien het een opdracht met onbepaalde duur geldt of waarvan de looptijd niet
kan worden bepaald dient het maandelijks te betalen bedrag vermenigvuldigd worden met 48.
Nb.: Raamovereenkomsten mogen volgende de Europese aanbestedingsregels geen langere looptijd
dan 48 maanden hebben tenzij er sprake is van een (goed gemotiveerd) uitzonderingsgeval.
Raamovereenkomsten kunnen zowel overeenkomsten met of zonder afnameverplichting betreffen.
3.13 Bij enkelvoudige en meervoudig onderhandse aanbestedingen worden
waar mogelijk lokale of regionale bedrijven in staat gesteld om aan de
aanbesteding deel te nemen.
De drie gemeentebesturen en de GR De Waard willen de regionale, economische bedrijvigheid
stimuleren De mogelijkheden daartoe vinden hun grenzen in wet- en regelgeving (zoals het Bao en
onderhavig beleid) en in de algemene beginselen van behoorlijk bestuur (non-discriminatie,
transparantie). Dit betekent dat regionale bedrijven zoveel mogelijk in staat moeten worden gesteld
om mee te dingen naar opdrachten van de gemeenten of de GR De Waard, zonder dat dit ten koste
gaat van de rechten van niet-regionale bedrijven.
Als voorbeeld kan worden genoemd dat bij een meervoudig onderhandse aanbestedingsprocedure
van de drie aan te vragen offertes, één daarvan wordt aangevraagd bij een bedrijf dat een vestiging in
het verzorgingsgebied van De Waard heeft.
Waar het mogelijk is en voor zover het zinvol is, worden steeds één of meer regionale bedrijven in de
gelegenheid gesteld om aan de onderhandse aanbesteding mee te doen. Voorkeursbehandelingen en
automatismen moeten op dit punt uiteraard worden vermeden. Bij enkelvoudige aanbestedingen wordt
zoveel mogelijk gewisseld van bedrijven.
Voor het aanbesteden van werken is het uitgangspunt dat aannemers voor deelname aan een
enkelvoudige of meervoudig onderhandse aanbesteding op de groslijst moeten staan. In
uitzonderingsgevallen kan hiervan afgeweken worden. De procedure met betrekking tot de groslijst is
nader uitgewerkt in bijlage 3.
3.14 De gemeenten en de GR De Waard verwachten met het oog op ethisch
beleid dat haar medewerkers bij het doen van inkopen of uitvoeren van
aanbestedingen integer handelen.
Alle inkopen van de gemeenten en de GR De Waard worden op transparante, objectieve en niet discriminerende wijze uitgevoerd. Bestuurders en ambtenaren onderhouden een zakelijke relatie met
de opdrachtnemer en moeten te allen tijde integer zijn.
De gemeenten en de GR De Waard verwachten dat haar medewerkers zodanig handelen, dat dit in
overeenstemming is met de gedragcodes bestuurlijke en ambtelijke integriteit. De gedragscode
bestuurlijke integriteit is de gedragscode voor het College van B&W en de raadsleden, terwijl de
gedragscode ambtelijke integriteit direct te maken heeft met het handelen van de ambtenaren. Een
ambtenaar dient bijv. het algemene belang te dienen, maar ook belangenverstrengeling te vermijden.
De afdeling Kwaliteit zal in een, nog te ontwikkelen, ethisch beleid voor de GR De Waard en
gemeenten het voortouw nemen om o.a. gedragsregels op te stellen voor bijvoorbeeld het vermijden
van de aanname van cadeaus van leveranciers/aannemers en een verbod op het bedingen van
gereduceerde prijzen bij leveranciers voor persoonlijk niet-zakelijk gebruik.
3.15 Bij alle aanbestedingsprocedure worden objectieve en nietdiscriminerende selectiecriteria gebruikt.
Selectiecriteria zijn alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel economische
eisen waaraan een onderneming (“de inschrijver”) moet voldoen om deel te kunnen nemen aan de
aanbestedingsprocedure.
Selectiecriteria moeten niet verward worden met de hierna te behandelen gunningscriteria.
Selectiecriteria zijn criteria die betrekking hebben op beoordeling van de eigenschappen van de
onderneming. De regels ten behoeve van uitsluiting en selectie van ondernemingen kunnen
onderscheiden worden in de volgende drie categorieën:
- 1.
Uitsluitingsgronden;
- 2.
Geschiktheidseisen (minimumeisen);
- 3.
Selectiecriteria.
In bijlage 6 is een nadere toelichting opgenomen over het onderscheid tussen deze drie categorieën.
3.16 Gunning vindt plaats op basis van een objectief gunningscriterium.
Het gunningscriterium heeft altijd betrekking op de beoordeling van de eigenschappen van de
inschrijving (en dus niet de inschrijver).
De aanbestedende diensten moeten een keuze maken uit één van de volgende gunningscriteria:
- 1.
Laagste prijs
- 2.
Economisch meest voordeling inschrijving (afgekort: EMVI)
Voor laagste prijs wordt vaak gekozen bij opdrachten waarbij redelijk in detail kan worden omschreven
wat de vraag is (bijv. een technisch bestek voor werken).
Wanneer er gekozen wordt voor het gunningscriterium de “economisch meest voordelige inschrijving”
is van belang dat gunningscriteria nader worden uitgewerkt die verband houden met het voorwerp van
de aanbesteding, zoals kwaliteit en prijs. Voor het begrip kwaliteit worden subcriteria opgenomen
zoals bijv. planning, uitvoeringstermijn, garanties, plan van aanpak, technische waarde en esthetische
kenmerken. De inschrijvers moeten vervolgens weten welke waarde (weging) aan deze nadere
gunningscriteria worden toegekend.
Gunningscriteria moeten in een openbare of Europese aanbesteding altijd in de publicatie van de
aankondiging van de opdracht worden opgenomen. In het programma van eisen of het bestek dienen
de uitgewerkte gunningscriteria, inclusief weging van mogelijke subcriteria, volledig te zijn
opgenomen.
3.17 Bij het inkopen van producten en diensten moet er zoveel mogelijk
sprake zijn van duurzaam en maarschappelijk verantwoord inkopen.
De gemeenten en de GR De Waard conformeren zich aan het standpunt van de VNG; 75% duurzaam
inkopen in 2010 en 100% duurzaam inkopen in 2015. Het staat de gemeenten en de GR De Waard
vrij om hun eigen ambitieniveau in de periode van 2010 – 2015 hoger te stellen.
Het programma Duurzaam Inkopen stimuleert overheden om milieuaspecten en sociale aspecten mee
te nemen bij de inkoop van producten en diensten. Het programma loopt tot 2010. Het Kenniscentrum
Duurzaam Inkopen heeft duurzaamheidscriteria ontwikkeld, die de gemeenten en de GR De Waard
kunnen toepassen bij hun inkopen en bij het volgen van aanbestedingsprocedures.
Met deze criteria voor duurzaam inkopen kan de aanbestedende dienst bepalen of een inkoop wel of
niet duurzaam is. De vastgestelde duurzaamheidscriteria zijn te vinden op
www.senternovem.nl/duurzaaminkopen/criteria. Vooralsnog zijn deze duurzaamheidscriteria de
criteria waaraan op grond van dit beleid moet worden voldaan. Deze criteria, die zowel eisen,
gunnings- als selectiecriteria kunnen betreffen, zijn per product of dienst één op één over te nemen in
bestekken of offerteaanvragen.
Procedureel gezien moeten medewerkers, die inkopen, verplicht bij elke aanbesteding een afweging
maken omtrent de mogelijkheid tot duurzaam inkopen. Dit impliceert dat (1) in bestekken of
offerteaanvragen duurzaamheidsaspecten zoveel mogelijk worden opgenomen, (2) duurzaamheid
expliciet wordt meegenomen bij het beoordelen van offertes en leveranciers door dit in de selectie- en
gunningscriteria op te nemen en (3) duurzaamheidsafspraken waar mogelijk in het contract worden
opgenomen.
De inkoopfunctionarissen kunnen advies inzake duurzaam inkopen verstrekken resp. zijn gewend om
met duurzaamheidscriteria om te gaan. Bij aanbestedingen boven de grens van meervoudig
onderhands voor zowel leveringen, diensten (> € 25.000) en werken (>€ 75.000,-) is het aan te raden
separaat per aanbesteding vast te leggen of er sprake is van het toepassen van
duurzaamheidscriteria. Hierdoor is controle en rapportage over het aspect duurzaam inkopen
mogelijk.
Maatschappelijk verantwoord inkopen uit zich in het inkopen van de gemeenten en de GR De Waard
bij bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Maatschappelijk verantwoord
ondernemen is een actief streven van bedrijven en organisaties om niet alleen winst te maken, maar
ook rekening te houden met het uitoefenen van een zo’n positief mogelijke invloed op de
maatschappij.
Een bedrijf of organisatie neemt bij maatschappelijk verantwoord ondernemen bijv.
verantwoordelijkheid voor haar handelen omtrent mensenrechten, arbeid, milieu, gezondheid en
consumentenbescherming. Op internet is achtergrondinformatie over dit onderwerp beschikbaar via
sites, zoals www.maatschappelijkverantwoordondernemen.net en www.mvo.ez.nl.
3.18 De gemeenten en de GR De Waard leggen alle contracten, die voortkomen
uit aanbestedingen, vast in een contractbeheersysteem.
De ervaring leert dat de looptijden van contracten niet altijd optimaal in beeld zijn en/of goed
bijgehouden worden. De kans op ongewenste verlengingen dan wel onrechtmatige (niet afgesproken)
verlengingen is daardoor groot.
Met een contractbeheersysteem kunnen contracten in de gaten worden gehouden. Dit kunnen diverse
soorten contracten betreffen, zoals inkoop, verkoop, lease, huurkoop, inhuur, verhuur, onderhoud,
dienstverlening, samenwerking. Acties die moeten worden uitgevoerd, kunnen zo gesignaleerd
worden. Bijvoorbeeld het tijdig opzeggen van een contract.
Het is daarom van belang dat alle contracten met opdrachtnemers die tot stand zijn gekomen door
toepassing van dit aanbestedingsbeleid, worden vastgelegd in een contractbeheersysteem. Het
huidige document managementsysteem van de gemeenten (Decos) beschikt over een aparte
contractenmodule, die over de vereiste functionaliteit beschikt om contracten te registreren en te
signaleren. De inkoopfunctionarissen nemen het initiatief om contractbeheer voor de gemeenten en
de GR De Waard, procesmatig gezien, op te zetten. Registreren van contracten en het signaleren van
contracttermijnen (het aflopen van contracten) maken ook deel uit van hun werkzaamheden.
De budgethouder is, en blijft, verantwoordelijk voor het managen van het contract, waaronder het
bewaken van de afgesproken prestaties en/of leveringen, het controleren van afgesproken
leveringstermijnen, het uitvoeren van evaluaties en fungeert als dagelijks aanspreekpersoon voor
leveranciers en/of aannemers
Professioneel contractbeheer borgt dat medewerkers of afdelingen op tijd over de juiste informatie,
signaleringen en analyses kunnen beschikken.
In de naaste toekomst wordt er een koppeling tot stand gebracht tussen contractbeheer en het
vastleggen van orders in het financiële systeem. Het doel hiervan is tweeledig: het kunnen uitvoeren
van controles op de aangegane financiële verplichtingen in relatie tot de afgesloten contracten, maar
ook het tot stand brengen van een bewaking op uitputting van budgetten.
3.19 Van iedere aanbesteding wordt door de organisatie of het organisatieonderdeel
dat de aanbesteding uitvoert een dossier aangelegd.
De aanbestedende dienst, d.w.z. het desbetreffende organisatieonderdeel van de gemeenten of de
GR De Waard, dat de aanbestedingsprocedure heeft gevolgd, houdt van iedere aanbesteding een
aanbestedingsdossier bij.
Het dossier is bedoeld om
in geval van een rechtszaak het proces van de aanbesteding aan te tonen;
te worden gebruikt ten behoeve van het opstellen van rapporten aan het bestuur;
als sturingsinstrument te dienen voor nog in procedure te brengen aanbestedingen;
ter controle voor de accountant.
Het dossier is in beginsel openbaar in het kader van de Wet Openbaarheid van Bestuur, voor zover
geen uitzonderingsgronden van de wet van toepassing zijn..
De dossiers worden aangelegd en bijgehouden door de vakafdelingen. In bijlage 5 is opgenomen
waaruit een aanbestedingsdossier minimaal dient te bestaan.
3.20 De gemeenten en de GR De Waard streven naar het toepassen en
integreren van innovatief aanbesteden in de dagelijkse
aanbestedingspraktijk.
Innovatief aanbesteden staat voor een aanbestedingsproces waarbij de gemeenten en de GR De
Waard maximaal gebruik maken van de kennis, de innovatie- en denkkracht in de markt. In plaats van
gebruik te maken van een volledig gedetailleerd programma van eisen of bestek, kiest de
budgethouder voor functionele specificaties.
In een functionele specificatie wordt ruimte opengelaten aan bedrijven om een eigen oplossing aan te
bieden. Deze ruimte voor oplossingen kan velerlei voordelen opleveren; een betere kwaliteit, een
lagere prijs, een betere benutting van het budget of een kortere opleveringstermijn.
Voorbeelden van innovatief aanbesteden zijn design & construct (D&C), design construct en
maintenance (DCM), het bouwteam en een prijsvraag voor ontwerpen. De gemeenten en de GR De
Waard willen de toepassing van innovatief aanbesteden voor opdrachten, die zich hiervoor lenen,
bevorderen.
3.21 Bij het inkopen van (standaard) producten en diensten verklaren de
gemeenten en de GR De Waard de eigen inkoopvoorwaarden van
toepassing.
Voor opdrachten tot levering van producten en diensten heeft de vakafdeling of budgethouder vaak
afstemming over allerlei randvoorwaarden met betrekking tot een opdracht. Dit kan variëren van
betalingsvoorwaarden, tot garantie, tot aflevering en afspraken over vertrouwelijkheid van informatie.
In de praktijk blijkt dat het zinvoller is om de steeds terugkerende bepalingen en eisen op te nemen in
een algemeen document en dat van toepassing te verklaren: “De Algemene Inkoopvoorwaarden van
de GR De Waard en haar deelnemers”.
Door middel van vaststelling van het aanbestedingsbeleid van de gemeenten en de GR De Waard
stellen de besturen en de directie van de GR De Waard ook een set gelijkluidende Algemene
Inkoopvoorwaarden voor iedere deelnemer vast.
Met het oog op de toepasbaarheid van de Algemene Inkoopvoorwaarden is het belangrijk
onderstaande uitgangspunten toe te passen:
- -
het van toepassing verklaren van de Algemene Inkoopvoorwaarden (dit kan al in de offerteaanvraag)
- -
het uitdrukkelijk van de hand wijzen van andere voorwaarden die de opdrachtnemer wil gebruiken;
- -
het toezenden van de Algemene Inkoopvoorwaarden (bijv. gelijktijdig met de opdracht)
Bij complexe opdrachten of opdrachten met een aanzienlijke waarde is er vaak sprake van
maatwerkafspraken, die afwijken van de standaard inkoopvoorwaarden. In dergelijke gevallen ontstaat
de noodzaak tot het opstellen van een maatwerkcontract.
Bij opdrachten voor de uitvoering van werken zullen er vaak andere voorwaarden uit de branche van
toepassing verklaard worden, zoals de Uniforme Administratieve Voorwaarden 1989 (UAV), de UAV
voor geïntegreerde contracten (UAV-GC), de Algemene Voorwaarden voor Aannemingen in het
bouwbedrijf 1992 (AVA) of De Nieuwe Regeling (DNR 2005).
Bijlagen
- -
Bijlage 1 ; Definities inkoop en aanbesteden;
- -
Bijlage 2 ; Algemene inkoopvoorwaarden van de GR De Waard en haar deelnemers
- -
Bijlage 3 ; Groslijst aannemers
- -
Bijlage 4; Inkooptaken en verantwoordelijkheden
- -
Bijlage 5; Richtlijnen aanbestedingsdossier
- -
Bijlage 6; Categorieën selectiecriteria
- -
Bijlage 7; Aanbestedingsprocedures
Bijlage 1 Definities inkoop en aanbesteden
Aanbesteden:
Aanbesteden is het proces dat vooraf gaat aan het verstrekken van een opdracht aan een derde voor
werken, leveringen en diensten.
Aanbestedende dienst:
De dienst die verantwoordelijk is voor het aanbesteden van een werk, levering of dienst. De
aanbestedingsregelgeving geeft aan dat de individuele gemeenten alsmede de
uitvoeringsorganisatie De Waard als geheel een aanbestedende dienst zijn in de zin van
aanbestedingsregelgeving.
Aanbestedingsprocedure: De wijze van uitschrijven van een opdracht.
Aankondiging: Een bekendmaking van een opdracht in het EU-publicatieblad of een ander medium zoals de aanbestedingskalender.
ARW 2005: Aanbestedingsreglement werken dat in Nederland voor de overheid in 2005 is ingevoerd. Geldt als verplichting voor de aanbesteding van werken bij de centrale overheid. Gemeenten kunnen deze op vrijwillige basis opleggen.
BAO: Besluit aanbestedingsregels voor overheidsopdrachten.
Bestek: Een beschrijving van de opdracht, de eventuele daarbij behorende tekeningen en de voor de
opdracht geldende voorwaarden.
Contract: Elk type van overeenkomst of order tussen twee of meer partijen voor de levering van goederen of diensten. Er zijn verschillende contractvormen zoals consignatiecontract, duurcontract,
exclusiviteitcontract en raamcontract
Contracteren: Onderdeel van de inkoopfunctie dat betrekking heeft op het onderhandelen met leveranciers met als resultaat een koopovereenkomst over te leveren goederen en/of diensten.
Diensten: De diensten als bedoeld in bijlage 2 van het Besluit aanbestedingsregels voor
overheidsopdrachten 2005.
Functionele beschrijving: Een beschrijving van de functionaliteit van de aan te besteden opdracht.
Gemeenten: De samenwerkende gemeenten Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland (vanaf Hoofdstuk 3 wordt er verwezen naar gemeenten of de gemeenten).
GR De Waard: De gemeenschappelijke regeling De Waard. In de regeling is sprake van een fusie van de ambtelijke organisaties van de gemeenten.
Groslijst: Lijst van potentiële leveranciers of aannemers, opgesteld op basis van marktonderzoek en mogelijk ook op basis van soortgelijke inkooptransacties in het verleden, die aan bepaalde eisen blijken te voldoen en tot wie de leveranciers- c.q. aannemerskeuze kan worden beperkt.
Gunningscriteria: Het totaal van criteria die betrekking hebben op de kwaliteit en/of de prijs van de inschrijving aan de hand waarvan de inschrijvingen beoordeeld worden.
Herhalingsaankoop: Een aankoop die wat betreft specificaties, en evt. leverancier, gelijk is aan een reeds eerder gedane aankoop.
Inkoop: Elk proces dat leidt tot een factuur.
Inschrijver: De ondernemer die een inschrijving doet. Ook wel genoemd: gegadigde of aanbieder.
Inschrijving:
Ook wel genoemd; een offerte of een aanbieding.
Leveringen: De aankoop, het leasen, het huren of in huurkoop nemen (met of zonder koopoptie) van producten.
Werkzaamheden voor de installatie van deze producten vallen ook onder leveringen.
Opdrachtgever: De gemeente, gemeenten en/of de GR De Waard.
Opdrachtnemer: De inschrijver aan wie de opdracht is gegund.
Overeenkomst: De schriftelijke vastlegging tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer van de opdracht die middels de gunning wordt verleend.
Programma van eisen: De technische of functionele beschrijving van de opdracht waar de aanbesteding betrekking op heeft.
Raamovereenkomst: Een schriftelijke overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarbij de eerste zich verplicht om in een bepaalde periode goederen of diensten tegen een vooraf vastgestelde prijs en condities te leveren. Aan de leverancier wordt meestal een indicatie gegeven van de af te nemen hoeveelheden. De specifieke aantallen en levertijdstippen worden bepaald in zogenaamde afroeporders, ook wel raamorder.
Selectiecriteria: Alle maatschappelijke, technische, organisatorische en financieel-economische eisen waaraan ondernemingen moeten voldoen om deel te kunnen nemen aan een aanbestedingsprocedure.
Technische beschrijving: Een beschrijving van de technische vereisten van de opdracht.
Werken: Het product van een geheel van bouwkundige of civieltechnische werken dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.
Bijlage 2
De algemene inkoopvoorwaarden van de GR
De Waard en haar deelnemers
Algemene Inkoopvoorwaarden van de GR De Waard en haar deelnemers.
Artikel 1. DEFINITIES
De GR De Waard en haar deelnemers: de publiekrechtelijke rechtspersoon GR De Waard en de gemeenten
Graafstroom, Liesveld en Nieuw-Lekkerland (hierna te noemen "GR De Waard en/of haar deelnemers");
Opdrachtnemer: de partij met wie de gemeente een rechtsverhouding heeft waarop deze voorwaarden
toepasselijk zijn;
Prestatie: de verplichting die opdrachtnemer jegens de GR De Waard en/of haar deelnemers heeft op grond van
een overeenkomst tot het verrichten van diensten of werken dan wel het leveren van roerende zaken, zoals
bedoeld in de vigerende algemene nationale wetgeving betreffende inkoop- en aanbesteding.
Overige begrippen: zie de bepalingen in de vigerende algemene nationale wetgeving betreffende inkoop- en
aanbesteding.
Partijen: de GR De Waard, haar deelnemers en opdrachtnemer.
Artikel 2. TOEPASSELIJKHEID
1.Deze Algemene Inkoopvoorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten met betrekking tot het
verrichten van een prestatie als omschreven in artikel 1.
2.Partijen kunnen alleen in een schriftelijke overeenkomst van deze voorwaarden afwijken. Ook wijzigingen
van en aanvullingen op een overeenkomst zijn slechts bindend indien zij schriftelijk zijn overeengekomen.
3.Door aanvaarding van een opdracht of door met de uitvoering daarvan aan te vangen, erkent de
opdrachtnemer dat deze Algemene Inkoopvoorwaarden daarop van toepassing zijn.
4.De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden of andere voorwaarden van opdrachtnemer en/of
derden wordt uitdrukkelijk verworpen.
5.Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige
bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van kracht.
Artikel 3. PRIJZEN EN TARIEVEN
1.Tenzij in de overeenkomst schriftelijk anders is bepaald, zal de prijs vast en bindend zijn voor de duur van
de overeenkomst. De vermelde prijs is exclusief omzetbelasting (BTW) en omvat alle directe en/of indirecte
kosten zoals bijvoorbeeld reis- en verblijfkosten die door de opdrachtnemer in verband met de prestatie zijn
of worden gemaakt.
2.Alle kosten die met de voorbereiding en uitvoering van de overeenkomst verband houden worden geacht in
de overeengekomen prijzen en tarieven te zijn inbegrepen.
3.Wanneer duidelijk wordt dat er meerkosten ontstaan, brengt de opdrachtnemer de GR De Waard en/of haar
deelnemers hiervan onverwijld doch uiterlijk binnen twee werkdagen schriftelijk op de hoogte. Een reactie, of
het ontbreken van een reactie hierop van de GR De Waard en/of haar deelnemers houdt op zichzelf geen
acceptatie van de meerkosten in. Indien de meerprijs naar het oordeel van de GR De Waard en/of haar
deelnemers onredelijk is, zullen partijen hierover in overleg treden.
Artikel 4. TIJDIGHEID / BOETECLAUSULE
1.Indien de prestatie niet conform de overeenkomst binnen de overeengekomen termijn en/of op de
overeengekomen plaats is geleverd, stellen de GR De Waard en/of haar deelnemers opdrachtnemer schriftelijk in
gebreke en geven een nieuwe redelijke termijn aan, waarbinnen de prestatie alsnog geleverd kan worden. Indien
de prestatie dan alsnog niet conform de overeenkomst wordt geleverd, is opdrachtnemer in verzuim en wordt aan
de GR De Waard en/of haar deelnemers zonder aanmaning of andere voorafgaande verklaring een onmiddellijk
opeisbare boete verschuldigd van 0,1% van de prijs van de desbetreffende prestatie, vermeerderd met de
omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10%. Indien de aflevering
eerder blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.
2.De boete komt de opdrachtgever toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede
begrepen:
-zijn vordering tot nakoming van de verplichting tot aflevering van zaken die aan de overeenkomst
beantwoorden;
- -
zijn recht op schadevergoeding voor zover de schade het bedrag van de boete te boven gaat.
- 3.
De boete wordt verrekend met de door de GR De Waard en/of haar deelnemers verschuldigde betalingen,
- 3.
ongeacht of de vordering tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.
4.Onverlet het voorgaande zal opdrachtnemer, zodra het voor hem kenbaar wordt dat hij zijn prestatie niet
binnen de afgesproken termijnen of op het afgesproken tijdstip kan verrichten, dit schriftelijk aan de
GR De Waard en/of haar deelnemers mededelen, met vermelding van de aard van deze omstandigheden, de door
hem getroffen of te treffen maatregelen en de vermoedelijke duur van de vertraging.
Artikel 5. INSPECTIES, KEURINGEN, BEPROEVINGEN
1.De GR De Waard en/of haar deelnemers zijn te allen tijde gerechtigd de prestatie of daartoe behorende zaken
en/of werkzaamheden te onderwerpen aan een tussentijdse of eindtest. Deze test kan zowel voor, tijdens of
binnen een redelijke termijn na de levering of verrichting van de prestatie plaatsvinden. De opdrachtnemer biedt
daartoe binnen redelijke grenzen de nodige hulp en faciliteiten.
2.Indien en voor zover de prestatie eigenschappen dient te bezitten, waarvan de aanwezigheid eerst na
opstelling, montage of inbouw kan worden vastgesteld, dan zal de eindkeuring of eindbeproeving
plaatsvinden zodra de prestatie of het object waarvoor de prestatie bestemd is, daartoe gereed is.
- 3.
Tussentijdse inspecties, keuringen of beproevingen, of het ontbreken daarvan, houdt geen aanvaarding in.
- 4.
In geval van afkeuring van de geleverde prestatie zal opdrachtnemer binnen vijf werkdagen zorgdragen voor
herstel of vervanging van de geleverde prestatie. Indien opdrachtnemer niet aan deze verplichting voldoet
binnen de gestelde termijn, verkeert opdrachtnemer in verzuim en zijn de GR De Waard en/of haar deelnemers
gerechtigd de prestatie van een derde af te nemen, dan wel maatregelen te (laten) treffen voor rekening en risico
van opdrachtnemer.
Artikel 6. VERPAKKING EN TRANSPORT
1.Te leveren goederen dienen franko (Incoterms 2000: Delivered Duty Paid) gelost op het afleveradres te
worden geleverd.
2.De opdrachtnemer zal de leverantie zodanig verpakken en beveiligen, dat deze bij normaal transport en
normale behandeling zijn bestemming in ongeschonden staat bereikt en veilig gelost kan worden.
3.De opdrachtnemer zal aan de instructies van de GR De Waard en/of haar deelnemers op dit gebied voldoen,
het transportrisico verzekeren en de benodigde documenten verzorgen.
- 4.
Verpakking en transport dienen aan relevante wettelijke eisen te voldoen.
- 5.
Zendingen die niet aan het voorgaande voldoen, kunnen worden geweigerd.
- 6.
De GR De Waard en/of haar deelnemers behoudt zich het recht voor emballage voor rekening en risico van de
opdrachtnemer aan deze te retourneren, tegen creditering van het daarvoor door de opdrachtnemer aan de GR De
Waard en/of haar deelnemers in rekening gebrachte bedrag.
7.De GR De Waard en/of haar deelnemers hebben het recht de levering van de prestatie uit te stellen.
Opdrachtnemer zal in dit geval de zaken deugdelijk verpakt, afgescheiden en herkenbaar opslaan, beveiligen en
verzekeren.
Artikel 7. AANVAARDING
1.De prestatie zal geacht worden te zijn aanvaard na het leveren van de prestatie, tenzij de GR De Waard en/of
haar deelnemers binnen redelijke termijn na het leveren van de prestatie schriftelijk het tegendeel kenbaar
hebben gemaakt.
2.De opdrachtnemer verleent de GR De Waard en/of haar deelnemers het recht de prestatie ook vóór de
aanvaarding daarvan te gebruiken.
3.Indien de GR De Waard en/of haar deelnemers de roerende zaken of de prestatie na aflevering afkeuren of bij
inspectie niet akkoord bevinden, zal de opdrachtnemer ze binnen twee weken nadat de GR De Waard en/of haar
deelnemers hem dit hebben medegedeeld, op eigen kosten bij de GR De Waard en/of haar deelnemers afhalen.
Artikel 8. TOT DE LEVERING BEHORENDE INFORMATIEDRAGERS EN/OF DIENSTEN
1.Indien en voor zover het meeleveren van certificaten, attesten, montagevoorschriften, onderhouds- en
bedieningsvoorschriften, tekeningen of andere documenten, of het geven van training en instructie is
overeengekomen, maken deze deel uit van de prestatie.
2.De opdrachtnemer dient ervoor te zorgen dat al deze zaken op of vóór de afleverdatum tijdig in het bezit van
de GR De Waard en/of haar deelnemers zijn, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen. Bij ontbreken van
een of meerdere van deze zaken geldt de prestatie als niet geleverd en wordt aanvaarding niet geacht te hebben
plaatsgehad.
Artikel 9. OVERGANG VAN EIGENDOM EN RISICO
1.De GR De Waard en/of haar deelnemers worden eigenaar van gekochte roerende zaken zodra deze in de
feitelijke macht van de GR De Waard en/of haar deelnemers zijn gekomen. De GR De Waard en/of haar
deelnemers worden eigenaar van in haar opdracht door opdrachtnemer of derden vervaardigde zaken, zodra deze
ontstaan. Dit geldt onverminderd enig recht op afkeuring dat de GR De Waard en/of haar deelnemers
op grond van deze voorwaarden toekomen.
2.In geval van vooruitbetaling of tussentijdse betalingen gaat de eigendom over naar de GR De Waard en/of
haar deelnemers op het moment van zodanige betaling naar rato van de betaling.
3.Het risico van gekochte roerende zaken gaat op de GR De Waard en/of haar deelnemers over tegelijk met de
eigendom, doch, indien van toepassing, niet eerder dan nadat conform de overeenkomst montage, installatie en
keuring met goed gevolg hebben plaatsgevonden.
4.Het risico ten aanzien van in opdracht van GR De Waard en/of haar deelnemers door opdrachtnemer
vervaardigde zaken gaat niet eerder over op de GR De Waard en/of haar deelnemers dan nadat deze in feitelijke
macht van de GR De Waard en/of haar deelnemers zijn gekomen, doch, indien van toepassing, niet eerder dan
nadat conform de overeenkomst montage, installatie en keuring met goed gevolg hebben plaatsgevonden.
Artikel 10. TER BESCHIKKING GESTELDE GOEDEREN OF HULPMIDDELEN
1.Alle goederen of hulpmiddelen die door de GR De Waard en/of haar deelnemers of haar opdrachtgever ter
beschikking worden gesteld of op kosten van de GR De Waard en/of haar deelnemers of haar opdrachtgever
worden vervaardigd, worden of blijven eigendom van de GR De Waard en/of haar deelnemers of haar
opdrachtgever.
2.De opdrachtnemer draagt gedurende het gebruik alle risico's tenzij aantoonbaar is dat eventuele defecten
voortvloeien uit afwijkingen of fouten, die reeds aanwezig waren toen het goed of het hulpmiddel door de
GR De Waard en/of haar deelnemers aan hem ter beschikking werd gesteld. Dit laatste geldt niet indien het goed
of hulpmiddel op kosten van de GR De Waard en/of haar deelnemers maar in opdracht van de opdrachtnemer
door hemzelf of derden is vervaardigd.
3.De opdrachtnemer zal voornoemde goederen of hulpmiddelen slechts gebruiken ten behoeve van door de
GR De Waard en/of haar deelnemers bij hem geplaatste orders tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is
overeengekomen. Tevens zal de opdrachtnemer deze goederen of hulpmiddelen niet vermenigvuldigen, kopiëren
of aan derden afstaan of toegankelijk maken.
Artikel 11. KWALITEIT EN VEILIGHEID
1.Opdrachtnemer garandeert dat zijn prestaties volledig in overeenstemming zijn met het doel waarvoor deze
bestemd zijn.
2.De prestatie is van goede kwaliteit en vrij van ontwerp-, uitvoerings- en/of materiaalfouten. Als de prestatie
(mede) het leveren van een roerende zaak betreft, is deze vervaardigd van nieuwe materialen, tenzij anders
wordt overeengekomen.
3.Voor zover de prestatie wordt uitgevoerd op een plaats buiten de bedrijfsruimten en/of terreinen van de
opdrachtnemer zullen de voor die plaats geldende wetten en (veiligheids)voorschriften, alsmede de door de
GR De Waard en/of haar deelnemers of haar opdrachtgever voor die plaats van toepassing verklaarde
voorschriften, worden nageleefd;
4.Indien in de overeenkomst en/of in de daarmee verband houdende informatie wordt verwezen naar
technische, veiligheids-, kwaliteits- en/of andere voorschriften, wordt de opdrachtnemer geacht deze te
kennen en te kunnen toepassen, tenzij hij de GR De Waard en/of haar deelnemers onverwijld schriftelijk van het
tegendeel in kennis stelt.
5.De GR De Waard en/of haar deelnemers zijn te allen tijde bevoegd de inschakeling van door opdrachtnemer
ingeschakelde onderaannemers te weigeren, indien tijdens de door hen uitgevoerde werkzaamheden blijkt dat zij
niet in staat zijn het werk of een deel van het werk volgens de overeenkomst uit te voeren.
6. De opdrachtnemer dient zich voordat met de uitvoering van de overeenkomst een aanvang wordt gemaakt
op de hoogte te stellen van alle relevante feiten en omstandigheden – derhalve ook de ligging van kabels en
leidingen – op het terrein en/of in de gebouwen waar het werk zal worden uitgevoerd.
7. De opdrachtnemer zal voor zijn rekening en risico en in overleg met de bevoegde bestuursorganen als de
beheerders en vergunninghouders van de kabels en leidingen, alle maatregelen treffen, inclusief het
verleggen van kabels en leidingen en het verkrijgen van de vereiste publiekrechtelijke en privaatrechtelijke
medewerking(en) en goedkeuring(en) die nodig zijn om het werk ongestoord te kunnen uitvoeren. De
opdrachtnemer zal tijdig zorgdragen voor de noodzakelijke meldingen bij het Kabel- en Leidingen
InformatieCentrum (KLIC) in de regio waar het werk wordt uitgevoerd.
Artikel 12. GARANTIE
.
1.De opdrachtnemer garandeert dat alle gebreken welke zich aan de prestatie mochten voordoen, gedurende
één jaar na aanvaarding of ingebruikname van de prestatie of het object waarvoor deze bestemd is, te (doen)
herstellen en daarvoor alle kosten te dragen, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen.
2.De opdrachtnemer verbindt zich al het mogelijke te doen de gebreken op zo kort mogelijke termijn te (doen)
herstellen of de prestatie te (doen) vervangen.
3.Bij gebreke van behoorlijke nakoming van deze herstelverplichting en/of nakoming daarvan binnen de
gestelde termijn, zomede in spoedeisende gevallen, hebben de GR De Waard en/of haar deelnemers het recht
voor rekening en risico van de opdrachtnemer het nodige te verrichten of door derden te doen verrichten. De
opdrachtnemer wordt hiervan zo spoedig mogelijk in kennis gesteld.
4.De in lid 1 genoemde garantietermijn wordt verlengd met de herstelperiode voor zover de prestatie
gedurende deze periode niet gebruikt kan worden dan wel niet naar behoren genoten kan worden; voor
vervangen artikelen en prestaties vangt de garantieperiode opnieuw aan bij ingebruikname.
5.Het eigendom van en risico voor, op grond van voornoemde herstelverplichting, vervangen zaken berusten
bij de opdrachtnemer vanaf het tijdstip van vervanging. Hij dient zodanige zaken zo spoedig mogelijk tot
zich te nemen, tenzij de GR De Waard en/of haar deelnemers verzoeken de vervangen zaken aan haar ter
beschikking te stellen voor onderzoek.
Artikel 13. FACTURERING EN BETALING
1.Betaling van de factuur, inclusief BTW, zal plaatsvinden 30 dagen na ontvangst van de factuur, mits de
prestatie is geleverd en is aanvaard en de factuur is goedgekeurd.
2.De GR De Waard en/of haar deelnemers zijn gerechtigd de betaling geheel of gedeeltelijk op te schorten
indien er een tekortkoming aan de prestatie wordt geconstateerd. De GR De Waard en/of haar deelnemers zijn
gerechtigd het factuurbedrag te verminderen met die bedragen, die de opdrachtnemer is verschuldigd aan de GR
De Waard en/of haar deelnemers. Betaling door de GR De Waard en/of haar deelnemers houdt op geen enkele
Wijze afstand van recht in.
3.Het is opdrachtnemer verboden de betaling van facturen door de GR De Waard en/of haar deelnemers
onderling te verrekenen.
4.De GR De Waard en/of haar deelnemers hebben de bevoegdheid om in door haar bepaalde gevallen dat deel
van de prijs dat betrekking heeft op loonbelasting en premies niet aan opdrachtgever te betalen, maar te voldoen
via een G-rekening dan wel rechtstreeks aan de fiscus en de bedrijfsvereniging.
Artikel 14. GEHEIMHOUDING.
Opdrachtnemer is verplicht alle informatie en kennis die hij van de GR De Waard en/of haar deelnemers
ontvangt of die hij bij de uitvoering
van de overeenkomst opdoet, vertrouwelijk te behandelen en geheim te houden tegenover derden.
Opdrachtnemer zal door hem ingeschakelde werknemers en derden eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen en
staat ervoor in dat zij zich aan deze geheimhoudingsplicht houden.
Artikel 15. INTELLECTUEEL EIGENDOM, VRIJWARING
1.De opdrachtnemer verklaart dat de prestatie geen inbreuk maakt op rechten van intellectueel eigendom van
derden en vrijwaart de GR De Waard en/of haar deelnemers tegen aanspraken te dezer zake, indien en voor
zover de inbreuk niet het gevolg is van een door de GR De Waard en/of haar deelnemers voorgeschreven
ontwerp.
2.De intellectuele eigendomsrechten die ontstaan bij in opdracht van de GR De Waard en/of haar deelnemers
verrichtte prestaties, berusten bij de GR De Waard en/of haar deelnemers.
Artikel 16. OVERDRAAGBAARHEID
De opdrachtnemer zal zijn rechten en verplichtingen, die voor hem uit de overeenkomst voortvloeien, noch
geheel, noch gedeeltelijk aan derden overdragen, noch geheel of gedeeltelijk verpanden zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de GR De Waard en/of haar deelnemers. Aan deze toestemming kunnen redelijke
voorwaarden worden verbonden. Zodanige toestemming laat onverlet alle verplichtingen voor de opdrachtnemer
uit de overeenkomst voortvloeiende.
Artikel 17. ONTBINDING EN BEËINDIGING
1.De GR De Waard en/of haar deelnemers hebben het recht zonder nadere ingebrekestelling en zonder
rechterlijke tussenkomst de overeenkomst geheel of gedeeltelijk te ontbinden, zonder tot enige schadevergoeding
gehouden te zijn en onverminderd haar rechten, als opdrachtnemer:
a.onherroepelijk is of wordt veroordeeld op grond van artikel 140, 177, 177a, 178, 225, 226, 227, 227a,
227b of 323a, 328a ter tweede lid, 416, 417, 417bis, 420 bis, 420 ter of 420quater van het Wetboek van
Strafrecht,
- b.
niet langer in staat moet worden geacht de verplichtingen uit de overeenkomst na te komen,
- c.
in staat van faillissement, surséance van betaling of van liquidatie verkeert (of als dit is aangevraagd) of
zijn werkzaamheden heeft gestaakt,
d.veroordeeld is voor een delict in strijd met de op hem van toepassing zijnde beroepsgedragsregels of
aannemelijk is dat hij een ernstige fout heeft begaan,
e.niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan ten aanzien van de betaling van de belastingen of de sociale
zekerheidsbijdragen, of
- f.
als op een aanmerkelijk deel van zijn vermogen beslag wordt gelegd, of
- g.
opdrachtnemer in een met sub a t/m f vergelijkbare situatie verkeert op grond van toepasselijke wet- of
regelgeving van een lidstaat van de Europese Unie,
h.onverminderd alle andere rechten kunnen de GR De Waard en/of haar deelnemers de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk ontbinden indien door opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers enig
voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon, die deel uitmaakt van (het bedrijf) van de GR De
Waard en/of haar deelnemers of aan een van haar ondergeschikten of vertegenwoordigers.
2.Alle vorderingen, die de GR De Waard en/of haar deelnemers in deze gevallen op de opdrachtnemer mochten
hebben of verkrijgen, zullen terstond en ten volle opeisbaar zijn.
Artikel 18. AANSPRAKELIJKHEID + VERZEKERING
1.Opdrachtnemer die toerekenbaar tekort schiet in de nakoming van zijn verplichting(en) is tegenover de
GR De Waard en/of haar deelnemers, alsmede zijn personeel en door de GR De Waard en/of haar deelnemers
ingeschakelde derden aansprakelijk voor de geleden en/of te lijden schade.
2.Opdrachtnemer vrijwaart de GR De Waard en/of haar deelnemers tegen alle (financiële) gevolgen van
aanspraken van derden (waarbij personeel en andere in opdracht van de GR De Waard en/of haar deelnemers
werkzaam zijnde personen als derden zijn te beschouwen) in enig verband staande met de uitvoering van zijn
verplichtingen die voortvloeien uit de overeenkomst.
3.Opdrachtnemer verklaart dat hij, gelet op de aard en omvang van de prestatie en de omvang van de
potentiële schade afdoende is verzekerd en zich afdoende verzekerd houdt voor de uitvoering van de
overeenkomst voor beroepsaansprakelijkheid en andere wettelijke aansprakelijkheden die van toepassing
zijn. De GR De Waard en/of haar deelnemers hebben het recht van de opdrachtnemer in dit kader te verlangen
een verzekering af te sluiten en afgesloten te houden.
4. Opdrachtnemer overlegt op verzoek van de GR De Waard en/of haar deelnemers onverwijld een gewaarmerkt
afschrift van de verzekeringspolis(sen) en de bewijzen van premiebetaling van genoemde verzekeringen over.
Artikel 19. PUBLIEKRECHTELIJKE VERPLICHTINGEN
Het bepaalde in de overeenkomst laat onverlet de uitvoering of uitoefening door de GR De Waard en/of haar
deelnemers van de krachtens publiekrechtelijke voorschriften of regelingen op de GR De Waard en/of haar
deelnemers rustende verplichtingen.
Artikel 20. TOEPASSELIJK RECHT
1 Op de overeenkomst en de daaruit voortvloeiende overeenkomsten is uitsluitend het Nederlands recht van
toepassing. Europese en internationale regelingen inzake koop van roerende lichamelijke zaken worden
uitgesloten voor zover de werking hiervan door partijen kan worden uitgesloten.
2.De bepalingen als volgens deze Algemene Inkoopvoorwaarden ontheffen de opdrachtnemer niet van zijn
aansprakelijkheid die hem volgens de reguliere wet is opgelegd.
Artikel 21. GESCHILLENREGELING
Alle geschillen die mochten ontstaan naar aanleiding van de overeenkomst of van daaruit voortvloeiende nadere
overeenkomsten, zullen worden onderworpen aan het oordeel van de daartoe bevoegde rechter te Dordrecht.
CITEERTITEL
Deze voorwaarden kunnen worden aangehaald als ‘Algemene inkoopvoorwaarden GR De Waard en haar
deelnemers2009’
Bijlage 3
Groslijst aannemers
Algemeen
Op de Groslijsten staan de namen van aannemers, die hun kwaliteit in voorgaande opdrachten
hebben bewezen. Alleen deze bedrijven komen in principe in aanmerking voor deelname aan
onderhandse aanbestedingsprocedures van de gemeenten en de GR De Waard.
Onder onderhands wordt zowel verstaan 1 op 1 als meervoudig (min. 3 offertes).
Procedureel
Aannemers worden geselecteerd voor plaatsing op de groslijst indien de laatste 3 jaar een werk is
verkregen naar aanleiding van een aanbestedingsprocedure van de gemeenten Graafstroom, Liesveld
en Nieuw-Lekkerland. Over de uitvoering van het werk mag geen negatieve evaluatie zijn opgemaakt
t.a.v. prijs (bijv. excessieve meerkosten) en/of kwaliteit van het uitgevoerde werk.
Een ander onderdeel van de procedure zal zijn dat na het opleveren van elk, nieuw werk, uit een
onderhandse aanbestedingsprocedure, deze wordt geëvalueerd op vooraf gestelde criteria met
betrekking tot kwaliteit, prijs, meerkosten en overeengekomen doorlooptijd. Een slechte beoordeling
kan direct gevolgen hebben voor de plaats op de groslijst en zo nodig leiden tot verwijdering uit de
groslijst.
De lijst wordt in het najaar van 2009 opgesteld door de vakafdelingen, die zich richten op het
aanbesteden van civiele of bouwkundige werken in de openbare ruimte.
Na akkoord van de directie van de GR De Waard vindt vaststelling via de respectievelijke colleges van
de gemeenten plaats.
De groslijst wordt minimaal 1 keer per jaar geactualiseerd en in december van elk kalenderjaar
opnieuw vastgesteld.
Vanaf begin 2010 zullen de vakafdelingen ook hun ervaringen met opdrachten, gegund naar
aanleiding van openbare aanbestedingsprocedures, meenemen om te bepalen of de uitvoerende
bedrijven, of een deel daarvan, op de groslijst worden geplaatst.
Bijlage 4 Inkooptaken en verantwoordelijkheden
Er is onderscheid te maken tussen algemene inkooptaken en –verantwoordelijkheden en de taken
c.q. verantwoordelijkheden gekoppeld aan de diverse stappen in het aanbestedingsproces. In tabel 1
zijn de algemene inkoopverantwoordelijkheden benoemd.
Iedere afdeling is zelfstandig verantwoordelijk voor de eigen inkoopprocessen en voor de uitvoering
van het gemeenschappelijke aanbestedingsbeleid. De budgethouder is binnen zijn of haar mandaat
eindverantwoordelijk. Iedere afdeling kan een beroep doen op de inkoopfunctie, die over de
benodigde kennis van de aanbestedingstechnieken en –richtlijnen beschikt. De inkoopfunctie is
strategisch ingericht en richt zich o.a. op de spelregels (het beleid), inkoopsynergie (bundelen van
volumes), pro-actieve aansturing van, vooral, grotere aanbestedingsprojecten (openbaar en
Europees), uitdragen van aanbestedingskennis, is klankbord voor de budgethouder en biedt
inkooptools aan.
Algemene inkooptaken College
B&W
Directeur
GR De
Waard
Vakafdeling
(afd/budgethouder)
Inkoopfunctie
Vaststellen en evalueren van
aanbestedingsbeleid
V A A
Voorstellen beleid en
organiseren van evaluatie
A V
Marktonderzoek, samenstelling
groslijst
V A
Uitvoeren van aanbestedingsprocedures
V A/O
Besluitvorming afwijken van
openbare aanbestedingen
V A A/O
Besluitvorming afwijken van
meervoudige aanbestedingen
V A A/O
Inkoopbehoeften bundelen en
schaalvoordelen realiseren
A V
Leveranciersbeoordeling en
evaluatie
V A
Aanbestedingsdossier per
aanbesteding inrichten
V A
Contractbeheer:
- -
procesinrichting
- -
aanleveren contracten
- -
registreren in systeem
- -
beheer per contract
V
V
V
V
A
Managementinformatie MT en
Colleges
Vastlegging in AO/IC procedures
A
V
V
A
TABEL 1
V=verantwoordelijk
A= adviserend
O=ondersteunend
26
Rollen en verantwoordelijkheden in het aanbestedingsproces
In tabel 2 is een weergave van de specifieke inkoopverantwoordelijkheid en de rollen per fase in de
uitvoering van het aanbestedingsproces opgenomen. Het proces van aanbesteden kent vele fasen,
die in hoofdlijnen neerkomen op een zestal stappen;
1. Specificeren 2. Selecteren 3. Contracteren 4. Bestellen 5. Bewaken 6. Nazorg
Met het invullen van onderstaande rollen is op centraal niveau de inkoopfunctie sturend, coördinerend,
en controlerend aanwezig. Indien de capaciteit of kennis van een vakafdeling en/of budgethouder te
beperkt is om een aanbestedingstraject volledig zelfstandig te doorlopen zal de inkoopfunctie in de
selectiefase (2) uitvoerend optreden en concrete ondersteuning aan de budgethouder bij het uitvoeren
van inkoop- of aanbestedingstrajecten verlenen. De inkoopfunctie hanteert in beginsel een eigen
prioritering bij het verlenen van concrete ondersteuning aan inkoop- en aanbestedingtrajecten.
De toets (*) van de inkoopfunctie op de keuze van de inkoopprocedure is verplicht vanaf de
drempelwaarde van meervoudig onderhands aanbesteden voor leveringen/diensten (> € 25.000,-) en
werken (> € 75.000,-).
Fase Budgethouder / Afdeling Inkoopfunctie
1 Specificeren
A Behoeftebepaling Uitvoerend Adviserend
B Begroten Uitvoerend Adviserend
C Keuze inkoopprocedure Uitvoerend Adviserend / Toetsend*
D Opstellen eisen/bestek Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
2 Selecteren
A Voorselectie Uitvoerend Adviserend
B Offertes opvragen Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
C Evaluatie offertes Uitvoerend Adviserend / Toetsend **
D Onderhandelen Adviserend /Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
E Selectie leverancier Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
3 Contracteren
A Opstellen (raam-)contract Adviserend / Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
4 Bestellen
A Afroepen binnen raamcontract
of plaatsen van bestelling
Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
5 Bewaken
A Bewaking uitstaande afroep of
order (levertijd, kwaliteit)
Uitvoerend Geen
6 Nazorg
A Contractbeheer Uitvoerend Uitvoerend
B Evaluatie van contract Uitvoerend Adviserend / Ondersteunend
TABEL 2
De toets (*) van de inkoopfunctie op de keuze van de inkoopprocedure is verplicht vanaf de
drempelwaarde van meervoudig onderhands aanbesteden voor leveringen/diensten (> € 25.000,-) en
werken (> € 75.000,-). De budgethouder dient voorafgaande aan de start van de aanbesteding het
projectformulier inkoop in te vullen en aan te leveren bij de inkoopfunctionaris.
Na afronding van de evaluatie (beoordeling) van de offertes dient het resultaat hiervan ter toetsing
voorgelegd te worden aan de inkoopfunctionaris. De budgethouder maakt inzichtelijk op welke wijze
de beoordeling is uitgevoerd, welke functionarissen betrokkenheid hebben gehad in de beoordeling en
welk gunningscriterium is gehanteerd.
Bijlage 5
Richtlijnen aanbestedingsdossier
Overzicht van stukken die zich in het aanbestedingsdossier dienen te bevinden
1.Keuze aanbestedingsvorm (intake document)
Bij het vaststellen van de strategie wordt een aanbestedingsvorm gekozen. Deze keuze en
onderbouwing (inclusief de raming van de opdracht) moeten worden vastgelegd. Bij (een
voornemen tot) afwijking van de voorgeschreven procedure, dient eveneens het advies van de
inkoopfunctionaris in het dossier te worden opgenomen.
2.Planning
Een planning van het aanbestedingstraject. Hiermee kan worden aangetoond dat alle termijnen
nodig voor een goed aanbestedingstraject zijn aangehouden.
3.Programma van Eisen
Opdrachtomschrijving, bestek, selectie document of programma van eisen, inclusief eventuele
geschiktheidscriteria en gunningscriteria.
4.Advertentie / offerte aanvraag
Kopie van advertentietekst bij (Europese) (niet) openbare aanbestedingen of kopieën van de
offerte aanvraag brieven. Bij een Europese procedure ook de aankondiging van geplaatste
opdracht.
5.Aanbestedingsprocedure
Alle stukken en correspondentie, inclusief een eventueel uitgebracht advies van de
inkoopfunctionaris over een voorstel om af te wijken van het aanbestedingsbeleid.
6.Voorselectie
Beoordeling en analyse aanmeldingen bij aanbestedingen met voorselectieprocedure.
7.Nota van Inlichtingen
Alle ontvangen vragen met de verstuurde antwoorden.
8.Offertes
Inschrijvingen inclusief lijst van inschrijvers (meestal in de vorm van een proces verbaal van
ontvangst).
9.Offerte beoordelingen
Beoordelingsmatrix, beoordeling en analyse van de ingediende offertes, conform de specificatie
en/of het selectiedocument, de nota van inlichtingen, de geschiktheidscriteria en gunningscriteria.
10.Gunningsbesluit en opdrachtverlening
Eventuele besluitvormingsdocumenten, voornemen tot gunning en een kopie van de opdrachtbrief
aan de inschrijver aan wie de opdracht is gegund.
11.Afwijzingen
Kopieën van afwijzingsbrieven.
12.Contract
Kopie van het door alle partijen ondertekende contract.
13.Begroting en nacalculatie van de opdracht
Iedere opdracht wordt voor de aanbesteding begroot. Na het gereedkomen van de opdracht wordt
deze nagecalculeerd. Beide bedragen zijn gegevens ten behoeve van rapportages en voor
volgende aanbestedingen.
14.Divers
Overige documenten. Bijvoorbeeld bij een bezwaar of protest van een leverancier, alle
correspondentie.
Bijlage 6
Categorieën selectiecriteria
Voor criteria voor selectie is een onderscheid te maken in:
1. Uitsluitingsgronden;
2. Geschikheidseisen
3. Selectiecriteria
Ad 1. Uitsluitingsgrondenzien op persoonlijke omstandigheden van een inschrijver, die voor de
aanbestedende dienst reden kunnen zijn om de inschrijver van deelname uit te sluiten.
In artikel 45 lid 3 Bao staan de facultatieve uitsluitingsgronden volledig genoemd, zoals het uitsluiten
van ondernemers die in staat van faillissement verkeren of die een ernstige fout hebben begaan in de
uitoefening van hun beroep. De aanbestedende dienst kan deze gronden naar keuze toepassen, maar
moet dit dan wel vooraf in de aankondiging (en de overige aanbestedingsstukken) vermelden. Een
uitsluitingsgrond die de aanbestedende dienst in principe verplicht is toe te passen staat in artikel 45
Bao: wanneer een ondernemer veroordeeld is voor deelname aan een criminele organisatie
(waaronder het maken van prijsafspraken), omkoping, fraude of witwassen.
Ad 2. Geschiktheidseisengeven de eisen aan van economische en financiële draagkracht of de
technische vakbekwaamheid aan waaraan de inschrijver moet voldoen om aan de
aanbestedingsprocedure te mogen deelnemen, zoals het hebben van een verzekering voor
beroepsrisico´s, een minimumomzeteis, het hebben van diploma´s. De eisen moeten in ieder geval
eenduidig (voor maar 1 uitleg vatbaar), objectief (niet afhangen van een subjectief waardeoordeel) en
proportioneel (in verhouding tot het voorwerp van de aanbesteding) zijn. De transparantie vereist dat
dit vooraf in de aankondiging wordt opgenomen.
Ad 3. Selectiecriteria worden gebruikt om uit de toegelaten deelnemers een beperkte groep te kiezen
die worden uitgenodigd om een inschrijving te doen. Dit geldt dus bij procedures met een voorselectie.
Het beginsel van transparantie vereist ook hier dat vooraf in de bekendmaking staat vermeld op welke
wijze de selectie plaatsvindt. Uiteraard dienen de selectie-eisen objectief te zijn en dient iedereen een
eerlijke kans te krijgen. Waar mogelijk moet bij het opstellen van de selectiecriteria rekening worden
gehouden met startende ondernemers. Zo mogen, als voorbeeld, geen exorbitant hoge omzeteisen
worden gesteld om op die manier bijvoorbeeld startende ondernemers of het MKB uit te sluiten. De
selectie kan uiteindelijk door een notaris geschieden of door middel van een scorematrix (een
puntenwaarderingssysteem).
Bijlage 7 Aanbestedingsprocedures
De gemeenten en de GR De Waard maken een onderscheid tussen aanbestedingsprocedures die
onderhands in de markt gezet kunnen worden en procedures die openbaar (nationaal en Europees)
gepubliceerd worden.
De gemeenten en de GR De Waard hanteren de volgende aanbestedingsvormen:
1. Europese Aanbestedingsprocedures
In de Europese aanbestedingsprocedure (conform het BAO) zijn in hoofdlijnen een tweetal procedures
te onderscheiden die aanbestedende diensten meestal toepassen:
De openbare Europese procedure. Kenmerken: er vindt altijd een publicatie op Europees
niveau plaats; iedere, geïnteresseerde marktpartij uit de Europese gemeenschap mag
inschrijven.
De niet-openbare Europese procedure. Kenmerken: er vindt altijd een publicatie op Europees
niveau plaats, de procedure behelst een tweetal stappen, d.w.z. de voorselectie van
aanbieders aan de hand van uitsluitingsgronden en selectiecriteria, daarna wordt een beperkt
aantal gegadigden uitgenodigd om in te schrijven.
2. Nationale aanbestedingsprocedures
De openbare procedure. Kenmerken: er vindt altijd een publicatie op nationaal niveau plaats;
iedere, geïnteresseerde marktpartij uit Nederland mag inschrijven.
De niet-openbare procedure. Kenmerken: er vindt altijd een publicatie op nationaal niveau
plaats, de procedure behelst een tweetal stappen, d.w.z. de voorselectie van aanbieders aan
de hand van uitsluitingsgronden en selectiecriteria, daarna wordt een beperkt aantal
gegadigden uit Nederland uitgenodigd om in te schrijven.
3. Meervoudig onderhandse aanbesteding.
Een onderhandse aanbesteding waarbij een beperkt aantal marktpartijen (minimaal 3) worden
uitgenodigd om in te schrijven. De aanbestedende dienst bepaalt zelf welke marktpartijen
mogen deelnemen aan de procedure. Er is dus sprake van beperkte concurrentie. Bij werken
zal er vanaf het najaar van 2009 gebruik gemaakt gaan worden van een groslijst.
4. Enkelvoudig onderhandse aanbesteding.
Deze vorm van aanbesteding wordt ook wel de 1 op 1 benadering of gunning uit de hand
genoemd. Er is geen sprake van concurrentie tussen mogelijke marktpartijen. Deze
aanbesteding wordt bij relatief kleine bedragen toegepast.
De drempelbedragen en de waarde van de te vergeven opdracht(en) bepalen welke
aanbestedingsvorm de gemeenten en de GR De Waard toepassen.
Met betrekking tot bovenstaande aanbestedingsprocedures zijn volgende aandachtspunten
vermeldenswaardig:
Voor de waardebepaling van een opdracht moeten gelijksoortige opdrachten binnen een
gemeente of de GR De Waard bij elkaar geteld worden. Het “knippen” in opdrachten, om
daarmee onder het drempelbedrag te komen, is verboden.
Voor een opdracht van onbepaalde duur of waarvan de looptijd niet kan worden bepaald geldt
als contractwaarde het maandelijkse te betalen bedrag vermenigvuldigd met 48 (48 maanden
ofwel 4 jaar).
De Europese aanbestedingsprocedures kennen nog een aantal andere procedures,
waaronder de concurrentiegericht dialoog (art. 28 en 29 - BAO), gunning door onderhandeling
na voorafgaande aankondiging (art. 30 - BAO), gunning door onderhandelingen zonder
voorafgaande aankondiging (art. 31 - BAO) en de gunning van een raamovereenkomst (art.
31 – BAO). De inkoopfunctionarissen kunnen toelichting op deze en andere procedures
geven. Nadere informatie is rechtstreeks te vinden op de site van het ministerie van
Economische Zaken (www.ez.nl).
Door goed de wensen en eisen te specificeren in een programma van eisen of bestek worden
kosten bespaard in het uitvoeringstraject. De meeste kosten worden feitelijk in het voortraject
bespaard.
Het aanbesteden van raamcontracten met een meerjarige looptijd voor identieke producten of
diensten levert niet alleen commerciële voordelen (lagere prijzen en/of hogere kortingen) op,
maar kan ook voor factuurvermindering en het afslanken van het leveranciersbestand zorgen.
Zowel de Europese aanbestedingsprocedures als het ARW 2005 kennen minimumtermijnen
in een aanbestedingsprocedure. Voorbeeld: indien een werk conform de ARW 2005 volgens
de openbare aanbestedingsprocedure wordt aanbesteed geldt een minimum
inschrijvingstermijn van 32 dagen. Europees openbaar aanbesteden kent een minimum
inschrijvingstermijn van 52 dagen (na publicatie). De inkoopfunctionarissen zijn op de hoogte
van alle relevante termijnen.
Indien een aanbestedende dienst een Europese openbare aanbesteding elektronisch
publiceert (via www.aanbestedingskalender.nl) is het toegestaan de minimum
inschrijvingstermijn met 7 dagen te verkorten. Het elektronisch bijsluiten van de
aanbestedingsdocumenten en het verlenen van vrije, elektronische toegang aan bedrijven tot
deze stukken levert een extra aftrek van 5 dagen op.
Onder de definitie van inkoop vallen alle zaken (producten, diensten en werken) waarvoor een
marktpartij, onderneming of bureau een factuur stuurt.
In de Europese richtlijnen zijn onder de categorie 2b diensten opgenomen die niet de
volledige aanbestedingsprocedure behoeven te doorlopen. Slechts een tweetal verplichtingen
uit het BAO zijn op deze diensten van toepassing; het opstellen van een specificatie en het
achteraf melden van de gunning. Onder deze diensten vallen bijv. arbeidsbemiddeling,
rechtskundige diensten, gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening..
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl