Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR126818
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR126818/1
Regeling vervallen per 01-01-2012
1ste Wijziging op de VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011
Geldend van 26-10-2011 t/m 31-12-2011
Intitulé
1ste Wijziging op de VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011De Raad van de gemeente Oostzaan;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;
gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;
Besluiten:
- a.
in te trekken de verordening op de heffing en invordering van leges 2011 vastgesteld bij zijn besluit van 8 november 2010;
- b.
vast te stellen de
1ste wijziging op de VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN LEGES 2011
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Deze verordening verstaat onder:
- 1.
dag: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag
als een hele dag wordt aangemerkt;
- 2.
week: een aaneengesloten periode van 7 dagen;
- 3.
maand: een tijdvak dat loopt van eerste dag in een kalendermaand tot de eerste
dag in de volgende kalendermaand
- 4.
kwartaal: een aaneengesloten periode van dertien kalenderweken;
- 5.
jaar: een tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot de eerste
dag in het volgende kalenderjaar;
- 6.
kalenderjaar: de periode van 1 januari tot en met 31 december.
Artikel 2 Belastbaar feit
Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Artikel 3 Belastingplicht
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.
Artikel 4 Maatstaven van heffing en tarieven
De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.
Artikel 5 Vrijstellingen
Leges worden niet geheven voor:
- 1.
het afgeven van bewijzen van onvermogen;
- 2.
het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon en bezoldiging;
- 3.
het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding of toelage, dan wel verandering hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;
- 4.
het uitreiken aan belanghebbenden van beschikkingen of afschriften daarvan, behoudende beslissing op een verzoek om subsidie van de gemeente;
- 5.
diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;
- 6.
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
Artikel 6 Wijze van heffing
De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Artikel 7 Termijnen van betaling
-
1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:
- a.
mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;
- b.
schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.
- a.
-
2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.
Artikel 8 Kwijtschelding
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.
Artikel 9 Teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges ter zake voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
Artikel 11 Overgangsrecht
De artikelen en tarieventabel van de `Verordening op de heffing en invordering van leges 2011 vastgesteld bij raadsbesluit van 8 november 2010, vervallen met ingang 1 juli 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.
Artikel 12 Inwerkingtreding, overgangsbepaling en citeertitel
-
1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.
-
2. De datum van ingang van de heffing is 1 juli 2011.
-
3. In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het tweede lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.
Artikel 13 Citeerartikel
Deze verordening kan worden aangehaald als "1ste Wijziging op de Legesverordening 2011”.
Ondertekening
Tarieventabel
Behorende bij de 1ste wijziging op de verordening op de heffing en invordering
van leges 2011van de gemeente Oostzaan
INHOUD
1 Algemeen bestuur
1.1 Algemeen
1.2 Bestuursstukken
1.3 Inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie
1.4 Gemeentearchief
1.5 Kiezersregister
1.6 Burgerlijke stand
1.7 Rijbewijzen
1.8 Reisdocumenten
1.9 Naturalisatie
1.10 DIVersen
2 Openbare orde en veiligheid
2.1 Drank- en Horecawet
2.2 Wet op de kansspelen
2.3 Standplaatsvergunningen
2.4 Evenementenvergunningen
2.5 Brandbeveiliging
6 Diverse vergunningen
3 Verkeer, vervoer en waterstaat
3.1 verkeer en vervoer
4 Economische Zaken
4.1 Winkeltijdenwet 1996
6 dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevings-
vergunning
6.1 BEGRIPSOMSCHRIJVINGEN
6.2 vooroverleg(plan)
6.3 De omgevingsvergunning
6.3.1 Bouwactiviteiten
6.3.2 aanlegactiviteiten
6.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van bouwactiviteit
6.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiiviteit
6.3.5 In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
6.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
6.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd
stads- of dorpsgezicht
6.3.8 aanleggen of veranderen van een weg
6.3.9 MAKEN OF VERANDEREN VA N EEN UITWEG
6.3.10 KAPPEN VAN OUTOPSTAND
6.3.11 PROJECTEN OF HANDELINGEN IN HET KADER VAN DE NATUUR-
BESCHERMINGSWET 1998
6.3.12 HANDELINGEN IN HET KADER VAN DE FLORA- EN FAUNAWET
6.3.13 ANDERE ACTIVITEITEN
6.3.14 OMGEVINGSVERGUNNING IN TWEE FASEN
6.3.15 BODEMONDERZOEKEN
6.3.16 ADVIES
6.3.17 VERKLARING VAN GEEN BEDENKINGEN
6.4 VERMINDERING
6.5 TERUGGAAF
6.5.1 TERUGGAAF ALS GEVOLG VAN INTREKKING AANVRAAG
OMGEVINGSVERGUINNING VOOR BOUW-, AANLEG- OF
SLOOPACTIVITEIT
6.5.2 TERUGGAAF ALS GEVOLG VAN INTREKKING VAN VERLEENDE
OMGEVINGSVERGUNNING VOOR BOUW-, AANLEG- OF
SLOOPACTIVITEIT
6.5.3 MINIMUMBEDRAG VOOR TERUGGAAF
6.5.4 GEEN TERUGGAAF LEGESDEEL ADVIES OF VERKLARING VAN GEEN
BEDENKINGEN
6.6 INTREKKEN OMGEVINGSVERGUNNING
6.7 WIJZIGINGEN OMGEVINGSVERGUNNING ALS GEVOLG VAN WIJZIGEN
PROJECT
6.8. BESTEMMINGSWIJZIGINGEN ZONDER ACTIVITEIT
6.9 OVERSCHRIJVING VERGUNNING OP NAAM
6.10 IN DEZE TITEL NIET BENOEMDE BESCHIKKING
7. OVERIGE ZAKEN OP HET GEBIED VAN RUIMTELIJKE ORDENING EN VOLKSHUISVESTING
1 Algemeen bestuur
1.1 Algemeen
1.1
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling
nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:
1.1.1
Een gunstige beschikking op een verzoek, voor zover daarvoor
niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling
een tarief is opgenomen: € 9,70
1.1.2
Geheel bedrukte, geschreven, gedeeltelijk bedrukte of gedeeltelijk
geschreven en blanco gelaten stukken, minuten, afschriften of
uittreksel van stukken per gehele of gedeeltelijke bladzijde € 0,50
1.1.3
Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op
verzoek per post worden verzonden - worden de leges verhoogd met Tarief TNT
1.1.4
Alle in deze tarieventabel genoemde stukken - indien deze op
verzoek "aangetekend" per post worden verzonden - worden de
leges verhoogd met Tarief TNT
1.1.5
Alle in deze tarieventabel genoemde stukken, indien deze op
verzoek per post "met bericht van ontvangst" worden verzonden,
worden de leges verhoogd met Tarief TNT
1.1.6
Stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten
worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel
of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen,
- a.
per getypte pagina € 7,55
- b.
per fotokopie (A4-formaat) € 0,50
- c.
per fotokopie (A3-formaat) € 0,60
met dien verstande dat minimaal verschuldigd is € 0,50
1.1.7
Voor het gebruiken van registers, (kaart-)systemen
of plans, die voor het verlenen van inzage aan de
aanvrager moet worden voorgelegd, wordt geen recht
wegens inzage geheven.
1.2 Bestuursstukken
1.2.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de
gemeentebegroting met memorie van toelichting € 66,65
1.2.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de
gemeenterekening € 66,65
1.2.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een exemplaar van de
raads- en commissienotulen per vergadering € 6,65
1.2.4
Het tarief bedraagt ter zake het afsluiten van een abonnement
op de raads- en commissienotulen per kalenderjaar € 90,55
Wanneer het afsluiten van een abonnement als bedoeld in dit hoofdstuk,
in de loop van een kalenderjaar aanvangt, dan wordt het recht geheven
over de lopende maand en de daarop volgende kalendermaanden.
Wordt het abonnement in de loop van een kalendermaand opgezegd,
dan zal terugbetaling plaatsvinden over de nog resterende
kalendermaanden.
1.2.5
Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van een exemplaar van
de navolgende verordeningen:
a.de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)
der gemeente:
- 1.
een volledig exemplaar € 66,65
- 2.
per pagina € 0,50
- b.
de Bouwverordening:
- b.
- 1.
een volledig exemplaar € 66,65
- 2.
per pagina € 0,50
- c.
de Brandbeveiligingsverordening:
- c.
- 1.
een volledig exemplaar € 5,25
- 2.
per pagina € 0,50
- d.
de legesverordening:
- d.
- 1.
een volledig exemplaar € 5,25
- 2.
per pagina € 0,50
- e.
verordeningen gemeentelijke belastingen en/of rechten
- e.
per pagina € 0,50
aanvullingen van de onder a tot en met e
genoemde verordeningen, per pagina € 0,50
1.3 Inlichtingen uit de Gemeentelijke Basisadministratie
- a.
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder een inlichting
verstaan één of meer gegevens omtrent een persoon waarvoor het
bevolkings- of verblijfsregister of de Gemeentelijke Basisadministratie,
hierna te noemen de GBA, moet worden geraadpleegd.
- b.
Met inlichtingen worden gelijkgesteld opgaven, uittreksels, afschriften,
verificaties en wijzigingen of aanvullingen van alle zodanige inlichtingen,
voor zover niet afzonderlijk en met name in deze verordening genoemd.
1.3.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting,
zonder abonnement € 9,65
1.3.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van gegevens op papier aan
afnemers en bijzondere derden, art 4f en art 6 lid 7 besluit GBA,
art 37a lid 2 regeling GBA € 2,30
1.3.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een uitvoerig uittreksel
uit de GBA ten behoeve van een huwelijk € 9,65
1.3.4
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een uittreksel uit de GBA € 9,65
1.3.5
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag voor een abonnement met een geldigheidsduur
van een jaar tot het verstrekken van inlichtingen uit de GBA
ten behoeve van een uitdraai of selectie per uitdraai of selectie € 153,45
1.3.5.1
Het extra tarief voor een uitdraai als bedoeld in 1.3.5 bedraagt indien
de verstrekking uitgevoerd wordt via een alternatief medium tarief Ministerie
1.3.6
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit
de GBA indien één of meer kaartverzamelingen of registers geheel
of gedeeltelijk moeten worden doorgenomen, voor ieder daaraan
besteed kwartier € 18,00
1.3.7
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van één of meer inlichtingen uit
de GBA indien een burger een tweede verzoek doet om een overzicht
van zijn persoonslijst € 9,65
1.4 Gemeentearchief
1.4.1
Het tarief bedraagt ter zake het doen van nasporingen, door
een ambtenaar van de gemeente ongeacht het resultaat, in de in
het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan
besteed kwartier € 18,00
1.4.2
Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend
stuk, per pagina A4-formaat € 0,50
1.4.3
Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van
een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend
stuk, per pagina A3-formaat € 0,60
1.4.4
Onverminderd het in 1.4.1 bepaalde, bedraagt het tarief ter zake
het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van
een uittreksel uit een in het gemeentearchief berustend stuk € 0,50
1.4.5
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het doen van onderzoek in de bij de archiefdienst
berustende archieven en verzamelingen, ongeacht het resultaat,
en voor het vervaardigen van afschriften en uittreksels, alle door of
vanwege de gemeentearchivaris per kwartier of gedeelte daarvan € 9,65
1.5 Kiezersregister
1.5
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting
betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld
in artikel D4 van de Kieswet (Stb. 1989, 423) € 9,65
1.6 Burgerlijke stand
1.6
Het tarief bedraagt ter zake van de voltrekking van een huwelijk
cq. partnerregistratie buiten de uren die de ambtenaar van de
Burgerlijke Stand van Oostzaan op grond van artikel 4 van de Wet
heffing rechten wegens verrichtingen van de ambtenaar van de
Burgerlijke Stand van 23 april 1970, Stb 608, heeft bestemd voor
kosteloze huwelijksvoltrekkingen :
1.6.1
Locatie 1: De Nederlands Gereformeerde Kerk, Kerkbuurt 64 te Oostzaan:
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur € 327,00
- b.
zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur € 624,00
Locatie 2: De Protestantse Kerk, Kerkbuurt 12 te Oostzaan:
Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw “Grote kerk”):
- a.
maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 327,00
- b.
maandag t/m vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 447,00
- c.
zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 624,00
- d.
zaterdag 17.00 tot 22.00 uur € 743,00
De Protestantse Kerk:
- a.
maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 447,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 566,00
- c.
zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 743,00
- d.
zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 863,00
De Protestantse Kerk + Bartel Jacobsz Centrum (aanbouw):
- a.
maandag t/m vrijdag 9.00 tot 17.00 uur € 520,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 640,00
- c.
zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 810,00
- d.
zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 931,00
Locatie 3: Het Paviljoen ‘t Twiske, De Noorderlaaik 8 te Oostzaan:
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 353,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 472,00
- c.
zaterdag van 09.00 tot 17.00 uur € 686,00
- d.
zaterdag van 17.00 tot 22.00 uur € 806,00
Locatie 4: Dorpscentrum de Kunstgreep, Kerkbuurt 4 te Oostzaan:
1. Theaterzaal De Kunstgreep, gemeentehuis
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 447,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 566,00
- c.
zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 743,00
- d.
zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 863,00
2. Raadzaal, gemeentehuis
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 447,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 566,00
- c.
zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 743,00
- d.
zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 863,00
3. Beerlingzaal, gemeentehuis
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 327,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 447,00
- c.
zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 624,00
- d.
zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 743,00
4. Hofmanzaal, gemeentehuis
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 327,00
- b.
maandag t/m vrijdag van 17.00 tot 22.00 uur € 447,00
- c.
zaterdag en zondag van 09.00 uur tot 17.00 uur € 624,00
- d.
zaterdag en zondag van 17.00 tot 22.00 uur € 743,00
1.6.2
Het tarief bedraagt terzake het voltrekken van een huwelijk c.q.
partnerregistratie op een locatie anders dan genoemd 1.6.1
- a.
maandag t/m vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur € 520,00
- b.
maandag t/m vrijdag 17.00 tot 22.00 uur € 640,00
- c.
zaterdag en zondag van 09.00 tot 17.00 uur € 810,00
- d.
zaterdag en zondag 17.00 tot 22.00 uur € 931,00
Kostenloos:
Op maandagochtend, 9.00 uur is er gelegenheid tot kostenloze huwelijks-
sluiting of partnerschapsregistratie. In aanwezigheid van het bruidspaar en
maximaal 2 getuigen vindt de voltrekking plaats in een kleine spreekkamer
in het gemeentehuis, Kerkbuurt 4 te Oostzaan. Er wordt geen toespraak
gehouden.
1.6.3
Het tarief voor het aanstellen van een BABS, die niet zijn
benoemd door de gemeente Oostzaan bedraagt € 51,25
1.6.4
Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van getuigen
van gemeentewege, per getuige € 15,10
1.6.5
Het tarief betreft ter zake het verstrekken van:
1.6.5.1
Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of duplicaat
daarvan € 16,70
1.6.5.2
Een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje of een duplicaat
daarvan uitgevoerd in leer met gemeentewapen € 33,40
1.6.6
Het tarief bedraagt voor het kalligraferen:
- -
van een trouwboekje c.q. partnerregistratieboekje € 16,65
- -
van een kind bijschrijven € 5,40
1.6.7
Het tarief bedraagt voor nasporing van gemeentewege in de
registers van de Burgerlijke stand, zonder dat van het resultaat
een authentiek uittreksel uit het register of een bewijs van
inschrijving wordt verlangd, voor ieder persoon over wie de
nasporing loopt, voor ieder daaraan besteed kwartier € 18,00
1.6.8
Het tarief voor het omzetten van een huwelijk in een geregistreerd
partnerschap bedraagt € 51,25
1.6.9
Ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het
verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten
burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het
Legesbesluit akten burgerlijke stand
1.6.9.1
- a.
voor elk afschrift of uittreksel van een akte van de
burgerlijke stand kostprijs Ministerie
- b.
voor elk afschrift of uittreksel van een akte van geboorte,
huwelijk, registratie van een partnerschap of overlijden kostprijs Ministerie
- c.
voor elke verklaring van huwelijksbevoegdheid als bedoeld
in artikel 49a van boek 1 van het Burgerlijk Wetboek kostprijs Ministerie
- d.
voor elk meertalig uittreksel uit een akte van de burgerlijke
stand kostprijs Ministerie
De tarieven van artikel 1.6.9.1 worden door het Ministerie
vastgesteld. Tariefswijzigingen van het Ministerie worden
automatisch en volledig door de gemeente overgenomen en doorberekend.
1.7 Rijbewijzen
1.7.1
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen
van een rijbewijs € 39,15
1.7.2
Het tarief voor het afgeven c.q. vernieuwen van een rijbewijs
indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt,
welk document niet compleet kan worden overgelegd, worden de
ter zake verschuldigde leges verhoogd met € 28,05
1.7.3
Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een aanvraag
eigen verklaring kostprijs CBR
Het tarief van artikel 1.7.3 wordt door het Centraal Bureau
Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) vastgesteld. Tariefswijzigingen van
het CBR worden automatisch en volledig door de gemeente
overgenomen en doorberekend. Het tarief staat vermeld op de
verklaring
1.7.4
Toeslag spoedaanvraag per rijbewijs tarief RDW
1.8 Reisdocumenten
1.8.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,
een reisdocument voor vluchtelingen, een reisdocument voor
vreemdelingen of een faciliteitenpaspoort € 51,65
1.8.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verstrekken van een nationaal paspoort,
een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal
paspoort als bedoeld in 1.8.1 (zakenpaspoort) € 57,75
1.8.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) € 43,50
1.8.4
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK)
t/m 13 jaar € 9,10
1.8.5
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument
als bedoeld in 1.8.1 en 1.8.2
(direct bij aanvraag van een nieuw document) € 9,10
1.8.6
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het later bijschrijven van een kind in een bestaand
reisdocument als bedoeld in 1.8.1 en 1.8.2 (bijschrijvingssticker) € 21,20
1.8.7
Toeslag spoedaanvraag per reisdocument
(inclusief bijschrijven kinderen) € 41,60
1.8.8
Toeslag spoedaanvraag per bijschrijvingssticker € 19,80
1.8.9
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het verstrekken van een reisdocument indien
de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk
document niet compleet kan worden overgelegd, worden de ter zake
verschuldigde leges alleen verhoogd als de aanvrager geen ander
geldig reisdocument kan overleggen met: € 28,05
1.8.10
Het tarief bedraagt ter zake het verstrekken van een medisch paspoort € 3,00
1.8.11
Beschermhoesje identiteitskaart/rijbewijs doorzichtig/stevig model € 2,35
Beschermhoesje identitietskaart/rijbewijs gestreept model € 1,00
Beschermhoesje paspoort doorzichtig model € 1,00
1.9 Naturalisatie
1.9.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een verzoek tot naturalisatie van één persoon vol tarief tarief IND
1.9.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar vol tarief tarief IND
1.9.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een verzoek tot naturalisatie van één persoon laag tarief tarief IND
1.9.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een verzoek tot naturalisatie van een echtpaar laag tarief tarief IND
De tarieven van artikel 1.9 worden door de Inlichtingen en
Naturalisatie Dienst (IND) vastgesteld. Dit geldt voor meenaturaliserende
minderjarigen, voor de optie enkelvoudig en de optie
gemeenschappelijk. Tariefswijzigingen van
het IND worden automatisch en volledig door de gemeente
overgenomen en doorberekend.
1.10 Diversen
1.10.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
van een aanvraag voor het legaliseren van een handtekening € 9,65
1.10.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een aanvraag een verklaring omtrent het gedrag van een persoon tarief ministerie
1.10.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een aanvraag een attestatie de vita € 9,65
1.10.4
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een aanvraag een bewijs van Nederlanderschap, niet bedoeld
tot reispapier € 9,65
1.10.5
het verstrekken van een gewaarmerkt kopie € 9,65
1.10.6
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
een aanvraag voor alle andere, niet hiervoor bedoelde verklaringen,
die in het bijzonder belang der betrokken personen worden
opgemaakt, per stuk € 15,90
1.10.7 Kinderopvangregister
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van
aanvraag tot het verstrekken van:
- a.
een uittreksel uit het register bedoeld in artikel 46 van de
wet kinderopvang, per uittreksel: € 9,65
- b.
inlichtingen over gegevens die zijn opgenomen in het register
bedoeld in artikel 46 van de Wet Kinderopvang, per verstrekking: € 9,65
1.10.8
een afschrift van een WOZ-beschikking € 13,85
De tarieven van 1.10.2 worden door het ministerie vastgesteld.
Tariefswijzigingen van het ministerie worden automatisch en volledig
door de gemeente overgenomen en doorberekend.
2 Openbare orde en veiligheid
2.1 Drank- en Horecawet
2.1.1
- a.
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge
artikel 3, van de Drank- en Horecawet € 267,95
- b.
het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het verkrijgen van een nieuwe vergunning
als gevolg van een kleine wijziging (bijv. wijziging van naam of lokaliteit € 46,25
- c.
het tarief bedraagt ter zake het verlenen van een ontheffing als
bedoeld in artikel 4, lid 5 van de Drank – en Horecawet € 22,00
2.1.2
Het tarief bedraagt ter zake het verkrijgen van een stel aanvraag-
formulieren van een vergunning, als bedoeld in artikel 3, van de
Drank- en Horecawet € 4,50
2.1.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot ontheffing ingevolge artikel 35 van de
Drank- en Horecawet € 14,65
2.1.4
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
horeca-exploitatievergunning als bedoeld in artikel 2.3.1.2 van
de Algemene Plaatselijke Verordening (A.P.V.)
- a.
horeca zonder terras € 396,50
- b.
horeca met terras € 440,60
- c.
alleen terrasaanvraag € 44,10
2.2 Wet op de kansspelen
2.2.1.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld
in artikel 3 van de Wet op de Kansspelen (loterijvergunning) € 22,65
2.2.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld
in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraagvergunning) € 22,65
2.2.3
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als
bedoeld in artikel 30 b van de Wet op de Kansspelen:
- a.
voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat € 48,20
- b.
voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer
speelautomaten, met dien verstande dat voor de eerste
speelautomaat € 47,50 is verschuldigd en voor iedere
speelautomaat vervolgens € 19,30
2.3 Standplaatsvergunningen
2.3.1.
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag
voor een vergunning voor het innemen van een standplaats c.q. het
hebben van een uitstalling als bedoeld in artikel 5.18. van de A.P.V. € 22,65
2.3.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag voor een vergunning voor het houden van een
braderie e.d. als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene
Plaatselijke Verordening
- a.
minder dan 20 uitstallingen en/of kramen € 22,65
- b.
20 tot en met 100 uitstallingen en/of kramen € 79,45
- c.
101 en meer uitstallingen en/of kramen € 113,60
2.4 Evenementenvergunningen
2.4.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het houden
van een evenement e.d. overeenkomstig artikel 2.25 van de A.P.V.
- a.
minder dan 1000 bezoekers € 113,60
- b.
tussen 1000 en 5000 bezoekers € 340,75
- c.
meer dan 5000 bezoekers € 624,30
2.4.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een
aanvraag voor een vergunning voor het houden van een
rommelmarkt overeenkomstig artikel 2.25 van de Algemene
Plaatselijke Verordening
- a.
kleiner dan 30 uitstallingen en/of kramen € 22,65
- b.
30 of meer uitstallingen en/of kramen € 79,45
2.5 Brandbeveiliging
2.5.1
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een
ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5. lid 2 van de
Brandbeveiligingsverordening 2001 € 64,15
2.5.2
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een
gebruiksvergunning, voor een inrichting als bedoeld in artikel
2.1.1 lid 1 van de Brandbeveiligingsverordening 2001 ten
behoeve van een:
- a.
Tijdelijk bouwsel of braderie € 256,70
- b.
Circus of kermis € 385,00
- c.
Evenement € 385,00
- d.
Kampeerterrein of jachthaven € 385,00
- e.
Hotel of restaurantboot € 1.796,55
2.5.3
Voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in artikel
2.1.1 tweede lid van de Brandbeveiligingsverordening 2001 € 128,35
2.6 Diverse vergunningen
2.6.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in de
A.P.V. inzake het maken van reclame, dan wel aankondiging,
per reclamebord e.d. wordt geheven € 11,00
2.6.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen een vergunning voor de verkoop
van vuurwerk € 28,25
2.6.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing als bedoeld in
de A.P.V. ten behoeve van straatartiesten, straatfotografie etc. € 11,30
2.6.4
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning ingevolge de
A.P.V. met betrekking tot sluitingsduur inrichtingen:
- a.
indien de ontheffing voor één keer geldt € 16,95
- b.
indien de ontheffing voor twee of meer keren geldt binnen één jaar € 45,45
2.6.5
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning voor het
geïnstalleerd hebben van een geluidsalarminstallatie ingevolge
de A.P.V. per pand € 56,80
2.6.6
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen voor een vergunning om met
gebruikmaking van een geluidsversterkend middel geluid te
maken of te veroorzaken, dat in de buitenlucht voor anderen
hoorbaar is voor zover daarbij gebruik wordt gemaakt van een
geluidswagen € 11,30
2.6.7
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag voor het verkrijgen voor een ontheffing van het verbod
om in de open lucht vuur aan te leggen, te steken of te hebben € 11,30
2.6.8
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden
van een optocht € 11,30
2.6.9
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het hebben
of plaatsen van een verkoopautomaat, etalagekast e.d. € 34,10
2.6.10
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag voor overige, niet elders in de verordening of de tarieventabel
met name genoemde vergunningen c.q. ontheffingen als bedoeld in
de A.P.V. € 22,65
3 Verkeer, vervoer en waterstaat
3.1 verkeer en vervoer
3.1.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen of verlengen van een invalidenparkeerkaart
met een geldigheidsduur van 5 jaar € 15,05
3.1.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing van het verbod om
B-wegen met zwaardere wagens dan is toegestaan te berijden:
- a.
voor één dag € 7,55
- b.
voor één jaar € 55,60
3.1.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in
artikel 148 van het Wegenverkeersreglement (Stb. 1950, K 377) € 21,40
3.1.4
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87
van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459) € 21,40
3.1.5
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing om een voertuig,
dat is voorzien van een aanduiding van handelsreclame, op de
openbare weg te parkeren met het kennelijke doel om daarmee
handelsreclame te maken € 26,15
3.1.6
Het tarief voor een inwoner van de gemeente Oostzaan bedraagt
met ingang van 1januari 2008 ter zake van het in behandeling nemen
van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing inrijverbod Kerkstraat
(of een duplicaat hiervan) € 0,00
3.1.7
Het tarief voor een inwoner van de gemeente Oostzaan bedraagt met ingang
van 1 januari 2008 tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing inrijverbod
Kerkstraat i.v.m. wijziging kenteken € 0,00
3.1.8
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een
aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing inrijverbod Kerkstraat
(of een duplicaat hiervan) € 9,40
3.1.9
tot het verkrijgen van een nieuwe ontheffing inrijverbod Kerkstraat
i.v.m. wijziging kenteken € 4,70
4 Economische Zaken
4.1 Winkeltijdenwet 1996
4.1
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet
of het vrijstellingsbesluit Winkeltijdenwet € 27,05
4.1.2
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het verlenen van toestemming om een in de
vorige onderdelen bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander € 13,35
4.1.3
Het tarief bedraagt ter zake het in behandeling nemen van
een aanvraag tot het intrekken of wijzigen van een in de vorige
onderdelen bedoelde ontheffing € 13,35
6. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning
6.1 Begripsomschrijvingen
6.1.1
Aanlegkosten
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen.
Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;
6.1.2
Bouwkosten
de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;
6.1.3
Sloopkosten
de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voorzover deze ontbreekt een raming van de sloopkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd.
Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in dit hoofdstuk onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft.
6.1.4
Vooroverlegplan:
Onder een vooroverlegplan wordt in deze titel verstaan: een tekening waarop de ruimtelijke contouren, situering en afmetingen van het op te richten bouwwerk zijn aangegeven en op basis waarvan een advies kan worden verkregen met betrekking tot de vraag of het op te richten bouwwerk niet in strijd is met de redelijke eisen van welstand. Bij strijdigheid van het bouwplan met het bestemmingsplan wordt tevens onderzocht of medewerking aan het bouwplan in de rede ligt.
6.1.5
Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.
6.1.6
In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.
6.1.7
In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.
6.2 Vooroverleg(plan)
6.2.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:
6.2.1.1
om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is |
€ 198,00 |
6.2.1.2
om beoordeling van een vooroverlegplan als bedoeld in artikel 6.1.4 vermeerderd met de kostenopgave van Welstandzorg Noord Holland: |
€ 198,00 |
6.2.2
Indien binnen 26 weken na het verzenden van de schriftelijke reactie op het vooroverlegplan een definitieve bouwaanvraag wordt ingediend, die in overeenstemming is met het eindresultaat van het vooroverleg, worden de reeds in rekening gebrachte leges voor het vooroverlegplan verrekend met de leges van de definitieve bouwaanvraag. Restitutie van leges vindt niet plaats.
6.3 De omgevingsvergunning
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.
6.3.1 Bouwactiviteiten
6.3.1.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief 3,1% van de opgegeven bouwkosten, voor het bouwen of verbouwen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van |
€ 198,00 |
6.3.1.2
Verplicht advies agrarische commissie Onverminderd het bepaalde in onderdeel 6.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld:: |
€ 72,00 |
6.3.1.3
Achteraf ingediende aanvraag
Indien de bouwactiviteiten zijn aangevangen na indiening van een vergunningaanvraag, maar voordat de omgevingsvergunning is verleend, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.1.1 met 50% verhoogd.
In geval er sprake is van verlening van een omgevingsvergunning naar aanleiding van het bouwen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning of een andere strijdige situatie, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.1.1 met 100% verhoogd.
6.3.1.4
Vergunningvrij bouwwerk Als blijkt dat een ingediende aanvraag om een omgevingsvergunning vergunningvrij blijkt te zijn, bedraagt het tarief |
€ 75,00 |
6.3.2 Aanlegactiviteiten
6.3.2.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief 3,1% van de opgegeven aanlegkosten voor het aanleggen waartoe vergunning wordt verleend, gehele afwerking inbegrepen met een minimum van |
€ 198,00 |
6.3.2.2
Achteraf ingediende aanvraag
Indien de aanlegactiviteiten zijn aangevangen na indiening van een vergunningaanvraag, maar voordat de omgevingsvergunning is verleend, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.2.1 met 50% verhoogd.
In geval er sprake is van verlening van een omgevingsvergunning naar aanleiding van het aanleggen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning of een andere strijdige situatie, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.2.1 met 100% verhoogd.
6.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 6.3.1:
6.3.3.1
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking) |
€ 330,00 |
6.3.3.2
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking) |
€ 330,00 |
6.3.3.3
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking) |
€ 660,00 |
6.3.3.4
Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ 330,00 |
6.3.3.5
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking exploitatieplan) |
€ 330,00 |
6.3.3.6
Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving) |
€ 660,00 |
6.3.3.7
Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving) |
€ 990,00 |
6.3.3.8
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit) |
€ 660,00 |
6.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:
6.3.4.1
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1°, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): |
€ 330,00 |
6.3.4.2
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): |
€ 330,00 |
6.3.4.3
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3°, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): |
€ 660,00 |
6.3.4.4
Indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking) |
€ 330,00 |
6.3.4.5
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): |
€ 330,00 |
6.3.4.6
Indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving): |
€ 660,00 |
6.3.4.7
Indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving): |
€ 990,00 |
6.3.4.8
Indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit): |
€ 660,00 |
6.3.5 In gebruik nemen of gebruiken van bouwwerken in relatie tot brandveiligheid
6.3.5.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief voor een bouwwerk met een oppervlakte: a.tot 100 m2 een vast bedrag van b.van 100 tot 500 m2 een vast bedrag van en per m2 vermeerderd met c.van 500 tot 2000 m2 een vast bedrag van en per m2 vermeerderd met d.van 2000 tot 5000 m2 een vast bedrag van en per m2 vermeerderd met e.van 5000 tot 50.000 m2 een vast bedrag van en per m2 vermeerderd met f.groter dan 50.000 m2 |
€ 505,70 € 189,60 € 3,70 € 1.243,20 € 1,05 € 2.808,45 € 0,26 € 3.736,60 € 0,08 € 8.092,00 |
6.3.5.2
Het tarief ter zake het in behandeling nemen van een aanvraag voor het overschrijven van een vergunning bedraagt per overschrijving |
€ 126,40 |
6.3.5.3
Indien de aanvrager van vergunning, als bedoeld in artikel 6.3.5.1 – voordat daarover definitief is beschikt – de aanvraag schriftelijk intrekt, wordt op het in artikel 6.3.5.1 genoemde tarief een restitutie van 50% verleend.
6.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
6.3.6.1
Indien de aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening aangewezen monument waarvoor een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief
6.3.6.1.1
Voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument |
€ 198,00 |
6.3.6.1.2
Voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar wordt gebracht. |
€ 198,00 |
6.3.6.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: |
€ 198,00 |
6.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in een beschermd stads- of dorpsgezicht
6.3.7.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:
6.3.7.1.1
in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo: |
€ 198,00 |
6.3.7.1.2
in gevallen waarvoor op grond van <artikel 8.1.1 van de Bouwverordening Oostzaan> een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, |
€ 198,00 |
6.3.7.1.3
indien bij de aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning een sloopveiligheidsplan moet worden ingediend, wordt het in artikel 6.3.7.1.2 genoemde tarief verhoogd met |
€ 266,00 |
6.3.7.1.4
Achteraf ingediende aanvraag
Indien de sloopactiviteiten zijn aangevangen na indiening van een vergunningaanvraag, maar voordat de omgevingsvergunning is verleend, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.7.1.2 met 50% verhoogd.
In geval er sprake is van verlening van een omgevingsvergunning naar aanleiding van het slopen zonder of in afwijking van een omgevingsvergunning of een andere strijdige situatie, worden de leges zoals vermeld in artikel 6.3.7.1.2 met 100% verhoogd.
6.3.7.2
Astbesthoudende materialen Onverminderd het bepaalde in onderdeel 6.3.7.1.1 of 6.3.7.1.2 bedraagt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is: |
€ 198,00 |
6.3.8 Aanleggen of veranderen van een weg
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 22,30 |
6.3.9 Maken of veranderen van een uitweg
6.3.9.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken van een uitweg naar een openbare weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 52,40 |
6.3.9.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het veranderen of veranderen van het gebruik van een bestaande uitweg naar de openbare weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 2.12 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 25,75 |
6.3.10 Kappen van houtopstand
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of <artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening Oostzaan 2011> een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 75,00 |
6.3.11 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998
6.3.11.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ 72,00 |
6.3.11.2
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief: |
€ 72,00 |
6.3.12 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief, het tarief dat bij de gemeente in rekening wordt gebracht door een externe partij. |
6.3.13 Andere activiteiten
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:
6.3.13.1
Behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
€ 198,00 |
6.3.13.2
Behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: |
||
a.als het een gemeentelijke verordening betreft: |
€ 198,00 |
|
b.als het provinciale of waterschapsverordening betreft: |
€ 198,00 |
6.3.14 Omgevingsvergunning in twee fasen
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:
6.3.14.1
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft.
6.3.14.2
voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.
6.3.15 Bodemonderzoeken
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:
6.3.15.1
voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport |
€ 264,00 |
6.3.15.2
voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport |
€ 264,00 |
6.3.16 Advies
6.3.16.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
6.3.16.2
Indien een begroting als bedoeld in 6.3.16.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
6.3.17 Verklaring van geen bedenkingen
6.3.17.1
Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:
6.3.17.1.1
indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: |
€ 198,00 |
6.3.17.1.2
indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.
6.3.17.2
Indien een begroting als bedoeld in 6.3.17.1.2 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.
6.4 Vermindering
6.4.1
Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 6.3.16 en 6.3.17. de vermindering bedraagt:
6.4.1.1
Bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges |
2 % |
6.4.1.2
Bij 5 tot 10 activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges |
3 % |
6.4.1.3
Bij 15 of meer activiteiten: van de voor die activiteiten verschuldigde leges |
5 % |
6.5 Teruggaaf
6.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteit
Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 6.3.1, 6.3.2, 6.3.6 en 6.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:
6.5.1.1
indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van <4> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
50 % |
6.5.1.2
indien de aanvraag wordt ingetrokken na <4> weken en binnen <8> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
30 % |
6.5.1.3
indien de aanvraag wordt ingetrokken na <8> weken en binnen <26> weken na het in behandeling nemen ervan van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges; |
20% |
6.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteit
6.5.2.1
Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 6.3.1, 6.3.2, 6.3.6 en 6.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen <12 maanden> na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges. |
25 % |
6.5.3Minimumbedrag voor teruggaaf
Een bedrag minder dan wordt niet teruggegeven. |
€ 198,00 |
6.5.4Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen
Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 6.3.16 en 6.3.17 wordt geen teruggaaf verleend.
6.6 Intrekken omgevingsvergunning
6.6.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 6.5.2 van toepassing is |
€ 198,00 |
6.7 Wijzigingen omgevingsvergunning als gevolg van wijzigen project
6.7.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project |
€ 100,00 |
6.8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten
6.8.1
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, de aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkens uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
6.8.2
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, de aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkens uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. |
6.9 Overschrijving vergunning op naam
Het tarief voor de overdracht van de tenaamstelling van een omgevingsvergunning bedraagt |
€ 66,00 |
6.10 In deze titel niet benoemde beschikking
Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking |
€ 66,00 |
7. Overige zaken op het gebied van ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
7.1
Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van kadastrale informatie per object |
€ 6,55 |
7.2
Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit akten per akte |
€ 9,90 |
7.3
Het tarief bedraagt voor het verkrijgen van informatie uit kadastrale kaart (inclusief kopie op formaat A3 of A4) |
€ 6,55 |
7.4
Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het instemmen met het wijzigen of omzetten van een door de gemeente gegarandeerde hypothecaire geldlening |
€ 47,65 |
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 3 oktober 2011
De Raad voornoemd,
De raadsgriffier de voorzitter,
Mw. E.H.M. . Ouwehand P.J. Möhlmann
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl