Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR134314
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR134314/1
Regeling vervallen per 05-07-2016
Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem
Geldend van 22-02-2007 t/m 04-07-2016
Intitulé
Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente LochemRegeling elektronisch berichtverkeer Belastingen gemeente Lochem
Het hoofd van de afdeling Financiën van de gemeente Lochem;
gelet op de bepalingen in artikel 2:15 van de Algemene wet bestuursrecht, artikel 231, tweede lid, onder b van de gemeentewet;
overwegende:
- -
de elektronische weg voor personen open te stellen voor een aantal met name genoemde handelingen op het gebied van de gemeentelijke belastingen;
- -
dat ten behoeve van een doelmatige en rechtmatige uitvoering aan het gebruik van de
elektronische weg nadere eisen gesteld dienen te worden.
BESLUIT:
vast te stellen
de Regeling tot het stellen van nadere eisen voor het gebruik van de elektronische weg op het gebied van belastingen in de gemeente Lochem
Artikel 1 Begripsbepalingen
In dit besluit wordt verstaan onder:
- a.
een elektronische handtekening: een via een aanmelding bij DiGiD verkregen gebruiksnaam en wachtwoord;
- b.
gemeentelijke website: www.lochem.nl;
- c.
webformulier: formulier die op de gemeentelijke website is geplaatst ten behoeve van het gebruik van de elektronische weg;
- d.
DigiD: een landelijk systeem om de identiteit van burgers vast te stellen die via internet diensten afnemen van overheidsinstellingen;
- e.
gecombineerd aanslagbiljet: aanslagbiljet waarop een of meer van de volgende producten vermeld staan: WOZ-beschikking, aanslag onroerende zaakbelastingen, aanslag rioolrecht, aanslag afvalstoffenheffing;
- f.
het hoofd van de afdeling Financiën: de gemeenteambtenaar, belast met de heffing van de gemeentelijke belastingen als bedoeld in artikel 231, tweede lid, onder b Gemeentewet.
Artikel 2 Openstelling elektronische weg
-
1. Overeenkomstig het bepaalde in artikel 2:15 Algemene wet bestuursrecht, stelt het hoofd van de afdeling Financiën de elektronische weg open voor:
- a.
het indienen van bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen;
- b.
het indienen van bezwaarschriften tegen de volgende aanslagen gemeentelijke belastingen en rechten: de onroerende zaakbelastingen, het rioolrecht en de afvalstoffenheffing;
- c.
het opvragen van WOZ-taxatieverslagen;
- d.
het raadplegen van gecombineerde aanslagbiljetten
- a.
-
2. De in het eerste lid, onder a en b genoemde bezwaarschriften tegen WOZ-beschikkingen en aanslagen gemeentelijke belastingen en rechten die vermeld staan op hetzelfde gecombineerde aanslagbiljet kunnen gecombineerd worden ingediend.
Artikel 3 Gebruik webformulieren
-
1. Bezwaarschriften, zoals bedoeld in artikel 2, kunnen uitsluitend door middel van de daarvoor bestemde wegformulieren via de elektronische weg worden ingediend met gebruikmaking van DigiD.
-
2. De webformulieren zijn toegankelijk via de gemeentelijke website.
Artikel 4 Verzending aanvullende informatie
-
1. De aanvullende informatie met betrekking tot de bezwaarschriften kan tegelijkertijd met het webformulier worden meegezonden.
-
2. De contacten tijdens de bezwaarprocedure tussen het hoofd van de afdeling Financiën en de belastingplichtige waaronder het overleggen van aanvullende informatie geschieden schriftelijk per post of faxbericht.
-
3. Als een belastingplichtige op het webformulier heeft aangegeven dat hij via de elektronische weg voldoende bereikbaar is, vinden contacten tussen hem en het hoofd van de afdeling Financiën tijdens de bezwaarprocedure, waaronder het overleggen van aanvullende informatie in eerste instantie via die weg plaats. In voorkomende gevallen kan het hoofd van de afdeling Financiën kiezen voor een reactie op papier.
Artikel 5 Weigering elektronische berichten
-
1. Een via de elektronische weg ingediend bezwaarschrift wordt door de software geweigerd als het een computervirus bij zich draagt.
-
2. Een via de elektronische weg ingediend bezwaarschrift wordt door het hoofd van de afdeling Financiën geweigerd als deze:
- a.
op een andere wijze dan door middel van het artikel 3 bedoelde webformulier worden ingediend;
- b.
door een gemachtigde, zoals bedoeld in artikel 2:1 Algemene wet bestuursrecht worden ingediend.
- a.
Artikel 6 Ondertekening webformulieren
-
1. Als elektronische handtekening als bedoeld in artikel 2:16 van de Algemene wet bestuursrecht wordt aangemerkt de uitgegeven toegangscode (DigiD) tot de webserver van de gemeente.
-
2. Aan het vereiste van ondertekening van het bezwaarschrift is alleen voldaan als het webformulier wordt verzonden vanaf de via de elektronische handtekening toegankelijke site.
-
3. Een op een andere wijze verzonden bezwaarschrift wordt als niet authentificeerbaar geweigerd.
Artikel 7 Tijdstip ontvangst elektronisch bezwaarschrift
Als tijdstip waarop een bezwaarschrift door het hoofd van de afdeling Financiën is ontvangen, geldt het tijdstip waarop het bericht de webserver van de gemeente heeft bereikt.
Artikel 8 Verzending ontvangstbevestigingen
2.De ontvangst van een elektronisch bezwaarschrift wordt schriftelijk bevestigd.
Artikel 9 Bekendmaking beslissing op bezwaarschrift
De beslissing op een elektronisch ingediende bezwaarschrift wordt schriftelijk aan de indiener van dat bezwaarschrift bekend gemaakt.
Artikel 10 Opvragen WOZ-taxatieverslagen
WOZ-taxatieverslagen zijn voor belastingplichtigen op te vragen via de gemeentelijke website, door het invoeren van de combinatie aanslagbiljetnummer en aanslagbedrag.
Artikel 11 Raadplegen aanslagbiljetten
De gecombineerde aanslagbiljetten gemeentelijke belastingen zijn voor belastingplichtigen te raadplegen via de gemeentelijke website, door het invoeren van de combinatie aanslagbiljetnummer en aanslagbedrag.
Artikel 12 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking.
- 2.
De datum van ingang van dit besluit is 15 februari 2007.
- 3.
Dit besluit kan worden aangehaald als: Regeling elektronisch berichtenverkeer Belastingen gemeente Lochem.
Vastgesteld op 15 februari 2007
het hoofd van de afdeling Financiën
H.Beekhuis
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl