Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR130481
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR130481/1
Regeling vervallen per 01-01-2014
Mandaatbesluit Montfoort 2012
Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2013
Algemeen mandaatbesluit
Het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester van de gemeente Montfoort;
Overwegende dat herziening van de mandaatregeling Montfoort 2009 wenselijk is;
Gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet;
Besluiten vast te stellen:
Mandaatbesluit gemeente Montfoort 2012
Artikel 1: Begripsbepaling
In dit besluit wordt verstaan onder:
a)bestuursorgaan:
het college van burgemeester en wethouders of de burgemeester.
b)besluit:
b) een besluit als bedoeld in artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht of een
beslissing op grond van het privaatrecht.
c)mandaat:
de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen, stukken af te doen en te ondertekenen.
d)volmacht:
de bevoegdheid om namens het college privaatrechtelijke rechtshandelingen te
verrichten.
e)machtiging:
de bevoegdheid om namens het college handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Voor de toepassing van dit besluit wordt met de verlening van mandaat gelijk gesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 2: Algemeen
Ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheden opgenomen in het bij
dit besluit behorende en als zodanig gewaarmerkte Mandaatregister Montfoort 2012
gelden de volgende bepalingen:
- a)
besluiten c.q. handelingen dienen te allen tijde te worden genomen c.q. verricht met inachtneming van geldende wet- en regelgeving (verordeningen, bestemmingsplannen, beleidsnota’s ed.);
- b)
de met het te nemen besluit c.q. de te verrichten handeling gemoeide kosten
moeten passen binnen het beschikbare budget;
c)voorafgaand aan het besluit c.q. de handeling is, voor zover van toepassing, een
advies van een externe instantie gevraagd;
d)omtrent het besluit c.q. de handeling dient, voor zover van toepassing,
overeenstemming te zijn tussen de verschillende afdelingen;
e)de genomen besluiten c.q. de verrichte handelingen dienen, voor zover dit in het
Mandaatregister Montfoort 2012 is opgenomen, periodiek ter kennis te worden
gebracht van het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan; omtrent de vorm en
de frequentie maakt de (onder)mandaathouder afspraken met zijn direct-
leidinggevende, die op zijn beurt hierover de wethouder raadpleegt;
f)de genomen besluiten c.q. verrichte handelingen met betrekking tot een
bevoegdheid waarvoor een bepaald budget is toegekend dienen, voor zover dit in het Mandaatregister Montfoort 2012 is opgenomen, periodiek ter kennis te worden gebracht van het oorspronkelijk bevoegde bestuursorgaan; omtrent de vorm en de frequentie maakt de (onder)mandaathouder afspraken met zijn direct- leidinggevende, die op zijn beurt hierover de portefeuillehouder raadpleegt;
- g)
de algemeen directeur/secretaris kan, voor zover hij dat wenst, aangeven welke aan functionarissen gemandateerde besluiten c.q. handelingen hij periodiek ter kennis wil hebben en in welke vorm;
- h)
de (onder)gemandateerde is niet bevoegd een beslissing te nemen indien de
algemeen directeur/secretaris of de betrokken afdelingsmanager dit kenbaar heeft gemaakt;
- i)
de (onder)gemandateerde is niet bevoegd een beslissing te nemen indien het besluit c.q. de handeling een politiek en/of maatschappelijke aangelegenheid van principiële aard betreft.
- j)
Opdrachten als gevolg van een besluit c.q. een handeling door een daartoe gemandateerde verstrekt, dienen, voor zover zij een bedrag van € 10.000,- of hoger betreffen, tevens voorzien te zijn van een paraaf van de manager ter fiattering.
Artikel 3: Ondertekening ingevolge mandaat
Ondertekening van besluiten en stukken op grond van mandaat vindt plaats op de volgende wijze:
Burgemeester en wethouders van Montfoort
Namens hen
Handtekening
Naam gemandateerde
Afdeling gemandateerde
Artikel 4: Gebruik mandaat
Met betrekking tot de uitoefening van het mandaat kan het bestuursorgaan algemene en bijzondere aanwijzingen geven. Een functionaris is gehouden de algemene en bijzondere aanwijzingen van het bestuursorgaan op te volgen.
Artikel 5: Mandaat algemeen directeur/secretaris
Aan de algemeen directeur/secretaris wordt mandaat verleend ten aanzien van de aangelegenheden die, gelet op zijn functie(beschrijving) en verantwoordelijkheden, behoren tot het werkterrein van de algemeen directeur/secretaris en die redelijkerwijs niet behoren te worden voorgelegd aan het college.
Het mandaat van de algemeen directeur/secretaris heeft in ieder geval betrekking op :
- a)
het werkterrein van de managers en de functionarissen in de organisatie.
- b)
het beleid en beheer betreffende alle aspecten van de bedrijfsvoering van de organisatie met inbegrip van aangelegenheden op organisatorisch, personeel, financieel en materieel gebied.
- c)
het vaststellen van de formatie.
- d)
het rechtstreeks leiding geven aan de managers en overige rechtstreeks onder hem ressorterende functionarissen.
- e)
het vertegenwoordigen van de organisatie bij intergemeentelijk overleg of overleg met de provincie.
- f)
de verantwoordelijkheid voor het beheer van de archiefbescheiden op grond van de geldende regelgeving.
Artikel 6: Ondermandaat
De algemeen directeur/secretaris is, voor zover niet anders is bepaald, bevoegd tot het verlenen van ondermandaat aan onder hem ressorterende functionarissen.
De algemeen directeur/secretaris is bevoegd om bij afwezigheid de plaatsvervangend algemeen directeur/secretaris in zijn bevoegdheden en verantwoordelijkheden te laten treden.
De algemeen directeur/secretaris is bevoegd om bij afwezigheid van een manager een andere manager en/of bij kortdurende afwezigheid een onder de afwezige manager ressorterende functionaris als plaatsvervanger in de bevoegdheden van de afwezige manager te laten treden.
De algemeen directeur/secretaris is bevoegd tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die zijn verleend aan onder hem ressorterende functionarissen.
Artikel 7: Mandaat managers
Aan de managers wordt mandaat verleend ten aanzien van de aangelegenheden die, gelet op hun functie(beschrijving) en verantwoordelijkheden, behoren tot hun werkterrein en die redelijkerwijs niet behoren te worden voorgelegd aan een hoger bevoegd gezag.
Het mandaat van de managers, voor zover niet anders bepaald, heeft in ieder geval betrekking op:
- a)
het verlenen van vakantie – of buitengewoon verlof.
- b)
het vaststellen van een eventueel werkrooster.
- c)
het accorderen van binnenlandse dienstreizen, het daarbij gebruikte vervoermiddel
alsmede de kosten ervan.
- d)
het houden van manager-medewerker gesprekken.
- e)
het aangaan van overeenkomsten in het kader van het opleiden van de medewerkers
van de afdeling.
f)het afdoen van correspondentie die betrekking hebben op de taken van de eigen
afdeling.
g)het nemen van de besluiten zoals vermeld in het Mandaatregister 2012.
De managers zijn bevoegd tot het uitoefenen van alle bevoegdheden die zijn verleend aan onder hen ressorterende functionarissen.
Artikel 8: Beperking mandaat managers
Het mandaat van de managers is niet van toepassing:
- a)
bij aangelegenheden die op grond van afspraken ter bevordering van kwaliteit en samenhang op het niveau van de algemeen directeur/secretaris dienen te worden afgehandeld.
- b)
Indien de algemeen directeur/secretaris gebruik maakt van de bevoegdheid zoals neergelegd in artikel 2 onder h.
Artikel 9: Ondermandaat managers
De manager is, voor zover niet anders is bepaald, bevoegd tot het verlenen van schriftelijk ondermandaat aan onder hem ressorterende functionarissen ten aanzien van aangelegenheden op het werkterrein van deze functionarissen, respectievelijk tot het beperken of het intrekken ervan.
De manager kan besluiten dat door de onder hem ressorterende functionaris van een verleend ondermandaat tot nader order geen gebruik mag worden gemaakt. De bevoegdheid tot het nemen van een besluit c.q het verrichten van een handeling namens het bestuursorgaan komt in dat geval de manager toe.
Artikel 10: Slotbepalingen
- a)
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.
- b)
Het mandaatbesluit 2009 wordt ingetrokken per 1 januari 2012.
- c)
Dit besluit kan worden aangehaald als Mandaatbesluit Montfoort 2012
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 22 november 2011.
Namens het college:
de heer F.J. Henseler de heer E.L. Jansen BA
gemeentesecretaris burgemeester van Montfoort
Namens de burgemeester:
de heer E.L. Jansen BA
burgemeester van Montfoort
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl