Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128156
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR128156/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Ondermandaatbesluit Domein Fysieke Realisatie 2012
Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012
Intitulé
Ondermandaatbesluit Domein Fysieke Realisatie 2012-
ONDERMANDAATBESLUIT DOMEIN FYSIEKE REALISATIE
Algemeen
Artikel 1Verlening ondermandaat/machtiging
- 1.
De directeur van het domein Fysiek van de gemeente Zaanstad verleent aan de nader in de bijlage bij dit besluit genoemde functionarissen toestemming om in ondermandaat gebruik te maken van de in de bijlage genoemde bevoegdheden.
- 2.
Het ondermandaat omvat de bevoegdheid tot het nemen van besluiten, voeren van correspondentie over, en alle andere daarbij behorende feitelijke en rechtshandelingen die nodig zijn met betrekking tot de toegekende bevoegdheden.
- 3.
Hierbij geldt dat de directeur de bevoegdheden ook zelf kan blijven uitoefenen en/of dit besluit altijd direct kan wijzigen of intrekken.
- 4.
De ondergemandateerde dient bij de uitoefening van de hem toegekende bevoegdheden binnen de kaders te blijven van de wet, het gemeentelijk beleid en de besluiten van het GMT en de directeur.
Artikel 2 Uitsluitingen
- 1.
Dit ondermandaat is niet van toepassing:
- a.
zaken die politiek of bestuurlijk gevoelig liggen;
- b.
zaken waarvan een lid van het college – de burgemeester als zodanig daaronder mede begrepen- te kennen heeft gegeven dat hij op grond van politieke of bestuurlijke overwegingen van oordeel is dat hij het nemen van een besluit daarover aan zich dient te trekken;
- c.
kwesties waarin de directeur dat heeft bepaald;
- d.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van een advies waarvan het inwinnen ingevolge wettelijke voorschrift dan wel ingevolge een gemeentelijke richtlijn verplicht is;
- e.
zaken die een beslissing vergen die leidt tot overschrijding van het voor deze beslissing(-en) aan de gemandateerde beschikbaar staande budget;
- f.
beslissingen om de raad een voorstel te doen;
- g.
zaken die de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften of beleidsregels vergen, tenzij het regels betreffen ten aanzien van de ambtelijke organisatie met uitzondering van de organisatie van de griffie;
- h.
zaken die het nemen van een besluit vergen waarvoor is bepaald dat dit genomen moet worden met versterkte meerderheid of waarvan de aard van de bevoegdheid zich verzet tegen het nemen van een besluit krachtens mandaat;
- i.
besluiten die wettelijk onderworpen zijn aan goedkeuring.
- j.
zaken die een beslissing vergen die zou afwijken van het tot dan toe door het gemeentebestuur gevoerde beleid.
- a.
- 2.
In de gevallen dat één of meer van de bovengenoemde uitzondering van toepassing is dan wel de ondergemandateerde hier twijfels over heeft wordt het besluit of de afdoening van de zaak aan de directeur voorgelegd.
Artikel 3 Volmacht, machtiging
Voor de toepassing van dit besluit wordt, op grond van artikel 15 van het Organisatiebesluit, met ondermandaat gelijkgesteld de verlening van volmacht en machtiging.
Artikel 4 Ondertekeningsmandaat
1.Aan het ondermandaat is gekoppeld het ondertekeningsmandaat om uit de toepassing van de bevoegdheden voortvloeiende besluiten en (vaststellings)overeenkomsten te ondertekenen.
Artikel 5 Waarneming bij afwezigheid/vervanging
- 1.
In geval van verhindering of ontstentenis van de directeur komt het aan hem verleende mandaat toe aan een door hem aan te wijzen sectorhoofd.
- 2.
In geval van verhindering of ontstentenis van een sectorhoofd komt het in artikel 1 verleende ondermandaat toe aan het door hem als vervangend sectorhoofd aangewezen sectorhoofd, alsmede aan de daartoe door de directeur expliciet als plaatsvervanger aangewezen functionaris(-sen).
- 3.
Afdelingshoofden, of daarmee vergelijkbare functies zoals programmamanagers/gebiedsmanagers, , en teamleiders binnen dezelfde sector kunnen elkaar in voornoemde omstandigheden onderling vervangen met toestemming van het betreffende hoofd van de sector.
- 4.
Degene die een functie waarneemt heeft op dat moment de bevoegdheden die aan die functie zijn verbonden en is, alleen in het geval van waarneming, bevoegd om over de budgetten van deze functionaris te beschikken.
- 5.
Indien zowel een van de onder 3 genoemde functionarissen als ook zijn/haar vervanger afwezig is, kan de directeur het verleende mandaat toekennen aan een andere door hem aan te wijzen vervanger.
- 6.
Degene die de functie waarneemt dient een functionaris van de Gemeente Zaanstad te zijn.
- 7.
De directeur kan schriftelijk besluiten van deze regeling af te wijken.
Artikel 6 Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur Domein Fysiek op het vlak van personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-bijlage. Het ondermandaat wordt gegeven aan de functionaris zoals aangekruist in de tabel.
Artikel 7 Ondertekening besluiten
1.Besluiten die in ondermandaat worden genomen worden voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
functienaam,
mw./dhr., titel, voorletter(s), naam functionaris
Voorbeeld:
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Zaanstad,
hoofd afdeling Juridische Zaken,
mw. mr. N. Zeef
2.In de gevallen, waarin een gevolmachtigde gebruik maakt van zijn volmacht, tekent de gevolmachtigde. In die gevallen worden de betreffende stukken voorzien van de volgende ondertekeningsformule:
Voor zover het een bevoegdheid van de burgemeester betreft:
Hoogachtend,
namens de burgemeester van Zaanstad,
functienaam,
mw/dhr., titulatuur, voorletters, naamfunctionaris
Artikel 8 Inwerkingtreding
- 1.
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2012 en vervangt alle eerdere ondermandaatbesluiten die betrekking hebben op onderstaande bevoegdheden. Andere specifieke (onder)mandaatbesluiten zijn niet ingetrokken en blijven onverkort van kracht.
- 2.
Dit besluit zal worden bekendgemaakt door het plaatsen daarvan in het Gemeenteblad en de CVDR.
Zaanstad,
N.Muller
Bijlage I behorende bij ondermandaatsbesluit domein Fysiek
Bevoegdheden |
Orgaan |
Ondermandaat aan |
Bijzonderheden |
Algemeen |
|||
Overeenkomsten t.a.v. ten aanzien van diensten en/of leveringen |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichting tot een maximum van het Europese drempelbedrag (excl. BTW) per transactie. NB°° vóór beslissing om af te wijken van aanbestedingsbeleid en/of de AO/IC Inkoop en Aanbesteding is mede schriftelijke toestemming van het team Inkoop nodig. Mandaat geldt binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid ten aanzien diensten en/of leveringen. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 geldt dat Bureau Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd Uitvoering |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 100.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 50.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders Stedenbouw, Planbureau en Wijkteams |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 12.500 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders sector Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 10.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Coördinatoren |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 5.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Overeenkomsten t.a.v. ten aanzien van werken |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Directeur samen met de controller |
Bij een financiële verplichting boven het Europese drempelbedrag (excl. BTW) per transactie. NB°° vóór beslissing om af te wijken van aanbestedingsbeleid en/of de AO/IC Inkoop en Aanbesteding is mede schriftelijke toestemming van het team Inkoop nodig. Het mandaat geldt binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid ten aanzien van werken. Mandaat geldt binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten en het vastgestelde aanbestedingsbeleid ten aanzien diensten en/of leveringen. Bij alle financiële verplichtingen met een waarde hoger dan € 50.000 geldt dat Bureau Inkoop vooraf verplicht dient te worden ingeschakeld. Onder privaatrechtelijke rechtshandelingen wordt in ieder geval verstaan: het voorbereiden, aangaan, ondertekenen en uitvoeren en opzeggen van overeenkomsten. |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichting tot een maximum van het Europese drempelbedrag (excl. BTW) per transactie. Zie °° |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofd Uitvoering |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 100.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 50.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders Stedenbouw, Planbureau en Wijkteams |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 12.500 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders sector Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 10.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Coördinatoren |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 5.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Overeenkomsten t.a.v. meerwerk |
|||
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v werken bij een projectbudget > 1.000.000 |
Het college resp. de burgemeester van zaanstad |
Projectleiders |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot een bedrag van 5% van het projectbudget en binnen de marges van minimaal € 70.000,- en maximaal 300.000,- excl. BTW NB°° Het projectbudget is het totaal beschikbare budget op een codenummer (op het MIP) om het gehele project te kunnen realiseren (dus inclusief meerwerk/onvoorzien) |
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v werken bij een projectbudget > € 500.000 - € 1.000.000 |
Het college resp. de burgemeester van zaanstad |
Projectleiders |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot een bedrag van 7% van het projectbudget en binnen de marges van minimaal € 50.000,- en maximaal 70.000,- excl. BTW Zie °° |
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v werken bij een projectbudget > 50.000 - 500.000 |
Het college resp. de burgemeester van zaanstad |
Projectleiders |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot een bedrag van 10% van het projectbudget en binnen de marges van minimaal € 10.000,- en maximaal 50.000,- excl. BTW Zie °° |
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v werken bij een projectbudget € 50.000 |
Het college resp. de burgemeester van zaanstad |
Projectleiders |
De post onvoorzien in het projectbudget dient te worden aangewend voor meerwerk. Het mandaat strekt zich uit tot een bedrag van 20% van het projectbudget en binnen de marges van minimaal € 70.000,- en maximaal 300.000,- excl. BTW Zie °° |
Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen ten behoeve van meerwerk t.a.v werken bij een projectbudget € 10.000 |
Het college resp. de burgemeester van zaanstad |
Directievoerder |
Bij financiële verplichtingen € 10.000 excl. BTW, waarbij ten aanzien van bedragen tussen de € 2500 en € 10.000,- schriftelijke toestemming vereist is van de projectleider |
Onderhandelingen |
|||
Het vertegenwoordigen van de gemeente in onderhandelingen binnen de grenzen van het vastgestelde beleid en het beschikbare budget. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Voorwaarde dat aan de onderhandelingspartners tijdig schriftelijk voorbehoud wordt kenbaar gemaakt dat door het bevoegde gezag met het onderhandelingsresultaat moet worden ingestemd. Het is het sectorhoofd toegestaan om een afdelingshoofd, projectleider. teamleider of een coördinator een schriftelijke machtiging te verschaffen om onder dezelfde voorwaarden de gemeente te vertegenwoordigen in onderhandelingen. |
Overige overeenkomsten binnen de toegekende budgetten |
|||
Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen met betrekking tot overeenkomsten met betrekking tot onderhoud, verhuur, exploitatie, het vervreemden van duurzame bedrijfsmiddelen e.d. binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van het Europese drempelbedrag ten aanzien van diensten en leveringen excl. BTW per transactie NB°° vóór beslissing om af te wijken van aanbestedingsbeleid en/of de AO/IC Inkoop en Aanbesteding is mede schriftelijke toestemming van het team Inkoop nodig. |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van € 50.000,- excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders Stedenbouw, Planbureau en Wijkteams |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van € 12.500,- excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Teamleiders sector Realisatie en Beheer |
Bij financiële verplichtingen, dan wel het te vervreemden object, tot een maximum van € 10.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
idem |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Coördinatoren |
Bij financiële verplichting tot een maximum van € 5.000 excl. BTW per transactie. Zie °° |
Subsidies |
|||
Inkomende subsidies |
|||
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van subsidie bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
Indien de subsidieaanvraag past binnen door de raad en/of college vastgesteld beleid Indien sprake is van cofinanciering dient er dekking te zijn gevonden. |
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van vervolgsubsidie of herhalingsbijdragen bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
Indien sprake is van cofinanciering dient er dekking te zijn gevonden. |
Het besluiten tot en ondertekenen van aanvragen van vervolgsubsidie of herhalingsbijdragen bij derden, het aanvragen van voorschotten bij een verkregen subsidie, het (tussentijds)verantwoorden van een verkregen subsidie |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden binnen de sector Realisatie en Beheer |
Bedrag aanvraag lager dan € 50.000,- Indien sprake is van cofinanciering dient er dekking te zijn gevonden. |
Gebruik gemeentegrond |
|||
Het beschikken op een aanvraag om toestemming voor het leggen van één of meer kaberls, leidingen etc. in gemeentegrond |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Beleid & Ondersteuning |
|
APV |
|||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 2.11 APV (aanleggen, veranderen, beschadigen weg) |
Het college van Zaanstad |
Teamleider Beheer |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffing als bedoeld in artikel 2:22 APV (object onder hoogspanningslijn) |
Het college van Zaanstad |
Teamleider Beheer |
|
Wegenverkeerswet |
|||
Het nemen van verkeersbesluiten bij of krachtens de Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Aanwijzen verkeersbrigadiers ex artikel 13 Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
Sectorhoofd Realisatie en Beheer |
|
Verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 87 RVV |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Beheer/Teamleider Beheer |
|
Verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 7.1 Voertuigreglement |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Beheer/Teamleider Beheer |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffingen ex artikel 149 Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Beheer/Teamleider Beheer |
|
Het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen bij of krachtens de Wegenverkeerswet |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofd Beheer/Teamleider Beheer |
|
Correspondentie |
|||
Het voeren van alle correspondentie inzake de bevoegdheden zoals toegewezen in dit besluit en het voeren van correspondentie met een informatief karakter betreffende het werkveld van het domein |
Het college resp.de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voorzover het over informatie betreffende bevoegdheden van hun sector |
Wet openbaarheid van Bestuur |
|||
Het verschaffen van informatie op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur (Wob) |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
Voorzover het informatie betreffende bevoegdheden van hun sector |
Wet dwangsom |
|||
Afhandelen van een verzoek in het kader van artikel 4:17 en 18 van de Awb (incl. buiten behandeling laten, weigeren en verlenen van het verzoek) |
Het college van Zaanstad |
Afdelingshoofden |
|
Goedkeuring en ondertekening van facturen |
|||
Het goedkeuren en ondertekenen van facturen voortvloeiend uit verplichtingen betreffende het werkveld van de sector/afdeling / team binnen de voor het betreffende onderwerp toegekende budgetten. |
Het college resp. de burgemeester van Zaanstad |
Sectorhoofden, Afdelingshoofden, alsmede de teamleider Planbureau |
|
Havens en Vaarwegen |
|||
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.24 APV (Voorwerpen op, in of boven openbaar water). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het geven van aanwijzingen als bedoeld in artikel 5.26 APV (Aanwijzingen ligplaats). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.34 APV (Rondvaart- en verhuurbedrijf). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.35 APV (Veren). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.37 APV (Het gebruiken van vaartuigen als opslagplaats of bedrijfsruimte). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.38 APV (Het breken van ijs). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.39 APV (Het opleggen van vaartuigen). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.40 APV (Baggeren). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van vergunningen als bedoeld in artikel 5.41 APV (Bouwen verbouwen en herstellen van vaartuigen). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen en weigeren van ontheffingen als bedoeld in artikel 5.42 APV (Toegang tot openbare trappen of steigers). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verhalen van objecten als bedoeld in artikel 5:43a APV (Verhalen anders dan op eigen aanvraag). |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het nemen en ondertekenen van besluiten als bedoeld in artikel 2 en artikel 10 van de Wrakkenwet. |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van de Scheepvaartverkeerswet. |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 5 lid 1 sub c van het Vaststellingsbesluit Binnenvaartpolitiereglement. |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het uitoefenen van de bevoegdheden van de bevoegde autoriteit als bedoeld in artikel 1 sub b en artikel 2 van de Regeling vervoer over binnenwateren van gevaarlijke stoffen. |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het uitoefenen van de bevoegdheden van het bevoegd gezag in de zin van de Havenbeveiligingswet. |
Burgemeester van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.2 van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2010 |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3 van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2010 |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het verlenen van een vergunning als bedoeld in artikel 3.1.5 van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2010 |
Het college van Zaanstad |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
|
Het geven van aanwijzingen als bedoeld in artikel 3.5.1 van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2010 |
Het college |
Het Sectorhoofd Uitvoering dan wel het Afdelingshoofd Havens & Vaarwegen |
Bijlage Personele Besluiten (P) behorende bij ondermandaatbesluit Domein Fysieke Realisatie
PERSONELE |
BESLUITEN |
Onder leidinggevende wordt verstaan: degene bij wie het beoordelen van medewerkers onderdeel uitmaakt van het functieprofiel. |
|
Onderwerp |
niveau beslissingsbevoegdheid |
Toelichting: bevoegdheden zijn gemandateerd door het college van B&W aan de dienstdirecteuren. De dienstdirecteur kan bepaalde bevoegdheden doormandateren. In deze lijst is per onderwerp te zien of dit het geval is, en naar welk niveau. |
|
Arbeidsvoorwaarden en afspraken |
|||
Wet arbeid en zorg verlof, andere varianten |
naasthoger leidinggevende |
||
vakantieverlof, buitengewoon verlof, onbetaald verlof, Wet arbeid en zorg verlof wettelijke standaardvariant |
direct leidinggevende |
||
arbeidsduur/ werktijden |
direct leidinggevende |
||
cafetariamodel, sociaal convenant, fietsenplan |
direct leidinggevende |
||
studiefaciliteiten |
direct leidinggevende |
||
aanvragen assessment/ loopbaan begeleiding/coaching |
direct leidinggevende |
||
telewerken |
direct leidinggevende |
is een overeenkomst met de medewerker. |
|
dienstopdracht |
direct leidinggevende |
als mondeling gegeven, altijd schriftelijk bevestigen |
|
Instroom |
|||
openstellen vacature |
sectorhoofd of directeur |
||
verlenen vaste aanstelling |
sectorhoofd of directeur |
||
aanvraag inhuur externen |
sectorhoofd of directeur |
||
verlenen tijdelijke aanstelling |
naasthoger leidinggevende |
||
instroom inhuur (binnen kader) |
direct leidinggevende |
||
stageovereenkomst/ Stageregeling |
direct leidinggevende |
||
Toeslagen, vergoedingen en declaraties |
|||
buitenlandse dienstreis |
gemeentesecretaris |
bepaald in organisatiebesluit, wordt niet ondergemandateerd |
|
toekennen vergoedingen (buiten kaders) |
naasthoger leidinggevende |
||
toekennen toeslagen |
naasthoger leidinggevende |
||
vergoeding schade aan persoonlijke eigendommen bij uitoefening functie |
naasthoger leidinggevende |
in overleg met schade en verzekeringen |
|
toekennen vergoedingen |
direct leidinggevende |
||
dienstreis binnenland |
direct leidinggevende |
mondeling of schriftelijk besluit/opdracht. |
|
Uitstroom |
|||
onvrijwillig ontslag (initiatief werkgever) |
directeur |
||
ontslag op verzoek medewerker (inclusief FPU, Ouderdomspensioen, Keuzepensioen) |
direct leidinggevende |
||
Verzuim en re-integratie |
|||
niet toepassen loonkorting bij ziekte |
naasthoger leidinggevende |
betreft uitzondering bij terminale ziekte |
|
herplaatsing bij einde wachttijd |
naasthoger leidinggevende |
||
sanctie bij nalatigheid nakomen ziekte- verzuimverplichtigingen |
naasthoger leidinggevende |
||
instellen bezwaar tegen UWV beschikkingen |
naasthoger leidinggevende |
||
opdragen passende arbeid |
direct leidinggevende |
dit geldt bij tijdelijk; definitief opdragen is herplaatsing/ wijziging aanstelling |
|
no show consult in rekening brengen |
direct leidinggevende |
||
Wijzigen rechtspositie/ doorstroom |
|||
plaatsing (reorganisatie) |
directeur |
||
niet-plaatsing/ boventalligverklaring (reorganisatie) |
directeur |
||
vaststellen re-integratieplan |
directeur |
reorganisatie; indien geen overeenstemming wordt bereikt |
|
vaststelling beoordeling |
naasthoger leidinggevende |
||
bevordering |
naasthoger leidinggevende |
||
herplaatsing (arbeidsongeschiktheid) |
naasthoger leidinggevende |
||
(tijdelijke) overplaatsing |
direct leidinggevende |
||
nevenwerkzaamheden |
direct leidinggevende |
||
Disciplinair/zwaarwegend |
|||
vaststellingsovereenkomst |
gemeentesecretaris |
in het Organisatiebesluit bepaald uitgesloten van ondermandaat |
|
functiewaardering bij niet eensluidend advies |
gemeentesecretaris |
zie organisatiebesluit |
|
disciplinaire maatregelen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schorsing |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
ontzegging toegang gebouwen |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
(tijdelijk) ontheffen uit functie |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
schadeloosstelling |
directeur |
zwaarwegend besluit |
|
detachering |
directeur |
driepartijen overeenkomst met externe werkgever |
|
functieprofiel incl. waardering |
directeur |
directeur bewaakt functiescheiding |
|
dienstongeval |
directeur |
zwaarwegend besluit ivm gevolgen aansprakelijkheid |
Toelichting per artikel
Het Ondermandaatbesluit bestaat uit drie delen. Er is een algemeen gedeelte (artikel 1 t/m 8) dat geldt voor alle verleende ondermandaten. Daarnaast maken de twee bijlagen (I en II) integraal onderdeel uit van dit Ondermandaatbesluit, welke bepalingen gelden voor specifieke functionarissen aan wie bevoegdheden zijn gemandateerd.
Artikel 1 - Ondermandaat
Ondermandaat geschiedt namens de directeur Domein Fysiek. De directeur ontleent zijn bevoegdheden aan het Organisatiebesluit Zaanstad. Een kenmerk van mandaat is dat de mandaatgever, in dit geval de directeur, altijd zelfstandig bevoegd blijft en het verleende ondermandaat kan intrekken. Vanzelfsprekend dient de ondergemandateerde binnen de wettelijke- en beleidskaders en besluiten van het Gemeentelijk Management Team (GMT) en het managementteam van het Domein Bedrijfsvoering te blijven bij de uitoefening van de bevoegdheid.
Artikel 2 - Uitsluitingen
Indien zich een uitsluitingsgrond voordoet, dan geldt het Ondermandaatbesluit niet en kan het mandaat dus niet worden uitgeoefend. Dit betekent dat er een besluit nodig is van degene die de primaire bevoegdheid bezit, zijnde de directeur Domein Fysiek. Deze kan vervolgens beslissen dat het primair bevoegde bestuursorgaan - afhankelijk van de kwestie - het college en/of de burgemeester, in deze betreffende zaak een besluit dient te nemen. Er is voor gekozen om alle uitsluitingen die zijn genoemd in het Organisatiebesluit Zaanstad en de bevoegdheden voorbehouden aan de gemeentesecretaris, over te nemen in het Ondermandaatbesluit. Dit maakt het Ondermandaatbesluit zelfstandig leesbaar.
Artikel 3 - Volmacht, machtiging
Naast publiekrechtelijke rechtshandelingen bestaan er tevens privaatrechtelijke rechtshandelingen en feitelijke handelingen. De bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan een privaatrechtelijke handeling te verrichten heet een volmacht. Onder een machtiging wordt verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan handelingen te verrichten die noch een besluit noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn. Te denken valt hierbij aan het doen van betalingen die voortvloeien uit een reeds aangegane financiële verplichting; het voeren van correspondentie met een informatief karakter etc. Er is door middel van artikel 15 van het Organisatiebesluit Zaanstad een schakelbepaling opgenomen, zodat dit Ondermandaatbesluit voor al deze vormen van vertegenwoordiging geldt.
Artikel 4 - Ondertekeningsmandaat
Bij mandaat zijn twee stappen te onderscheiden. Er is het beslissingsmandaat waarbij een functionaris de bevoegdheid krijgt overgedragen om een bepaald besluit te nemen, bijvoorbeeld het wel of niet verlenen van een vergunning. Daarnaast is er het ondertekeningsmandaat, waarbij een functionaris de bevoegdheid krijgt om het genomen besluit te ondertekenen.
Artikel 6 - Personeelsaangelegenheden
De bevoegdheden van de directeur Domein Fysiek op personeelsaangelegenheden zijn opgenomen in de P-bijlage (Bijlage II). Het ondermandaat wordt gegeven aan de functionaris zoals is aangekruist in de tabel. In de tabel worden de ondermandaten vastgesteld aan de hand van de inhoud van de kolommen en rijen in de P-bijlage, die bij het Domein Fysiek passen. In regelingen functioneren en beoordelen is vastgelegd op welke wijze de P-bevoegdheden t.a.v. RGA, functioneren en beoordelen worden uitgevoerd.
Artikel 7 - Ondertekeningsclausule
De ondertekeningsclausule is integraal overgenomen uit het Organisatiebesluit Zaanstad.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl