Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR127095
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR127095/1
Regeling vervallen per 01-01-2013
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechten
Geldend van 01-01-2012 t/m 31-12-2012
Intitulé
Verordening op de heffing en de invordering van reinigingsrechtenB E S L U I T
Gemeente Tytsjerksteradiel
Raadsvergadering d.d. 22 december 2011
Reinigingsrechten reg.nr. FJZ.2012/03
De raad van de gemeente Tytsjerksteradiel;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 29 november 2011;
gelet op artikel 229, eerste lid,aanhef en onderdeel a en b, van de Gemeentewet;
b e s l u i t :
vast te stellen de:
VERORDENING OP DE HEFFING EN DE INVORDERING VAN REINIGINGSRECHTEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder grof bedrijfsafval: afvalstoffen, met uitzondering van autowrakken, afkomstig van bedrijven en instellingen, welke door aard, omvang of hoeveelheid niet periodiek worden ingezameld.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "reinigingsrechten" worden rechten geheven zowel voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten als voor het gebruik van voor de openbare dienst bestemde gemeentebezittingen, werken of inrichtingen die bij de gemeente in beheer of in onderhoud zijn.
Artikel 3 Belastingplicht
De rechten worden geheven van degene op wiens aanvraag dan wel ten behoeve van wie de dienst wordt verricht of van degene die van de bezittingen, werken of inrichtingen gebruik maakt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
-
1. De rechten worden geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
-
2. Voor de berekening van de rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Belastingjaar
Met betrekking tot de rechten die per jaar worden geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 6 Wijze van heffing
De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel worden geheven door middel van een nota, bon of andere gedagtekende kennisgeving waarop het verschuldigde bedrag is vermeld.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld voor de rechten
De rechten bedoeld in de hoofdstukken 1 en 2 van de tarieventabel zijn verschuldigd bij de aanvang van de dienstverlening of bij de aanvang van het gebruik van de bezittingen, werken of inrichtingen.
Artikel 8 Termijnen van betaling
De op grond van artikel 6, geheven rechten moeten worden betaald:
a.ingeval van uitreiking van de kennisgeving:
op het tijdstip van uitreiking;
b.ingeval van toezending van de kennisgeving:
binnen 14 dagen na de dagtekening.
Artikel 9 Kwijtschelding van belasting
De mogelijkheid van kwijtschelding wegens onvermogen, als bedoeld in artikel 255 van de Gemeentewet juncto artikel 26 van de Invorderingswet 1990, is niet van toepassing op de rechten genoemd in deze verordening.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de reinigingsrechten.
Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
De "Verordening op de heffing en invordering van reinigingsrechten 2011" vastgesteld in de raadsvergadering d.d. 16 december 2010 alsmede de bijbehorende tarieventabel 2011, worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
- 2.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van bekendmaking.
- 3.
De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2012.
- 4.
Deze verordening kan worden aangehaald als "Verordening reinigingsrechten .
Ondertekening
Tarieventabel behorende bij de Verordening reinigingsrechten 2012 |
||||
reg.nr.2012/3 |
||||
Hoofdstuk I |
||||
Het recht bedraagt voor: |
tarief |
tarief |
||
2011 |
2012 |
2012 |
||
1. Het achterlaten van afvalstoffen op een daartoe van |
||||
gemeentewege ter beschikking gestelde plaats: |
||||
a. voor bedrijfsafval per m3 of een deel daarvan |
€ 36,60 |
€ 37,35 |
||
b. voor afvalstoffen van huishoudelijke aard (grofvuil) |
€ 3,00 |
gratis |
||
niet zijnde takken, snoeiafval, glas, papier, textiel, |
||||
metalen of wit- en bruingoed per halve m3 of een deel daarvan |
||||
c. voor bouw- en sloopafval per 1/4 m3 of een deel daarvan |
12,60 |
€ 12,50 |
||
2. Naast het (laten) storten, op aanvraag laten ophalen |
||||
a.Grofvuil alleen transport tot maximaal 4m3 |
€ 25,00 |
|||
b. takken en snoeiafval per afgehaalde, per minimaal te rekenen m3 |
€ 6,65 |
€ 6,78 |
||
c. van takken bij bedrijven, per m3 (excl. BTW) |
€ 6,65 |
€ 6,78 |
||
per rit (excl. BTW) |
€ 66,50 |
€ 67,83 |
||
3. Particulier of incidenteel gebruik afvalbakken/container: |
||||
a. het gebruik extra groene bak 2 wekelijkse lediging en zomerroute(7) |
€ 50,00 |
€ 51,00 |
||
b. particulier gebruik van een grijze container (restafval) twee-wekelijkse lediging |
€ 165,00 |
€ 168,10 |
||
c. eenmalig gebruik container voor restafval per 2012 |
€ 10,00 |
nvt |
||
d. eenmalig gebruik container voor groen per 2012 |
€ 5,00 |
nvt |
||
(bovengenoemde tarieven zijn inclusief BTW, tenzij anders aangegeven) |
||||
4. Tarieven voor bedrijven (bedragen zijn excl. BTW) bedrijfsbakken: |
per lediging |
weken |
||
a. lediging 1 maal per week |
€ 290,00 |
€ 295,80 |
€ 5,69 |
52 |
b. lediging 1 maal per 2 weken 1ste bak, 3de bak, 5de bak enz |
€ 215,00 |
€ 219,30 |
€ 8,43 |
26 |
gebruik en ledigen voor elke 2de 4de bak een tarief van |
€ 75,00 |
€ 76,50 |
€ 2,94 |
26 |
legen voor alleen groenafval |
€ 145,00 |
€ 147,90 |
€ 4,48 |
33 |
2de groenbak voor bedrijven |
€ 75,00 |
€ 76,50 |
€ 2,32 |
33 |
c. seizoen (was lediging 1 maal per week, gedurende 6 maanden) |
€ 187,00 |
€ 190,75 |
€ 7,34 |
26 |
wordt met nieuwe systeem 1 keer per 2 weken |
€ 112,00 |
€ 114,25 |
€ 4,39 |
26 |
extra 2de bak als bij normaal gebruik bedrijf bakken |
€ 75,00 |
€ 76,50 |
€ 2,94 |
26 |
d. niet commercieel (Scholen en verenigingen) lediging 1 maal per week |
€ 240,00 |
€ 244,80 |
€ 4,71 |
52 |
e. niet commercieel (Scholen en verenigingen) lediging 1 maal per 2 weken |
€ 165,00 |
€ 168,30 |
€ 6,47 |
26 |
gebruik voor de 2de bak |
€ 75,00 |
€ 76,50 |
€ 2,94 |
26 |
f. eenmalig gebruik voor bedrijven (af stort Burgum) |
€ 15,00 |
€ 15,30 |
€ 15,30 |
1 |
g. eenmalig gebruik voor feesten (af stort Burgum) |
€ 7,50 |
€ 7,65 |
€ 7,65 |
1 |
Hoofdstuk II |
||||
Het recht recht bedraagt voor: |
||||
1. het ledigen van beer- en zinkputten, septictanks en het |
||||
verwijderen van de daaruit komende stoffen per rit |
||||
van de tankwagen: |
||||
inclusief vrijgraven (incl.btw) |
€ 225,90 |
€ 230,40 |
||
exclusief vrijgraven (incl.btw) |
€ 189,05 |
€ 192,85 |
||
Behoort bij de raadsbesluiten |
||||
van de gemeente Tytsjerksteradiel, |
||||
van 22 december 2011, |
||||
De Raadsgriffier |
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl