Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR141189
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR141189/9
Mandaat- en volmachtbesluit gemeente Simpelveld 2010
Geldend van 01-01-2022 t/m 31-12-2022
Intitulé
Mandaat- en volmachtbesluit gemeente Simpelveld 2010Mandaat- en volmacht besluit gemeente Simpelveld 2010
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Simpelveld, ieder voor zoveel het zijn bevoegdheid betreft:
Gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en op titel 3 van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;
Gehoord de directeur en de afdelingsmanagers;
Gezien het advies van de ondernemingsraad op grond van artikel 25, lid 1, onder e van de Wet op de ondernemingsraden;
B E S L U I T E N :
Artikel 1. Definities
In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
- a.
bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester;
- b.
directeur: de secretaris als bedoeld in artikel 100, van de Gemeentewet;
- c.
besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb)
- d.
(onder)mandaat: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan een besluit te nemen (artikel 10:1 Awb);
- e.
volmacht: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (artikel 3:60 BW e.v.);
- f.
machtiging: de bevoegdheid om in naam en onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;
- g.
afdelingsmanager: de afdelingsmanager dienstverlening, de afdelingsmanager leefomgeving en de afdelingsmanager bedrijfsvoering als bedoeld in Functieboek 2011
- h.
functionaris: degene die in dienst is van de gemeente Simpelveld en die werkt onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;
- i.
gemandateerde: degene aan wie (onder)mandaat, volmacht dan wel machtiging is verleend;
- j.
stuk: een document dat een besluit inhoudt dat, dan wel een mededeling die, wordt toegerekend aan een bestuursorgaan;
- k.
Functieboek 2011: het door het college op .. vastgestelde besluit inhoudende de inrichting van de ambtelijke organisatie;
- l.
organisatie: de ambtelijke organisatie als bedoeld in het Functieboek 2011
- m.
mandaatgever: degene die (onder)mandaat, volmacht dan wel machtiging verleent;
- n.
ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om door het bestuursorgaan genomen besluiten te ondertekenen (artikel 10:11 Awb).
Artikel 2 Directeur
-
1. De directeur staat aan het hoofd van de ambtelijke organisatie.
-
2. Aan de directeur worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem opgedragen taken en verantwoordelijkheden, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.
-
3. De directeur is gemachtigd tot uitvoering van de aan hem bij of krachtens de (Gemeente)wet dan wel het Functieboek 2011, opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
-
4. De directeur kan ondermandaat verlenen.
Artikel 3 Afdelingsmanagers
-
1. De afdelingsmanager is gemachtigdtot de uitvoering van de aan hem of haar bij het Functieboek 2011 opgedragen taken en verantwoordelijkheden, alsook tot het namens de gemeente voeren van correspondentie ter uitvoering van besluiten van het bestuursorgaan.
-
2. Aan de afdelingsmanager worden die bevoegdheden gemandateerd dan wel bij volmacht of machtiging toegekend die nodig zijn voor de uitvoering van de aan hem of haar opgedragen taken, een en ander zoals genoemd in de bijlage bij dit besluit.
-
3. De afdelingsmanager kan ondermandaat verlenen.
-
4. De aan de afdelingsmanagers gemandateerde bevoegdheden worden ook geacht te zijn gemandateerd aan de directeur.
Artikel 4 Functionarissen
-
1. Elke functionaris is gemachtigd tot het uitvoeren van besluiten van het bestuursorgaan en tot het namens de gemeente voeren van correspondentie, een en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem of haar opgedragen taken.
-
2. In de bijlage behorend bij dit besluit wordt aangegeven aan welke door een functionaris beklede functie, welke bevoegdheid wordt verbonden.
-
3. Indien aan een functie een bepaalde bevoegdheid is verbonden, wordt geacht aan het betrokken afdelingsmanager ook de bevoegdheid te zijn toebedeeld.
-
4. De functionaris volgt bij de uitoefening van een hem of haar toekomende bevoegdheid, de door diens afdelingsmanager verstrekte aanwijzingen en instructies.
Artikel 5 Geen bevoegdheid
-
1. Een functionaris maakt bij de uitvoering van zijn functie geen gebruik van de hem toekomende bevoegdheid indien hij, de mandaatgever of de directeur dat wenselijk achten of indien hij redelijkerwijs weet of kan weten dat het bestuursorgaan of de afdelingsmanager over het betreffende onderwerp wil of dient te beslissen.
-
2. De functionaris maakt geen gebruik van de hem toekomende bevoegdheid, indien het onderwerpen betreft:
- i.
met vergaande politiek-bestuurlijke consequenties;
- ii.
waarbij wordt afgeweken van algemeen geldend beleid of richtlijnen;
- iii.
waarbij het gaat om het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;
- iv.
waarvoor nog geen beleid of vaste praktijk aanwezig is;
- v.
die vragen om nieuw beleid;
- vi.
die van bijzondere aard (niet routinematig) zijn;
- vii.
waarbij het gaat om uitgaven die niet (volledig) gedekt zijn;
- viii.
waarbij ingrijpende financiële consequenties te verwachten zijn; daartoe behoort in elk geval het aangaan van een meerjarige financiële verplichting
- i.
-
3. Een gemandateerde is niet bevoegd tot het nemen van een beslissing op een bezwaarschrift gericht tegen een bij mandaat genomen besluit.
-
4. Van mandaat worden verder uitgezonderd:
- i
besluiten op grond van de artikelen 151b, 154a, 172, 173, 174 tweede lid, 175, 176 en 176a van de Gemeentewet (openbare orde bevoegdheden)
- ii.
besluiten op grond van de Zondagswet en de Wet openbare manifestaties, voor zover daarbij sprake is van inperking van grondrechten;
- iii.
besluiten tot inbewaringstelling op grond van de Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen;
- iv.
het uitoefenen van bestuursdwangbevoegdheden met uitzondering van de bevoegdheid tot het verwijderen van illegale reclameborden.
- i
Artikel 6 Ondertekening van besluiten
-
1. Een bij mandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:
“Namens burgemeester en wethouders (of de burgemeester) van Simpelveld,
aanduiding functie,
plaats voor handtekening,
naam gemandateerde”.
-
2. In geval van afwezigheid van gemandateerde, wordt de bevoegdheid tot het bij mandaat nemen van besluiten uitgeoefend door de daartoe door het college van burgemeester en wethouders aangewezen plaatsvervanger. Een door een plaatsvervanger bij mandaat genomen besluit wordt als volgt ondertekend:
“Namens burgemeester en wethouders (of de burgemeester) van Simpelveld,
aanduiding functie gemandateerde,
voor deze,
aanduiding functie plaatsvervanger,
plaats voor handtekening,
naam plaatsvervanger”.
-
3. Het ondertekenen van een bij (onder)mandaat te nemen besluit dan wel andere bij volmacht of machtiging te ondertekenen stukken, gebeurt handmatig.
Artikel 6a Ondertekeningsmandaat
- 1.
In de bijlage bij dit besluit wordt aangegeven welke door het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester genomen besluiten namens hem kunnen worden ondertekend.
- 2.
Een door het bestuursorgaan genomen besluit wordt in het geval van een ondertekeningsmandaat als volgt ondertekend:
“Overeenkomstig het door burgemeester en wethouders (of de burgemeester) van Simpelveld genomen besluit,
namens dezen,
aanduiding functie,
plaats voor handtekening,
naam gemandateerde”
Artikel 7 Intrekking
-
1. Indien aan een functionaris (onder)mandaat, machtiging of volmacht is verstrekt, kan door de directeur of het afdelingshoofd indien daartoe aanleiding bestaat te allen tijde het (onder)mandaat, machtiging of volmacht worden teruggenomen.
-
2. Indien een afdelingsmanager gebruik maakt van de in het eerste lid bedoelde bevoegdheid, meldt hij dit onverwijld en met redenen omkleed aan de directeur.
-
3. De intrekking van een bevoegdheid verkrijgt pas rechtskracht vanaf het moment van algemene bekendmaking.
Artikel 8 Vervanging
Bij afwezigheid van de functionaris die bevoegd is stukken te ondertekenen terwijl spoedige afdoening van het stuk is aangewezen, vindt ondertekening van het stuk plaats door de afdelingsmanager dan wel door diens plaatsvervanger.
Artikel 9 Medebetrokkenheid
-
1. Indien bij afdoening van een stuk bij (onder)mandaat, volmacht of machtiging, een andere afdeling eveneens belang heeft dan wel het betreffende onderwerp eveneens de verantwoordelijkheid van een andere afdeling betreft, legt de gemandateerde alvorens tot ondertekening of afdoening over te gaan, het stuk voor medeparaaf of instemming voor aan de afdelingsmanager van die andere afdeling.
-
2. Indien de in het eerste lid bedoelde medeparaaf of instemming niet wordt gegeven, wordt het onderwerp ter afdoening voorgelegd aan de directeur.
Artikel 10 Verslaglegging
-
1. Binnen vier weken na afloop van elke maand brengt de directeur verslag uit aan het College dan wel de Burgemeester omtrent de door hem op basis van dit besluit bij (onder)mandaat genomen A besluiten op een nader door het College dan wel Burgemeester te bepalen wijze.
-
2. Binnen drie weken na afloop van elke maand brengen de afdelingsmanagers verslag uit aan de directeur omtrent de op basis van dit besluit bij (onder)mandaat genomen A besluiten, op een nader door de directeur te bepalen wijze.
-
3. De verslaglegging zal plaatsvinden via het bestaand format maandlijst.
Artikel 10A
Besluiten die in het kader van de bijlage bij de mandaatregeling met inachtneming van hoofdstuk 10, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet Bestuursrecht, namens het college zijn genomen door een op grond van het mandaatregister bevoegde medewerker zijn niet ondertekend uitgezonderd 1.4. (ondertekeningsmandaat) en hoofdstuk 12.
Artikel 11 Citeertitel
-
Dit besluit kan worden aangehaald als “Mandaat- en volmacht besluit gemeente Simpelveld 2010“.
Artikel 12 [vervallen]
Ondertekening
Toelichting
Met de zevende wijziging van dit besluit worden in de bijlage (de mandaatlijst) een aantal nieuwe bevoegdheden opgenomen. Ook is de tekst van de bijlage op een aantal plaatsen geactualiseerd en redactioneel verbeterd.
Bijlage 1: lijst mandaten en volmachten gemeente Simpelveld
volgnr |
Bijlage bij Mandaat- en volmachtbesluit gemeente Simpelveld 2010, 7e wijziging lijst mandaten en volmachten vastgesteld college 15 december 2020 |
mandaatgever/ volmachtgever |
mandaathouder/ gevolmachtigde 1 |
mandaathouder/ gevolmachtigde 2, ondermandaat |
aard bevoegdheid |
volgnr |
|
mandaatgever/ volmachtgever |
mandaathouder/ gevolmachtigde 1 |
mandaathouder/ gevolmachtigde 2, ondermandaat |
aard bevoegdheid |
1 |
Taakgebied algemeen |
|
|
|
|
1.1 B |
Verdaging beslissing op bezwaarschriften ex artikel 7:10 Awb |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
secretaris intergemeentelijke bezwaarschriftencommissie |
mandaat |
1.2 B |
Vaststellen en ondertekenen van pleitnota's en verweerschriften |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
behandelend ambtenaar |
machtiging |
1.3 B |
Vertegenwoordigen van het college en het vertegen woordigen van de burgemeester in juridische procedures. |
college / burgemeester |
|
de in het "Besluit aanwijzen procesvertegenwoordigers" aangewezen ambtenaren. |
volmacht |
1.4 B |
Het ondertekenen en uitvoeren van een door het college of de burgemeester genomen besluit |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
behandelend ambtenaar |
ondertekeningsmandaat |
1.5 B |
(Op verzoek) verschaffen van informatie |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
behandelend ambtenaar |
machtiging |
1.6 A |
Beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
concernjurist |
mandaat |
1.7 B |
Vaststellen van aanvraagformulieren op grond van artikel 4:4 van de Awb |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
coördinator vth, coördinator buitendienst, beleidsadviseur, coördinator sociaal domein |
machtiging |
1.8 A |
Besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen op grond van artikel 4:5 Awb |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
coördinator vth, coördinator buitendienst, beleidsadviseur, coördinator sociaal domein |
mandaat |
1.9 B |
Nemen van een verdagingsbesluit op grond van artikel 4:14 Awb |
college / burgemeester |
afdelingsmanager |
coördinator vth, coördinator buitendienst, beleidsadviseur, coördinator sociaal domein |
mandaat |
1.10 B |
Handelingen en bevoegdheden ingeval van dwangsom bij niet tijdig beslissen (Awb artt 4:16-4:20) |
college/ burgemeester |
afdelingsmanager |
|
mandaat/ machtiging |
1.11 B |
Voeren van correspondentie ex Interne klachtenregeling Simpelveld |
college |
concernjurist |
medewerker personeel & organisatie |
machtiging |
1.12 A |
Huren, verpachten, verhuren, in gebruik geven, uitlenen of anderszins ter beschikking stellen van gemeentelijke roerende en onroerende goederen |
burgemeester |
afdelingsmanager |
|
volmacht |
1.13 B |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van abonnementen (boeken, tijdschriften, internet, cd-rom) |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
adviseur informatiemanagement |
volmacht |
1.14 A |
Namens de gemeente toekennen van schadevergoeding aan derden |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering (t/m € 2.500,--) |
volmacht |
1.14a A |
namens het college nemen van een procesbesluit ex artikel 160, eerste lid aanhef en onder f Gemeentewet |
college |
afdelingsmanager |
|
mandaat |
1.15 B |
Vertegenwoordigen van de gemeente bij alle overige buitengerechtelijke rechtshandelingen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet |
burgemeester |
afdelingsmanager |
beleidsadviseur |
volmacht |
1.16a B |
Beslissen op verzoeken om inzage/wijziging/verwijderen van persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg) |
college |
afdelingsmanager |
medewerker juridische kwaliteitszorg; beleidsadviseur leefomgeving; beleidsadviseur bedrijfsvoering; coördinator buitendienst, adviseur privacy en informatiebeveiliging en coördinator sociaal domein |
mandaat |
1.16b B |
het ondertekenen van verwerkersovereenkomsten |
college |
afdelingsmanager |
adviseur privacy en informatiebeveiliging |
|
1.17 A |
Aanbesteden en gunnen van werken en diensten en opdrachten tot levering, 1. binnen de goedgekeurde begroting of binnen een goedgekeurd onderhoudsprogramma c.q. door de raad goedgekeurd kapitaalswerk, 2. passend binnen de inkoop- en aanbestedingsregels. 3. Muv het Europees aanbesteden |
|
|
|
|
|
Voor drempelbedragen per procedure, zie Nota inkoop en aanbesteding |
|
|
|
|
|
Voor budgethouders, zie: Regeling productverantwoordelijkheid en de Aanwijzingsbesluiten op grond van artikel 2 van deze regeling. |
|
|
|
|
1.17.1 B |
Starten Europese aanbestedingsprocedure |
college |
afdelingsmanager |
budgethouder |
mandaat |
1.17.2 A |
Gunning nav Europese aanbestedingsprocedure |
college |
(niet) |
|
mandaat |
1.17.3 B |
Starten openbare aanbestedingsprocedure |
college |
afdelingsmanager |
budgethouder |
mandaat |
1.17.4 A |
Gunning nav openbare aanbestedingsprocedure |
college |
afdelingsmanager |
|
mandaat |
1.17.5 B |
Starten onderhandse aanbestedingsprocedure |
college |
afdelingsmanager |
budgethouder |
mandaat |
1.17.6 A |
Gunning nav onderhandse aanbestedingsprocedure |
college |
afdelingsmanager |
|
mandaat |
1.17.7 B |
Starten enkelvoudige offerte aanvraag procedure |
college |
afdelingsmanager |
budgethouder |
mandaat |
1.17.8 A |
Gunning nav enkelvoudige offerte aanvraag procedure; vanaf € 15.001,-- |
college |
afdelingsmanager |
|
mandaat |
1.17.9 A |
Gunning nav enkelvoudige offerte aanvraag procedure; t/m € 15.000,-- |
college |
afdelingsmanager |
budgethouder |
mandaat |
1.18 A |
Overeenkomsten tot het aangaan van verplichtingen betreffende werken, leveringen en diensten, 1. binnen de goedgekeurde begroting of binnen een goedgekeurd onderhoudsprogramma c.q. door de raad goedgekeurd kapitaalswerk, 2. passend binnen de inkoop- en aanbestedingsregels, 3. Muv het Europees aanbesteden |
burgemeester |
afdelingsmanager |
budgethouder t/m € 15.000,-- |
volmacht |
1.18 b A |
Overeenkomsten tot het aangaan van verplichtingen betreffende werken, leveringen en diensten, 1. binnen de goedgekeurde begroting of binnen een goedgekeurd onderhoudsprogramma c.q. door de raad goedgekeurd kapitaalswerk, 2. passend binnen de inkoop- en aanbestedingsregels, 3. Muv het Europees aanbesteden |
burgemeester |
afdelingsmanager vanaf € 15.001--) |
volmacht |
|
1.19 B |
In ontvangst nemen van aan de gemeente toegezonden of overhandigde (bijzondere) poststukken en deurwaardersexploiten; het ondertekenen en afgeven van bewijzen van ontvangst |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum B; medewerker klantcontactcentrum A; klantadviseur A; klantadviseur B |
machtiging |
1.20 B |
In kennis stellen leveranciers genomen besluit college inzake voorlopige en definitieve gunning |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
beleidsadviseur beheer openbare ruimte; coördinator buitendienst |
mandaat |
2 |
Taakgebied openbare orde en veiligheid |
|
|
|
|
2.1 B |
Voeren van correspondentie om vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Algemene plaatselijke verordening |
college / burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator VTH/klantadviseur A; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat / machtiging |
2.1a A |
Beslissen op aanvragen om vergunning ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Algemene Plaatselijke verordening |
college/ burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator VTH |
mandaat |
2.2 B |
Voeren van correspondentie om vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Alcoholwet, Luchtvaartwet, Zondagswet |
college / burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator VTH klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat / machtiging |
2.2a A |
Beslissen op aanvragen om vergunning ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Drank- en Horecawet, Luchtvaartwet, Zondagswet |
college/ burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator VTH |
mandaat |
3 |
Taakgebied bevolkingszaken |
|
|
|
|
3.1 B |
Beslissen op verzoeken om afgifte van of selecties uit of verificatie van verklaringen en uittreksels uit de basisadministratie personen ex artikel 2.55 van de Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.2 B |
Opstarten protocol adresonderzoek ex artikel 2.47 Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.3 B |
Beslissen op verzoek van derde om gegevensverstrekking uit de Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.4 B |
Beslissen op verzoek geheimhouding ex artikel 3.21 Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.5 B |
Afhandelen verzoek ex artikel 2.58 Wet basisregistratie personen en het nemen van een beslissing ex artikel 2.60 Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.6 B |
Namens burgemeester waarmerken van documenten of voor echt verklaren van kopieën of afschriften van documenten of het legaliseren of voor echt verklaren van handtekeningen |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.7 B |
Afname van beëdigde eigen verklaring of belofte ex artikel 2.8 Wet basisregistratie personen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B |
machtiging |
3.8 B |
Namens burgemeester beslissen op aanvragen om afgifte of aanvulling van reisdocumenten ex Paspoortwet |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.9 B |
Niet in behandeling nemen van aanvraag van een reisdocument, art 39 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B |
mandaat |
3.10 B |
Namens burgemeester adviseren over aanvragen naturalisatie ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.11 B |
Namens burgemeester beslissen over optieverklaringen ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.12 B |
Namens burgemeester adviseren over verzoeken tot wijziging van de geslachtsnaam ex Burgerlijk Wetboek, Boek 1 |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B |
machtiging |
3.13 B |
Namens burgemeester kennis geven over verkrijging of verlies van Nederlanderschap ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.14 B |
Namens burgemeester in ontvangst nemen van verklaringen omtrent het gedrag ten behoeve van Centraal Orgaan Verklaringen Omtrent het Gedrag |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.15 B |
Namens burgemeester beslissen over de uitgifte en ongeldigheidsverklaring van rijbewijzen ex Wegenverkeerswet en Wegenverkeersreglement |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.16 B |
Beslissen op verzoeken om locaties als "huis der gemeente" aan te wijzen voor huwelijken en partnerschappen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A |
mandaat |
3.17 B |
De bevoegdheid tot het bijhouden van de bijlagen bij de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Simpelveld 2013 |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
3.18 B |
Eenmalig benoemen buitengewone ambtenaar burgerlijke stand |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
3.19 B |
Namens burgemeester afgeven van internationale lijkenpas op grond van artikel 14 van het Besluit op de lijkbezorging |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.20 B |
Namens burgemeester verlof verlenen tot begraven buiten de reguliere periode (artikel 6a Wet op de lijkbezorging; uitstel van lijkbezorging) |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
3.21 B |
Namens burgemeester verlof verlenen tot opgraven, ontleden en herbegraven (artikel 1e, lid 1, Wet op de lijkbezorging) |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B |
machtiging |
3.22 B |
Beslissen op verzoeken tot toepassing van de Beheersverordening Algemene Begraafplaatsen Simpelveld |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B |
mandaat |
3.23 B |
Het uitoefenen van het bij of krachtens de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling Nederland aan de burgemeester opgedragen taken en bevoegdheden |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.24 B |
Afhandelen verzoeken ondersteuning lijst door kiezer, art H4 lid 3 Kieswet |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.25 B |
Afhandelen aanvragen kiezerspas, art K4 t/m K10 Kieswet |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B/ medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.26 a B |
Afhandelen verzoeken om bij volmacht te stemmen artikel L8 Kieswet |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.26 b B |
Afhandelen verzoeken vervangende stempas artikel J8 Kieswet |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
3.27 B |
Besluiten nemen over bemensing stembureaus |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
3.28 B |
Uitvoeren beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen gemeente Simpelveld |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A; medewerker klantcontactcentrum B |
mandaat/ volmacht |
4 |
Taakgebied gebruik en onderhoud openbare ruimte en eigendommen gemeente (incl. panden) |
|
|
|
|
4.1 B |
Verlenen van toestemming c.q. vergunning aan nutsbedrijven c.s. voor het aanleggen van kabels en leidingen in/op gemeentegrond onder de gebruikelijke voorwaarden en wanneer daaraan voor de gemeente geen kosten verbonden zijn. |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
beleidsadviseur beheer openbare ruimte; coördinator buitendienst |
volmacht |
4.2 A |
Verlenen vergunning op aanvraag standplaatsen en marktstandplaatsen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
4.3 B |
Plaatsen en afvoeren van personen op wachtlijst weekmarkt. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A |
machtiging |
4.4 B |
Verlenen van vergunningen voor aansluitingen op het gemeentelijk riool |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
klantadviseur A; klantadviseur B; medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
4.5 A |
Besluiten nemen en privaatrechtelijk handelen inzake verhuren, verpachten, bezwaren, verkopen, verpanden of anderszins beschikbaar stellen van gemeente-eigendommen, tot een (jaarlijkse) vergoeding of geldelijk belang van maximaal € 10.000,- |
college / burgemeester |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst |
mandaat/ volmacht |
4.6 A |
Besluiten nemen en privaatrechtelijk handelen binnen de kaders van de Nota snippergroen |
college / burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth; concernjurist; klantadviseur A milieu |
mandaat/ volmacht |
|
|
|
|
|
|
5 |
Milieu, Ruimte en Bouw |
|
|
|
|
5.1 B |
Voeren van vooroverleg met Provinciale Commissie Gemeentelijk Plannen ex artikel 3.1.1 Besluit ruimtelijke ordening en toezending van voorontwerp bestemmingsplan of projectbesluit |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
beleidsadviseur leefomgeving |
machtiging |
5.2 A |
Het afhandelen van een aanvraag voor vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.3 A |
Het afhandelen van een aanvraag starterslening |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.4 B |
Verlengen beslistermijn op grond van artikel 6.1.3.6. Besluit Ruimtelijke Ordening (Bro) |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
|
5.5 t/m 5.15 B |
(gereserveerd) |
|
|
|
|
5.16 B |
Beschikkingen betreffende huisnummering. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
|
Wet algemene bepalingen omgevingsvergunning |
|
|
|
|
5.17 A |
Het verlenen, wijzigen of intrekken van omgevingsvergunningen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.18 A |
Het weigeren van reguliere omgevingsvergunningen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.19 A |
Stilleggen van (bouw)activiteiten zonder vergunning of in afwijking van de omgevingsvergunning |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.20 A |
Verlenen ontheffing op grond van de Bouwverordening |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.21 B |
Vaststelling hoogte legesbedrag |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.22 A |
Afgifte verklaring dat geen omgevingsvergunning is vereist |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.23 B |
Het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12 lid 1, onder a, onder 1 en 2 van de Wabo |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
|
|
|
|
|
|
5.24 B |
Het verlenen van een vergunning op grond van de Leegstandwet |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.25B |
Verlengen beslistermijn in reguliere procedure op grond van artikel 3.9 lid 2 van de Wabo |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.26 B |
Verlengen beslistermijn in uitgebreide procedure op grond van artikel 3:18 lid 2 Awb in samenhang met artikel 3:12 lid 7 en 8 van de Wabo |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.27 A |
Vooraankondiging en overige correspondentie inzake een bestuursrechtelijke herstelsanctie op grond van artikel 4.8 Awb bij overtredingen van het omgevingsrecht. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
|
Wet Basisregistratie adressen en gebouwen |
|
|
|
|
5.28 A |
Taken en bevoegdheden bij de uitvoering van de Wet Bag |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat/ volmacht |
|
Milieu |
|
|
|
|
5.29 A |
Vooraankondiging bestuurlijke herstelsanctie en overige correspondentie bij overtredingen n.a.v. integrale milieucontroles. |
burgemeester / college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.31 A |
Afhandelen van meldingen ex artikel 8.40 Wet milieubeheer. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.32 A |
Afhandelen hogere-grenswaarden-procedures conform de artikelen 82a en 83 van de Wet geluidhinder juncto artikel 12 van het Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen (Wet geluidhinder) en besluiten nemen voor zover daar geen bedenkingen tegen worden ingebracht. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.33 A |
Ontheffing geven van stookverbod op grond van artikel 10.2 lid 1 en 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheer en/of artikel 5:34 van de APV |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.34 B |
Afhandeling van historische, verkennende en nadere bodemonderzoeken en het verlenen van bodemkwaliteitsverklaringen. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
machtiging |
5.35 A |
Afhandelen van een verzoek om een inzamelvergunning |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.36 B |
De uitvoering van door het college en/of de raad genomen besluiten op grond van het door hen vastgestelde afvalbeleid. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
machtiging |
5.37 B |
Afhandelen van asbestmeldingen in het kader van sloopwerkzaamheden. |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.38 B |
Afhandelen meldingen op grond van het Besluit bodemkwaliteit |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.39 A |
Aanwijzen van externe toezichthouders Wabo en Wet bodembescherming |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
5.40 B |
Goedkeuren van archeologische onderzoeken en programma's van eisen |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.41 A |
Stellen van nadere eisen en maatwerkvoorschriften ogv art. 8:42 Wm |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.42 B |
Afhandelen melding brandveilig gebruik op grond van het Bouwbesluit |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator vth |
mandaat |
5.43 A |
Ondertekenen overeenkomst tot afwenteling van planschade |
college |
afdelingsmanager dienstverlening/ afdelingsmanager leefomgeving |
|
volmacht |
6 |
Taakgebied jeugdhulp |
|
|
|
|
6.1 B |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp zijnde Jeugdhulpzorgplus, behandeling groep hoog lang, verblijf ontwikkelingsgericht, verblijf zeer intensieve verblijfszorg |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein |
mandaat |
6.1a B |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp overig niet zijnde 6.1 |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein |
mandaat |
6.2 B |
Meldingsbevoegdheid voor de Raad voor de Kinderbescherming |
college |
coördinator sociaal domein |
jeugdconsulent |
machtiging |
6.3 B |
Beschikken tot intrekking, herziening, beëindiging en ambtshalve verlenging |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein |
mandaat |
6.3a B |
Beschikken tot beëindiging |
college |
afdelingsmanager dienstverlening, coördinator sociaal domein |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
6.4 B |
Het indienen van een verzoek gericht op het verkrijgen van een rechterlijke (spoed) machtiging |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
procescoördinator sociaal domein/klantadviseur B |
mandaat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Taakgebied verkeerszaken |
|
|
|
|
7.1 A |
Verkeersbesluiten. |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.2 A |
Besluiten inzake exceptioneel lange transporten. |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.3 A |
Besluiten inzake de routering van gevaarlijke stoffen. |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.4 A |
De bevoegdheid om na advies van de afdeling leefomgeving te beslissen op een aanvraag tot het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
7.5 A |
Nemen van een besluit tot een tijdelijke verkeersmaatregel o.g.v. de Wegenverkeerswet |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.6 A |
Besluiten tot het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens op borden en op het wegdek, indien en voorzover vermeld in artikel 12 BABW |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.7 A |
Beslissen op aanvragen om een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1994 |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst; beleidsadviseur beheer openbare ruimte |
mandaat |
7.8 A |
Aanstellen verkeersregelaar artikel 56 BABW |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator VTH |
mandaat |
8 |
Taakgebied welzijn |
|
|
|
|
8.1 A |
Uitvoeren Subsidieverordening Welzijn 2010 binnen de geldende budgetten, uitgezonderd de uitvoering van Deelsubsidiehoofdstuk Budgetsubsidies |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
8.1a A |
Uitvoeren Subsidieverordening Welzijn 2010 binnen de geldende budgetten, uitgezonderd de uitvoering van Deelsubsidiehoofdstuk Budgetsubsidies; t/m € 3000,- |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontact-centrum A |
mandaat |
8.2 A |
Beslissen op een subsidieaanvraag indien en voorzover in de begroting daartoe geoormerkt budget is opgenomen |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
beleidsadviseur leefomgeving |
mandaat |
8.2.a A |
Verlenen van subsidie in het kader van de SPUK (Specifieke uitkering sport) |
college |
afdelingsmanager leefomgeving |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
mandaat |
8.3 B |
Uitvoeren Verordening Leerlingenvervoer gemeente Simpelveld |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
8.3a B |
Uitvoeren Verordening Leerlingenvervoer gemeente Simpelveld; t/m 25 kilometer enkele reis per dag |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
8.4 B |
Verwijsindex Parkstad. Nemen van besluiten op verzoeken over correctie of verwijdering van gegevens in de VIP. |
|
afdelingsmanager leefomgeving |
beleidsadviseur leefomgeving |
mandaat |
8.5 B |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening (intrekking, herziening, beëindiging en ambtshalve verlenging) |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.5a B |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening: bij aanvraag om woningaanpassing of hulpmiddelen t/m € 5000,-; bij aanvraag om hulp in de huishouding t/m 3 uur per week en niet langer dan 5 jaar |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.5b B |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening: bij aanvraag om vervoersvoorziening t/m € 5000,- |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.5c B |
Het middels een overeenkomst in bruikleen geven van hulpmiddelen en trapliften Wmo |
burgemeester |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
volmacht |
8.5d B |
Beschikken tot beëindiging wmo voorziening |
college |
afdelingsmanager dienstverlening; coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
8.6 B |
Verhuren van gemeentelijke binnensportaccommodaties en multifunctionele centra. |
burgemeester |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst |
volmacht |
8.7 B |
Verhuren van gemeentelijke buitensportaccommodaties |
burgemeester |
afdelingsmanager leefomgeving |
coördinator buitendienst |
volmacht |
8.8 B |
Afhandelen aanvraag gehandicaptenparkeerkaart |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.9 B |
Besluiten op aanvragen individuele wmo-voorziening: bij aanvragen om individuele begeleiding tot en met 5 uur per week en niet langer dan 5 jaar |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.10 B |
Besluiten tot intrekking, herziening, beëindiging en ambtshalve verlenging |
college |
afdelingshoofd dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.11 B |
Beslissen op aanvraag begeleiding groep t/m 6 dagdelen per week en maximaal 5 jaar |
college |
afdelingshoofd dienstverlening |
coördinator sociaal domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
8.12 B |
Afgeven spoedmachtiging WVGGZ |
college |
afdelingshoofd dienstverlening |
coördinator social domein; medewerker juridische kwaliteitszorg |
mandaat |
9 |
Taakgebied voorlichting |
|
|
|
|
9.1 B |
Onderhandelen en sluiten van overeenkomst voor het plaatsen van advertenties, ontwikkeling gemeentegids en aanverwante zaken, binnen het geldende begrotingsbudget |
college |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering / medewerker voorlichting en communicatie |
volmacht |
9.2 B |
Onderhandelen, vragen van offertes en verstrekken van opdracht voor publicaties in lokale bladen, onder voorbehoud van goedkeuring bestuursorgaan |
college |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering / medewerker voorlichting en communicatie |
volmacht |
10 |
Taakgebied facilitair bedrijf |
|
|
|
|
11 |
Taakgebied Kinderopvang |
|
|
|
|
11.1 A |
Besluiten in het kader van de lichte handhaving (aanwijzingsbesluiten) binnen de Wet Kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen inclusief het ondertekenen van brieven en beschikkingen aangaande de uitvoering van deze bevoegheden |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
11.2 A |
Uitvoering Verordening wet kinderopvang |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
|
mandaat |
11.3 A |
Besluiten over registratie van kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang in landelijk register kinderopvang |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
medewerker klantcontactcentrum A |
mandaat |
11.4 A |
Besluiten op aanvraag kinderopvang op basis van een sociaal medische indicatie tot maximaal € 20.000 per indicatie |
college |
afdelingsmanager dienstverlening |
procescoördinator sociaal domein |
mandaat |
12 |
Taakgebied organisatie, formatie en personeel |
|
|
|
|
12.1 A |
Uitvoering formatiezaken binnen door bestuursorganen vastgestelde beleidskaders (formatieplan) en budgetten |
college |
directeur |
|
machtiging |
12.2 B |
Vaststelling functiebeschrijving en functiewaardering |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.3 B |
Vaststelling van persoonlijke aanvullingen op functiebeschrijving |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.4 B |
Inrichting ambtelijke organisatie ten aanzien van bedrijfshulpverlening |
college |
directeur |
|
mandaat / machtiging |
12.5 B |
Vaststellen opleidingsplan organisatiebreed binnen geldende begrotingsbudget |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.6 B |
Vaststellen opleidingsplan afdelingbreed binnen geldende begrotingsbudget |
college |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
|
mandaat |
12.7 B |
Uitvoeren opleidingsplannen binnen voor de afdeling geldend budget |
college |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
|
mandaat |
12.8 B |
Nemen van besluiten op grond van de cao Gemeenten, muv besluiten tav de directeur |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.9 B |
Nemen van besluiten, waaronder het ondertekenen van arbeidsovereenkomsten, op grond van hoofdstuk 2 (Arbeidsovereenkomst) van de cao gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.10 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 (salaris, salaristoelagen en vergoedingen) van de cao gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.11 A |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) op grond van de cao gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.12 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4 (IKB regeling) en/of op grond van de lokale IKB regeling zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.13 B |
Nemen van besluiten in het kader van leeftijdsfasebewust personeelsbeleid zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.14 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 6 (vakantie en verlof) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.15 B |
Nemen van besluiten op grond van bijlage 6a (de gemeentelijke levensloopregeling) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.16 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 7 (Arbeidsongeschiktheid) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.17 A |
Nemen van besluiten op grond van bijlage 5D (ontslag) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.18 A |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 9 (van werk naar werk) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.19 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 11 (rechten en plichten) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.20 A |
Nemen van arbeidsrechtelijke disciplinaire maatregelen conform wet- en regelgeving waaronder schriftelijke waarschuwing, schorsing, ontzegging van de toegang, ontslag op staande voet |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.21 B |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 8.4 (ontwikkeling en mobiliteit) en hoofdstuk 8.7 (persoonlijk ontwikkelingsplan) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.22 B |
Nemen van besluiten op grond van artikel 10.14 (verhuiskosten) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.23 A |
Nemen van besluiten op grond van artikel 11a:16 (uitvoeringsvoorschriften) van de cao Gemeenten |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator pesoneel en organisatie |
mandaat |
12.24 en 12.25 |
(gereserveerd) |
|
|
|
|
12.26 B |
Nemen van besluiten op grond van de werktijdenregeling zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator pesoneel en organisatie |
mandaat |
12.27 A |
Nemen van besluiten op grond van de Regeling functie beschrijven en waarderen gemeente Simpelveld 2019 zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
|
mandaat |
12.28 A |
Nemen van besluiten op grond van de regelingen voor de gesprekscyclus en opleidingsfaciliteiten zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.29 B |
Nemen van besluiten op grond van het werving en selectiebeleid zoals opgenomen in de personeelsgids |
college |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
mandaat |
12.30 B |
(gereserveerd) |
|
|
|
|
12.31 B |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten tot inhuur van tijdelijke medewerkers of detachering door externe partijen |
burgemeester |
directeur |
afdelingsmanager, coördinator personeel en organisatie |
volmacht |
12.32 A |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten inzake dienstverlening voor het personeel, o.a. arbodiensten, spaarregelingen |
burgemeester |
directeur |
|
volmacht |
13 |
Taakgebied financiële zaken |
|
|
|
|
13.1 B |
Treffen van betalingsregelingen, voorzover die niet betrekking hebben op belastingzaken |
college |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
mandaat / volmacht |
13.2a B |
Afhandelen van verzekeringszaken, inclusief toekennen schadevergoeding |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering (t/m € 2.500,--) |
volmacht |
13.2b A |
Afhandelen van verzekeringszaken, inclusief toekennen schadevergoeding |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering vanaf € 2501,--) |
volmacht |
|
13.3 B |
Aangaan, verlengen, wijzigen en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten en financiële instellingen (banken) |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.4 B |
Uitzetten van gemeentelijke gelden op spaarrekeningen, deposito's, daggeld |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.5 B |
Aantrekken van geld |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.6 B |
Betalingsopdrachten uitvoeren |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.7 B |
Verhalen en innen van civiele vorderingen al of niet door inschakeling van derden |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.8 B |
Oninbaar verklaren van vorderingen |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
13.9 B |
Aanvragen overheidsbijdragen (subsidies) voor specifieke doeleinden |
burgemeester |
afdelingsmanager bedrijfsvoering |
beleidsadviseur bedrijfsvoering |
volmacht |
14 |
Taakgebied I&A |
|
|
|
|
15 |
Taakgebied bestuursondersteuning |
|
|
|
|
15.1 |
bepaling is verhuisd naar 1.11 |
|
|
|
|
16 |
Externe mandaten |
|
|
|
|
|
Cultuur |
|
|
|
|
16.1 A |
Besluiten op subsidieverzoeken in het kader van het Actieprogramma Cultuurbereik Parkstad Limburg |
college |
directeur gemeente Heerlen |
|
mandaat |
|
Verwijsindex Parkstad (VIP) |
|
|
|
|
16.2.1 A |
Opstellen, ondertekenen en verzenden van zgn. 'matchbrieven' in kader van de VIP |
college |
Bureau Voortijdig Schoolverlaten Parkstad Limburg |
|
mandaat |
16.2.2 A |
Aan de jeugdige en/of zijn wettelijke vertegenwoordigers verlenen van inzage in de hem of haar betreffende VIP-gegevens. |
college |
Bureau Voortijdig Schoolverlaten Parkstad Limburg |
|
mandaat/ machtiging |
|
Sociale zaken |
|
|
|
|
16.3 A |
Verstrekken van kwijtscheldingen op grond van de Kwijtscheldingsregeling gemeente Simpelveld |
college |
BsGW |
|
mandaat |
|
Sport |
|
|
|
|
16.4 A |
Verhuren van gemeentelijke binnensportaccommodaties en multifunctionele centra. |
burgemeester |
afdelingsmanager leefomgeving |
Heton Accommodatiebeheer BV |
volmacht |
|
Leerplicht |
|
|
|
|
16.5 A |
Het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet in de gemeente Simpelveld |
college |
college van Heerlen |
ondermandateren is toegestaan |
mandaat |
|
Basisadministratie adressen en gebouwen |
|
|
|
|
16.6 A |
Taken en bevoegdheden bij de uitvoering van de Wet Bag en BGT |
college |
het Dagelijks Bestuur van het Gegevenshuis |
|
mandaat |
|
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) |
|
|
|
|
16.7.1 A |
De voorbereiding van besluiten van het bevoegde gezag voor zover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
college |
directeur RUD Zuid-Limburg |
afdelingshoofd RUD Zuid-Limburg |
machtiging |
16.7.2 A |
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de door het bevoegde gezag genomen besluiten voorzover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
college |
directeur RUD Zuid-Limburg |
afdelingshoofd RUD Zuid-Limburg |
machtiging |
16.7.3 |
Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bij andere overheden |
college |
directeur RUD Zuid-Limburg |
|
machtiging, volmacht |
16.7.4 |
Het aanvragen en verantwoorden van subsidies op basis van regelingen van andere overheidsorganen, het Rijk en de Europese Unie, alsmede het aangaan van uitvoeringsovereenkomsten ter verkrijging van deze subsidies |
college/ burgemeester |
directeur RUD Zuid-Limburg |
|
machtiging, volmacht |
16.7.5 |
Het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie |
college |
directeur RUD Zuid-Limburg |
afdelingshoofd RUD Zuid-Limburg |
machtiging, volmacht |
16.7.6 |
Het eenmalig dan wel doorlopend machtigen van medewerkers of externe adviseurs om het bevoegde gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures voor zover deze vertegenwoordiging de zaken betreft die de opgedragen taakuitvoering door de RUD Zuid-Limburg betreffen |
college/ burgemeester |
directeur RUD Zuid-Limburg |
|
volmacht |
16.7.7 A |
Besluiten in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur voor zover deze zien op de uitvoering van de taken door de RUD Zuid-Limburg |
college |
directeur RUD Zuid-Limburg |
afdelingshoofd RUD Zuid-Limburg |
mandaat |
|
Archief van Ryckheyt |
|
|
|
|
16.8 A |
Opvragen stukken gemeente Simpelveld uit het archief |
burgemeester/ college |
Het Gegevenshuis |
|
machtiging |
|
BsGW |
|
|
|
|
16.9 A |
Heffing van leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
heffingsambtenaar BsGW |
manager afdeling bedrijfsvoering |
|
mandaat |
|
Jeugdhulp |
|
|
|
|
16.10.1 A |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor specialistische hulp |
college |
|
|
mandaat |
16.10.2 A |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor ambulante hulp |
college |
Bureau Jeugdzorg Limburg |
|
mandaat |
16.10.3 A |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp in spoedeisende situaties voor ambulante crisishulp en crisisopvang |
college |
Bureau Jeugdzorg Limburg; MFCG, Multifunctioneel Centrum voor mensen met een verstandelijke beperking en bijkomende psychische- of Gedragsproblemen |
|
mandaat |
16.10.4 A |
Meldingsbevoegdheid voor de Raad voor de Kinderbescherming |
college |
Bureau Jeugdzorg Limburg |
|
machtiging |
1 |
Taakgebied algemeen |
1.1 |
Verdaging beslissing op bezwaarschriften ex artikel 7:10 Awb |
1.2 |
Vaststellen en ondertekenen van pleitnota's en verweerschriften |
1.3 |
Vertegenwoordigen van het college en het vertegen woordigen van de burgemeester in juridische procedures. |
1.4 |
Het ondertekenen van een door het college of de burgemeester genomen besluit |
1.5 |
(Op verzoek) verschaffen van informatie |
1.6 |
Beslissen op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur |
1.7 |
Vaststellen van aanvraagformulieren op grond van artikel 4:4 van de Awb |
1.8 |
Besluiten om een aanvraag niet in behandeling te nemen op grond van artikel 4:5 Awb |
1.9 |
Nemen van een verdagingsbesluit op grond van artikel 4:14 Awb |
1.10 |
Handelingen en bevoegdheden ingeval van dwangsom bij niet tijdig beslissen (Awb artt 4:16-4:20) |
1.11 |
(gereserveerd) |
1.12 |
Huren, verpachten, verhuren, in gebruik geven, uitlenen of anderszins ter beschikking stellen van gemeentelijke roerende en onroerende goederen |
1.13 |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van abonnementen (boeken, tijdschriften, internet, cd-rom) |
1.14 |
Namens de gemeente toekennen van schadevergoeding aan derden |
1.15 |
Vertegenwoordigen van de gemeente bij alle overige buitengerechtelijke rechtshandelingen op grond van artikel 171 van de Gemeentewet |
1.16 |
Beslissen op verzoeken om inzage/wijziging/verwijderen van persoonsgegevens op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens |
1.17 |
Aanbesteden en gunnen van werken en diensten en opdrachten tot levering, 1. binnen de goedgekeurde begroting of binnen een goedgekeurd onderhoudsprogramma c.q. door de raad goedgekeurd kapitaalswerk, 2. passend binnen de inkoop- en aanbestedingsregels. 3. Muv het Europees aanbesteden |
|
Voor drempelbedragen per procedure, zie Nota inkoop en aanbesteding 2008 op website gemeente |
|
Voor budgethouders, zie: Regeling productverantwoordelijkheid en de Aanwijzingsbesluiten op grond van artikel 2 van deze regeling. |
1.17.1 |
Starten Europese aanbestedingsprocedure |
1.17.2 |
Gunning nav Europese aanbestedingsprocedure |
1.17.3 |
Starten openbare aanbestedingsprocedure |
1.17.4 |
Gunning nav openbare aanbestedingsprocedure |
1.17.5 |
Starten onderhandse aanbestedingsprocedure |
1.17.6 |
Gunning nav onderhandse aanbestedingsprocedure |
1.17.7 |
Starten enkelvoudige offerte aanvraag procedure |
1.17.8 |
Gunning nav enkelvoudige offerte aanvraag procedure; vanaf € 5001,-- |
1.17.9 |
Gunning nav enkelvoudige offerte aanvraag procedure; t/m € 5000,-- |
1.18 |
Overeenkomsten tot het aangaan van verplichtingen betreffende werken, leveringen en diensten, 1. binnen de goedgekeurde begroting of binnen een goedgekeurd onderhoudsprogramma c.q. door de raad goedgekeurd kapitaalswerk, 2. passend binnen de inkoop- en aanbestedingsregels, 3. Muv het Europees aanbesteden |
1.19 |
In ontvangst nemen van aan de gemeente toegezonden of overhandigde (bijzondere) poststukken en deurwaardersexploiten; het ondertekenen en afgeven van bewijzen van ontvangst |
2 |
Taakgebied openbare orde en veiligheid |
2.1 |
Voeren van correspondentie en beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Algemene Plaatselijke Verordening |
2.2 |
Voeren van correspondentie en beslissen op aanvragen om vergunning, ontheffing, vrijstelling of toestemming ex Winkeltijdenwet, Wet op de Kansspelen, Drank- en Horecawet, Luchtvaartwet, Zondagswet |
3 |
Taakgebied bevolkingszaken |
3.1 |
Beslissen op verzoeken om afgifte van of selecties uit of verificatie van verklaringen en uittreksels uit de basisadministratie personen ex artikel 2.55 van de Wet basisregistratie personen |
3.2 |
Opstarten protocol adresonderzoek ex artikel 2.47 Wet basisregistratie personen |
3.3 |
Beslissen op verzoek van derde om gegevensverstrekking uit de Wet basisregistratie personen |
3.4 |
Beslissen op verzoek geheimhouding ex artikel 3.21 Wet basisregistratie personen |
3.5 |
Afhandelen verzoek ex artikel 2.58 Wet basisregistratie personen en het nemen van een beslissing ex artikel 2.60 Wet basisregistratie personen |
3.6 |
Namens burgemeester waarmerken van documenten of voor echt verklaren van kopieën of afschriften van documenten of het legaliseren of voor echt verklaren van handtekeningen |
3.7 |
Afname van beëdigde eigen verklaring of belofte ex artikel 2.8 Wet basisregistratie personen |
3.8 |
Namens burgemeester beslissen op aanvragen om afgifte of aanvulling van reisdocumenten ex Paspoortwet |
3.9 |
Niet in behandeling nemen van aanvraag van een reisdocument, art 39 Paspoortuitvoeringsregeling Nederland 2001 |
3.10 |
Namens burgemeester adviseren over aanvragen naturalisatie ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
3.11 |
Namens burgemeester beslissen over optieverklaringen ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
3.12 |
Namens burgemeester adviseren over verzoeken tot wijziging van de geslachtsnaam ex Burgerlijk Wetboek, Boek 1 |
3.13 |
Namens burgemeester kennis geven over verkrijging of verlies van Nederlanderschap ex Rijkswet op het Nederlanderschap |
3.14 |
Namens burgemeester in ontvangst nemen van verklaringen omtrent het gedrag ten behoeve van Centraal Orgaan Verklaringen Omtrent het Gedrag |
3.15 |
Namens burgemeester beslissen over de uitgifte en ongeldigheidsverklaring van rijbewijzen ex Wegenverkeerswet en Wegenverkeersreglement |
3.16 |
Beslissen op verzoeken om locaties als "huis der gemeente" aan te wijzen voor huwelijken en partnerschappen |
3.17 |
De bevoegdheid tot het bijhouden van de bijlagen bij de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Simpelveld 2013 |
3.18 |
Eenmalig benoemen buitengewone ambtenaar burgerlijke stand |
3.19 |
Namens burgemeester afgeven van internationale lijkenpas op grond van artikel 14 van het Besluit op de lijkbezorging |
3.20 |
Namens burgemeester verlof verlenen tot begraven buiten de reguliere periode (artikel 6a Wet op de lijkbezorging; uitstel van lijkbezorging) |
3.21 |
Namens burgemeester verlof verlenen tot opgraven, ontleden en herbegraven (artikel 1e, lid 1, Wet op de lijkbezorging) |
3.22 |
Beslissen op verzoeken tot toepassing van de Beheersverordening Algemene Begraafplaatsen Simpelveld |
3.23 |
(gereserveerd) |
3.24 |
Afhandelen verzoeken ondersteuning lijst door kiezer, art H4 lid 3 Kieswet |
3.25 |
Afhandelen aanvragen kiezerspas, art K4 t/m K10 Kieswet |
3.26 |
Afhandelen verzoeken om bij volmacht te stemmen |
3.27 |
Besluiten nemen over bemensing stembureaus |
3.28 |
Uitvoeren beleidsregel gevonden en verloren voorwerpen gemeente Simpelveld |
4 |
Taakgebied gebruik en onderhoud openbare ruimte en eigendommen gemeente (incl. panden) |
4.1 |
Verlenen van toestemming c.q. vergunning aan nutsbedrijven c.s. voor het aanleggen van kabels en leidingen in/op gemeentegrond onder de gebruikelijke voorwaarden en wanneer daaraan voor de gemeente geen kosten verbonden zijn. |
4.2 |
Verlenen vergunning op aanvraag standplaatsen en marktstandplaatsen |
4.3 |
Plaatsen en afvoeren van personen op wachtlijst weekmarkt. |
4.4 |
Verlenen van vergunningen voor aansluitingen op het gemeentelijk riool |
4.5 |
Besluiten nemen en privaatrechtelijk handelen inzake verhuur, verpachting, bezwaren, verpanden of anderszins beschikbaar stellen van gemeente-eigendommen, tot een (jaarlijkse) vergoeding of geldelijk belang van maximaal € 10.000,- |
4.6 |
Besluiten nemen en privaatrechtelijk handelen binnen de kaders van de Nota snippergroen |
4.7 |
Toewijzing van woonwagens en woonwagenstandplaatsen. |
5 |
Milieu, Ruimte en Bouw |
5.1 |
Voeren van vooroverleg met Provinciale Commissie Gemeentelijk Plannen ex artikel 3..1..1 Besluit ruimtelijke ordening en toezending van voorontwerp bestemmingsplan of projectbesluit |
5.2 |
Het afhandelen van een aanvraag voor vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand. |
5.3 t/m 5.15 |
(gereserveerd) |
5.16 |
Beschikkingen betreffende huisnummering. |
|
Wet algemene bepalingen omgevingsvergunning |
5.17 |
Het verlenen, wijzigen of intrekken van omgevingsvergunningen |
5.18 |
Het weigeren van reguliere omgevingsvergunningen |
5.19 |
Stilleggen van (bouw)activiteiten zonder vergunning of in afwijking van de omgevingsvergunning |
5.20 |
Verlenen ontheffing op grond van de Bouwverordening |
5.21 |
Vaststelling hoogte legesbedrag |
5.22 |
Afgifte verklaring dat geen omgevingsvergunning is vereist |
5.23 |
Het opstarten van de procedure en het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12 lid 1, onder a, onder 1 en 2 van de Wabo |
5.24 |
Het opstarten van de procedure en het verlenen van een omgevingsvergunning op grond van artikel 2.12 lid 2 van de Wabo |
5.25 |
Verlengen beslistermijn in reguliere procedure op grond van artikel 3.9 lid 2 van de Wabo |
5.26 |
Verlengen beslistermijn in uitgebreide procedure op grond van artikel 3:18 lid 2 Awb in samenhang met artikel 3.12 lid 7 en 8 van de Wabo |
5.27 |
De bevoegdheid tot het bestuurlijk aanschrijven bij overtredingen van het omgevingsrecht |
|
Wet Basisregistratie adressen en gebouwen |
5.28 |
Taken en bevoegdheden bij de uitvoering van de Wet Bag |
|
Milieu |
5.29 |
Aanschrijvingen n.a.v. integrale milieucontroles. |
5.30 |
(gereserveerd) |
5.31 |
Afhandelen van meldingen ex artikel 8.40 Wet milieubeheer. |
5.32 |
Afhandelen hogere-grenswaarden-procedures conform de artikelen 82a en 83 van de Wet geluidhinder juncto artikel 12 van het Besluit grenswaarden binnen zones langs wegen (Wet geluidhinder) en besluiten nemen voor zover daar geen bedenkingen tegen worden ingebracht. |
5.33 |
Ontheffing geven van stookverbod op grond van artikel 10.2 lid 1 en 10.63 lid 2 van de Wet milieubeheer en/of artikel 5:34 van de APV |
5.34 |
Afhandeling van historische, verkennende en nadere bodemonderzoeken en het verlenen van bodemkwaliteitsverklaringen. |
5.35 |
Afhandelen van een verzoek om een inzamelvergunning |
5.36 |
De uitvoering van door het college en/of de raad genomen besluiten op grond van het door hen vastgestelde afvalbeleid. |
5.37 |
Afhandelen van asbestmeldingen in het kader van sloopwerkzaamheden. |
5.38 |
Afhandelen meldingen op grond van het Besluit bodemkwaliteit |
5.39 |
Aanwijzen van externe toezichthouders Wabo en Wet bodembescherming |
5.40 |
Goedkeuren van archeologische onderzoeken en programma's van eisen |
5.41 |
Stellen van nadere eisen en maatwerkvoorschriften ogv art. 8:42 Wm |
5.42 |
Afhandelen melding brandveilig gebruik op grond van het Bouwbesluit |
5.43 |
Ondertekenen overeenkomst tot afwenteling van planschade |
6 |
Taakgebied jeugdhulp |
6.1 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor specialistische hulp |
6.2 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor ambulante hulp |
6.3 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp in spoedeisende situaties voor ambulante crisishulp en crisisopvang |
6.4 |
Meldingsbevoegdheid voor de Raad voor de Kinderbescherming |
7 |
Taakgebied verkeerszaken |
7.1 |
Verkeersbesluiten. |
7.2 |
Besluiten inzake exceptioneel lange transporten. |
7.3 |
Besluiten inzake de routering van gevaarlijke stoffen. |
7.4 |
De bevoegdheid om na advies van de afdeling leefomgeving te beslissen op een aanvraag tot het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken |
7.5 |
Nemen van een besluit tot een tijdelijke verkeersmaatregel o.g.v. de Wegenverkeerswet |
7.6 |
Besluiten tot het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens op borden en op het wegdek, indien en voorzover vermeld in artikel 12 BABW |
7.7 |
Beslissen op aanvragen om een ontheffing op grond van artikel 87 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1994 |
8 |
Taakgebied welzijn |
8.1 |
Uitvoeren Subsidieverordening Welzijn 2010 binnen de geldende budgetten, uitgezonderd de uitvoering van Deelsubsidiehoofdstuk Budgetsubsidies |
8.1a |
Uitvoeren Subsidieverordening Welzijn 2010 binnen de geldende budgetten, uitgezonderd de uitvoering van Deelsubsidiehoofdstuk Budgetsubsidies; t/m € 3000,- |
8.2 |
Beslissen op een subsidieaanvraag indien en voorzover in de begroting daartoe geoormerkt budget is opgenomen |
8.3 |
Uitvoeren Verordening Leerlingenvervoer gemeente Simpelveld |
8.3a |
Uitvoeren Verordening Leerlingenvervoer gemeente Simpelveld; t/m 25 kilometer enkele reis per dag |
8.4 |
Verwijsindex Parkstad. Nemen van besluiten op verzoeken over correctie of verwijdering van gegevens in de VIP. |
8.5 |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening |
8.5a |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening: bij aanvraag om woningaanpassing of hulpmiddelen t/m € 5000,-; bij aanvraag om hulp in de huishouding t/m 3 uur per week en niet langer dan 5 jaar |
8.5b |
Beschikken op aanvragen individuele Wmo-voorziening: bij aanvraag om vervoersvoorziening t/m € 5000,- |
8.5c |
Het middels een overeenkomst in bruikleen geven van hulpmiddelen Wmo |
8.6 |
Verhuren van gemeentelijke binnensportaccommodaties en multifunctionele centra. |
8.7 |
Verhuren van gemeentelijke buitensportaccommodaties |
8.8 |
Afhandelen aanvraag invaliden- parkeerkaart |
8.9 |
Beslissen over registratie van kindercentrum, gastouderbureau of voorziening voor gastouderopvang in landelijk register kinderopvang |
9 |
Taakgebied voorlichting |
9.1 |
Onderhandelen en sluiten van overeenkomst voor het plaatsen van advertenties, ontwikkeling gemeentegids en aanverwante zaken, binnen het geldende begrotingsbudget |
9.2 |
Onderhandelen, vragen van offertes en verstrekken van opdracht voor publicaties in lokale bladen, onder voorbehoud van goedkeuring bestuursorgaan |
10 |
Taakgebied facilitair bedrijf |
11 |
(gereserveerd) |
12 |
Taakgebied organisatie, formatie en personeel |
12.1 |
Uitvoering formatiezaken binnen door bestuursorganen vastgestelde beleidskaders (formatieplan) en budgetten |
12.2 |
Vaststelling functiebeschrijving |
12.3 |
Vaststelling van persoonlijke aanvullingen op functiebeschrijving |
12.4 |
Inrichting ambtelijke organisatie ten aanzien van bedrijfshulpverlening |
12.5 |
Vaststellen opleidingsplan organisatiebreed binnen geldende begrotingsbudget |
12.6 |
Vaststellen opleidingsplan afdelingbreed binnen geldende begrotingsbudget |
12.7 |
Uitvoeren opleidingsplannen binnen voor de afdeling geldend budget |
12.8 |
Nemen van besluiten op grond van de CAR-UWO, muv besluiten tav de directeur |
12.9 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 2 (aanstelling en arbeidsovereenkomst) |
12.10 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 3 (salaris- en vergoedingsregelingen) |
12.11 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4 (arbeidsduur en werktijden) |
12.12 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 4a (uitwisselen van arbeidsvoorwaarden) |
12.13 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 5a (FPU-gemeenten en nieuwe seniorenmaatregelen) |
12.14 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 6 (vakantie, vakantietoelage en verlof) |
12.15 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 6a (levensloopregeling) |
12.16 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 7 (aanspraken bij ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek) |
12.17 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 8 (ontslag) |
12.18 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 10d (voorzieningen bij werkloosheid) |
12.19 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 15 (overige rechten en verplichtingen) |
12.20 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 16 (disciplinaire straffen) |
12.21 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 17 (scholing en ontwikkeling) |
12.22 |
Nemen van besluiten op grond van hoofdstuk 18 (verplaatsingskosten) |
12.23 |
Nemen van besluiten op grond van de Bezoldigingsregeling gemeente Simpelveld |
12.24 |
(gereserveerd) |
12.25 |
Nemen van besluiten op grond van de Notitie cafetariaplan 2007 |
12.26 |
Nemen van besluiten op grond van de Regeling flexibele werktijden |
12.27 |
Nemen van besluiten op grond van de Regeling organieke functiebeschrijving en functiewaardering gemeente Simpelveld 2010 |
12.28 |
Nemen van besluiten op grond van de Beoordelingsregeling gemeente Simpelveld |
12.29 |
Nemen van besluiten op grond van de Nota werving en selectie |
12.30 |
(gereserveerd) |
12.31 |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten tot inhuur van tijdelijke medewerkers of detachering door externe partijen |
12.32 |
Aangaan, wijzigen of beëindigen van overeenkomsten inzake dienstverlening voor het personeel, o.a. arbodiensten, spaarregelingen |
13 |
Taakgebied financiële zaken |
13.1 |
Treffen van betalingsregelingen, voorzover die niet betrekking hebben op belastingzaken |
13.2 |
Afhandelen van verzekeringszaken, inclusief toekennen schadevergoeding |
13.3 |
Aangaan, verlengen, wijzigen en beëindigen van verzekeringsovereenkomsten |
13.4 |
Uitzetten van gemeentelijke gelden op spaarrekeningen, deposito's, daggeld |
13.5 |
Aantrekken van geld |
13.6 |
Betalingsopdrachten uitvoeren |
13.7 |
Verhalen en innen van civiele vorderingen al of niet door inschakeling van derden |
13.8 |
Oninbaar verklaren van vorderingen |
14 |
Taakgebied I&A |
15 |
Taakgebied bestuursondersteuning |
15.1 |
Voeren van correspondentie ex Interne Klachtenregeling Simpelveld |
16 |
Externe mandaten |
|
Cultuur |
16.1 |
Besluiten op subsidieverzoeken in het kader van het Actieprogramma Cultuurbereik Parkstad Limburg |
|
Verwijsindex Parkstad (VIP) |
16.2.1 |
Opstellen, ondertekenen en verzenden van zgn. 'matchbrieven' in kader van de VIP |
16.2.2 |
Aan de jeugdige en/of zijn wettelijke vertegenwoordigers verlenen van inzage in de hem of haar betreffende VIP-gegevens. |
|
Sociale zaken |
16.3 |
Verstrekken van kwijtscheldingen op grond van de Kwijtscheldingsregeling gemeente Simpelveld |
|
Sport |
16.4 |
Verhuren van gemeentelijke binnensportaccommodaties en multifunctionele centra. |
|
Leerplicht |
16.5 |
Het toezicht op de naleving van de Leerplichtwet in de gemeente Simpelveld |
|
Basisadministratie adressen en gebouwen |
16.6 |
Taken en bevoegdheden bij de uitvoering van de Wet Bag |
|
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) |
16.7.1 |
De voorbereiding van besluiten van het bevoegde gezag voor zover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
16.7.2 |
Het voeren van correspondentie ter voorbereiding en uitvoering van de door het bevoegde gezag genomen besluiten voorzover deze vallen binnen de taken van de RUD Zuid-Limburg |
16.7.3 |
Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen en vrijstellingen bij andere overheden |
16.7.4 |
Het aanvragen en verantwoorden van subsidies op basis van regelingen van andere overheidsorganen, het Rijk en de Europese Unie, alsmede het aangaan van uitvoeringsovereenkomsten ter verkrijging van deze subsidies |
16.7.5 |
Het maken van afspraken met OM, politie en landelijke inspectie- en opsporingsdiensten, waaronder het periodiek afsluiten van handhavingsarrangementen met het OM en de politie |
16.7.6 |
Het eenmalig dan wel doorlopend machtigen van medewerkers of externe adviseurs om het bevoegde gezag te vertegenwoordigen in bestuursrechtelijke procedures voor zover deze vertegenwoordiging de zaken betreft die de opgedragen taakuitvoering door de RUD Zuid-Limburg betreffen |
16.7.7 |
Besluiten in het kader van de Wet openbaarheid van bestuur voor zover deze zien op de uitvoering van de taken door de RUD Zuid-Limburg |
|
Archief van Ryckheyt |
16.8 |
Opvragen stukken gemeente Simpelveld uit het archief |
|
BsGW |
16.9 |
Heffing van leges, marktgelden en lijkbezorgingsrechten |
|
Jeugdhulp |
16.10.1 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor specialistische hulp |
16.10.2 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp voor ambulante hulp |
16.10.3 |
Beschikken op aanvragen individuele voorziening jeugdhulp in spoedeisende situaties voor ambulante crisishulp en crisisopvang |
16.10.4 |
Meldingsbevoegdheid voor de Raad voor de Kinderbescherming |
|
Simpelveld |
|
Taakgebieden: |
1 |
1. Algemeen |
2 |
2. Openbare orde en veiligheid |
3 |
3. Bevolkingszaken |
4 |
4. Gebruik en onderhoud openbare ruimte en eigendommen |
5 |
5. Milieu, ruimte en bouw |
5.17 - |
Wet algemene bepalingen omgevingsvergunning |
5.28 |
Wet Basisregistratie adressen en gebouwen |
5.29 - |
Milieu |
6 |
6. Jeugdhulp |
7 |
7. Verkeerszaken |
8 |
8. Welzijn |
9 |
9. Voorlichting |
10 |
10. Facilitair bedrijf |
11 |
11. --- |
12 |
12. Organisatie, formatie en personeel |
13 |
13. Financiële zaken |
14 |
14. I&A |
15 |
15. Bestuursondersteuning |
16 |
16. Externe mandaten |
16.1 |
Cultuur |
16.2.1 - |
Verwijsindex Parkstad (VIP) |
16.3 |
Sociale zaken |
16.4 |
Sport |
16.5 |
Leerplicht |
16.6 |
Basisadministratie adressen en gebouwen |
16.7.1 - |
Regionale Uitvoerings Dienst (RUD) |
16.8 |
Archief van Ryckheyt |
16.9 |
BsGW |
16.10.1 - |
Jeugdhulp |
Mandaat concernbreed |
0 |
1 |
Budgetbevoegdheid |
1.0 |
1.17-1.18 |
Personele aangelegenheden |
0.1 |
12 |
Algemene wet bestuursrecht c.a. |
0.2 |
1.1, 1.7-1.10 |
Klachtbehandeling |
0.3 |
0 |
Wet bescherming persoonsgegevens |
0.4 |
1.16 |
Politieregisters |
0.5 |
0 |
Wet openbaarheid van bestuur |
0.6 |
1.6 |
Wet hergebruik overheidsinformatie |
0.6a |
0 |
Bestuurlijke geldschulden |
0.7 |
0 |
Bestuurlijke geldschulden |
0.7.1 |
0 |
dwangsom |
0.7.2 |
1.10 |
Verzekeringen |
0.8 |
13.2-13.3 |
Toezicht en handhaving |
0.9 |
0 |
Algemeen |
0.10 |
1 |
voorbereiden besluit |
0.10.1 |
0 |
geven van informatie |
0.10.2 |
0 |
waarmerken van bijlagen bij een besluit |
0.10.3 |
0 |
voeren van verweer, vertegenwoordigen bestuursorgaan |
0.10.4 |
1.2-1.3 |
subsidies, vergunningen aanvragen |
0.10.5 |
0 |
aangifte doen |
0.10.6 |
0 |
correspondentie |
0.10.7 |
0 |
Mandaat afdeling bedrijfsvoering |
1 en 2 |
10, 13-15 |
Subsidie (representatie) |
1.1 |
0 |
Koninklijke onderscheiding |
1.2 |
0 |
Financiën |
1.3 |
13 |
aantrekken en uitzetten van kort geld |
1.3.1 |
13.4-13.5 |
betalingsopdrachten uitvoeren |
1.3.2 |
13.6 |
aflossen geldlening; vervroegd, extra |
1.3.3 |
0 |
belasting aangifte |
1.3.4 |
0 |
opgaaf saldi onderhandse leningen (tbv geldgevers) |
1.3.5 |
0 |
aanleveren IV3 en Sisa gegevens |
1.3.6 |
0 |
invorderen privaatrechtelijke vorderingen |
1.3.9 |
13.7 |
afboeken oninbare vorderingen |
1.3.10 |
13.8 |
Juridische zaken |
1.4 |
|
Afwijzen schadevergoeding |
1.4.1 |
13.2 |
Toewijzen schadevergoeding |
1.4.2 |
1.14,13.2 |
Aansprakelijk stellen |
1.4.3 |
0 |
verdagen, uitstellen beslissing op bezwaar |
1.4.4 |
1.1 |
Burgerzaken |
2.0 |
3 |
Wet basisregistratie personen |
2.0.1 |
3.1-3.7, 3.17 |
nationaliteit en reisdocumenten |
2.0.2 |
3.8-3.13 |
rijbewijzen en reisdocumenten |
2.0.3 |
3.15 |
begraafplaatsenadministratie |
2.0.4 |
0 |
Wet op de lijkbezorging |
2.0.5 |
3.19-3.21 |
Kieswet |
2.0.6 |
3.24-3.27 |
legaliseren van handtekeningen |
2.0.7 |
3.6 |
Vergunningverlening (diverse) |
2.1 |
0 |
APV |
2.1.1 |
2.1, 5.33 |
Winkeltijdenwet |
2.1.2 |
2.2 |
Marktverordening |
2.1.3 |
4.2- 4.3 |
Wet op de kansspelen |
2.1.4 |
2.2 |
Drank- en Horecawet |
2.1.5 |
2.2 |
Wet luchtvaart (ontheffing) |
2.1.6 |
2.2 |
Afvalstoffenverordening |
2.1.7 |
5.35-5.36 |
Wegenverkeerswet 1994, art 148 (ontheffing verbod wedstrijden op de weg) |
2.1.8 |
0 |
Brandbeveiligingsverordening |
2.1.9 |
5.42 |
Toezicht en handhaving |
2.2 |
0 |
aanschrijven na constateren overtreding |
2.2.1 |
5.27 |
Dieren |
2.3 |
0 |
Gezondheids- en welzijnswet dieren, Wet dieren |
2.3.1 |
0 |
Leerlingenvervoer |
2.4 |
0 |
Verordening leerlingenvervoer |
2.4.1 |
8.3-8.3a |
Verkeer en vervoer |
2.5 |
0 |
Verkeersbesluiten voor evenementen, optochten |
2.5.1 |
7.7 |
Mandaat afdeling Ruimte en Omgeving |
3 |
|
Planschade |
3.0 |
|
Ruimtelijke plannen |
3.1 |
|
Grondzaken |
3.2 |
|
Volkshuisvesting |
3.3 |
|
Vergunningverlening (regelgeving fysieke leefomgeving) |
3.4 |
|
Wet basisregistratie adressen en gebouwen |
3.5 |
|
Verkeer |
3.6 |
|
Rioolbeheer |
3.7 |
|
Kabels en leidingen |
3.8 |
|
Mandaat afdeling Maatschappelijke ontwikkeling |
4 |
|
Wet maatschappelijke ondersteuning |
4.0 |
|
Jeugdwet |
4.1 |
|
Subsidies |
4.2 |
|
Gehandicaptenparkeerkaart |
4.3 |
|
Wet kinderopvang |
4.4 |
|
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl