Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR129805
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR129805/1
Verordening commissie bezwaarschriften 2012
Geldend van 01-05-2012 t/m heden
Intitulé
Verordening commissie bezwaarschriften 2012De raad, het college en de burgemeester van de gemeente Tholen ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouder d.d. 15 november 2011;
gelet op artikel 7:13 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 84 van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de volgende "Verordening commissie bezwaarschriften 2012".
HOOFDSTUK I - BEGRIPSBEPALINGEN
Artikel 1 - Begripsbepalingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
Verwerend orgaan: bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen;
- b.
Commissie: vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften.
- c.
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
- d.
Afdeling: functionele afdeling onder wiens vakgebied het te behandelen bezwaarschrift valt.
HOOFDSTUK II - BEHANDELING VAN BEZWAARSCHRIFTEN
Artikel 2 - Inleidende bepaling commissie
-
1. Er is een commissie ter voorbereiding van de beslissing op bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester.
-
2. De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften die zijn ingediend tegen besluiten op grond van:
- a.
een wettelijk voorschrift inzake belastingen of de Wet waardering onroerende zaken;
- b.
regelingen met betrekking tot de rechtspositie voor personeel in dienst van de gemeente Tholen;
- c.
de Leerplichtwet, genomen door de leerplichtambtenaar.
- a.
Artikel 3 - Samenstelling van de commissie
-
1. De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden.
-
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen geen deel uitmaken van of werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan van de gemeente Tholen.
-
3. De voorzitter en de leden worden door het college benoemd, geschorst en ontslagen.
-
4. Voor de commissie kunnen meer dan twee leden benoemd worden, waarvoor een roulatiesysteem wordt gehanteerd.
-
5. De commissie regelt de vervanging van de voorzitter.
Artikel 4 - Secretaris
-
1. De secretaris van de commissie is een door het college aangewezen ambtenaar.
-
2. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.
Artikel 5 - Zittingsduur
-
1. De voorzitter en de leden van de commissie worden benoemd voor een termijn van vier jaar. Het is mogelijk één keer herbenoemd te worden.
-
2. De voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college.
-
3. De aftredende of ontslag nemende voorzitter of leden van de commissie blijven hun functie vervullen totdat in de opvolging is voorzien.
Artikel 6 - Ingediend bezwaarschrift
-
1. Op het ingediende bezwaarschrift wordt de datum van ontvangst aangetekend.
-
2. Het bezwaarschrift met de daarbij overgelegde stukken wordt zo spoedig mogelijk in handen van de commissie gesteld.
Artikel 7 - Bemiddeling
De commissie onderzoekt of de zaak in de minne kan worden geschikt alvorens de zaak in behandeling wordt genomen. De secretaris verricht daartoe de nodige handelingen.
Artikel 8 - Uitoefening bevoegdheden
De bevoegdheden ingevolge de hierna genoemde artikelen van de Awb worden voor de toepassing van deze verordening uitgeoefend door de voorzitter van de commissie:
- a.
artikel 2:1, tweede lid;
- b.
artikel 6:6, wat betreft het stellen van een termijn aan de indiener;
- c.
artikel 6:17, voor zover het de verzending van stukken betreft tijdens de behandeling door de commissie;
- d.
artikel 7:4, tweede lid;
- e.
artikel 7:6, vierde lid.
Artikel 9 - Vooronderzoek
-
1. De afdeling stelt na ontvangst van een kopie van een bezwaarschrift een procesdossier samen. Dit procesdossier bevat alle op de zaak betrekking hebbende stukken en informatie.
-
2. De voorzitter van de commissie is bevoegd rechtstreeks alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen.
-
3. De voorzitter kan uit eigen beweging of op verlangen van de commissie bij deskundigen advies of inlichtingen inwinnen en hen zo nodig uitnodigen daartoe op de hoorzitting te verschijnen. Indien daaraan kosten zijn verbonden, is vooraf machtiging van het college vereist.
Artikel 10 - Hoorzitting
-
1. De voorzitter van de commissie bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin de belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen.
-
2. De voorzitter beslist over de toepassing van artikel 7:3 van de Awb.
-
3. Indien de voorzitter op grond van het tweede lid besluit af te zien van het horen, doet hij daarvan mededeling aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan.
Artikel 11 - Uitnodiging zitting
-
1. De voorzitter nodigt de belanghebbenden en het verwerend orgaan ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uit.
-
2. Binnen drie dagen na de uitnodiging kunnen de belanghebbenden of het verwerend orgaan onder opgaaf van redenen de voorzitter verzoeken het tijdstip van de zitting te wijzigen.
-
3. De beslissing van de voorzitter op dit verzoek wordt uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting aan de belanghebbenden en het verwerend orgaan meegedeeld.
-
4. De voorzitter is bevoegd in bijzondere omstandigheden af te wijken of afwijking toe te staan van de termijnen die genoemd zijn in het eerste tot en met het derde lid.
Artikel 12 - Quorum
Voor het houden van een zitting is vereist dat de meerderheid van het aantal leden, onder wie in elk geval de voorzitter, of zijn plaatsvervanger, aanwezig is.
Artikel 13 - Niet-deelneming aan de behandeling
De voorzitter en de leden van de commissie nemen niet deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.
Artikel 14 - Openbaarheid zitting
-
1. De zitting van de commissie is openbaar.
-
2. De deuren kunnen worden gesloten indien de voorzitter van de commissie of een van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet.
-
3. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats achter gesloten deuren.
-
4. De zitting vindt altijd achter gesloten deuren plaats bij de behandeling van bezwaarschriften in het kader van de sociale wetgeving.
Artikel 15 - Schriftelijke verslaglegging
-
1. Het verslag als bedoeld in artikel 7:7 Awb vermeldt de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.
-
2. Het verslag houdt een zakelijke vermelding in van wat over en weer is gezegd en wat verder ter zitting is voorgevallen.
-
3. Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het verslag hiervan melding.
-
4. Het verslag verwijst naar de op de zitting overgelegde bescheiden, die bij het verslag worden gevoegd.
-
5. Het verslag wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris van de commissie.
Artikel 16 - Nader onderzoek
-
1. Indien na afloop van de zitting maar voordat het advies wordt opgesteld, nader onderzoek wenselijk blijkt te zijn, kan de voorzitter dit onderzoek houden uit eigen beweging of op verlangen van de andere commissieleden.
-
2. De uit het nader onderzoek verkregen informatie wordt in afschrift aan de leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden toegezonden.
-
3. De leden van de commissie, het verwerend orgaan en de belanghebbenden kunnen binnen een week na verzending van de nadere informatie aan de voorzitter van de commissie een verzoek richten tot het beleggen van een nieuwe hoorzitting. De voorzitter beslist op zo'n verzoek.
-
4. Op een nieuwe hoorzitting zijn de bepalingen in deze verordening die betrekking hebben op de hoorzitting, zo veel mogelijk van overeenkomstige toepassing.
Artikel 17 - Raadkamer en advies
-
1. De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.
-
2. De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies.
-
3. Indien bij een stemming de stemmen staken, beslist de stem van de voorzitter.
-
4. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt indien die minderheid dat verlangt.
-
5. Het advies is gemotiveerd en omvat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.
-
6. Het advies wordt door de voorzitter en de secretaris van de commissie ondertekend.
Artikel 18 - Uitbrengen advies en verdaging
-
1. Het advies wordt, onder medezending van het verslag, bedoeld in artikel 15 en eventueel door de commissie ontvangen nadere informatie en nader verslag, tijdig uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
-
2. Indien naar het oordeel van de voorzitter van de commissie de termijn van 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het verwerend orgaan tijdig de beslissing te verdagen.
-
3. Van een besluit tot verdaging ontvangen de commissie en de belanghebbenden een afschrift.
Artikel 19 - Jaarverslag
De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen van de gemeente verslag uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
HOOFDSTUK III - SLOTBEPALINGEN
Artikel 20 - Inwerkingtreding en intrekking oude regeling
-
1. Deze verordening treedt in werking op 1 mei 2012.
-
2. Op het in het eerste lid genoemde tijdstip worden de "Verordening behandeling bezwaarschriften door burgemeester en wethouders en de burgemeester van Tholen", vastgesteld bij besluit van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Tholen, op 8 maart 1994 en de "Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften door de gemeenteraad van Tholen 2002", vastgesteld door de raad van de gemeente Tholen in zijn vergadering van 30 september 2002, ingetrokken.
Artikel 21 - Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening commissie bezwaarschriften 2012".
Ondertekening
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening commissie bezwaarschriften 2012
Artikelsgewijze toelichting op de Verordening commissie bezwaarschriften 2012
In de aanhef van de regelgeving is bepaald dat de bestuursorganen van de gemeente, de raad, het college en de burgemeester, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft, besluiten de verordening vast te stellen. Gezamenlijk stellen zij een commissie in om te adviseren op bezwaren tegen besluiten van de raad, het college en de burgemeester. De ondertekening gebeurt eveneens door de drie bestuursorganen.
Artikel 1 - Begripsbepaling
In dit artikel zijn slechts die begripsbepalingen opgenomen die niet in de Awb voorkomen.
Artikel 2 - Inleidende bepaling commissie
In het tweede lid wordt de mogelijkheid gebodenom voor bezwaarschriften die betrekking hebben op een specifieke materie of voor onderwerpen waarover zulke grote aantallen bezwaarschriften te verwachten zijn een andere methodiek van horen en adviseren te hanteren. Er is gekozen voor:
-
de rechtspositie voor personeel;
-
belasting- en WOZ-zaken;
-
besluiten genomen op grond van de Leerplichtwet door de leerplichtambtenaar.
Belasting- en WOZ-zakenworden afgehandeld door Sabewa. Bezwaarschriften tegen besluiten van de leerplichtambtenaar worden in Tholen centraal behandeld door het Regionaal Bureau Leerplicht te Goes.
Artikel 3 - Samenstelling van de commissie
De wet stelt als minimale eisen aan de samenstelling van een adviescommissie:
- 1.
De commissie bestaat uit een voorzitter en ten minste twee leden (artikel 7:13, eerste lid, onder a, van de Awb)
- 2.
De voorzitter maakt geen deel uit en is niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan (artikel 7:13, eerste lid, onder b, van de Awb)
Door de bepaling in het derde lid delegeert de raad de benoeming van commissieleden aan het college. Het college is hiermee ook het orgaan dat indien nodig het functioneren van de leden van de commissie evalueert. Indien een lid van de commissie niet naar behoren functioneert, is het in eerste instantie de commissie die hierop actie zal ondernemen, het is immers een zelfstandig bestuursorgaan.
Instelling kamers
Als, bijvoorbeeld gelet op het grote aantal te behandelen geschriften of in verband met een wenselijke splitsing naar onderwerp, daaraan behoefte bestaat, kan de commissie worden opgesplitst in kamers. Er is gekozen voor een commissie bestaande uit één kamer, vanwege het aantal bezwaarschriften dat jaarlijks wordt ontvangen.. Voor eenvoudige bezwaarschriften kan worden bepaald dat de belanghebbenden door de voorzitter of één commissielid worden gehoord
Artikel 4 - Secretaris
Hoewel in de Awb nergens over een secretaris wordt gesproken, is het gebruikelijk dat een commissie beschikt over een secretaris ter ondersteuning van de werkzaamheden.
Artikel 5 - Zittingsduur
Geen toelichting vereist.
Artikel 6 - Ingediend bezwaarschrift
Deze regeling staat in de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 7 - Bemiddeling
Deze bepaling is bij de herziening van 2010 toegevoegd. Alternatieve geschillenbeslechting wordt bij de meeste bestuursorganen en rechtbanken op een bepaalde manier toegepast. Veel voorkomende vormen zijn (pre)-mediation of een andere aanpak.
Artikel 8 - Uitoefening bevoegdheden
Ingevolge artikel 7:13 Awb beslist de volledige commissie over onder andere de toepassing van artikel 7:4, zesde lid, en 7:5, tweede lid.
Artikel 9 - Vooronderzoek
In het eerste lid van dit artikel is vastgelegd dat de afdeling ten behoeve van de commissie een procesdossier samenstelt.. Dit neemt niet weg dat de commissie bevoegd is kennis te nemen van alle op de zaak betrekking hebbende stukken en er ook voor dient te zorgen dat deze stukken door het bestuursorgaan worden overgelegd. De voorzitter krijgt bevoegdheden om hiervoor zorg te dragen.
Artikel 10 - Hoorzitting
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 11 - Uitnodiging zitting
Gekozen is voor een termijn van twee weken, mede in verband met de termijn van 12 weken waarbinnen, behoudens verdaging, op het bezwaar moet zijn beslist (zie artikel 7:10 Awb) en het bepaalde in artikel 7:4 Awb (zie hierna).
Voorts is een regeling opgenomen over het desgevraagd wijzigen van het tijdstip van de zitting. Uitstel hoeft overigens niet altijd te worden verleend. Betrokkene dient wel tijdig uitsluitsel over zijn verzoek om uitstel te krijgen. Met de inwerkingtreding van de wet Dwangsom en beroep bij niet tijdig beslissen is het verstandig om indien een bezwaarde verzoekt om uitstel en hiermee ingestemd wordt, af te spreken dat daarmee de beslistermijn met eenzelfde periode wordt opgeschort, en dit op papier te bevestigen.
Artikel 12 - Quorum
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 - Niet-deelneming aan de behandeling
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 14 - Openbaarheid zitting
Ingevolge artikel 7:5, tweede lid Awb besluit het bestuursorgaan, voor zover niet bij wettelijk voorschrift anders is bepaald, of het horen in het openbaar plaatsvindt. In artikel 7:13, vierde lid Awb wordt deze bevoegdheid aan de commissie toegekend. Niet alle zittingen zijn openbaar. De beraadslaging geschiedt ook in beslotenheid.
Artikel 15 - Schriftelijke verslaglegging
Artikel 7:7 Awb vereist zeer kort en bondig dat van het horen een verslag wordt gemaakt.
Artikel 16 - Nader onderzoek
Een nader onderzoek kan feiten of omstandigheden aan het licht brengen die op het moment van de zitting nog niet bekend waren. Dit kan aanleiding zijn om belanghebbenden en het verwerend orgaan opnieuw te horen. De onderhavige bepaling voorziet in de mogelijkheid de commissie te verzoeken daartoe een nieuwe zitting te houden
Artikel 17 - Raadkamer en advies
Het horen kan plaatsvinden door een niet-voltallige commissie (zie onder 12); de advisering dient plaats te vinden door een commissie die voldoet aan de eisen van artikel 7:13, eerste lid, onder a van de Awb.
Artikel 18 - Uitbrengen advies en verdaging
Volgens artikel 7:13, zesde lid Awb maakt in de bezwaarschriftprocedure het verslag van de hoorzitting deel uit van het advies van de commissie en wordt het schriftelijk uitgebracht.
De beslistermijn bedraagt ingevolge artikel 7:10 van de Awb 12 weken, behoudens in het geval van opschorting of met gebruikmaking van de mogelijkheid van verdaging. De onderhavige bepaling verlangt van de voorzitter van de commissie dat indien hij voorziet dat de termijn als hiervoor bedoeld niet wordt gehaald, hij tijdig het bestuursorgaan verzoekt de beslissing op het bezwaar te verdagen.
Het besluit tot verdaging is een beschikking. Ingevolge artikel 7:14 Awb zijn artikel 3:41 tot en met 3:45 Awb, die de wijze van bekendmaking en mededeling van besluiten regelen, in dit geval niet van toepassing. Artikel 3:40 Awb is wel van toepassing. Dit artikel bepaalt dat een besluit niet in werking treedt voordat het bekendgemaakt is. Het ligt voor de hand in verband hiermee ook belanghebbenden een afschrift van het verdagingsbesluit toe te zenden.
Afronding van de procedure
De verordening spitst zich toe op de behandeling van bezwaarschriften en eindigt er in feite mee - zie artikel 18 - dat door de commissie schriftelijk advies wordt uitgebracht aan het bestuursorgaan dat op het bezwaarschrift dient te beslissen.
Artikel 19 - Jaarverslag
De invulling van dit verslag is aan de commissie gelaten. Voor de hand ligt dat wordt aangegeven welke aantallen bezwaren zijn ingediend, wat de werkvoorraad was bij aanvang van het kalenderjaar, hoeveel adviezen zijn uitgebracht, wat de adviezen inhielden (niet-ontvankelijk, (deels) gegrond etc.) of het bestuursorgaan contrair heeft besloten, in welke gevallen beroep wordt ingediend en wat de uitkomst van dit beroep is.
In geval er een klacht is ingediend tegen de bezwaarschriftencommissie wordt dit in het jaarverslag vermeld.
Het jaarverslag is ook een instrument voor de commissie om aan de bestuursorganen adviezen te geven over de verbeterpunten op het gebied van juridische kwaliteit.
Artikel 20 - Inwerkingtreding en intrekking oude regeling
In artikel 139 tot en met 144 Gemeentewet zijn de bekendmaking en inwerkingtreding van besluiten die algemeen verbindende voorschriften inhouden geregeld.
Artikel 21 - Citeertitel
Deze verordening kan worden aangehaald als: "Verordening commissie bezwaarschriften 2012".
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl